Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
Η Πίνα Μπάους στο «Καφέ Μίλερ».
0

1.

Καφέ Μίλερ

της Πίνα Μπάους (2006)

Το εμβληματικό αυτό έργο με το οποίο γνωρίσαμε την ιέρεια του σύγχρονου χορού στην Ελλάδα το 1987 –και με το οποίο έμελλε να μας αποχαιρετήσει από τη σκηνή της Πειραιώς 260 το 2006 (πέθανε τρία χρόνια αργότερα)‒ κληροδότησε στη φαντασία μας την αρχετυπική πλέον εικόνα της ψιλόλιγνης γυναικείας σιλουέτας που περιφέρεται αθόρυβα, σαν απ' αλλού φερμένη, ανάμεσα σε τραπέζια και καρέκλες, προσκρούοντας επανειλημμένα στον τοίχο, καθώς αναζητά το ανέφικτο... Όπως όλοι μας.

2.

To you, the Birdie (Phèdre)

του Wooster Group (2006)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter

Εκστατικοί είδαμε εκείνο το καλοκαίρι πόσο θεϊκά μπορεί να λειτουργήσει το μεταμοντέρνο, όταν υπηρετείται με υπερβατική φαντασία, μέθοδο και στυλ. H Φαίδρα περιφέρεται διασωληνωμένη. Ο επιδειξιομανής Ιππόλυτος και ο παρηκμασμένος Θησέας παίζουν μπάντμιντον, με την Αφροδίτη διαιτητή να σφυρίζει τα ερωτικά φάουλ τους. Ένας κόσμος ανάλαφρος, απρόσμενος, εκεί όπου ο μύθος μετατρέπεται σε αδιάκοπο, ανορθόδοξο φλερτ. Μια εξοντωτικά δουλεμένη φόρμα, όπου οι αντιπαραθέσεις δεν γεννιούνται μεταξύ των ηρώων αλλά μεταξύ των θεατρικών ειδών, μεταξύ ποιητικού λόγου και καρτουνίστικων γκαγκς, μεταξύ μυθικών ονομάτων και ποταπών σωματικών λειτουργιών.

3.

Νόρα

της Σαουμπίνε σε σκηνοθεσία Τόμας Όστερμαγιερ (2006)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter

«Όταν το πρωτοδιάβασα», έλεγε σε συνεντεύξεις του ο Τόμας Όστερμάγιερ, «ήξερα ότι ήθελα να αλλάξω το τέλος». Στην παράσταση της Σαουμπίνε η Νόρα δεν εγκαταλείπει, απλώς σκοτώνει τελικά τον σύζυγό της. «Δεν ήθελα να φύγει», επανέρχεται ο σκηνοθέτης, «ήθελα να μείνει». Και το κατάφερε. Αν και τότε είχα ειρωνευτεί το κλείσιμο της παράστασης του Όστερμαγιερ, τώρα, δεκατέσσερα χρόνια μετά, ανακαλώ με τρυφερότητα εκείνη την ανάγκη του «κακού παιδιού» να «πυροβολήσει» τον Ίψεν.

4.

Κουκλόσπιτο

των Mabou Mines, σε σκηνοθεσία Λι Μπρούερ (2008)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter

Η Νόρα ζει σε έναν κόσμο νάνων. Για να φιλήσει τον άντρα της πρέπει να σκύψει. Οι νάνοι διατάζουν και οι γυναίκες υπακούουν, όπως τα κακομαθημένα παιδιά που κάνουν τους γονείς τους ό,τι θέλουν. Η σκηνοθετική σύλληψη αλλά και η εκτέλεση (μέσα σε ένα ασφυκτικό βικτοριανό περιβάλλον) στάθηκαν αριστουργηματικές. Αυτός ο μυθικός φεμινιστικός «ύμνος» μάς έδειξε με υποδειγματικό τρόπο πώς τα σώματα των ηθοποιών μπορούν να φέρουν εις πέρας όλη τη δραματουργία του Ίψεν αλλά και να καταθέσουν το πιο αιχμηρό πολιτικό σχόλιο.

5.

Δαιμονισμένοι

του Πέτερ Στάιν (2010)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter

Δεν είναι τόσο η προσέγγιση του κορυφαίου μυθιστορήματος που μας έχει μείνει στο μυαλό από την παράσταση του Στάιν όσο η απαράμιλλη διάρκειά της. Δώδεκα ώρες καρφωμένοι στις καρέκλες μας (προφανώς με αρκετά διαλείμματα), οι θεατές που καταφθάσαμε στην Πειραιώς εκείνο το πρωί και καταφέραμε κατάκοποι να μείνουμε ζωντανοί ως το βράδυ παρακολουθήσαμε μια στρωτή, ενδιαφέρουσα διασκευή του κλασικού κειμένου, αλλά, πάνω απ' όλα, βιώσαμε τη γλυκιά κούραση που μόνον ένας άθλος υπέρμετρης αυτοπειθαρχίας μπορεί να γεννήσει.

6.

Περί της εννοίας του προσώπου του Υιού του Θεού

του Ρομέο Καστελούτσι (2011)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter

Μια ελεγεία στην αντοχή του ανθρώπου που συνεχίζει να υπομένει και να αγαπά, απτόητος από τον αποτρόπαιο ρεαλισμό των περιττωμάτων που καλείται καθημερινά να μαζεύει, αδυνατώντας να βρει παρηγοριά στη θρησκεία αλλά μόνον ίσως στην τέχνη, ενώ ειλικρινά δεν μπορεί να μην εκτιμήσει κανείς την απόλυτη ειρωνεία που πλυμμηρίζει τη σκηνή, όταν όλα εκτυλίσσονται κάτω από το ατάραχο πρόσωπο του Ιησού, του «Σωτήρα του Κόσμου» του Αντονέλο ντα Μεσίνα, που δεσπόζει στη σκηνή, αιωνίως παρών και απών από τα ανθρώπινα μαρτύρια.

7.

Όλος ο ουρανός πάνω στη γη (Το σύνδρομο της Γουέντι)

Performance της Ανχέλικα Λίντελ (2014)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
Φωτό: Ricardo Carrillo De Albornoz

«Μπροστά στην αρρώστια και στον πόνο εγώ θέλω ν' αυνανιστώ...» Έτσι αιφνιδιαστικά βιώσαμε εκείνο το καλοκαίρι την αφοπλιστική οργή της Ισπανίδας Ερινύας, μιας μαινάδας που ονειρεύεται κτηνώδεις σεξουαλικές πράξεις, μιας πληγωμένης κόρης που μισεί τη μητέρα της γιατί «όλες οι μάνες είναι σκρόφες», μιας ερωτευμένης που βιώνει στο διηνεκές την προδοσία, μιας γυναίκας που σκάβει ασταμάτητα μέχρι να ματώσει και κλοτσάει με μένος κάθε παγιωμένη αντίληψη, κάθε καλόβολη πράξη, κάθε επίφαση ευαισθησίας.

8.

Enfant

του Μπορίς Σαρμάτς (2018)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
Φωτο: Borris Brussey

Παιδιά πάνω στη σκηνή. Πολλά παιδιά. Επιβλητικές μηχανές χειραγώγησης –κυριολεκτικές και μεταφορικές– τα πετούν πέρα δώθε σαν άψυχες μάζες. Οι «μικροί» στα χέρια των «μεγάλων», αυτοί που ήμασταν κάποτε κι αυτοί που είμαστε τώρα, αποδέκτες ανομολόγητων ή ασυνείδητων βιαιοπραγιών αλλά και συνεχιστές τους, ανελέητοι απέναντι στα εύθραυστα όντα αυτού του πλανήτη, που τελικά ξυπνούν κι αρχίζουν να διεκδικούν τον χώρο τους, να πειραματίζονται, συνθέτοντας σταδιακά μια ορδή που παρασύρει τα πάντα. Μια σπουδή πάνω στη δυναμική του χάους και ταυτόχρονα μια αριστοτεχνικά σχεδιασμένη επίθεση στην πολιτική μας ορθότητα που κρίνει οποιουδήποτε είδους αταξινόμητη επαφή με τα παιδιά ως κολάσιμη.

9.

Of ivory and flesh - Statues also suffer

της Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας (2018)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
Φωτο: Pierre Planchenault

Δεν θα ξεχάσω την αίσθηση απροσμέτρητης ευφορίας που αισθάνθηκα μόλις άρχισε να ζωντανεύει μπροστά μου το αχαλίνωτο, πρωτόγνωρο, θορυβώδες σύμπαν της Φρέιτας. Ένας πληθωρικός, γκροτέσκος και συναρπαστικός χορός αγαλμάτων, πρόσωπα-μάσκες κραυγαλέας έκπληξης ή σπαραγμού, όντα που τραγουδούν ρομποτικά, που μιλούν με φράσεις από ταινίες, αναδεικνύοντας την άσβεστη, έστω και άγαρμπη πολλές φορές, επιθυμία μας για αγάπη και ελευθερία – αυτή που κινεί όλα τα πλάσματα πάνω στη γη, ναι, ακόμη και τ' αγάλματα.

10.

Αυτόχειρες Παρθένοι

της Σουζάνε Κένεντι (2019)

Δέκα αξέχαστες ξένες παραστάσεις που είδαμε στην Πειραιώς 260 Facebook Twitter
Φωτο: Herve Veronese

Οι χρόνοι και οι πολιτισμοί, το ανθρώπινο και το μη ανθρώπινο, το αρσενικό και το θηλυκό συναντιούνται επιτέλους ειρηνικά, δίχως ένταση, δίχως ναρκισσισμό, δίχως συναίσθημα: η περσινή παράσταση-installation της πρωτοπόρου Γερμανίδας μου δημιούργησε όσο ποτέ πριν την αίσθηση ότι κάπως έτσι θα είναι το θέατρο του μέλλοντος... Όταν μπούμε σε μια πολύχρωμη, πολυσυλλεκτική trance, θα συμφιλιωθούμε με τα αλλοτινά πάθη του ανθρώπινου είδους και θα γίνουμε γαλήνιοι στοχαστές της ζωής μας.

Θέατρο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Αργύρης Ξάφης: «Η φράση “πάμε κι ό,τι γίνει” είναι ενδεικτική μιας νοοτροπίας που μας έχει γαμήσει σε αυτή τη χώρα σε κάθε επίπεδο»

Θέατρο / Αργύρης Ξάφης: «Να μου προτείνουν τι; Να αναλάβω το Εθνικό; Δεν με ενδιαφέρει»

Το «Πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος» είναι από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις της σεζόν και με την ευκαιρία βρεθήκαμε με τον Αργύρη Ξάφη στο θέατρο Θησείο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Θέατρο / Τι συμβαίνει με το Θεατρικό Μουσείο;

Η υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη, μιλά για τις εργασίες μεταστέγασής του στην οικία Αλεξάνδρου Σούτσου, για την πολύτιμη αρχειακή συλλογή αλλά και για το τι αναμένεται να γίνει με τα καμαρίνια σπουδαίων ηθοποιών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Περιμένοντας τον Γκοντό του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Θέατρο / «Περιμένοντας τον Γκοντό»: Ο Θεόδωρος Τερζόπουλος ανατρέπει όσα γνωρίζαμε για το αριστούργημα του Μπέκετ

Ένα ταξίδι, μια παράσταση, μια συνάντηση με τον σημαντικότερο εν ζωή Έλληνα σκηνοθέτη: από το Μιλάνο στην Αθήνα, από το Piccolo Teatro στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Θεόδωρου Τερζόπουλου προσφέρει μια ριζοσπαστική ανάγνωση του έργου του Μπέκετ.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Σαν πλοίο που ναυάγησε, σα νούφαρο που μάδησε

Κριτική Θεάτρου / Σαν πλοίο που ναυάγησε, σαν νούφαρο που μάδησε

Επιχειρώντας να αποδώσει τη «φαινομενικά ασύνδετη μορφή ενός ονείρου που υπακούει στη δική του λογική», όπως αναφέρει ο Στρίνμπεργκ στο «Ονειρόδραμα», η Γεωργία Μαυραγάνη επέλεξε να μιλήσει για το ίδιο το θέατρο.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
42' με τον Βασίλη Βηλαρά

Θέατρο / Βασίλης Βηλαράς: «Το θέατρο είναι ένα ομοφοβικό και χοντροφοβικό επάγγελμα»

Στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου και στον «Καταποντισμό» ο ηθοποιός και σκηνοθέτης φέρνει στο φως μαρτυρίες από την γκέι Ελλάδα της Μεταπολίτευσης μέσα από επιστολές που στάλθηκαν στο περιοδικό ΑΜΦΙ, το πρώτο μέσο που άρθρωσε δημόσια λόγο στην Ελλάδα για την εμπειρία των ΛΟΑΤΚΙ+ ατόμων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Θέατρο / Καύσωνας: Το όνειρο και ο εφιάλτης του ελληνικού καλοκαιριού σε μια παράσταση

Βασισμένος σε διηγήματα της Βίβιαν Στεργίου, μέσα από αποσπασματικές αφηγήσεις χαρακτηριστικών συμπεριφορών ντόπιων, τουριστών και expats, ο σκηνοθέτης Γιάννης Παναγόπουλος διερευνά τη μεταβατική φάση από τα ’90s μέχρι το 2020, μιλώντας για την πραγματικότητα της γενιά του -των millennials- στην παράσταση που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», μάγισσες και μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας

Θέατρο / «Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα», οι μάγισσες και οι μαγείρισσες της μυστικής Θεσσαλίας σε μια παράσταση

Με έμπνευση από τη θεσσαλική λαογραφία και σε σύγχρονη σκηνική φόρμα, ο Κωνσταντίνος Ντέλλας σκηνοθετεί μια παράσταση για τις αόρατες γυναίκες της παράδοσης, αποκαλύπτοντας την κοινωνική απομόνωση, τον παραγκωνισμό τους, ακόμα και την απόκρυψη του γυναικείου σώματος.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Θέατρο / Ράνια Σχίζα: «Να γουστάρεις, αυτό είναι το κέρδος. Μόνο έτσι προχωράς στη ζωή»

Μια ηθοποιός με λεπτές ποιότητες, εξαιρετικές συνεργασίες, επιμονή και πάθος μιλά για την επιλογή της να δώσει προτεραιότητα στην οικογένειά της σε πολλές φάσεις της καριέρας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Θέατρο / Ένας λυκάνθρωπος πρωταγωνιστεί στη νέα, απίστευτη παράσταση του Ευριπίδη Λασκαρίδη

Ο τρόμος στο θέατρο και τον κινηματογράφο, η περίοδος γύρω από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και ο γερμανικός εξπρεσιονισμός, οι εικαστικές τέχνες, τα αμερικανικά μιούζικαλ και οι μεταμορφώσεις χωράνε στο «Lapis Lazuli» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
M. HULOT