Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter
Πάνος Κωνσταντόπουλος
0

Πώς θα περιγράφατε το gr design, και πώς αποφασίσατε να το δημιουργήσετε;

Ένα περιοδικό που θέλει να είναι κοντά στους νέους που ασχολούνται με τοπ ντιζάιν, αλλά όχι με την μορφή επίδειξης και πασαρέλας αλλά με εκπαιδευτικό χαρακτήρα. Ο ρόλος του θέλουμε να είναι ουσιαστικός, ένα ζωντανό περιοδικό παρότι τριμηνιαίο. Η απόφαση να εκδοθεί ήρθε από μια δυνατή παρέα έμπειρων γραφιστών αλλά και δημοσιογράφων που αγαπάνε την αισθητική και το ντιζάιν.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Μπορείτε να μας αναφέρετε μερικά θέματα από τα τεύχη που έχετε βγάλει μέχρι στιγμής για τα οποία είστε έξτρα περήφανος;

Περήφανοι είμαστε που στην συντακτική ομάδα έχουμε έναν άνθρωπο του χώρου μας παγκόσμιας εμβέλειας όχι μόνο για την δουλειά του που είναι σε πολύ υψηλά επίπεδα αλλά για την προσωπικότητά του και τις κοινωνικές τους ευαισθησίες, τον Δημήτρη Αρβανίτη, τον δάσκαλό μας. H στήλη του «Σκέψεις για το ντιζάιν» μάς κάνει περήφανους!
Από θέματα η αποκλειστική συνέντευξη του Milton Glaser που μάς έδωσε ήταν ενα γεγονός πολύ σημαντικό για το περιοδικό. Αλλά και η στήλη με τις δουλειές, εργασίες, πτυχιακές των νέων σχεδιαστών είναι από αυτές που δείχνουν το μέλλον και μας κάνουν αρκετά περήφανους.

Είμαι μιας γενιάς που ανήκει πιο κοντά στο χαρτί, αλλά δεν νομίζω πως υπάρχει ούτε διαμάχη, ούτε λάθος στην επιλογή του μέσου για να επικοινώνήσεις ένα περιοδικό. Αγαπάω την τεχνολογία, με γοητεύει η εξέλιξη των υπολογιστών, η ταχύτητα, η ευκολία αλλά μου αρέσουν οι αισθήσεις, το ξεφύλισμα, η αφή, η μυρωδιά. Αυτά τα έχει το χαρτί και το μελάνι.

Από όλες τις συνεντεύξεις που έχετε δημοσιεύσει, μπορείτε να μας μεταφέρετε τα λόγια κάποιου καλεσμένου σας που σας έχουν μείνει;

Πολλά ενδιαφέροντα έχουν γραφτεί σε συνεντέυξεις. Η φράση του Milton Glaser «Μεγάλωσα με εικόνες από άσπρο και μαύρο, με φως και σκοτάδι, με φτώχεια και πλούτο, με γλυκό ξινό...» ήταν μια από τις αγαπημένες μου.

Καθώς επίσης και οι σκέψεις του Φώτη Πεχλιβανίδη που με εχουν συγκινήσει όταν τον ρωτήσαμε για μια εικόνα που αγαπάει: «Όλη µου η ζωή είναι µια διαδοχή από εικόνες που διαλύονται η µία µέσα στην άλλη. Μερικές απ' αυτές επικράτησαν και µε ενέπνευσαν για άλλες εικόνες. Μία απ' αυτές είναι η «Sun in an Empty Room», 1963, του Edward Hopper. Απεικονίζει το φως του ήλιου που µπαίνει σ' ένα άδειο δωµάτιο, τόσο λιτό και έρηµο, χωρίς την ανθρώπινη παρουσία, µια εικόνα τόσο διφορούµενη, µε µια ποιητική διάσταση που συλλαµβάνει την αποξένωση και τη µοναξιά της ζωής. Τη λατρεύω. Μερικές φορές έχω την αίσθηση πως κατοικώ µέσα εκεί και ακούω το θρόισµα των δέντρων απ' έξω».

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter
«Sun in an Empty Room», 1963, του Edward Hopper

Με μεγάλη γενναιότητα, για την εποχή, επενδύσατε στο χαρτί. Γιατί θεωρείτε πως είναι σημαντικό το gr design να κυκλοφορεί ως έντυπο, και τι παραπάνω προσφέρει αυτό από μια ιντερνετική του εκδοχή;

Είμαι 42 χρονών, μιας γενιάς που ανήκει πιο κοντά στο χαρτί, αλλά δεν νομίζω πως υπάρχει ούτε διαμάχη, ούτε λάθος στην επιλογή του μέσου για να επικοινώνήσεις ένα περιοδικό. Αγαπάω την τεχνολογία, με γοητεύει η εξέλιξη των υπολογιστών, η ταχύτητα, η ευκολία αλλά μου αρέσουν οι αισθήσεις, το ξεφύλισμα, η αφή, η μυρωδιά. Αυτά τα έχει το χαρτί και το μελάνι. Ας τα απολαύσουμε μακρυά από τις οθόνες, όσο ακόμη μπορούμε... Επίσης είναι όμορφο ένα περιοδικό να υπάρχει στην βιβλιοθήκη μας, στο γραφείο μας, ακόμη και ως αντικείμενο.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Ποια θα λέγατε πως είναι η σημασία του design αλλά και της αισθητικής γενικότερα στη σημερινή εποχή της κρίσης;

Η κρίση στην χώρα μας δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Πάντα είχαμε κρίση από την εποχή του Καποδίστρια. Η Ελλάδα ταλαιπωρείται ιστορικά και το πληρώνει. Απλώς σήμερα είναι ορατή. Δεν είναι τόσο για μένα κρίση οικονομική αλλά ηθική. Δεν υπάρχουν θεσμοί, το κρατος είναι απέναντι από τον λαό, εχθρός, μας τιμωρεί. Οι πολιτικοί τάζουν μόνο και έχουν διαμορφώσει εναν λαό να περιμένει μόνο την επιδότηση και την επιχορήγηση. Που είναι οι νεοι; Δειτε την πόλη μας, έχουμε γεμισει με καφέ σε κάθε γωνιά. Ιδού, η απάντηση στην Ελλάδα της κρίσης. Νομιζω πως το ντιζάιν και την αισθητική πρέπει να τα ψάξουμε στην παιδεία μας. Εκει θα αναζητήσουμε την σημασία αντίστασης στην κρίση. Η πρόθεση του ντιζάιν είναι να προσδώσει λύσεις σε χρηστικά πράγματα λέει ο Μιχάλης Κατζουράκης. Για να δώσουμε λύσεις χρειάζεται μόρφωση, παιδεία, αλληλεγγύη, σεβασμός, αξοπρέπεια και αγάπη για την κοινωνία. Τότε το ντιζάιν έχει ρόλο και απαντήσεις.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Είναι αγνοημένη σε ένα βαθμό η ιστορία του ελληνικού graphic design αλλά τα τελευταία χρόνια, χάρη σε εκθέσεις αλλά και προσπάθειες όπως η δική σας, αναγνωρίζεται επιτέλους. Ποια είναι η γνώμη σας;

Έχω την αίσθηση πως η καταγραφή και οι εκθέσεις παίζουν τον σημαντικότερο ρόλο. Βιβλία εκδίδονται ελληνικά για το ντιζάιν αλλά δύσκολα αγοράζονται.... Θα μιλήσω όμως για τις εκθέσεις που πραγματοποιήθηκαν στο Μουσείο Μπενάκη, το «Design Routes» για τον Φρέντυ Κάραμποτ την Αγνή και τον Μιχάλη Κατζουράκη με πρωτοβουλία του Δημήτρη Αρβανίτη, την έκθεση Τυπογραφίας του κ. Τάκη Κατσουλίδη και τα «Τέρατα» της Beetroot. Ηταν σημαντικά γεγονότα που οι γραφίστες ήρθαν πιο κοντά με την ιστορία και την γνώση. Αρα λοιπόν όσο περισσότερες εκθέσεις και γεγονότα γίνονται τόσο δυναμώνει το ελληνικό ντιζάιν.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Στην Θεσσαλονίκη είχε γίνει μια μεγάλη προσπάθεια απ' τον Στέργιο Δελιαλή για τη δημιουργία ενός μουσείου ντιζάιν (ώστε να αξιοποιηθεί και η μοναδική στην Ελλάδα, τεράστια συλλογή του). Πιστεύετε ότι θα μπορούσε να βρει ανταπόκριση μια παρόμοια ιδέα στην Ελλάδα του σήμερα;

Προτιμώ, προς το παρόν, καλύτερες σπουδές ντιζάιν, καλούς και δημιουργικούς καθηγητές στις Σχολές. Σχολάρχες με στόχους και σχέδιο εκπαίδευσης. Συναδέλφους με αλληλεγγύη και στοχασμό. Σπουδαστές που να λειτουργούν με ελευθερία και μεράκι. Και ενα κοινό εκπαιδευμένο και προβληματισμένο. Ολα αυτά είναι πιο σημαντικά, γιατί χωρίς αυτά ενα μουσείο που μπορεί να γίνει φοβάμαι πως θα το επισκέπτονται μόνο οι φύλακές του.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Πώς προέκυψαν τα δέκα διαφορετικά εξώφυλλα για το νέο σας τεύχος; Και πώς επιλέξατε τους δημιουργούς τους;
Συνήθως κάθε τεύχος είναι αφιερωματικό. Φέτος το Μουσείο Μπενάκη στην Πειραιώς κλείνει 10 χρόνια λειτουργίας. Το αφιέρωμα ήταν δεδομένο, η πρώτη ψηφιακή μηχανή στην Ελλάδα που ήρθε πρόσφατα και τυπώνει περιορισμένα αντίτυπα μας έδωσε την ευκαιρία να τυπώσουμε δεκα διαφορετικά εξώφυλλα και να λειτουργήσουν σημειολογικά. Οι δημιουργοί επελέγησαν από την συντακτική ομάδα του περιοδικού με παλαιούς αλλά και νεότερους σχεδιαστές. Το gr design έχει ως αρχή να δίνει βήμα προβολης και δημιουργίας σε δημιουργούς. Το αποτέλεσμα ήταν όμορφο, χαρούμενο και οι δουλειές αποτελούν ευκαιρία για προβληματισμό.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter

Θα θέλατε να μας μιλήσετε για την νέα έκδοση των εκδόσεων Gramma που υπογράφετε και έχει τίτλο GRAPHIC DESIGN;

Το βιβλίο 200 σελίδων, είναι μια προσπάθεια κάλυψης ενός βιβλιογραφικού κενού στην Ελλάδα γύρω από τις γραφικές τέχνες. Ειμαι πολύ χαρούμενος για την έκδοσή αυτή και περισσότερο γιατι έχει στηριχτεί με παραδείγματα από δουλειές καταξιωμένων δημιουργικών γραφείων που αναποκρίθηκαν άμεσα. (Beetroot, Cannibal, Designers United, Espresso Studio, K&K, K2 design, Mouse graphics και Red design). Εχει ιδαίτερη εκαπιδευτική αξία δίοτι είναι γραμμένο στα ελληνικά και απευθύνεται στην ελληνική αγορά, ενας«ελβετικός σουγιάς» όπως είπε ο Δ. Αρβανίτης. Περιέχει βασικές αρχές γραφιστικής για την Σύνθεση το Χρώμα την Τυπογραφία, την δημιουργία Μακέτας, την συσκευασία, την σχεδίαση βιβλίου και μια αναφορά στα pictograms.

Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης Facebook Twitter
Design
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ώρα για Comicdom CΟΝ 2025 / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Design / Comicdom CΟΝ Athens 2025: Όλα όσα δεν πρέπει να χάσεις

Το μεγαλύτερο φεστιβάλ κόμικς στην Ελλάδα επιστρέφει στην Τεχνόπολη του Δήμου Αθηναίων, από 16 έως 18 Μαΐου, φιλοξενώντας 180 Έλληνες και ξένους καταξιωμένους δημιουργούς. Δείτε όλα τα highlights του φετινού προγράμματος.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Χάρρυ Σάξον: «Η ιστορία δικαιώνει τους αδικημένους»

Graphic Novel / Χάρρυ Σάξον: «Οι τρανς άντρες υπάρχουμε κι ας το αγνοεί πολύς κόσμος»

Με αφορμή την παρουσίαση του queer κόμικ του «Ο Τηλέμαχος και το Δέρας» στο 9ο Comic Con, ο Χάρρυ Σάξον μιλά για την επιστροφή του μετά από απουσία 13 ετών, για το ταξίδι της φυλομετάβασής του, και για την παρουσία όλων και περισσότερων ΛΟΑΤΚΙ+ δημιουργών στον χώρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Design / Ένα σπίτι με κήπο που θυμίζει Μπαλί και έχει στην ταράτσα θερινό

Η Τζούλη Αγοράκη επισκέπτεται το σπίτι της Ήρας Κατσαντώνη και του Αλέξανδρου Πάτση στο Μετς κι ανακαλύπτει έναν αναπάντεχο χώρο με μία «κρεμαστή» κουζίνα που δεσπόζει και γωνιές μυστικές που οδηγούν στη «Χώρα των Θαυμάτων».
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ξενοδοχείο Βύρων στην Αιόλου: ένα από τα παλαιότερα κτίρια της Αθήνας ξαναγεννιέται

Ξενοδοχείο Βύρων / Ένα από τα πιο παλιά κτίρια της Αιόλου ξαναγεννιέται

Η είδηση της αποκατάστασης του ξενοδοχείου Βύρων μάς πάει πίσω στον χρόνο, μεταξύ 1840 και 1860, τότε που η οδός Αιόλου άκμαζε εμπορικά και ήταν ο δρόμος με τα περισσότερα και τα καλύτερα ξενοδοχεία της πόλης. Η LiFO παρουσιάζει τα σχέδια της αποκατάστασης ενός από τα παλαιότερα σωζόμενα κτίρια της Αθήνας, η οποία θα ξεκινήσει το επόμενο διάστημα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η μυστική ζωή της Όντρεϊ Χέπμπορν

Design / Τι σχέση είχαν οι γονείς της Όντρεϊ Χέπμπορν με τον ναζισμό;

Η διάσημη ηθοποιός του Χόλιγουντ βίωσε με πολλούς τρόπους τη φρίκη του Β’ Παγκοσμίου πολέμου. Ένα νέο ισπανικό graphic novel αποκαλύπτει το κεφάλαιο της ζωής της που η ίδια επιθυμούσε να παραμείνει κρυφό.
THE LIFO TEAM
milan_design_week

Design / Milan Design Week: Η εβδομάδα-υπερπαραγωγή δείχνει το μέλλον

Τεχνικές και τεχνολογία, ιστορικό design και πειραματισμοί, αρχιτεκτονική και διακόσμηση, υλικότητα και πνευματικοί στοχασμοί: αυτά είναι τα highlights της εβδομάδας design του Μιλάνου, που προτείνει τη σκηνογραφία της ζωής μας.
ΣΤΕΛΛΑ ΛΙΖΑΡΔΗ
Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Design / Τα νέα ελβετικά διαβατήρια έχουν άψογο ντιζάιν

Ο σχεδιασμός της RETINAA στα νέα ελβετικά διαβατήρια συνδυάζει το υψηλό επίπεδο ασφαλείας με το graphic design ενώ είναι και μία αναφορά στα γεωγραφικά χαρακτηριστικά της Ελβετίας, δημιουργώντας «κάτι παραπάνω από ένα επίσημο διοικητικό έγγραφο».
LIFO NEWSROOM
Ειρήνη Φρεζάδου: «Είμαστε οι αρχιτέκτονες της ζωής μας»

Ειρήνη Φρεζάδου / Ειρήνη Φρεζάδου: «Ό,τι κλείνει στο κέντρο, ανοίγει στη θέση του ένα μπαρ ή ένα εστιατόριο»

Αγωνίζεται ενάντια «στην απληστία που ξοδεύει τον αρχιτεκτονικό, φυσικό και πολιτιστικό μας πλούτο». Βγήκε μπροστά για το κτίριο «που ντροπιάζει την Ακρόπολη». Και τώρα, το νέο της σχέδιο είναι η αναβίωση του ιστορικού σιδηροδρομικού δικτύου της Πελοποννήσου. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ