Λώρα, η τελευταία των Μαρξ

Λώρα, η τελευταία των Μαρξ Facebook Twitter
1
Πως τόλμησες να αναμετρηθείς με μια γυναίκα με το επίθετό μου;

Σε περίμενα, Λώρα. Ήξερα ότι κάποια στιγμή θα μου ζητούσες εξηγήσεις. Εξάλλου όλα αυτά τα χρόνια σε ένιωθα να με παρακολουθείς πάνω απ' την οθόνη του υπολογιστή μου. Και μερικές φορές να με διορθώνεις.

Σου έχω πει ευχαριστώ; Στο λέω τώρα.

Ναι, είναι αλήθεια ότι τόλμησα: Η σωστή λέξη. Δεν ξέρω πώς, δεν ξέρω γιατί. Ήταν μια αίσθηση που με ξεπέρασε, δεν με άφησε να το σκεφτώ πολύ, ούτε πολύ λογικά. Εσύ και ο Πωλ ήσασταν οι γητευτές, οι εκμαυλιστές μου. You put a spell on me. Είναι κι αυτό το επίθετό σου, ναι, φυσικά... Μαρξ! Κόρη του Καρλ Μαρξ.

Αλήθεια, πως τόλμησα; Πραγματικά δεν έχω απάντηση. Ελπίζω να μη σε απογοήτευσα, πάντως... Είδες το κόκκινο εξώφυλλο; Πώς ισορροπείτε πάνω και κάτω από το διάσημο όνομά σου; Σαν να αντανακλά ο ένας τον άλλον. Pop icons! (Ρώτα τον σύντροφο Τσε να σου εξηγήσει τι σημαίνει αυτό...)

Ανάμεσα στον μπαμπά Μαρξ και τον «θείο» Ένγκελς ποιον προτιμάς;

Νομίζω ότι σ αυτό θα συμφωνήσεις μαζί μου: Εγώ θα προτιμούσα να είχα μπαμπά τον Ένγκελς και θείο τον Μαρξ! Ο Ένγκελς ήταν τόσο ευγενής, με χιούμορ, εξαιρετικό γούστο στα κρασιά, παραθέριζε στα κομψότερα θέρετρα και είχε πάντα λεφτά για την οικογένεια. Ήταν ο άνθρωπος που μπορούσες να στηριχθείς πάνω του, σε αντίθεση με τον Μαρξ που ποτέ δεν ήξερες τι θα σου ξημερώσει μαζί του... Να ξέρεις πάντως ότι υπήρξες πολύ τυχερή που μεγάλωσες ανάμεσα σε αυτούς τους δυο ανθρώπους. Άσχετα με το πόσο βαριά  ήταν πάνω σου η σκιά τους, επρόκειτο για δυο τιτάνες του πνεύματος που με το έργο τους αναποδογύρισαν όλη την ανθρωπότητα. Αν και όχι πάντα με τα καλύτερα αποτελέσματα...

Πως τόλμησες να αναμετρηθείς με μια γυναίκα με το επίθετό μου;

Έχεις δίκιο. Το όνομά σου είναι ο τίτλος, αλλά δεν είσαι η πρωταγωνίστρια. Η μεγαλύτερη πρωταγωνίστρια είναι η Εποχή: Οι συγκλονιστικοί καιροί των εξεγέρσεων, των πρώιμων εργατικών αγώνων και των εξαίσιων εκείνων προσώπων που άλλαξαν τον ρου της σκέψης στην φιλοσοφία, την πολιτική, τις επιστήμες, τις τέχνες... Είναι δύσκολο να βάλω τον εαυτό μου στη θέση σου. Δεν μπορώ να σκεφτώ κανένα σημερινό πρόσωπο το οποίο να διακατέχεται από την δύναμη νέων ιδεών, την γνώση και τη φαντασία να αλλάξει τον κόσμο. Δεν κυκλοφορούν πια τέτοιοι τύποι. Αλλά μερικές φορές έπαιξα τον ρόλο σου στο κεφάλι μου, προσπάθησα να σκεφτώ όπως εσύ. Νομίζω ότι αυτό που βίωσες  ήταν μαγικό και τραγικό μαζί. Και όπως στις  φλέβες του Πωλ κυλούσε το αίμα των άγριων φυλών, έτσι στις δικές σου έρεε το γονίδιο της αριστοκράτισσας μαζί με του επαναστάτη. Ζόρικος συνδυασμός, γι' αυτό και ακαταμάχητος!

Έμαθα ότι τριγύριζες και στα Παρίσια, τρύπωνες κρυφά (και παράνομα!) στο παλιό μας σπίτι για να ζωντανέψεις μέσα στο κεφάλι σου τη ζωή μας. Τι περίμενες να βρεις;

Προσπάθησα να γνωρίσω την πόλη που σε αιχμαλώτισε σαν πεταλούδα στο φως της. Τριγυρνώντας στις όχθες του Σηκουάνα, στα φαρδιά βουλεβάρτα, τα κτήρια, τα μουσεία και τις εκθέσεις των συγχρόνων σου καλλιτεχνών, τρύπωσα  κι εγώ με κάποιον τρόπο στην περίφημη Μπελ Επόκ, την εποχή σου. Το Παρίσι με ρούφηξε γλυκά και με μετέφερε πίσω στο χρόνο, ακριβώς  όπως τον ήρωα της ταινίας του Γούντι Άλλεν.  Στην Μονμάρτρη είδα (ή φαντάστηκα;) τους ζωγράφους και τους ποιητές να μπαινοβγαίνουν στο Μπατό Λαβουάρ, στην  πλατεία Βαντόμ τους αμαξάδες να  μεταφέρουν αριστοκράτες για να πάρουν το τσάι τους στο Ριτς και το δείπνο  τους στου Μαξίμ, που υπάρχουν ακόμα. Πέρασα κι απ την οδό Καμπόν, εκεί που ήταν το καπελάδικο της μαντάμ Σανέλ όπου ψώνισες το καπέλο που δεν θα φορούσες ποτέ.  Ξέρεις ότι αυτή η μικροσκοπική καπελού, έφερε τα πάνω κάτω στον κόσμο της μόδας; Αχ, πόσα θα είχα να σου πω αν με καλούσες για τσάι στο αίθριο του σπιτιού της Ντραβέιγ, που υπάρχει ακόμα εκεί, ωραίο και μεγαλοπρεπές, ανέγγιχτο ανάμεσα στα αδιάφορα σπίτια της μικρής επαρχιακής πόλης! Δυστυχώς δεν είδα το περίφημο αίθριο, αφού δεν κατάφερα να ανέβω στα πάνω πατώματα. Αλλά έκανα εισβολή στο το ισόγειο: στο μεγάλο γραφείο του Πωλ, στην τραπεζαρία και στον διάδρομο με την σκάλα που σας οδήγησε στα υπνοδωμάτιά σας την μοιραία εκείνη νύχτα... Μπήκα βλέπεις σαν τον κλέφτη, άρπαξα μια ματιά και μια φευγαλέα μυρωδιά, που όμως ήταν αρκετές για να δυναμιτίσουν την φαντασία και να στοιχειώσουν τις νύχτες μου... Όλες εκείνες τις νύχτες που σας σκεφτόμουν να ζείτε εκεί μέσα...

Ασχολήθηκες και με την κοκεταρία μου στο βιβλίο σου. Που το ήξερες ότι έβρισκα παρηγοριά στη γοητεία του εφήμερου της μόδας, τόσο διάχυτης και αξέχαστης, ακόμη και στο... επαναστατημένο Παρίσι της εποχής μου;

Μα ήσουν μισή αριστοκράτισσα! Είχες κληρονομήσει το καλό γούστο των Βεστφάλεν. Σε είδα στις φωτογραφίες σου, σε όλες τις ηλικίες: μικρό κορίτσι με το ταφταδένιο κρινολίνο σου, έφηβη με τα ξέπλεκα μαλλιά και το ύφος των μεγάλων ρομαντικών, και νιόπαντρη, με την περίτεχνη παριζιάνικη κόμμωση και το βελούδινο τσόκερ στο λαιμό που όπως ανακάλυψα ήταν τελευταία λέξη της μόδας! Δεν χρειάζεται να δικαιολογείσαι, Λώρα και το ξέρεις. Κατά την άποψή μου, καμία επανάσταση ιδεών δεν αποκλείει την ανάγκη των ανθρώπων να νιώθουν όμορφοι μέσα στο ρούχα τους. Η αισθητική και οι ιδέες μπορούν να βαδίσουν μαζί - κι εσύ θα είσαι πια ένα από τα πιο ζωηρά παραδείγματά μου!

Αν η ζωή μας γινόταν ταινία από χολιγουντιανό σκηνοθέτη, ποιοι θα μας έπαιζαν;

O ρόλος της Λώρας  θα ταίριαζε γάντι στην ιντελεκτουέλ και εσωστρεφή Κέιτ Μπλάνσετ, η οποία έπαιξε με μεγάλη επιτυχία την κινηματογραφική βασίλισσα Ελισάβετ –αλλά και την βασίλισσα των Ξωτικών Γκαλάντριελ. Εννοώ ότι διαθέτει την ψυχρή ομορφιά, τον αριστοκρατισμό αλλά και την απαραίτητη μαχητικότητα για να υποδυθεί ένα ρόλο σαν τον δικό σου. Όσον αφορά τον Πωλ, εννοείται ότι θα τον έπαιζε ο Τζόνι Ντέπ, ένας υπερ-ταλαντούχος ηθοποιός με άγρια, εξωτική ομορφιά και με αίμα τριών φυλών να ρέει στις φλέβες του: ιρλανδικό, γερμανικό και ινδιάνικο (τσερόκι). Δεν είναι τυχαίες οι ομοιότητες!

Γιατί αποφάσισες να ασχοληθείς μαζί μας;

Γιατί σας άξιζε να βγείτε από την πολύχρονη αφάνεια και να γίνετε βιβλίο! Όπως επίσης σαν αξίζει να γίνετε και ταινία από χολιγουντιανό σκηνοθέτη!

Άστα αυτά. Ξέρω την εμμονή σου με τον σύζυγό μου, τον Πολ Λαφάργκ. Φαίνεται ότι είσαι κρυφά ή μάλλον φανερά ερωτευμένη μαζί του. Τι έχεις να πεις γι' αυτό;

Εντάξει, το παραδέχομαι. Ήταν αναμενόμενο να το καταλάβει η σύζυγος! Εξάλλου δεν ήμουν καθόλου διακριτική, χάζευα τις φωτογραφίες του με τις ώρες, παρατηρώντας ότι υπήρξε τόσο όμορφος στα νιάτα του όσο γοητευτικός στην ωριμότητά του. Αλλά και η φλογερή προσωπικότητά του, οι  αιρετικές ιδέες του, η καλλιέργειά του, τα βιβλία του, η μποέμ αντίληψή του για τη ζωή, η κρεολή φύση του, όλα, αποτελούσαν έναν εκρηκτικό συνδυασμό που δεν νομίζω να άφηνε καμιά γυναίκα ασυγκίνητη. Εξ' ου και έλιωσε εσένα, την πριγκίπισσα των πάγων.  Αλήθεια, δεν σε απάτησε ποτέ; Όσο κι αν έψαξα, δεν βρήκα κανένα στοιχείο που να δείχνει κάτι τέτοιο. Ήταν τόσο αφοσιωμένος σε σένα επί σαράντα τρία συνεχόμενα έτη γάμου; Ή ήταν τόσο διακριτικός, ώστε ποτέ δεν σου έδωσε αφορμή; Πάντως δεν έγινε το παραμικρό αντιληπτό στην Ιστορία, και μπράβο του! Δεν υπάρχουν πολλοί τέτοιο άντρες...

Ήταν ο άνδρας Λαφάργκ ή ο επαναστάστης Λαφάργκ που σε γοήτευσε περισσότερο;

Ο άνδρας και ο επαναστάτης ήταν το ίδιο φλογερό πρόσωπο. Δεν θα υπήρχε ο ένας χωρίς τον άλλον. Κι αυτό το ήξερε περισσότερο απ όλους ο ίδιος. Και οργάνωσε την φυγή του ακριβώς σ' εκείνο το ηλικιακό μεταίχμιο που η ζωή άρχισε να του ''στερεί μια μια τις απολαύσεις και τις χαρές της ύπαρξης'', ξεθωριάζοντας τον άνδρα και αποδυναμώνοντας τον επαναστάτη...

Θα ακολουθούσες εσύ έναν άνδρα σε ένα τέτοιο τέλος;

Μόνο αν ήταν ο Πωλ Λαφάργκ.

Βιβλίο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gregory Jusdanis: «Ο Καβάφης, ο πρώτος “viral” ποιητής, μετέτρεψε την ποίησή του σε σωτηρία»

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει το διήγημα «Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ» της Πατρίσια Χάισμιθ

Lifo Videos / Η Ράνια Οικονομίδου διαβάζει ένα διήγημα της Πατρίσια Χάισμιθ

«Η μεγαλύτερη λεία του Μινγκ»: Μια ιστορία έρωτα, αγάπης, αφοσίωσης, ανταγωνισμού, μίσους και φόνου μεταξύ ενός ζευγαριού και ενός σιαμέζικου γάτου, ένα μυστηριώδες διήγημα της δημιουργού των πιο σαγηνευτικών αντιηρώων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Βιβλίο / Οι μικρές αριστουργηματικές σειρές των εκδοτών

Ολοένα περισσότερο διευρύνεται η τάση έκδοσης κλασικών και σπάνιων κειμένων σε μικρό μέγεθος που τοποθετούνται δίπλα στο ταμείο και συνιστούν την προσπάθεια ενός εκδοτικού οίκου να φέρει σπουδαία έργα στο ευρύ αναγνωστικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Βιβλίο / I love Dick: Eίναι το βιβλίο της Κρις Κράους το πιο τολμηρό του αιώνα μας;

Η θεωρητικός, εικαστικός, κριτικός, συγγραφέας και εκδότρια Κρις Κράους μπορεί να μην άλλαξε τα δεδομένα στον αγγλόφωνο κόσμο εκδίδοντας τα βιβλία των Γάλλων θεωρητικών αλλά προκάλεσε άπειρες συζητήσεις με το πρωτότυπο φεμινιστικό βιβλίο της.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Βιβλίο / Η αρχή της ηδονής: Μια σουρεαλιστική, σέξι ιστορία στην καλοκαιρινή Ανάφη 

Ένα τολμηρό καλλιτεχνικό project έγινε η αφορμή για να κάνει ο εικαστικός René Habermacher ένα ταξίδι στη θάλασσα με πλήρωμα έξι ναύτες κι έναν καπετάνιο, απαθανατίζοντας μια σουρεαλιστική εμπειρία που κατέληξε σε ναυάγιο. Το βιβλίο «The Pleasure Principle» καταγράφει αυτό το ταξίδι μέσα από φωτογραφίες του René, κείμενα και εικαστικά έργα, σε μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα έκδοση.
M. HULOT
Νίκος Μάντης «Το χιόνι του καλοκαιριού»

Το πίσω ράφι / Για τις απουσίες που μας κάνουν αργούς στα αισθήματα

Καλοκαίρι στην Πελοπόννησο, στη σκιά της δεκαετίας του ’80: ένα πληγωμένο παιδί, μια μητέρα που επιστρέφει αλλαγμένη και μυστικά που βαραίνουν τη σιωπή των ενηλίκων - αυτά ξετυλίγει ο Νίκος Α. Μαντής στο πρώτο του μυθιστόρημα.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ