Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης
Media

Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης

Το τελευταίο τεύχος του gr design είναι αφιερωμένο σε έναν από τους επιφανέστερους και πολυσχιδείς διαφημιστές που πέρασαν ποτέ από την Ελλάδα.

Αμέσως μετά τον εμπρησμό

του πολυκαταστήματος Athénée της οδού Σταδίου στις 3 Ιουνίου 1981, αυτή η σελίδα εμφανίστηκε στον Τύπο της εποχής. Μια κούκλα βιτρίνας που δακρύζει - σιωπηλή. Το μήνυμα ήταν καίριο και δυνατό γιατί ήταν ευθύ και λακωνικό - πιο λακωνικό δεν γίνεται. Ήταν μια ακόμη δημιουργία του «Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης», Γιάννη Ευσταθιάδη.

 

Η εικόνα βρίσκεται (μεταξύ πλήθους άλλων, από μια πορεία 50+ χρόνων) στο νέο τεύχος του gr design που κυκλοφορεί με 80 σελίδες αφιέρωμα στον μεγάλο έλληνα διαφημιστή. Με μια συνέντευξη από την Σοφία Μαυραντζά, υλικό από καταχωρίσεις που έχει επιμεληθεί, φωτογραφικό υλικό, κείμενά του, ένα ιστορικό για την σχέση του με τον David Ogilvy, πολλά κείμενα φίλων και συνεργατών του και ένα 8σελιδο με 49 ταινίες- διαφημίσεις που όλοι αγαπήσαμε και με qr code για να τις δούμε ξανά από το κινητό μας.

 

Το πιο πυκνό και ακριβοδίκαιο κείμενο του αφιερώματος, το έχει γράψει ένας στενός του φίλος και συνεργάτης της LIFO επί σειρά ετών, ο Νίκος Δήμου. Το αναδημοσιεύουμε:

 

 

Ο Μάγος των λέξεων

Του Νίκου Δήμου


Είναι ένας μάγος των λέξεων. Ελάχιστοι Έλληνες συγγραφείς είχαν (ή έχουν) τη δεξιοτεχνία που τον κάνει να κυριαρχεί άκοπα επάνω στη γλώσσα. Με λέξεις έχει χτίσει συγκλονιστικά ποιήματα, πολυσύνθετα πεζά, σοφά δοκίμια. Αυτά, θα μου πείτε, τα έχουν κάνει και άλλοι. Ναι, αλλά πόσοι έχουν στήσει επιπλέον ακροβατικά λογοπαίγνια, παιδικά ποιημάτια μεταφορές μουσικών εμπειριών, κρίσεις και ευαίσθητες αναλύσεις γευστικών αξιών; Διότι διατέλεσε γευσιγνώστης -με το ψευδώνυμο Απίκιος- και συγγραφέας μουσικών δοκιμίων (Αντιστίξεις), που επάξια βραβεύθηκαν από την Ακαδημία Αθηνών. Όπως άλλωστε και πεζογράφος, βραβευμένος με Κρατικό Βραβείο.

 

Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος του έργου του είναι ανώνυμο. Παρόλο που το διάβασαν, το άκουσαν ή το παρακολούθησαν εκατομμύρια αναγνώστες και θεατές, δεν φέρει καμία υπογραφή. 0 ανώνυμος Ευσταθιάδης έχει χαλκεύσει φράσεις και ιδέες που αγαπήθηκαν και παρότρυναν χιλιάδες ανθρώπους σε αναζητήσεις, αγορές και δοκιμές νέων πραγμάτων. Ρωτάς: «Έχετε διαβάσει Γιάννη Ευσταθιάδη;». Απάντηση: «Όχι». «Κι όμως τον έχετε διαβάσει πολλές φορές!». 0 ανώνυμος Ευσταθιάδης, δράστης της «κρυφής πειθούς», είναι διαφημιστικός κειμενογράφος, σεναριογράφος και δημιουργός. Αρκετοί θα θυμάστε το «Μόνος ή Μόνος», αλλά πόσοι ξέρετε τον δράστη; Και εκείνο το «Επιμένων Ελληνικά» που, έως σήμερα -εδώ και 33 χρόνια-, γνωρίζει αμέτρητες παραλλαγές σε όλο τον Τύπο;

 

Δεν αμφισβητεί πια κανείς την καλλιτεχνική αξία της καλής διαφήμισης. Φυσικά υπάρχουν πολύ περισσότερες κακές διαφημίσεις από καλές - αλλά μήπως το ίδιο δεν συμβαίνει και με την τέχνη; Από τα χιλιάδες βιβλία που τυπώνονται κάθε χρόνο, το 99% θα ξεχαστεί πριν περάσει η επόμενη Πρωτοχρονιά.

 

Το εξώφυλλο της αφιερωματικής έκδοσης
Το εξώφυλλο της αφιερωματικής έκδοσης

 

Με λέξεις έχει χτίσει συγκλονιστικά ποιήματα, πολυσύνθετα πεζά, σοφά δοκίμια. Αυτά, θα μου πείτε, τα έχουν κάνει και άλλοι. Ναι, αλλά πόσοι έχουν στήσει επιπλέον ακροβατικά λογοπαίγνια, παιδικά ποιημάτια μεταφορές μουσικών εμπειριών, κρίσεις και ευαίσθητες αναλύσεις γευστικών αξιών;

 

Ο Γιάννης Ευσταθιάδης, πέρα από πληθωρικός συγγραφέας (τόσο πληθωρικός και τόσο ευρηματικός που τα βιβλία του γεμίζουν μεγάλο ράφι), εργάζεται εδώ και χρόνια στη διαφήμιση. Κάποτε αυτό αποτελούσε «ρετσινιά» (όπως πρόσφατα η αριστεία). Η αριστερόστροφη διανόηση του τόπου θεωρούσε ως αρνητικό και βλαβερό καθετί που ενίσχυε την εμπορική κίνηση και ανέβαζε την καταραμένη καταναλωτική κοινωνία, θυμάμαι πόσο με είχε καταηλήξει στη δεκαετία του εξήντα και του εβδομήντα, όταν γνώρισα στο εξωτερικό γνωστούς συγγραφείς που εκτός από τα βιβλία τους ήταν υπερήφανοι και για τις διαφημίσεις που είχαν δημιουργήσει.

 

Και γιατί να μην είναι; Η διαφημιστική τέχνη είναι συνέχεια μιας πανάρχαιας παράδοσης: της «τέχνης κατά παραγγελίαν». Μέχρι πριν από 200 χρόνια, όλοι οι δημιουργοί: ποιητές ζωγράφοι, μουσικοί, ζούοαν στην αυλή κάποιου βασιλιά, ευγενούς ή πολύ πλούσιου αστού και ήσαν ουσιαστικά υπάλληλοί του. (Ο μέγας Χάυδν έτρωγε με τους υπηρέτες και φορούσε λιβρέα!) Τα σπουδαιότερα έργα τέχνης της Ιστορίας δημιουργήθηκαν με αυτόν τον τρόπο.

 

Πριν από μερικές δεκαετίες όταν εργαζόμουν στη διαφήμιση, είχα εκδώαει ένα βιβλίο με τίτλο: «Κι εσείς διαφημιστής Γιόχσν Σεμπάστιαν;». Γιατί κι ο Μπαχ, έμμισθος υπάλληλος πληρωνόταν για να υμνεί τονΎψιστο. Να γράφει Λειτουργίες, Ορατόρια, Κοντότες Ακολουθίες Παθών και έτσι να προβάλλει και να πλουτίζει με συγκεκριμένο τρόπο και στόχο τη Χριστιανική Πίστη. Ο Ευσταθιάδης υπήρξε διαφημιστής-δημιουργός. Λυπάμαι που δεν μπορώ να παρεμβάλω στο κείμενό μου ταινίες γιατί εκεί φαίνονται καλύτερα η ευρηματικότατα και η φαντασία του. θα έλεγα, μάλιστα, πως αρκετές φορές το δημιούργημα υπερβαίνει τον στόχο του - και δίπλα από την εμπορική προώθηση ξαφνικά υπάρχει εκεί και ένα αυτόνομο έργο τέχνης Για έναν συγγραφέα, η διαφήμιση μπορεί να είναι μία άσκηση. Όπως ένας πιανίστας κλασικής μουσικής μπορεί να παίζει βράδια σε ένα piano bar ασκώντας τα δάχτυλά του. Ή, πάλι, ένα παιχνίδι επίλυσης προβλημάτων.

 

Και κυρίως είναι μία πηγή έντιμου βιοπορισμού που του επιτρέπει, στον ελεύθερο χρόνο του, να ασκεί την κυρίως τέχνη του, χωρίς να πεθαίνει από το κρύο και την πείνα στην κλασική γυμνή σοφίτα των ρομαντικών ποιητών.

 

Επιπλέον όμως μπορεί να είναι και μία πρόσθετη καλλιτεχνική δραστηριότητα. Και πιστεύω ότι πολλές διαφημίσεις θα ζουν ακόμα -σε μουσεία, σε ταινιοθήκες σε βιβλία- όταν το προϊόν το οποίο υμνούσαν θα έχει εντελώς ξεχαστεί.

 

_______

Mπορείτε να παραγγείλετε το βιβλίο εδώ >> https://grammabooks.gr/product/gr-design-19/

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Αθηναίος της εβδομάδας
Συγγραφέας, ραδιοφωνικός παραγωγός στο Τρίτο Πρόγραμμα. Γεννήθηκε στο κέντρο, ζει στο Μαρούσι.
Οι Κάραμποττ και Κατζουράκης μιλούν στο LIFO.gr
Tρεις θρύλοι της γραφιστικής σε μια σπάνια κοινή τους συνέντευξη
Γιάννης Ευσταθιάδης: «Οι Έλληνες μετατρέπουν το κόμπλεξ κατωτερότητας σε κόμπλεξ ανωτερότητας»
Με αφορμή την ανθολόγηση των κειμένων του από τη στήλη «Αντιστίξεις» της «Καθημερινής», ο συγγραφέας, ποιητής και μουσικός παραγωγός μιλά για το ραδιόφωνο, τη θητεία του στον χώρο της διαφήμισης και τα ελαττώματα των Ελλήνων
Στο αρχείο του θρύλου της ελληνικής διαφήμισης Λεύκιου Αλωνεύτη
Η ιστορία του πρωτοπόρου Έλληνα διαφημιστή στον οποίο οφείλονται μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές διαφημιστικές καμπάνιες των τελευταίων δεκαετιών
Ο Στέργιος Δελιαλής, ντιζάινερ και ιδρυτής του Μουσείου Design στο LIFO.gr
Μια παλιότερη συζήτηση με τον πρωτοπόρο του ελληνικού design
Δημήτρης Αρβανίτης: o Aθηναίος της εβδομάδας
Γραφίστας. Γεννήθηκε στη Χαλκίδα. Ζει στο Πολύγωνο.
Ο Φρέντυ Κάραμποττ και οι Κ&Κ
Από τον Hellopanos
Ο Μιχάλης Κατζουράκης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO
Ξεδιπλώνουμε την ιστορία μιας εξαιρετικά δημιουργητικής ζωής, με αφορμή μια μεγάλη του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Φρέντυ Κάραμποττ: Ο τελευταίος των Ad Men
Ο κορυφαίος γραφίστας μιλά στον Σταύρο Διοσκουρίδη (αρχείο)
Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης
Ο σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας και δημιουργός του περιοδικού gr design Πάνος Κωνσταντόπουλος μιλά στο LIFO.gr

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ellen DeGeneres: Τα 6 συμβάντα που καταρράκωσαν τη φήμη του «καλού κοριτσιού»
Συνέβησαν όλα μόλις μέσα σε ενάμιση χρόνο
5 τηλεοπτικές σειρές που ξεχωρίσαμε για τον Αύγουστο
Σε μια άνυδρη σεζόν ξεχωρίσαμε ορισμένες νέες σειρές, ιδανικές για binge-watching.
Making a Viral: To διαφημιστικό agency πίσω από τo «Ti Nisi 'Se Si» μας μιλά για τα μυστικά ενός πετυχημένου viral
Μιλήσαμε με τον Κρίτωνα Ρούντο, ιδρυτή και CEO της Cambo, και την Κατερίνα Μπεκύρου, Creative Director της ομάδας για την πιο viral καμπάνια του φετινού καλοκαιριού.
Γιατί 60.000 άτομα ακολουθούν μια ελληνική σελίδα γεωγραφίας στο Facebook;
Από το Λιχτενστάιν που παράγει 60 εκατομμύρια μασέλες τον χρόνο, μέχρι τους κλιματικούς μετανάστες του Τουβαλού, το να μαθαίνεις για τον κόσμο μέσα από fun facts είναι πραγματικά μια εθιστική διαδικασία.
Jo Mode: Ένας 20χρονος TikToker απέναντι στο μπούλινγκ και το hate speech του TikTok
Ένας δημοφιλής Έλληνας TikToker ήρθε στο στούντιο της LiFO από την Κομοτηνή, όπου σπουδάζει, και μίλησε στον Αλέξανδρο Διακοσάββα για το πώς πορεύεται μέσα στο μπούλινγκ, το hate speech αλλά και την αγάπη που δέχεται.
H Ellen DeGeneres και η κατάρα του «καλού παιδιού»
Οι καταγγελίες για απάνθρωπη συμπεριφορά στους κακοπληρωμένους υπαλλήλους της και η αμερικανική κουλτούρα της ακύρωσης είναι η νέα καθημερινότητα της πιο διάσημης παρουσιάστριας την τελευταία δεκαετία
Μια influencer του instagram αποκαλύπτει το χαμαλίκι και τα ψέματα των «δημιουργών περιεχομένου»
Η Άννα Κ. μιλά στο στούντιο της LIFO με μια influencer που δεν διστάζει να απαριθμήσει τις μικρές και μεγάλες απάτες που κάνει το σινάφι της για να κατασκευάσει μια κούφια δημοφιλία και να δελεάσει τις εταιρείες.
Ο Olafur Eliasson μιλά στη LIFO για το διαδραστικό του πρότζεκτ Earth Speakr
Earth Speakr: Ο διάσημος Ισλανδοδανός εικαστικός εξηγεί στη LiFO πώς η τέχνη μπορεί να έχει θετικό αποτύπωμα στο μέλλον του πλανήτη.
Ποιος τολμά να τα βάλει με το πανίσχυρο Facebook;
Μικρές οι οικονομικές συνέπειες, μα άνοιξε ένα ενοχλητικό κεφάλαιο για τον Zuckerberg.
Οι κατσαρίδες προκαλούν φόβο και αηδία, αλλά ένα κόμικ ίσως βοηθήσει να τις δούμε πιο χαλαρά
Ο περίφημος αμερικανός κομίστας Don Martin και η εικονογραφημένη «μελέτη» του για το έντομο που επιβιώνει στις πιο δύσκολες συνθήκες και αναζωογονείται το καλοκαίρι.
Ντέμπορα Οντόνγκ: «Η Ελλάδα χρειάζεται περισσότερους μαύρους ηθοποιούς»
Με αφορμή το κίνημα Black Lives Matter και την παγκόσμια οργή μετά τη δολοφονία του Τζορτζ Φλόιντ, η γνωστή ηθοποιός μιλά υπό το πρίσμα μιας μαύρης Ελληνίδας που παλεύει να βρει τη θέση της στα ελληνικά θεάματα.
Marquee TV: Το μέλλον των παραστατικών τεχνών είναι ψηφιακό
Oι θεσμοί και οι ομάδες που θέλουν να επιβιώσουν, θα πρέπει αργά ή γρήγορα να εστιάσουν στην παρουσίαση του έργου τους online.
Το δημόσιο χρήμα στα ΜΜΕ και πώς το μοιράζουν (όλες) οι κυβερνήσεις
Το θέμα δεν είναι να διαμαρτύρονται υποκριτικά οι πολιτικοί κάθε φορά που στην κυβέρνηση είναι άλλος. Το θέμα είναι κάθε κυβέρνηση που θα αναλαμβάνει να μην έχει καν τη δυνατότητα να μοιράζει χρήματα αδιαφανώς.
Νατάσσα, πώς ξεκίνησε η ενασχόλησή σου με το εμπορικό τρίγωνο της Αθήνας;
Η εκπαιδευτικός design Νατάσσα Παππά μιλά για τη χαρτογράφηση των στοών της Αθήνας, τον διαφορετικού τύπου ταξιδιωτικό οδηγό «Desired Landscapes», του οποίου είναι δημιουργός, και για το προσωπικό της στυλ.
Ενώ αποσύρεται το «Όσα παίρνει ο άνεμος», σαρώνει στον πλανήτη ένα ανεκδιήγητο σοφτ πορνό του Netflix
Στις τρεις μέρες προβολής της, η πολωνική ταινία «365 μέρες» βρίσκεται στο #1 του Netflix σε όλον τον κόσμο, από την Ελλάδα ως τις ΗΠΑ, προκαλώντας συγχρόνως χαλασμό στα social media εξαιτίας των σκηνών άγριου σεξ που περιλαμβάνει.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή