Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης
Media

Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης

Το τελευταίο τεύχος του gr design είναι αφιερωμένο σε έναν από τους επιφανέστερους και πολυσχιδείς διαφημιστές που πέρασαν ποτέ από την Ελλάδα.

Αμέσως μετά τον εμπρησμό

του πολυκαταστήματος Athénée της οδού Σταδίου στις 3 Ιουνίου 1981, αυτή η σελίδα εμφανίστηκε στον Τύπο της εποχής. Μια κούκλα βιτρίνας που δακρύζει - σιωπηλή. Το μήνυμα ήταν καίριο και δυνατό γιατί ήταν ευθύ και λακωνικό - πιο λακωνικό δεν γίνεται. Ήταν μια ακόμη δημιουργία του «Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης», Γιάννη Ευσταθιάδη.

 

Η εικόνα βρίσκεται (μεταξύ πλήθους άλλων, από μια πορεία 50+ χρόνων) στο νέο τεύχος του gr design που κυκλοφορεί με 80 σελίδες αφιέρωμα στον μεγάλο έλληνα διαφημιστή. Με μια συνέντευξη από την Σοφία Μαυραντζά, υλικό από καταχωρίσεις που έχει επιμεληθεί, φωτογραφικό υλικό, κείμενά του, ένα ιστορικό για την σχέση του με τον David Ogilvy, πολλά κείμενα φίλων και συνεργατών του και ένα 8σελιδο με 49 ταινίες- διαφημίσεις που όλοι αγαπήσαμε και με qr code για να τις δούμε ξανά από το κινητό μας.

 

Το πιο πυκνό και ακριβοδίκαιο κείμενο του αφιερώματος, το έχει γράψει ένας στενός του φίλος και συνεργάτης της LIFO επί σειρά ετών, ο Νίκος Δήμου. Το αναδημοσιεύουμε:

 

 

Ο Μάγος των λέξεων

Του Νίκου Δήμου


Είναι ένας μάγος των λέξεων. Ελάχιστοι Έλληνες συγγραφείς είχαν (ή έχουν) τη δεξιοτεχνία που τον κάνει να κυριαρχεί άκοπα επάνω στη γλώσσα. Με λέξεις έχει χτίσει συγκλονιστικά ποιήματα, πολυσύνθετα πεζά, σοφά δοκίμια. Αυτά, θα μου πείτε, τα έχουν κάνει και άλλοι. Ναι, αλλά πόσοι έχουν στήσει επιπλέον ακροβατικά λογοπαίγνια, παιδικά ποιημάτια μεταφορές μουσικών εμπειριών, κρίσεις και ευαίσθητες αναλύσεις γευστικών αξιών; Διότι διατέλεσε γευσιγνώστης -με το ψευδώνυμο Απίκιος- και συγγραφέας μουσικών δοκιμίων (Αντιστίξεις), που επάξια βραβεύθηκαν από την Ακαδημία Αθηνών. Όπως άλλωστε και πεζογράφος, βραβευμένος με Κρατικό Βραβείο.

 

Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος του έργου του είναι ανώνυμο. Παρόλο που το διάβασαν, το άκουσαν ή το παρακολούθησαν εκατομμύρια αναγνώστες και θεατές, δεν φέρει καμία υπογραφή. 0 ανώνυμος Ευσταθιάδης έχει χαλκεύσει φράσεις και ιδέες που αγαπήθηκαν και παρότρυναν χιλιάδες ανθρώπους σε αναζητήσεις, αγορές και δοκιμές νέων πραγμάτων. Ρωτάς: «Έχετε διαβάσει Γιάννη Ευσταθιάδη;». Απάντηση: «Όχι». «Κι όμως τον έχετε διαβάσει πολλές φορές!». 0 ανώνυμος Ευσταθιάδης, δράστης της «κρυφής πειθούς», είναι διαφημιστικός κειμενογράφος, σεναριογράφος και δημιουργός. Αρκετοί θα θυμάστε το «Μόνος ή Μόνος», αλλά πόσοι ξέρετε τον δράστη; Και εκείνο το «Επιμένων Ελληνικά» που, έως σήμερα -εδώ και 33 χρόνια-, γνωρίζει αμέτρητες παραλλαγές σε όλο τον Τύπο;

 

Δεν αμφισβητεί πια κανείς την καλλιτεχνική αξία της καλής διαφήμισης. Φυσικά υπάρχουν πολύ περισσότερες κακές διαφημίσεις από καλές - αλλά μήπως το ίδιο δεν συμβαίνει και με την τέχνη; Από τα χιλιάδες βιβλία που τυπώνονται κάθε χρόνο, το 99% θα ξεχαστεί πριν περάσει η επόμενη Πρωτοχρονιά.

 

Το εξώφυλλο της αφιερωματικής έκδοσης
Το εξώφυλλο της αφιερωματικής έκδοσης

 

Με λέξεις έχει χτίσει συγκλονιστικά ποιήματα, πολυσύνθετα πεζά, σοφά δοκίμια. Αυτά, θα μου πείτε, τα έχουν κάνει και άλλοι. Ναι, αλλά πόσοι έχουν στήσει επιπλέον ακροβατικά λογοπαίγνια, παιδικά ποιημάτια μεταφορές μουσικών εμπειριών, κρίσεις και ευαίσθητες αναλύσεις γευστικών αξιών;

 

Ο Γιάννης Ευσταθιάδης, πέρα από πληθωρικός συγγραφέας (τόσο πληθωρικός και τόσο ευρηματικός που τα βιβλία του γεμίζουν μεγάλο ράφι), εργάζεται εδώ και χρόνια στη διαφήμιση. Κάποτε αυτό αποτελούσε «ρετσινιά» (όπως πρόσφατα η αριστεία). Η αριστερόστροφη διανόηση του τόπου θεωρούσε ως αρνητικό και βλαβερό καθετί που ενίσχυε την εμπορική κίνηση και ανέβαζε την καταραμένη καταναλωτική κοινωνία, θυμάμαι πόσο με είχε καταηλήξει στη δεκαετία του εξήντα και του εβδομήντα, όταν γνώρισα στο εξωτερικό γνωστούς συγγραφείς που εκτός από τα βιβλία τους ήταν υπερήφανοι και για τις διαφημίσεις που είχαν δημιουργήσει.

 

Και γιατί να μην είναι; Η διαφημιστική τέχνη είναι συνέχεια μιας πανάρχαιας παράδοσης: της «τέχνης κατά παραγγελίαν». Μέχρι πριν από 200 χρόνια, όλοι οι δημιουργοί: ποιητές ζωγράφοι, μουσικοί, ζούοαν στην αυλή κάποιου βασιλιά, ευγενούς ή πολύ πλούσιου αστού και ήσαν ουσιαστικά υπάλληλοί του. (Ο μέγας Χάυδν έτρωγε με τους υπηρέτες και φορούσε λιβρέα!) Τα σπουδαιότερα έργα τέχνης της Ιστορίας δημιουργήθηκαν με αυτόν τον τρόπο.

 

Πριν από μερικές δεκαετίες όταν εργαζόμουν στη διαφήμιση, είχα εκδώαει ένα βιβλίο με τίτλο: «Κι εσείς διαφημιστής Γιόχσν Σεμπάστιαν;». Γιατί κι ο Μπαχ, έμμισθος υπάλληλος πληρωνόταν για να υμνεί τονΎψιστο. Να γράφει Λειτουργίες, Ορατόρια, Κοντότες Ακολουθίες Παθών και έτσι να προβάλλει και να πλουτίζει με συγκεκριμένο τρόπο και στόχο τη Χριστιανική Πίστη. Ο Ευσταθιάδης υπήρξε διαφημιστής-δημιουργός. Λυπάμαι που δεν μπορώ να παρεμβάλω στο κείμενό μου ταινίες γιατί εκεί φαίνονται καλύτερα η ευρηματικότατα και η φαντασία του. θα έλεγα, μάλιστα, πως αρκετές φορές το δημιούργημα υπερβαίνει τον στόχο του - και δίπλα από την εμπορική προώθηση ξαφνικά υπάρχει εκεί και ένα αυτόνομο έργο τέχνης Για έναν συγγραφέα, η διαφήμιση μπορεί να είναι μία άσκηση. Όπως ένας πιανίστας κλασικής μουσικής μπορεί να παίζει βράδια σε ένα piano bar ασκώντας τα δάχτυλά του. Ή, πάλι, ένα παιχνίδι επίλυσης προβλημάτων.

 

Και κυρίως είναι μία πηγή έντιμου βιοπορισμού που του επιτρέπει, στον ελεύθερο χρόνο του, να ασκεί την κυρίως τέχνη του, χωρίς να πεθαίνει από το κρύο και την πείνα στην κλασική γυμνή σοφίτα των ρομαντικών ποιητών.

 

Επιπλέον όμως μπορεί να είναι και μία πρόσθετη καλλιτεχνική δραστηριότητα. Και πιστεύω ότι πολλές διαφημίσεις θα ζουν ακόμα -σε μουσεία, σε ταινιοθήκες σε βιβλία- όταν το προϊόν το οποίο υμνούσαν θα έχει εντελώς ξεχαστεί.

 

_______

Mπορείτε να παραγγείλετε το βιβλίο εδώ >> https://grammabooks.gr/product/gr-design-19/

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Αθηναίος της εβδομάδας
Συγγραφέας, ραδιοφωνικός παραγωγός στο Τρίτο Πρόγραμμα. Γεννήθηκε στο κέντρο, ζει στο Μαρούσι.
Οι Κάραμποττ και Κατζουράκης μιλούν στο LIFO.gr
Tρεις θρύλοι της γραφιστικής σε μια σπάνια κοινή τους συνέντευξη
Γιάννης Ευσταθιάδης: «Οι Έλληνες μετατρέπουν το κόμπλεξ κατωτερότητας σε κόμπλεξ ανωτερότητας»
Με αφορμή την ανθολόγηση των κειμένων του από τη στήλη «Αντιστίξεις» της «Καθημερινής», ο συγγραφέας, ποιητής και μουσικός παραγωγός μιλά για το ραδιόφωνο, τη θητεία του στον χώρο της διαφήμισης και τα ελαττώματα των Ελλήνων
Στο αρχείο του θρύλου της ελληνικής διαφήμισης Λεύκιου Αλωνεύτη
Η ιστορία του πρωτοπόρου Έλληνα διαφημιστή στον οποίο οφείλονται μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές διαφημιστικές καμπάνιες των τελευταίων δεκαετιών
Ο Στέργιος Δελιαλής, ντιζάινερ και ιδρυτής του Μουσείου Design στο LIFO.gr
Μια παλιότερη συζήτηση με τον πρωτοπόρο του ελληνικού design
Δημήτρης Αρβανίτης: o Aθηναίος της εβδομάδας
Γραφίστας. Γεννήθηκε στη Χαλκίδα. Ζει στο Πολύγωνο.
Ο Φρέντυ Κάραμποττ και οι Κ&Κ
Από τον Hellopanos
Ο Μιχάλης Κατζουράκης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO
Ξεδιπλώνουμε την ιστορία μιας εξαιρετικά δημιουργητικής ζωής, με αφορμή μια μεγάλη του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Φρέντυ Κάραμποττ: Ο τελευταίος των Ad Men
Ο κορυφαίος γραφίστας μιλά στον Σταύρο Διοσκουρίδη (αρχείο)
Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης
Ο σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας και δημιουργός του περιοδικού gr design Πάνος Κωνσταντόπουλος μιλά στο LIFO.gr

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

16 άρθρα για το Σαββατοκύριακο: Τα καλύτερα της LiFO από την προηγούμενη εβδομάδα
Η Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, ο δικηγόρος του Τζούλιαν Ασάνζ, ο Αλέξανδρος Ίσαρης, η Λήδα Πρωτοψάλτη, η μόδα με τη σούπα ramen, ο Πειραιάς που αγαπάμε και ένα εντυπωσιακό φωτογραφικό οδοιπορικό στην Ισλανδία.
Γαλαζοαίματοι προς ενοικίαση: Ο Χάρι και η Μέγκαν οδηγούν τους influencers στο επόμενο επίπεδο
Sex education 2: Σεξουαλική αγωγή χωρίς ηθικολογίες και υποκρισία
Ο δεύτερος κύκλος της βρετανικής σειράς του Netflix είναι ένα απολαυστικό μάθημα για το τι θα έπρεπε να είναι η τηλεόραση του παρόντος.
15 άρθρα για το Σαββατοκύριακο: Τα καλύτερα της LiFO από την προηγούμενη εβδομάδα
Η επιδημία της γκέι μοναξιάς, η Κατερίνα Σακελλαροπούλου, ο Κωνσταντίνος Δεκαβάλλας, το Gameathlon 2020 και μια νέα στήλη μας που βοηθά εκείνους που βοηθούν.
Clout culture: Η απεγνωσμένη μανία να γίνεις διάσημος στα social media
Πώς η έννοια του "clout" καθόρισε τα τελευταία χρόνια την πορεία του Ίντερνετ και δημιούργησε μια ολόκληρη κουλτούρα
The New Pope: Γκράντε απογοήτευση!
Φέρτε πίσω «στη ζωή» τον Τζουντ Λο! Κάθε άλλο παρά απαραίτητη μοιάζει η συνέχεια του The Young Pope ύστερα από τρία χρόνια, μετά από τα πρώτα δύο χλιαρά και αμήχανα επεισόδια της νέας του εκδοχής
13 άρθρα για το Σαββατοκύριακο: Τα καλύτερα της LiFO από την προηγούμενη εβδομάδα
Το σπίτι του Κώστα Ταχτσή που έχει μετατραπεί σε κοτέτσι, ο Μιχαήλ Μαρμαρινός, ο Πάολο Σορεντίνο, το «1917» του Σαμ Μέντες, ο «Άμλετ» της Κατερίνας Ευαγγελάτου και το σύστημα «καθολικής παρακολούθησης» της Αθήνας.
Η τηλεόραση που αγάπησα: 20 σημαντικές σειρές από την δεκαετία που λήγει
Μια επιλογή με όσο το δυνατόν πιο αντικειμενικά - αλλά υποκειμενικά εν τέλει - κριτήρια από το τεράστιο εύρος τηλεοπτικών παραγωγών που έκαναν πρεμιέρα τα τελευταία δέκα χρόνια
14 άρθρα για το Σαββατοκύριακο: Τα καλύτερα της LiFO από την προηγούμενη εβδομάδα
Τα αγαπημένα της δεκαετίας σε σινεμά και θέατρο, ο Δημήτρης Πουλικάκος, ο Αλέν Μπαντιού, ο Οδυσσέας Παπασπηλιόπουλος, η ζωή της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου και η φιλμογραφία του Στίβεν Σπίλμπεργκ.
11 άρθρα για το Σαββατοκύριακο: Τα καλύτερα της LiFO από την προηγούμενη εβδομάδα
Η έκθεση για τον Christian Zervos, το νέο ατελιέ του Άγγελου Μπράτη, η Λίνα Νικολακοπούλου, ο στολισμός της Βασιλίσσης Σοφίας και η επανακυκλοφορία της «Σαββατογεννημένης» της Μαλβίνας Κάραλη.
10 άρθρα για την Κυριακή: Τα καλύτερα της LiFO από την προηγούμενη εβδομάδα
Ένα κοινωνικό εργοστάσιο μόδας στον Βοτανικό, ο Φλοράν Μαρσί, ο νέος δίσκος της Monika, η νέα παράσταση του Θεάτρου Τέχνης και ένα σαφάρι στο εθνικό πάρκο της Κένυας.
15 άρθρα για την Κυριακή: Τα καλύτερα της LiFO από την προηγούμενη εβδομάδα
185 χρόνια από την ανάδειξη της Αθήνας σε πρωτεύουσα της Ελλάδας, ο Κώστας Μπακογιάννης, η Ευφροσύνη Δοξιάδη, όλα τα βιβλία που αξίζει να διαβάσετε το επόμενο διάστημα και ένα επεισοδιακό διαζύγιο που έγινε μια υπέροχη ταινία.
Οι Αθηναίοι  της LIFO: 70 φωτογραφίες από τα λαμπρά μας εγκαίνια στο Μουσείο Μπενάκη
Η μεγάλη βραδιά της LIFO ήταν λαμπερή, επιτυχημένη και συγκινητική -πέρα από κάθε προσδοκία.
Aυγά, Καρντάσιαν και ρουφηγμένες κοιλιές: Οι 10 αναρτήσεις στο Instagram που σημάδεψαν την δεκαετία
Ποιον θα «σκίσουμε» σήμερα στα σόσιαλ μίντια;
Πότε ο Λιάγκας, πότε η Γκρέτα, μετά τα Εξάρχεια, η ΑΣΟΕΕ, το μεταναστευτικό, πάντα υπάρχει η αφορμή. Πού οδηγεί το ξεχαρμάνιασμα;
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή