Από την Αλβανία στην Ελλάδα: Το ιστορικό φωτορεπορτάζ του Σπύρου Στάβερη

Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
0

Τα Αρχεία Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας οργανώνουν ένα δεκαήμερο Φεστιβάλ Ιστορίας. Το Σάββατο 11 Φεβρουαρίου, στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου Αθηναίων, στο Πάρκο Ελευθερίας (πρώην ΕΑΤ-ΕΣΑ, στάση Μέγαρο Μουσικής), θα πραγματοποιηθεί η εκδήλωση «Κοιτώντας τις φωτογραφίες των γονιών μου: 30 χρόνια αλβανικής μετανάστευσης».

Το 1991 ο Σπύρος Στάβερης κατέγραψε σε ένα ιστορικό φωτορεπορτάζ τη μεγάλη φυγή και την είσοδο στην Ελλάδα μεταναστών και μεταναστριών από την Αλβανία και με την αφορμή της εκδήλωσης θα συζητήσει σχετικά με το μεταναστευτικό βίωμα με άτομα από την αλβανική κοινότητα. Τι βλέπουν στις φωτογραφίες αυτές, τριάντα χρόνια μετά;

Τη μεθεπομένη της Πρωτοχρονιάς του 1991 ο Σπύρος Στάβερης και ο Άρης Δαβαράκης, για λογαριασμό του περιοδικού «ΕΝΑ», έφτασαν στις μικρές κοινότητες Τσαμαντά και Δελβινάκι, Παγωγιανή και Φιλιάτες, εκεί όπου είχαν φτάσει μετά από δέκα και δεκαπέντε ώρες πεζοπορίας μέσα στο χιόνι οι πρώτοι πρόσφυγες.

Είχαν ξεκινήσει την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, όταν άρχισαν να ακούγονται φήμες ότι η Ελλάδα θα έκλεινε τα σύνορα με την Αλβανία. Οι νεαροί τότε άντρες πήραν μια γεύση φιλοξενίας, όταν στήθηκαν συσσίτια γι' αυτούς και βρέθηκε μέρος να κοιμηθούν, κουβέρτες, τσιγάρα και κάποιο χαρτζιλίκι. 

«Πήγαμε με ένα ταξί μέχρι τα σύνορα, στα χωριά που ήταν κοντά, και είδαμε όλον αυτόν τον κόσμο. Ήταν χαρούμενοι, αυτό το θυμάμαι καλά, έφευγαν έτσι, χωρίς κάτι, χωρίς προετοιμασία, χωρίς αλλαξιά, σαν σε μια εκδρομή χωρίς αύριο», θυμάται ο Σπύρος Στάβερης

«Οι Βορειοπειρώτες φυγάδες που πέρασαν τα σύνορα και άφησαν πίσω τους για πάντα τον εφιάλτη του Χότζα και του Αλία είναι φτωχοί, πεινασμένοι, αλλά γεμάτοι ελπίδα και όνειρα. Και δεν επιστρέφουν πίσω ό,τι και να τους λένε οι επίσημοι άρχοντες της μητέρας πατρίδας. Προχωράνε μπροστά και χαμογελάνε», γράφει η λεζάντα μίας από τις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν.

«Πήγαμε με ένα ταξί μέχρι τα σύνορα, στα χωριά που ήταν κοντά, και είδαμε όλον αυτόν τον κόσμο. Ήταν χαρούμενοι, αυτό το θυμάμαι καλά, έφευγαν έτσι, χωρίς κάτι, χωρίς προετοιμασία, χωρίς αλλαξιά, σαν σε μια εκδρομή χωρίς αύριο», θυμάται ο Σπύρος Στάβερης.

Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Οι Βορειοπειρώτες φυγάδες που πέρασαν τα σύνορα και άφησαν πίσω τους για πάντα τον εφιάλτη του Χότζα και του Αλία είναι φτωχοί, πεινασμένοι, αλλά γεμάτοι ελπίδα και όνειρα. Φωτο: Σπύρος Στάβερης

«Ήταν νέα παιδιά κυρίως αγόρια που κάνανε τη διαδρομή αυτή και δεν είχαν πρόβλημα, κανένας δεν τους σταματούσε, ανακάλυπταν έναν κόσμο που δεν ήξεραν καθόλου, ήταν το πρώτο κύμα. Τους επισκεφθήκαμε και σε κάποια υπνωτήρια, αν μπορώ να τα πω έτσι, πρόχειρα καταλύματα που είχαν φτιάξει οι κοινότητες, που τους βοήθησαν και με φαγητό, ρούχα, κουβέρτες, και στα καφενεία. Υπάρχουν άτομα που έχουν αναγνωρίσει συγγενείς τους σε αυτές τις φωτογραφίες. Ίσως κάποιοι που θα έρθουν στη συζήτηση έχουν αναγνωρίσει δικούς τους.».

Τον Δεκέμβριο του 1990, σύμφωνα με τα στοιχεία του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο Ραμίζ Αλία, ο τελευταίος κομμουνιστής ηγέτης της Αλβανίας, έχοντας κλονιστεί από μεγάλες φοιτητικές διαδηλώσεις, απεργίες και την έξοδο χιλιάδων Αλβανών προς την Ιταλία και την Ελλάδα, και με τον φόβο ενδεχόμενης βίαιης ανατροπής, ενέδωσε στο λαϊκό αίτημα για πολιτικό πλουραλισμό και για ένα πολυκομματικό σύστημα. Το καθεστώς έπνεε τα λοίσθια, αλλά ήταν σκληρό, βίαιο, ένα απέραντο στρατόπεδο περίπου τριών εκατομμυρίων εγκλείστων, φρουρούμενο και με ηλεκτροφόρα συρματοπλέγματα, με τα σύνορα ερμητικά κλειστά.

Η φυγή αυτή χωρίς προετοιμασία των νέων, παράτολμων πρώτων προσφύγων στη χώρα μας ήταν ένα άλμα στην ελευθερία γι' αυτούς και η απαρχή του σύγχρονου μεταναστευτικού ζητήματος. Οι Βορειοηπειρώτες που είχαν υποστεί τη βία και τις διώξεις του αλβανικού κράτους κατέφυγαν στην Ελλάδα τον Ιανουάριο του 1991, ενώ ένα μεγάλο κύμα οικονομικών μεταναστών ακολούθησε από το 1991 και μετά.

Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης
Στάβερης Βορειοηπειρώτες Facebook Twitter
Φωτο: Σπύρος Στάβερης


Η εκδήλωση γίνεται στο πλαίσιο του Αρχείου Αλβανικής Μετανάστευσης, του νέου πρότζεκτ των Αρχείων Σύγχρονης Κοινωνικής Ιστορίας - Contemporary Social History Archives, σε συνεργασία με την Πρωτοβουλία για τις Δημόσιες Ανθρωπιστικές Επιστήμες Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (SNFPHI), στο Πανεπιστήμιο Columbia.

Συζητούν: Σπύρος Στάβερης (φωτογράφος), Πάτυ Βαρδάμη (θεωρητικός κριτικών σπουδών και τέχνης), Κωστής Καρπόζηλος (ΑΣΚΙ), Ιλιρίντα Μουσαράι (συντονίστρια Αρχείου Αλβανικής Μετανάστευσης, ΑΣΚΙ), Μαρλένο Νίκα (καλλιτέχνης-ακτιβιστής), Άννα Νίνη (δημοσιογράφος), Ερβίν Σέχου (κοινωνικός επιστήμονας-ακτιβιστής)

Η εκδήλωση θα μεταδοθεί ζωντανά 
εδώ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αλβανοί στην Ελλάδα, τότε και τώρα: Όσα άλλαξαν στη ζωή τους από το '97 και μετά

Ελλάδα / Αλβανοί στην Ελλάδα, τότε και τώρα: Όσα άλλαξαν στη ζωή τους από το '97 και μετά

Πώς ζει σήμερα η αλβανική κοινότητα; Τι πραγματικά πιστεύει για τις ελληνοαλβανικές εκκρεμότητες και εντάσεις; Γιατί μέχρι σήμερα το «Αλβανός» ισοδυναμεί με βρισιά; Τι στ' αλήθεια νιώθουν για τους Έλληνες;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Ο ελληνικός ρατσισμός / Ένας Αλβανός «λάθρο» εξομολογείται

Η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα και το αντίκτυπό της σε Έλληνες κι Αλβανούς μέσα από τη συγκινητική αυτοβιογραφία του Φατός Ρόσα «Εγώ, ο Λαθρομετανάστης» (εκδ. Ελεύθερος Τύπος), μια μαρτυρία δυνατή που καθηλώνει με την παραστατικότητα, την αμεσότητα και την ευστοχία της
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ελσόν Ζγκούρη δεν είναι μόνο ένας ενδιαφέρων νέος λογοτέχνης αλλά και ένας όμορφος άνθρωπος

Βιβλίο / Ελσόν Ζγκούρη: «Δεν θέλω πια να "απολογούμαι" για το αλβανικό μου όνομα»

Η λογοτεχνία, η πολιτική, το μεταναστευτικό, οι διακρίσεις, τα τραυματικά βιώματα αλλά και η δύναμη της φιλίας και της αλληλεγγύης σε μια «εκ βαθέων» συζήτηση με τον συγγραφέα του βιβλίου «όλες οι γάτες είναι όμορφες».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ιστορία μιας πόλης / Η Αθήνα της Πηνελόπης Δέλτα

Ποια είναι η σημασία του μυθιστορήματος «Οι Ρωμιοπούλες»; Με ποιο τρόπο αποτυπώθηκε η Αθήνα στη ζωή και το έργο της Πηνελόπης Δέλτα; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον ιστορικό Τάσο Σακελλαρόπουλο, υπεύθυνο των Ιστορικών Αρχείων του Μουσείου Μπενάκη, για τη σχέση της συγγραφέως με την πόλη που τη σημάδεψε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μια επίσκεψη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!» / Φρίκη και ανθρώπινα ράκη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Γέλια καμπάνιζαν σαν καγχασμοί του Σατανά!»: Στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932

Τα dirty '30s & late '20s «ακολουθούν» τον δημοσιογράφο Χρήστο Εμ. Αγγελομάτη στο Ψυχιατρείο Θεσσαλονίκης το 1932 και διασώζουν εικόνες αποτροπιασμού που δύσκολα περιγράφονται. Παρά «τις άναρθρες κραυγές» και «τα στριγκά ξεφωνητά» που άκουσε στην είσοδο, ο ρεπόρτερ πέρασε την πύλη. Τι αντίκρισε;
DIRTY '30S & LATE '20S
Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Βιβλίο / Έλλη Σκοπετέα: Tο ανατρεπτικό έργο μιας ιστορικού που έφυγε νωρίς

Δεν υπάρχει μελέτη για τον ελληνικό εθνικισμό που να μην έχει αναφορές στο έργο της. Η επανακυκλοφορία του βιβλίου της «Το “Πρότυπο Βασίλειο” και η Μεγάλη Ιδέα» από τις εκδόσεις Νήσος συνιστά αναμφίβολα εκδοτικό γεγονός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιον θεωρούσαν «άσχημο» στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Υπήρχαν και «άσχημα» αγαλματίδια στην αρχαία Αθήνα

Μικρά αγαλματίδια ή γλυπτά λατρευτικού ή θρησκευτικού συνήθως χαρακτήρα, που απεικονίζουν ανθρώπινες ή ζωικές μορφές: τα ειδώλια. Είναι όλα oμοιόμορφα ή υπάρχουν και ενδιαφέρουσες, συχνά αναπάντεχες, διαφοροποιήσεις; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Αναστασία Μεϊντάνη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Η ιστορία του κούρου Αριστοδίκου που στάθηκε ορόσημο της ελληνικής τέχνης

Αρχαιολογία / Κούρος Αριστόδικος: Ένα άγαλμα ορόσημο στην αρχαία ελληνική Τέχνη

Το άγαλμα, λίγο μεγαλύτερο του φυσικού μεγέθους, έχει ύψος 1,95 μ., είναι σμιλεμένο σε παριανό μάρμαρο, χρονολογείται από τους μελετητές γύρω στα 510-500 π.Χ., αποτελεί το τελευταίο δείγμα της μεγάλης σειράς των αττικών κούρων και αποκαλύπτει ποιες ήταν οι ταφικές συνήθειες στην Αθήνα εκείνης της εποχής.
THE LIFO TEAM
Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής και πώς λειτουργούσαν;

Ιστορία μιας πόλης / Ποιοι ήταν οι μαυραγορίτες της Κατοχής;

Πώς ήταν η καθημερινότητα στην Αθήνα της γερμανικής Κατοχής; Ποιες στρατηγικές ανέπτυξαν οι Αθηναίοι για να επιβιώσουν; Πώς και πού έβρισκαν τρόφιμα; Πώς επηρέασε η παρουσία των κατακτητών τις μετακινήσεις των κατοίκων της πόλης; H Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για την καθημερινή ζωή στην κατοχική Αθήνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι έτρεχε με τους λαγούς στην αρχαία Αθήνα;

Στην αρχαία Αθήνα, ο λαγός δεν ήταν μόνο θήραμα, αλλά και σύμβολο ερωτικής επιθυμίας και γονιμότητας, ενώ χρησιμοποιούνταν επίσης ως προσφορά στους θεούς. Ο Ξενοφών έγραψε για το κυνήγι του, ενώ εμφανίζεται συχνά στην τέχνη - στα αγγεία, στις παραστάσεις συμποσίων, ακόμη και σε ταφικά μνημεία. Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Κάτια Μαργαρίτη ρίχνοντας φως στο παρελθόν ενός ζώου που είχε πολύ μεγαλύτερη σημασία απ’ ό,τι ίσως φανταζόμαστε.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Γεννήθηκε σαν σήμερα  / Μιμάρ Σινάν: Ο αρχιτέκτονας που έχτισε τα πιο σημαντικά κτίρια της οθωμανικής αυτοκρατορίας

Στις 15 Απριλίου 1489 γεννήθηκε ο αρχιτέκτονας που έφτιαξε από τριακόσια τριάντα έργα. Ανάμεσα σε αυτά, το Τέμενος του Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς (1550 -1557) και το Κουρσούμ Τζαμί ή Τζαμί του Οσμάν Σαχ στα Τρίκαλα, το μοναδικό του έργο που σώζεται στην Ελλάδα.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
«Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / «Η ερωμένη της»: Το πιο τολμηρό αθηναϊκό ρομάντζο του Μεσοπολέμου

Πόσο μπορεί να συμβάλει ένα βιβλίο στη σεξουαλική χειραφέτηση των Ελληνίδων; Η Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με την Παναγιώτα Βογιατζή για την Ντόρα Ρωζέττη και τη γυναικεία ομοφυλοφιλία στην Αθήνα των αρχών του 20ού αώνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Αρχαιολογία & Ιστορία / Close up: Η ψηφιακά αποκατεστημένη τοιχογραφία στον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές

Το σημαντικότερο σωζόμενο έργο της κλασικής ξαναζωντανεύει 23 αιώνες μετά με τη βοήθεια της αρχαιομετρίας, της τεχνητή νοημοσύνη και της καλλιτεχνικής δημιουργίας σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασή του που ανοίγει νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
THE LIFO TEAM
Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς η τεχνολογία αποκαθιστά το σημαντικότερο έργο της κλασικής ζωγραφικής 23 αιώνες μετά;

Η αρχαιομετρία, η τεχνητή νοημοσύνη και η καλλιτεχνική δημιουργία συνεργάστηκαν σε μια καινοτόμο μελέτη αποκατάστασης της τοιχογραφίας με το κυνήγι από τον τάφο του Φιλίππου στις Αιγές, ανοίγοντας νέους ορίζοντες στην αναβίωση της αρχαίας τέχνης.
M. HULOT
Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Ιστορία μιας πόλης / Δωσίλογοι: Ποιοι και γιατί συνεργάστηκαν με τους κατακτητές;

Πώς επιχειρήθηκε η αναθεώρηση της εικόνας των δωσιλόγων τις δεκαετίες που ακολούθησαν μετά την Κατοχή και τα Δεκεμβριανά, και ποια ήταν η επίδραση αυτής της αναθεώρησης στη δημόσια ιστορική μνήμη; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Μενέλαο Χαραλαμπίδη για ένα θέμα ταμπού που ακόμα απασχολεί τους ιστορικούς αλλά και την κοινωνία.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ιστορία μιας πόλης / Από τι πέθαναν δεκάδες χιλιάδες Αθηναίοι το 430 π.Χ.;

Ο Θουκυδίδης ισχυρίζεται ότι ήταν μια ασθένεια εισαγόμενη, η οποία ξεκίνησε από την Αιθιοπία και προτού φθάσει στην Αθήνα, εξαπλώθηκε στην Αίγυπτο και την Περσική αυτοκρατορία. H Αγιάτη Μπενάρδου μιλά με τον Στέφανο Παρασκευαΐδη για τον λοιμό των Αθηνών με την πρωτοφανή θνησιμότητα, καθώς υπολογίζεται ότι χάθηκε το 1/3 του πληθυσμού της πόλης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ