Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Μία από τις πιο συζητημένες ελληνικές παραστάσεις της δεκαετίας, ένας θρίαμβος της διονυσιακής, πολυεπίπεδης ανάγνωσης του «ιδιότροπου» Αριστοφάνη, οι κατά Νίκο Καραθάνο Όρνιθες επιστρέφουν στη Στέγη για δύο βραδιές. Φωτο: Σταύρος Χαμπάκης
Θέατρο

Το κοινωνικό αποτύπωμα της Στέγης φέτος πιο έντονο από ποτέ

Πέντε παραστάσεις θεάτρου και χορού, επιλεγμένες διόλου τυχαία, σηματοδοτούν τη νέα εποχή ωριμότητας της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση έχει αποδείξει έμπρακτα τα τελευταία χρόνια πως καμία επιλογή από αυτές που περιλαμβάνονται στο ετήσιο πρόγραμμά της δεν γίνεται τυχαία, ούσα απλώς μια θεατρική παράσταση, μια συναυλία ή ένα εικαστικό δρώμενο.

 

Συμπληρώνοντας την πρώτη δεκαετία λειτουργίας της, η Στέγη είναι πλέον πιο πολιτική και πιο ευαισθητοποιημένη κοινωνικά. Καθετί που φέρει την υπογραφή ή την υποστήριξή της φιλοδοξεί, πέρα από την καλλιτεχνική υπεροχή, να αφήνει και έντονο κοινωνικό αποτύπωμα, είτε πρόκειται για εγχώρια παραγωγή είτε για διεθνή μετάκληση, πράγμα ξεκάθαρο και στις πέντε παρακάτω παραστάσεις θεάτρου και χορού που θα μας απασχολήσουν μέχρι την έλευση του 2020.

 

Συμπληρώνοντας την πρώτη δεκαετία λειτουργίας της, η Στέγη είναι πλέον πιο πολιτική και πιο ευαισθητοποιημένη κοινωνικά. Καθετί που φέρει την υπογραφή ή την υποστήριξή της φιλοδοξεί, πέρα από την καλλιτεχνική υπεροχή, να αφήνει και έντονο κοινωνικό αποτύπωμα, είτε πρόκειται για εγχώρια παραγωγή είτε για διεθνή μετάκληση.


Υπό αυτό το πρίσμα, έρχεται τον Δεκέμβριο η πρώτη μεγάλη ελληνική queer θεατρική παράσταση της Στέγης, το Tom in Greece, που αποτελεί μεταφορά στα καθ' ημάς του έργου του Μισέλ Μαρκ Μπουσάρ Tom à la ferme, το οποίο έγινε μία από τις καλύτερες ταινίες στην άνιση μέχρι τώρα φιλμογραφία του τρομερού Καναδού Ξαβιέ Ντολάν.

 

Την αναπάντεχη εγχώρια βερσιόν του Tom, που φαίνεται προορισμένη να ξεσηκώσει ατελείωτες συζητήσεις για την ομοφοβία στη σύγχρονη ελληνική κοινωνία, σκηνοθετεί ο ταλαντούχος Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος, με σημαντική θητεία στο γερμανόφωνο θέατρο και πρόσφατο ελληνικό δείγμα τις Επαναστατικές μεθόδους για τον καθαρισμό της πισίνας σας που ανέβηκε πέρυσι στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου. Στον ρόλο της μάνας που συναντά τον εραστή του νεκρού γιου της, χωρίς να γνωρίζει το παρελθόν που μοιράστηκαν, η Ρένια Λουιζίδου.

 

Την αναπάντεχη εγχώρια βερσιόν του Tom σκηνοθετεί ο ταλαντούχος Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO
Την αναπάντεχη εγχώρια βερσιόν του Tom σκηνοθετεί ο ταλαντούχος Σαράντος Γεώργιος Ζερβουλάκος. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LiFO


Μία από τις πιο συζητημένες ελληνικές παραστάσεις της δεκαετίας, ένας θρίαμβος της διονυσιακής, πολυεπίπεδης ανάγνωσης του «ιδιότροπου» Αριστοφάνη, οι κατά Νίκο Καραθάνο Όρνιθες, που πρωτοπαρουσιάστηκαν στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου τον Αύγουστο του 2016 για να κατακτήσουν στη συνέχεια το κοινό και τους κριτικούς της Νέας Υόρκης, στο St. Ann's Warehouse του Μπρούκλιν, και να αναδειχθούν από το «New York Magazine» ως μία από τις δέκα καλύτερες παραστάσεις του 2018, επιστρέφουν στη Στέγη για δύο βραδιές με ανανεωμένη διανομή.

 

Έπειτα από το ταξίδι του στη Βραζιλία, ο Καραθάνος συνεργάζεται με τη βραζιλιάνικη ομάδα χορού Passinho Carioca από τις φαβέλες του Ρίο, που μαζί με τον ίδιο και τους Χρήστο Λούλη, Αμαλία Μουτούση, Στεφανία Γουλιώτη, Θανάση Αλευρά, Κλέλια Ρένεση και Μάρθα Φριντζήλα θα πετάξουν τους νέους Όρνιθες στην Κεντρική Σκηνή, προτού συνεχίσουν το ταξίδι τους στη Χιλή.


Κάθε επίσκεψη των Rimini Protokoll στην Αθήνα αποτελεί θεατρικό γεγονός. Αυτήν τη φορά ο συνιδρυτής της βερολινέζικης πρωτοποριακής θεατρικής ομάδας Stefan Kaegi καταπιάνεται με τον μύθο της κουβανέζικης επανάστασης. Τέσσερις από τους απογόνους των comrades, που έμελλε να αλλάξουν το τοπίο της Κούβας τη δεκαετία του 1960, ανεβαίνουν στη σκηνή για να τους υποδυθούν στο Granma: Trombones from Havana. Μύθοι και πραγματικότητες, ουτοπίες και δυστοπίες, επαναστάτες του τότε και νέοι του σήμερα, παρελθόν και μέλλον, συναντιούνται σε μια θαρραλέα παράσταση θεάτρου ντοκουμέντου.

 

Εικόνα από τον εικονοκλαστικό κόσμο του  Elenit του Ευριπίδη Λασκαρίδη. Φωτο: Λουκάς Μπάκας.
Εικόνα από τον εικονοκλαστικό κόσμο του Elenit του Ευριπίδη Λασκαρίδη. Φωτο: Λουκάς Μπάκας.


Ο πάντα σημαντικός στον καλλιτεχνικό προγραμματισμό της Στέγης σύγχρονος χορός εκπροσωπείται με δύο παγκόσμιες πρεμιέρες το προσεχές διάστημα. Ο Ευριπίδης Λασκαρίδης είναι αυτήν τη στιγμή ένας από τους πιο ταλαντούχους Έλληνες καλλιτέχνες: σκηνοθέτης, χορογράφος, ηθοποιός, ερμηνευτής, αλλά κυρίως δημιουργός ενός απόλυτα προσωπικού εικονοκλαστικού σύμπαντος, που με κάθε του νέο έργο διευρύνεται πέρα από τα γνωστά όρια. Η νέα του διεθνής συμπαραγωγή με τίτλο Elenit περιγράφεται ως «μια τραγική κωμωδία με ανατρεπτικό χιούμορ».

 

Πριν από την πρεμιέρα του Λασκαρίδη, όμως, η Κεντρική Σκηνή της Στέγης θα φιλοξενήσει τον σπουδαίο και έντονα πολιτικοποιημένο Λιβανέζο σκηνοθέτη και περφόρμερ Ραμπί Μρουέ, που θα παρουσιάσει με το Dance On Ensemble ένα υπέροχο χορογραφικό δίπτυχο: Στο Elephant κοιτάζει τα νεκρά σώματα που αφήνει πίσω του ένας πόλεμος ή ένα έγκλημα και στο You should have seen me dancing waltz διερευνά την έννοια του τείχους ως προστασίας, αλλά και ως ορίου ανάμεσα στο μέσα και το έξω, στο ιδιωτικό και το δημόσιο.

 

Εξωστρέφεια

Παράλληλα με τις παραστάσεις που παρουσιάζονται στην Αθήνα, η Στέγη προωθεί την ελληνική καλλιτεχνική δραστηριότητα στο εξωτερικό, συνεργαζόμενη με σημαντικούς διεθνείς πολιτιστικούς φορείς και φεστιβάλ και θέτοντας την εξωστρέφεια ως πυλώνα της ιδιοσυγκρασίας της. Σε αυτό το πλαίσιο, το προσεχές διάστημα ταξιδεύουν στο εξωτερικό οι εξής παραγωγές:

 

Καθαρή Πόλη

των Ανέστη Αζά και Πρόδρομου Τσινικόρη

Η επιτυχημένη παράσταση θεάτρου ντοκιμαντέρ των πρώην καλλιτεχνικών διευθυντών της Εναλλακτικής Σκηνής του Εθνικού Θεάτρου είναι πλέον η πιο τaξιδεμένη στη διάρκεια των τελευταίων τρεισήμισι χρόνων. Η χειραφέτηση της γυναίκας, το μεταναστευτικό και το προσφυγικό, ο ρατσισμός και ο νεο-συντηρητισμός θίγονται στο έργο που επιστρέφει στο Μονπελιέ και έπειτα κάνει πρεμιέρα στην Τουρκία.

8-9/11, Théâtre des 13 vents, Μονπελιέ, Γαλλία

30/11-1/12, Istanbul Theatre Festival, Istanbul Foundation for Culture and Arts, Κωνσταντινούπολη, Τουρκία

 

Η Κεντρική Σκηνή της Στέγης θα φιλοξενήσει τον σπουδαίο και έντονα πολιτικοποιημένο Λιβανέζο σκηνοθέτη και περφόρμερ Ραμπί Μρουέ με το Elephant. Φωτο: Jubal Battisti.
Η Κεντρική Σκηνή της Στέγης θα φιλοξενήσει τον σπουδαίο και έντονα πολιτικοποιημένο Λιβανέζο σκηνοθέτη και περφόρμερ Ραμπί Μρουέ με το Elephant. Φωτο: Jubal Battisti.

 

ION

του Χρήστου Παπαδόπουλου

Το έργο του Έλληνα χορογράφου που έκανε πρεμιέρα στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης το 2018 έχει ταξιδέψει ήδη σε πέντε χώρες και θα συνεχίσει την πορεία του σε Γαλλία, Ελβετία και Ολλανδία, και για πρώτη φορά στην Ιταλία.

1-2/11, Dampfzentrale, Βέρνη, Ελβετία

 

BSTRD

της Κατερίνας Ανδρέου

Το σόλο της καλλιτέχνιδος που συμμετείχε το 2018 στο αγαπημένο του κοινού Φεστιβάλ Νέων Χορογράφων της Στέγης ταξιδεύει τους επόμενους μήνες σε διάφορες πόλεις της Ελβετίας και της Γαλλίας.

6-10/11, ADC, Γενεύη, Ελβετία

 

Info

«Tom in Greece (Tom à la ferme)»

Μικρή Σκηνή,

12-29/12, 21:00

 

«Όρνιθες»

Κεντρική Σκηνή,

29-30/12, 20:30

 

«Granma. Trombones from Havana»

Κεντρική Σκηνή,

19-21/12, 20:30

 

«Elenit»

Κεντρική Σκηνή,

28/11-7/12, 20:30

 

«Elephant & You should have seen me dancing waltz»

Κεντρική Σκηνή, 8-10/11, 20:30

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας είναι αρχισυντάκτης της LiFO. Γεννήθηκε το 1987 και μεγάλωσε στη Ρόδο. Σύντομη θητεία στους Ηλεκτρολόγους Μηχανικούς της Πολυτεχνικής Σχολής Πάτρας και συνέχιση σπουδών στη Βιολογία του ίδιου Πανεπιστημίου τον οδήγησαν τελικά στο να θέλει να ασχοληθεί με τη δημοσιογραφία.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

21 παραστάσεις που αξίζει να δεις αυτό το φθινόπωρο
Μια πρώτη ματιά σε όσα ετοιμάζουν οι θεατρικές σκηνές της Αθήνας για τους επόμενους μήνες
O σκηνοθέτης Σαράντος Ζερβουλάκος είναι η θεατρική έκπληξη του καλοκαιριού
Ο Έλληνας δημιουργός με βάση τη Βιέννη και αξιοσημείωτη πορεία στο γερμανόφωνο θέατρο, σκηνοθετεί στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου το έργο της Αλεξάνδρας Κ* «Επαναστατικές μέθοδοι για τον καθαρισμό της πισίνας σας»
Μιλώντας με τον Νίκο Καραθάνο για την ομορφιά και τη γελοιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης
Μια συζήτηση για την ομορφιά και τη γελοιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης με τον Σωκράτη από τις «Νεφέλες» του Αριστοφάνη, που ανεβάζει ο Δημήτρης Καραντζάς στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου
Ο Νίκος Καραθάνος εξηγεί γιατί ανέβασε τους Όρνιθες έτσι
Καμία άλλη παράσταση δεν συζητήθηκε τόσο αυτό το καλοκαίρι. Με αφορμή τον ερχομό της στη Στέγη, ο δημοφιλής σκηνοθέτης μιλά στο LIFO.gr για τον τρόπο που αυτός είδε το πικρό έργο του Αριστοφάνη και την ανάγκη «Μια φορά να γίνει κάτι στην κατεύθυνση της ουτοπίας»

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Ρίττερ, Ντένε, Φος» στο Θέατρο Τέχνης: Δύσκολη αποστολή, αξιοθαύμαστη παράσταση
«Ένα θεατρικό διαμάντι»: Κριτική για την παράσταση «Ρίττερ, Ντένε, Φος» του Τόμας Μπέρνχαρντ στο Θέατρο Τέχνης, σε σκηνοθεσία Μαρίας Πρωτόπαππα.
Μηνάς Χατζησάββας: «Να μπορώ να είμαι ευτυχισμένος μέχρι τέλους»
Μικρή αναδρομή στη μεγάλη πορεία του χαρισματικού ηθοποιού, τέσσερα χρόνια μετά τον αιφνίδιο θάνατό του
 «Ωραία μου κυρία» σε σκηνοθεσία Γιάννου Περλέγκα: Απότομη προσγείωση σε ένα μεταμοντέρνο σύμπαν
Κριτική για το μιούζικαλ «Ωραία μου κυρία» των Λέρνερ και Λόου, προσαρμοσμένο από το θεατρικό έργο του Τζορτζ Μπέρναρντ Σο, που ανεβαίνει στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής.
Queer ήρωες στα αθηναϊκά θέατρα: Όσα σήμερα θεωρούνται δεδομένα ήταν κάποτε απαγορευμένα
Από την πρώτη παράσταση αθηναϊκού θεάτρου με λεσβιακό θέμα το 1926 μέχρι την Ομάδα Εδάφους του Δημήτρη Παπαϊωάννου, μια καθαρόαιμη queer θεματική και αισθητική φτάνει μέχρι τις μέρες μας και διαπερνά μερικές από τις πιο σημαντικές προτάσεις στο σύγχρονο ελληνικό θέατρο.
Passinho Carioca: Από τις φαβέλες του Ρίο στους «Όρνιθες» του Καραθάνου στη Στέγη
Η βραζιλιάνικη ομάδα χορού πλαισιώνει την ανανεωμένη διανομή στην παράσταση του Νίκου Καραθάνου που επιστρέφει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.
Κριτική για το «Πριν την αποχώρηση» του Μπέρνχαρντ: Μπορούμε να γελάσουμε με τον ναζισμό;
Κριτική για την παράσταση «Πριν την αποχώρηση» του Τόμας Μπέρνχαρντ στο Θέατρο της Οδού Κεφαλληνίας, σε σκηνοθεσία Νίκου Μαστοράκη.
«Ωραία μου κυρία»: Η ιστορία του θρυλικού μιούζικαλ που ανεβαίνει στη Λυρική από τον Γιάννο Περλέγκα
Το εμβληματικό μιούζικαλ των Λέρνερ & Λόου σκηνοθετεί ο Γιάννος Περλέγκας για την Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ, χωρίς να παραλείπει τα ισχυρά του μηνύματα για την ηθική της μεσαίας τάξης.
Tom in Greece: Η ομοφοβική και μίζερη ελληνική επαρχία στη σκηνή της Στέγης
Οι συντελεστές της πολυαναμενόμενης παράστασης που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση και αποτελεί μεταφορά στα καθ’ ημάς του έργου «Tom à la ferme» μιλούν για την ομοφοβία, το bullying, την παθογένεια της ελληνικής οικογένειας και διαχωρίζουν την «επαρχία» από τον «επαρχιωτισμό».
Ευριπίδη Λασκαρίδη, γιατί ονόμασες τη νέα σου παράσταση «Elenit»;
Το παράδοξο σκηνικό σύμπαν του Ευριπίδη Λασκαρίδη σε μια υπερπαραγωγή της Στέγης με χιούμορ, υπερβολή αλλά και απόλυτη σοβαρότητα.
«Το καινούργιο σπίτι» σε σκηνοθεσία Γ. Σκουρλέτη: Ένα απίθανο μπαρόκ νεκροταφείο στη σκηνή του Rex
Η διαχρονική κωμωδία του Κάρλο Γκολντόνι φέρνει τη Βενετία του 18ου αιώνα στο Εθνικό Θέατρο
Τι συνέβαινε στην Ελλάδα, στις τέχνες και τα γράμματα, τον ταραγμένο Νοέμβρη του 1973;
Θέατρο, κινηματογράφος, μουσική, βιβλίο, χορός, εικαστικά, διαλέξεις, αλλά και η λογοκρισία να δουλεύει...
Η Ελένη Βεργέτη επικοινωνεί με τον άλλο κόσμο στο νέο έργο του Ευθύμη Φιλίππου
H ταλαντούχα ηθοποιός που πρωταγωνιστεί στο «Νερό της Κολωνίας» του Εθνικού Θεάτρου αρνείται να αναλωθεί μιλώντας για τη δυστυχία γύρω μας.
Η «Λούλου» σε σκηνοθεσία Χουβαρδά: Ένα αινιγματικό κείμενο, μια διεκπεραιωτική παράσταση
Ο Γιάννης Χουβαρδάς ανεβάζει τη «Λούλου» του Φρανκ Βέντεκιντ στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης.
«Μαρίκα» και «Οι Φάλαινες του Αυγούστου»: Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί δύο έργα που τον αφορούν
Ο σκηνοθέτης μιλά για τις νέες του παραστάσεις και τη συνεργασία του με τα κορυφαία ονόματα της ελληνικής υποκριτικής
Μεγάλα θέατρα, μεγάλο κοινό: Τα θεατρικά blockbusters της σεζόν είναι εδώ
Μερικές από τις παραστάσεις που αναμένεται να κυριαρχήσουν στο φετινό αθηναϊκό box offfice
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή