To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα

To ξενοδοχείο InterContinental στην Καμπούλ είναι ένα μέρος που τα έχει δει όλα Facebook Twitter
Το «Intercon», όπως ήταν γνωστό, ήταν ένα μέρος όπου Παριζιάνοι σχεδιαστές μόδας άνοιγαν μοντέρνες μπουτίκ και Ιταλοί κομμωτές ανταγωνίζονταν μεταξύ τους ενώ διάσημοι Αφγανοί τραγουδιστές όπως ο Αχμάντ Ζαχίρ (ο «Έλβις του Αφγανιστάν») χαλάρωναν δίπλα στην πισίνα.
0


Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΜΙΣΟΣ ΑΙΩΝΑΣ
της ιστορίας του Αφγανιστάν ήταν τόσο καταστροφικός, που εύκολα ξεχνά κανείς πόσο πλούσια ήταν κάποτε η κουλτούρα της χώρας. Η ινδική αυτοκρατορία των Μουγκάλ την θεωρούσε ένα πολύ πιο εκλεπτυσμένο μέρος από την Ινδία και την έβλεπε ως πηγή των μεγαλύτερων ποιητών και καλλιτεχνών, καλλιγράφων και σχεδιαστών, αρχιτεκτόνων και τεχνουργών. Πολύ πιο πρόσφατα, στις αρχές της δεκαετίας του 1970, στο αποκορύφωμα του χιπισμού, η Καμπούλ ήταν γνωστή ως το Παρίσι της Ανατολής. Απομνημονεύματα της εποχής περιγράφουν έναν κόσμο με μίνι φούστες, τζαζ κλαμπ, μπόουλινγκ και υπαίθρια παγωτατζίδικα. Αυτός ο κόσμος συνδεόταν με μια φτωχή αλλά εξαιρετικά όμορφη αγροτική ενδοχώρα, όπου η ζωή περιστρεφόταν γύρω από τον τρύγο και την ετήσια άφιξη των νομαδικών καραβανιών από τη λωρίδα του Βαχάν.

Μια γρήγορη ματιά στους ταξιδιωτικούς οδηγούς της εποχής αποκαλύπτει ένα Αφγανιστάν απίστευτα διαφορετικό από το σημερινό – με βασιλικές δεξιώσεις, επιδείξεις μόδας και εστιατόρια-μπαρ για μετά το σκι. Πιο συγκινητικές από όλες είναι οι εικόνες των ανεκτίμητων θησαυρών του Μουσείου της Καμπούλ, οι οποίοι έχουν σχεδόν όλοι χαθεί ή καταστραφεί, μετά τη λεηλασία κατά την κατάληψη της Καμπούλ από τους μουτζαχεντίν τη δεκαετία του 1990 και την καταστροφή όσων απέμειναν, από τους Ταλιμπάν το 2001.

H Doucet καταφέρνει να μετατρέψει το ξενοδοχείο σε ένα περιέργως επιτυχημένο πλαίσιο για μια συνολική κοινωνική ιστορία του Αφγανιστάν κατά τον τελευταίο μισό αιώνα αλλά και σε ένα σύμβολο της αξιοθαύμαστης ικανότητάς της χώρας να αντέχει τους τρόμους πουτης επιφυλάσσει η μοίρα.

Σύμφωνα με όλους εκείνους τους ταξιδιωτικούς οδηγούς, ένα ήταν το ιδανικό μέρος για διαμονή: το InterContinental – «το ωραιότερο ξενοδοχείο στο Καμπούλ» (“The Finest Hotel in Kabul”), όπως ονομάζεται το βιβλίο που περιέχει τις αναμνήσεις της επί ετών ανταποκρίτριας στην Καμπούλ, Lyse Doucet. Το «Intercon», όπως ήταν γνωστό, ήταν ένα μέρος όπου Παριζιάνοι σχεδιαστές μόδας άνοιγαν μοντέρνες μπουτίκ και Ιταλοί κομμωτές ανταγωνίζονταν μεταξύ τους ενώ διάσημοι Αφγανοί τραγουδιστές όπως ο Αχμάντ Ζαχίρ (ο «Έλβις του Αφγανιστάν») χαλάρωναν δίπλα στην πισίνα. Το βράδυ, οι επισκέπτες μπορούσαν να επιλέξουν αν θα πιουν αφγανικό μπράντι στο Nuristan, το κοκτέιλ μπαρ του ξενοδοχείου, αν θα δειπνήσουν στο supper club Pamir ή αν θα παρακολουθήσουν τον ετήσιο διαγωνισμό για την «Μις Αφγανιστάν» στην αίθουσα χορού, πριν κατηφορίσουν στη ντισκοτέκ του υπογείου.

Lyse Doucet. Το «Intercon»
Lyse Doucet, The Finest Hotel in Kabul

Η συγγραφέας αναγνωρίζει ότι το Kabul InterContinental, «ένα λευκό κουτί από τσιμέντο και ατσάλι», ήταν πάντα, από την έναρξη της λειτουργίας του το 1969, «μια ιριδίζουσα φούσκα που αιωρούταν πάνω από τις έγνοιες της πόλης». Υπονοεί μάλιστα ότι η ελευθεριάζουσα δυτική νεωτερικότητα που εκπροσωπούσε το ξενοδοχείο και η διαφθορά που το χρηματοδοτούσε σε μια χώρα που εξακολουθούσε να είναι από τις φτωχότερες στον κόσμο, ήταν εν μέρει υπεύθυνες για την υποκίνηση των έντονων και βίαιων αντιδράσεων που θα ακολουθούσαν – πρώτα από τους κομμουνιστές και μετά από τους ισλαμιστές. Παρ' όλα αυτά, η Doucet καταφέρνει να μετατρέψει το ξενοδοχείο σε ένα περιέργως επιτυχημένο πλαίσιο για μια συνολική κοινωνική ιστορία του Αφγανιστάν κατά τον τελευταίο μισό αιώνα αλλά και σε ένα σύμβολο της αξιοθαύμαστης ικανότητάς της χώρας να αντέχει τους τρόμους πουτης επιφυλάσσει η μοίρα.

Το βιβλίο ξεκινά αμέσως μετά την απόφαση του Προέδρου Μπάιντεν να διακόψει τη στρατιωτική βοήθεια των ΗΠΑ, και μετά γυρίζει πίσω στο 1969, την εποχή της ακμής της μοναρχίας του Ζαχίρ Σαχ, τελευταίου βασιλιά της χώρας (από το 1933 μέχρι την εκθρόνισή του το 1973), όταν η Καμπούλ έσφυζε από νυχτερινά κέντρα διασκέδασης και το ξενοδοχείο InterContinental φιλοξενούσε επίσημα δείπνα στην μοναδική πρωτεύουσα του Ψυχρού Πολέμου όπου οι δυτικοί και οι σοβιετικοί διπλωμάτες προσκαλούσαν τακτικά ο ένας τον άλλον στα πάρτι τους. Ακολουθούμε το ξενοδοχείο μέσα από δύο διαδοχικά πραξικοπήματα, τις δολοφονίες τριών προέδρων μέσα σε δύο χρόνια, τη σοβιετική εισβολή, την επιτυχημένη αντεπίθεση των μουτζαχεντίν και την άνοδο των Ταλιμπάν. Το φοβερό είναι ότι μέσα σε όλα αυτά, με κάποιον αξιοθαύμαστο τρόπο, το ξενοδοχείο καταφέρνει να παραμείνει ανοιχτό μέχρι σήμερα.

Με στοιχεία από The Guardian

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι Αθηναίοι και η εμμονή με το πώς θα τους θυμούνται

Ιστορία μιας πόλης / «Έτσι θέλω να σε θυμάμαι»: Η ταφική τέχνη στην αρχαία Αθήνα

Η αρχαιολόγος Κάτια Μαργαρίτη εξηγεί πώς δηλώνεται η θλίψη και το πένθος στα επιτύμβια ανάγλυφα και τι είδους αγάλματα χρησιμοποιούσαν οι Αθηναίοι για τη σήμανση των τάφων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Άνθρωπος ή τέρας; Άγνωστον»: Επίσκεψη στο Άσυλο Ανιάτων το 1932

Ο ρεπόρτερ της εφημερίδας «Ακρόπολις», κατόπιν έκκλησης των υπευθύνων του ασύλου, επισκέπτεται τα διαμερίσματα της «στεγασμένης αυτής αθηναϊκής κολάσεως» στην Κυψέλη και περιγράφει όσα είδε με λέξεις που σήμερα ξενίζουν. 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Κάτια Σπορν: Η αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας

Η πρώτη γυναίκα αρχαιολόγος που διευθύνει το Γερμανικό Ινστιτούτο της Αθήνας μιλάει στη LiFO για τη δραστηριότητα του ινστιτούτου και τη σύνδεσή της με την Ελλάδα. Πάντα ως φιλέλληνας και «ορκισμένη» Αθηναία.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Ηριδανός: Ο αόρατος ποταμός της Αθήνας

Ένα ποτάμι που άλλοτε διέσχιζε την καρδιά της αρχαίας πόλης, σήμερα όμως περνάμε από πάνω του, αγνοώντας οι περισσότεροι την ύπαρξή του. Ο Ηριδανός, ένα από τα πιο αινιγματικά κομμάτια του φυσικού τοπίου της Αθήνας, αποκαλύπτει την ιστορία του μέσα από αρχαιολογικά ευρήματα, μύθους και τις υπόγειες διαδρομές του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Ιστορία μιας πόλης / Χαλκίδα. Ένα μικρό κέντρο του κόσμου την Εποχή του Σιδήρου

Στην Πρώιμη Εποχή του Σιδήρου, η Χαλκίδα και τα γειτονικά της κέντρα –το Λευκαντί, η Ερέτρια, η Αμάρυνθος– σχημάτισαν ένα ζωντανό δίκτυο ανταλλαγών γύρω από τον Ευβοϊκό Κόλπο. Ο στενός Εύριπος δεν χώριζε αλλά ένωνε κοινότητες που μοιράζονταν τεχνογνωσία, εμπορική δραστηριότητα και κοινωνικές δομές που θα καθόριζαν τον ελληνικό κόσμο των αρχών της πρώιμης αρχαιότητας.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δαφνί: «To βασίλειο της αναποδογυρισμένης λογικής»

«Ένα φρενοκομείον είναι σαν την άλλη κοινωνία. Με τη διαφορά ότι είναι από την ανάποδη!» Ένα ρεπορτάζ της εφημερίδας «Πατρίς» αποκαλύπτει τις εφιαλτικές συνθήκες που επικρατούσαν στο Δημόσιο Ψυχιατρείο τη δεκαετία του 1920.
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε ένα από τα σπουδαιότερα ιερά του ελληνιστικού κόσμου

Ιστορία μιας πόλης / Ασκληπιείο της Κω: Πώς ανακαλύφθηκε το σπουδαίο ιερό του ελληνιστικού κόσμου

Ανάμεσα στα μεγάλα ιερά της δωρικής εξάπολης, το Ασκληπιείο της Κω ξεχωρίζει όχι μόνο για τη λαμπρότητά του αλλά και για την περιπετειώδη ιστορία της ανακάλυψής του.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Διεθνείς σπείρες διακίνησης Ελλήνων λαθρομεταναστών στον Μεσοπόλεμο

Αρχαιολογία & Ιστορία / Στον Μεσοπόλεμο οι Έλληνες ήταν οι λαθρομετανάστες της εποχής

Το 1930 υπήρχαν στην Αθήνα περισσότερες από πενήντα «μεταναστευτικαί σπείραι», «λαθροπράκτορες» που εκμεταλλεύονταν το όνειρο για μια καλύτερη ζωή στις ΗΠΑ. Ο ημερήσιος αθηναϊκός Τύπος κατέγραψε τη δράση τους.  
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Έπος του ’40: Σπάνιες φωτογραφίες από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Όσα ξέρει το Πολεμικό Μουσείο για το έπος του ’40. Σπάνιες εικόνες

Iστορικά ντοκουμέντα από τον Ελληνοϊταλικό Πόλεμο εκτίθενται στο Πολεμικό Μουσείο, αποκαλύπτοντας ιστορίες αντίστασης και προσωπικής υπέρβασης. Μιλούν στη LiFO ο πρόεδρος του Δ.Σ. του μουσείου, Κωνσταντίνος Καραμεσίνης, και ο επιμελητής του Ιστορικού Αρχείου, Θεοφάνης Βλάχος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Απόδραση από την Πομπηία

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πομπηία: Αυτοί που επέζησαν για να πουν την ιστορία της καταστροφής

Στο νέο του βιβλίο ο διαπρεπής καθηγητής Κλασικών Σπουδών Στίβεν Τακ αναζητά όσους επέζησαν από την τρομακτική έκρηξη του Βεζούβιου και επανίδρυσαν τις κοινότητές τους.
THE LIFO TEAM
Οκτώ συναρπαστικοί μήνες της ζωής του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Αρχαιολογία & Ιστορία / Καρέ-καρέ η μυθιστορηματική απόδραση του Μιχάλη Μπεζεντάκου

Το 1931 συνελήφθη ως ύποπτος για τον φόνο του αστυφύλακα Γυφτοδημόπουλου και η απόδρασή του λίγο καιρό μετά από τις φυλακές Συγγρού πήρε διαστάσεις θρύλου. Το χρονικό της, όπως το κατέγραψε η εφημερίδα «Ακρόπολις». 
ΤΑΣΟΣ ΘΕΟΦΙΛΟΥ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ