«Είναι όνειρο;» ρωτάει η πρωταγωνίστρια του "Undone" Άλμα (Ρόζα Σαλαζάρ) τον πατέρα της Τζέικομπ (ο πάντα εξαίρετος Μπομπ Όντενκερκ, διάσημος κυρίως ως κεντρικός χαρακτήρας της σειράς "Better Call Saul") κάποια στιγμή, προς τη μέση του δεύτερου επεισοδίου. Δικαιολογημένη η απορία, από τη στιγμή που ο πατέρας της έχει πεθάνει σε ένα μυστηριώδες ατύχημα (;) πριν από πολλά χρόνια όταν εκείνη ήταν μικρή. «Όχι», απαντά εκείνος. «Δηλαδή ναι, εν μέρει».


«Εν μέρει» σημαίνει ότι η 28χρονη Άλμα, μετά από ένα ατύχημα που είχε με το αυτοκίνητο και την άφησε για λίγες μέρες σε κώμα, έχει βρεθεί σε ένα παράξενο ονειρικό καθαρτήριο μεταξύ ύπνου και ξύπνιου και πέρα από τους περιορισμούς του γραμμικού χρόνου όπως τον αντιλαμβανόμαστε οι υπόλοιποι στην καθημερινότητα μας. Αυτό της προκαλεί τεράστια σύγχυση αλλά, όπως της λέει ο πατέρας της (ή το πνεύμα αυτού, με σάρκα και οστά), της προσφέρει επίσης και απεριόριστες δυνατότητες υπέρβασης του συμβατικού χωροχρονικού πεδίου.


Αυτές ακριβώς τις δυνατότητες –τις οποίες είχε και η μητέρα του που πέρασε μεγάλο μέρος της ζωής της σε ψυχιατρικό ίδρυμα ως σχιζοφρενής– τις ζητάει να εκμεταλλευτεί για να ανακαλύψουν μαζί τι ακριβώς συνέβη εκείνη τη μοιραία νύχτα που του κόστισε τη ζωή. Συγχρόνως με αυτή την ξαφνική μετάβαση της στο μεταφυσικό πεδίο, η Άλμα έχει κενά μνήμης και δεν θυμάται ότι τη μέρα που χτύπησε με το αυτοκίνητο είχε μαλώσει –απογοητευμένη από τη δουλειά της, τη σχέση της και τα πάντα– με την αδελφή της, τη μητέρα της και τον γκόμενό της, ο οποίος απλά δεν της το υπενθυμίζει και συνεχίζει σα να μην έχει συμβεί τίποτα.

 

Συνδυάζοντας περίτεχνες ελαιογραφίες, 3D animation, 2D animation και κυρίως αυτό που αποκαλείται rotoscoping το "Undone" τοποθετεί την Άλμα και κατ΄ επέκταση τον θεατή σ΄ ένα παραισθητικό σύμπαν όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν.


Αυτή είναι σε γενικές γραμμές η θεματική περιοχή όπου κινείται αυτή η νέα δραματική σειρά από τους δημιουργούς της εξίσου αριστουργηματικής σειράς κινουμένων σχεδίων "Bojack Horseman", σε σκηνοθεσία του Hisko Hulsing, ο οποίος είχε γυρίσει το ελεγειακό ντοκιμαντέρ "Kurt Cobain: Montage of Heck", το οποίο περιλάμβανε επίσης ονειρικές σκηνές «ροτοσκοπικού» animation, εδώ όμως η τεχνική αυτή αποθεώνεται σε κάτι που αγγίζει τα όρια μιας απόκοσμης, εικαστικής πανδαισίας και σε συνδυασμό με το σενάριο και τις ερμηνείες, καθιστούν το "Undone" ένα μοναδικό επίτευγμα της σύγχρονης τηλεόρασης.

 

O εξαίρετος Μπομπ Όντενκερκ υποδύεται τον πατέρα της πρωταγωνίστριας.
O εξαίρετος Μπομπ Όντενκερκ υποδύεται τον πατέρα της πρωταγωνίστριας.


Συνδυάζοντας περίτεχνες ελαιογραφίες, 3D animation, 2D animation και κυρίως αυτό που αποκαλείται rotoscoping –την τεχνική δηλαδή της χρήσης ζωγραφικής και κινουμένων σχεδίων μετά το συμβατικό γύρισμα σε λευκό συχνά φόντο– το "Undone" τοποθετεί την Άλμα και κατ' επέκταση τον θεατή σ' ένα παραισθητικό σύμπαν όπου τα πάντα μπορούν να συμβούν και το παραπέτασμα ανάμεσα στην πραγματικότητα και τη φαντασία παραβιάζεται διαρκώς.


Αν θυμίζει έντονα κάτι η σειρά –ο πρώτος κύκλος της οποίας αποτελείται από οκτώ επεισόδια 20-κάτι λεπτών γεγονός που διευκολύνει την παρακολούθησή της «απνευστί»– είναι οι ταινίες που είχε γυρίσει ο Ρίτσαρντ Λίνκλεϊτερ με την ίδια τεχνική: το "Waking Life" που εξέταζε με τον πιο μαγικό τρόπο την φιλοσοφική θεωρία σε σχέση με τα όνειρα και το πιο συμβατικό θρίλερ/νουάρ επιστημονικής φαντασίας "A Scanner Darkly" από το ομώνυμο βιβλίο του Φίλιπ Κ. Ντικ. Καθόλου τυχαίος ο συνειρμός, από τη στιγμή που η ομάδα που εργάστηκε για το ροτοσκοπικό animation του δεύτερου, είναι υπεύθυνη και για τα απόκοσμης ομορφιάς φόντα στα κάδρα του "Undone".


Θεματικά επίσης, μπορεί να πει κανείς ότι βρίσκεται αρκετά κοντά στο "Russian Doll" του Netflix, υπό την έννοια της εμπλοκής της ηρωίδας σε ένα καθαρτήριο ανάμεσα στα εγκόσμια και στο κοντινό υπερπέραν. Αν θυμίζει κάτι από "Bojack Horseman" η σειρά, είναι ίσως εκείνο το συγκλονιστικό επεισόδιο του τέταρτου κύκλου που εκτυλισσόταν εκτός γραμμικού χρόνου με άξονα τα «δωμάτια» που περιφερόταν η μητέρα του Bojack καθώς βυθιζόταν στην άνοια...