Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης
Media

Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης

Το τελευταίο τεύχος του gr design είναι αφιερωμένο σε έναν από τους επιφανέστερους και πολυσχιδείς διαφημιστές που πέρασαν ποτέ από την Ελλάδα.

Αμέσως μετά τον εμπρησμό

του πολυκαταστήματος Athénée της οδού Σταδίου στις 3 Ιουνίου 1981, αυτή η σελίδα εμφανίστηκε στον Τύπο της εποχής. Μια κούκλα βιτρίνας που δακρύζει - σιωπηλή. Το μήνυμα ήταν καίριο και δυνατό γιατί ήταν ευθύ και λακωνικό - πιο λακωνικό δεν γίνεται. Ήταν μια ακόμη δημιουργία του «Μπάτμαν της ελληνικής διαφήμισης», Γιάννη Ευσταθιάδη.

 

Η εικόνα βρίσκεται (μεταξύ πλήθους άλλων, από μια πορεία 50+ χρόνων) στο νέο τεύχος του gr design που κυκλοφορεί με 80 σελίδες αφιέρωμα στον μεγάλο έλληνα διαφημιστή. Με μια συνέντευξη από την Σοφία Μαυραντζά, υλικό από καταχωρίσεις που έχει επιμεληθεί, φωτογραφικό υλικό, κείμενά του, ένα ιστορικό για την σχέση του με τον David Ogilvy, πολλά κείμενα φίλων και συνεργατών του και ένα 8σελιδο με 49 ταινίες- διαφημίσεις που όλοι αγαπήσαμε και με qr code για να τις δούμε ξανά από το κινητό μας.

 

Το πιο πυκνό και ακριβοδίκαιο κείμενο του αφιερώματος, το έχει γράψει ένας στενός του φίλος και συνεργάτης της LIFO επί σειρά ετών, ο Νίκος Δήμου. Το αναδημοσιεύουμε:

 

 

Ο Μάγος των λέξεων

Του Νίκου Δήμου


Είναι ένας μάγος των λέξεων. Ελάχιστοι Έλληνες συγγραφείς είχαν (ή έχουν) τη δεξιοτεχνία που τον κάνει να κυριαρχεί άκοπα επάνω στη γλώσσα. Με λέξεις έχει χτίσει συγκλονιστικά ποιήματα, πολυσύνθετα πεζά, σοφά δοκίμια. Αυτά, θα μου πείτε, τα έχουν κάνει και άλλοι. Ναι, αλλά πόσοι έχουν στήσει επιπλέον ακροβατικά λογοπαίγνια, παιδικά ποιημάτια μεταφορές μουσικών εμπειριών, κρίσεις και ευαίσθητες αναλύσεις γευστικών αξιών; Διότι διατέλεσε γευσιγνώστης -με το ψευδώνυμο Απίκιος- και συγγραφέας μουσικών δοκιμίων (Αντιστίξεις), που επάξια βραβεύθηκαν από την Ακαδημία Αθηνών. Όπως άλλωστε και πεζογράφος, βραβευμένος με Κρατικό Βραβείο.

 

Ωστόσο, ένα μεγάλο μέρος του έργου του είναι ανώνυμο. Παρόλο που το διάβασαν, το άκουσαν ή το παρακολούθησαν εκατομμύρια αναγνώστες και θεατές, δεν φέρει καμία υπογραφή. 0 ανώνυμος Ευσταθιάδης έχει χαλκεύσει φράσεις και ιδέες που αγαπήθηκαν και παρότρυναν χιλιάδες ανθρώπους σε αναζητήσεις, αγορές και δοκιμές νέων πραγμάτων. Ρωτάς: «Έχετε διαβάσει Γιάννη Ευσταθιάδη;». Απάντηση: «Όχι». «Κι όμως τον έχετε διαβάσει πολλές φορές!». 0 ανώνυμος Ευσταθιάδης, δράστης της «κρυφής πειθούς», είναι διαφημιστικός κειμενογράφος, σεναριογράφος και δημιουργός. Αρκετοί θα θυμάστε το «Μόνος ή Μόνος», αλλά πόσοι ξέρετε τον δράστη; Και εκείνο το «Επιμένων Ελληνικά» που, έως σήμερα -εδώ και 33 χρόνια-, γνωρίζει αμέτρητες παραλλαγές σε όλο τον Τύπο;

 

Δεν αμφισβητεί πια κανείς την καλλιτεχνική αξία της καλής διαφήμισης. Φυσικά υπάρχουν πολύ περισσότερες κακές διαφημίσεις από καλές - αλλά μήπως το ίδιο δεν συμβαίνει και με την τέχνη; Από τα χιλιάδες βιβλία που τυπώνονται κάθε χρόνο, το 99% θα ξεχαστεί πριν περάσει η επόμενη Πρωτοχρονιά.

 

Το εξώφυλλο της αφιερωματικής έκδοσης
Το εξώφυλλο της αφιερωματικής έκδοσης

 

Με λέξεις έχει χτίσει συγκλονιστικά ποιήματα, πολυσύνθετα πεζά, σοφά δοκίμια. Αυτά, θα μου πείτε, τα έχουν κάνει και άλλοι. Ναι, αλλά πόσοι έχουν στήσει επιπλέον ακροβατικά λογοπαίγνια, παιδικά ποιημάτια μεταφορές μουσικών εμπειριών, κρίσεις και ευαίσθητες αναλύσεις γευστικών αξιών;

 

Ο Γιάννης Ευσταθιάδης, πέρα από πληθωρικός συγγραφέας (τόσο πληθωρικός και τόσο ευρηματικός που τα βιβλία του γεμίζουν μεγάλο ράφι), εργάζεται εδώ και χρόνια στη διαφήμιση. Κάποτε αυτό αποτελούσε «ρετσινιά» (όπως πρόσφατα η αριστεία). Η αριστερόστροφη διανόηση του τόπου θεωρούσε ως αρνητικό και βλαβερό καθετί που ενίσχυε την εμπορική κίνηση και ανέβαζε την καταραμένη καταναλωτική κοινωνία, θυμάμαι πόσο με είχε καταηλήξει στη δεκαετία του εξήντα και του εβδομήντα, όταν γνώρισα στο εξωτερικό γνωστούς συγγραφείς που εκτός από τα βιβλία τους ήταν υπερήφανοι και για τις διαφημίσεις που είχαν δημιουργήσει.

 

Και γιατί να μην είναι; Η διαφημιστική τέχνη είναι συνέχεια μιας πανάρχαιας παράδοσης: της «τέχνης κατά παραγγελίαν». Μέχρι πριν από 200 χρόνια, όλοι οι δημιουργοί: ποιητές ζωγράφοι, μουσικοί, ζούοαν στην αυλή κάποιου βασιλιά, ευγενούς ή πολύ πλούσιου αστού και ήσαν ουσιαστικά υπάλληλοί του. (Ο μέγας Χάυδν έτρωγε με τους υπηρέτες και φορούσε λιβρέα!) Τα σπουδαιότερα έργα τέχνης της Ιστορίας δημιουργήθηκαν με αυτόν τον τρόπο.

 

Πριν από μερικές δεκαετίες όταν εργαζόμουν στη διαφήμιση, είχα εκδώαει ένα βιβλίο με τίτλο: «Κι εσείς διαφημιστής Γιόχσν Σεμπάστιαν;». Γιατί κι ο Μπαχ, έμμισθος υπάλληλος πληρωνόταν για να υμνεί τονΎψιστο. Να γράφει Λειτουργίες, Ορατόρια, Κοντότες Ακολουθίες Παθών και έτσι να προβάλλει και να πλουτίζει με συγκεκριμένο τρόπο και στόχο τη Χριστιανική Πίστη. Ο Ευσταθιάδης υπήρξε διαφημιστής-δημιουργός. Λυπάμαι που δεν μπορώ να παρεμβάλω στο κείμενό μου ταινίες γιατί εκεί φαίνονται καλύτερα η ευρηματικότατα και η φαντασία του. θα έλεγα, μάλιστα, πως αρκετές φορές το δημιούργημα υπερβαίνει τον στόχο του - και δίπλα από την εμπορική προώθηση ξαφνικά υπάρχει εκεί και ένα αυτόνομο έργο τέχνης Για έναν συγγραφέα, η διαφήμιση μπορεί να είναι μία άσκηση. Όπως ένας πιανίστας κλασικής μουσικής μπορεί να παίζει βράδια σε ένα piano bar ασκώντας τα δάχτυλά του. Ή, πάλι, ένα παιχνίδι επίλυσης προβλημάτων.

 

Και κυρίως είναι μία πηγή έντιμου βιοπορισμού που του επιτρέπει, στον ελεύθερο χρόνο του, να ασκεί την κυρίως τέχνη του, χωρίς να πεθαίνει από το κρύο και την πείνα στην κλασική γυμνή σοφίτα των ρομαντικών ποιητών.

 

Επιπλέον όμως μπορεί να είναι και μία πρόσθετη καλλιτεχνική δραστηριότητα. Και πιστεύω ότι πολλές διαφημίσεις θα ζουν ακόμα -σε μουσεία, σε ταινιοθήκες σε βιβλία- όταν το προϊόν το οποίο υμνούσαν θα έχει εντελώς ξεχαστεί.

 

_______

Mπορείτε να παραγγείλετε το βιβλίο εδώ >> https://grammabooks.gr/product/gr-design-19/

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Γιάννης Ευσταθιάδης, ο Αθηναίος της εβδομάδας
Συγγραφέας, ραδιοφωνικός παραγωγός στο Τρίτο Πρόγραμμα. Γεννήθηκε στο κέντρο, ζει στο Μαρούσι.
Οι Κάραμποττ και Κατζουράκης μιλούν στο LIFO.gr
Tρεις θρύλοι της γραφιστικής σε μια σπάνια κοινή τους συνέντευξη
Γιάννης Ευσταθιάδης: «Οι Έλληνες μετατρέπουν το κόμπλεξ κατωτερότητας σε κόμπλεξ ανωτερότητας»
Με αφορμή την ανθολόγηση των κειμένων του από τη στήλη «Αντιστίξεις» της «Καθημερινής», ο συγγραφέας, ποιητής και μουσικός παραγωγός μιλά για το ραδιόφωνο, τη θητεία του στον χώρο της διαφήμισης και τα ελαττώματα των Ελλήνων
Στο αρχείο του θρύλου της ελληνικής διαφήμισης Λεύκιου Αλωνεύτη
Η ιστορία του πρωτοπόρου Έλληνα διαφημιστή στον οποίο οφείλονται μερικές από τις πιο χαρακτηριστικές διαφημιστικές καμπάνιες των τελευταίων δεκαετιών
Ο Στέργιος Δελιαλής, ντιζάινερ και ιδρυτής του Μουσείου Design στο LIFO.gr
Μια παλιότερη συζήτηση με τον πρωτοπόρο του ελληνικού design
Δημήτρης Αρβανίτης: o Aθηναίος της εβδομάδας
Γραφίστας. Γεννήθηκε στη Χαλκίδα. Ζει στο Πολύγωνο.
Ο Φρέντυ Κάραμποττ και οι Κ&Κ
Από τον Hellopanos
Ο Μιχάλης Κατζουράκης αφηγείται τη ζωή του στη LIFO
Ξεδιπλώνουμε την ιστορία μιας εξαιρετικά δημιουργητικής ζωής, με αφορμή μια μεγάλη του έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Φρέντυ Κάραμποττ: Ο τελευταίος των Ad Men
Ο κορυφαίος γραφίστας μιλά στον Σταύρο Διοσκουρίδη (αρχείο)
Η σημασία του design στην Ελλάδα της κρίσης
Ο σχεδιαστής οπτικής επικοινωνίας και δημιουργός του περιοδικού gr design Πάνος Κωνσταντόπουλος μιλά στο LIFO.gr

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα 3 βασικά χαρακτηριστικά μιας επιτυχημένης στρατηγικής στα social media
Για να εξασφαλίσετε ότι το brand σας θα μπορέσει να ξεχωρίσει στο νέο τοπίο που διαμορφώνεται θα πρέπει να είστε ενήμεροι για το ποια χαρακτηριστικά ορίζουν μια επιτυχημένη στρατηγική.
To «Killing Eve» στη σκηνή των βραβείων Emmy
H Jodie Comer αποσπά το βραβείο Α’ γυναικείου ρόλου και δημιουργεί ακόμα μεγαλύτερη προσμονή για τον τρίτο κύκλο της αγαπημένης σειράς
Top Boy: μία σειρά με ιστορίες από το ανατολικό Λονδίνο που πονάνε
Η εμπλοκή του Καναδού ράπερ Drake στην παραγωγή είχε φέρει αμηχανία - άδικα όμως. Ο τρίτος κύκλος είναι συγκλονιστικός όπως κι οι προηγούμενοι.
«Άγριες Μέλισσες»: Μια νέα σειρά εποχής του ΑΝΤ1 με ξεχωριστή κινηματογραφική ματιά
Η νέα σειρά που κάνει πρεμιέρα την Κυριακή υπόσχεται να αντεπεξέλθει των υψηλών προδιαγραφών της παραγωγής της.
Στο φως το παρασκήνιο της ιστορικής έριδας μεταξύ Άννα Γουίντουρ και Τίνα Μπράουν
Με νέα στοιχεία επανεκδίδεται αυτές τις μέρες το βιβλίο που αποκαλύπτει τα ενδότερα της εκδοτικής αυτοκρατορίας της Condé Nast στην μεγάλη ακμή της στην αρχή των ‘90s, όταν δύο από τις πιο διάσημες και επιφανείς δημοσιογράφους του κόσμου, ήταν διευθύντριες στην Vogue και στο Vanity Fair αντίστοιχα
Τι θα δούμε στο Netflix τον Οκτώβριο
Από σειρές που επιστρέφουν μέχρι μεγάλες παραγωγές του Netflix, αυτές είναι οι νέες αφίξεις που αξίζουν την προσοχή μας τη φετινή σεζόν.
Αγαπώ τον Ζακ Γαλιφιανάκη αλλά το“Between Two Ferns: The Movie” στο Netflix δεν χρειαζόταν ακριβώς
Εξαίρετος γενικά ως κωμικός και καλλιτέχνης ο μακρινός μας εξάδελφος, αλλά αυτή η ιδέα είχε πλάκα σε σφηνάκια, όχι σαν ολόκληρη «ταινία» που έπρεπε να έχει με το ζόρι συμβατική πλοκή μυθοπλασίας.
25 χρόνια Friends: Η εξομολόγηση και το παράπονο της Τζάνις και του Γκάνθερ
Οι ηθοποιοί που υποδύθηκαν τους δύο πιο εμβληματικούς «δεύτερους» της σειράς εξομολογούνται ενώπιον κοινού τα εσώψυχα και τους καημούς της Τζάνις και του Γκάνθερ
Ξένες και ελληνικές τηλεοπτικές σειρές: τι θα δούμε μέχρι το τέλος της χρονιάς
Oι καλύτερες ξένες και ελληνικές σειρές που κάνουν πρεμιέρα στη δημόσια, ιδιωτική και συνδρομητική τηλεόραση, καθώς και στις πλατφόρμες streaming τους επόμενους μήνες.
Ποιος ήταν ο κατάσκοπος Έλι Κοέν που η ιστορία του έγινε σειρά στο Netflix;
Η σειρά που έχει ξεκινήσει ήδη να προβάλεται επαναφέρει στο προσκήνιο μια σχεδόν απίστευτη ιστορία, ενώ ο Σάσα Μπάρον Κοέν δίνει ρεσιτάλ ερμηνείας και ανατρέπει όλα όσα πιστεύαμε γι' αυτόν.
Undone: Ένα παραισθητικό επίτευγμα της σύγχρονης τηλεόρασης
Η νέα σειρά από τους δημιουργούς του “Bojack Horseman” κάνει χρήση της τεχνικής του «ροτοσκοπικού» animation και σε συνδυασμό με το σενάριο και τις εξαιρετικές ερμηνείες, προσφέρει μια μοναδική, απόκοσμη εμπειρία
50 χρόνια Scooby-Doo: Η περίεργη σύνδεση του θρυλικού καρτούν με τη δολοφονία του Ρόμπερτ Κένεντι
Η γέννηση της παγκοσμίως δημοφιλούς – ως τις μέρες μας – σειράς κινουμένων σχεδίων οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στην απόηχο της δολοφονίας του υποψηφίου Προέδρου των ΗΠΑ την προηγούμενη χρονιά.
Ο Γιώργος Λέντζας και ο Άγγελος Γιακουμίδης αναζητούν τις πιο τρελές ποδοσφαιρικές ιστορίες του κόσμου
«Football Stories»: Η νέα ποδοσφαιρική-ταξιδιωτική εκπομπή του ANT1 μάς ταξιδεύει στα μεγαλύτερα ντέρμπι του κόσμου – και έξω από αυτά
Θεωρείται αξιόπιστη η ΕΡΤ;
Ο Αντώνης Καλογερόπουλος, ερευνητής στο Ινστιτούτο Reuters για τη Μελέτη της Δημοσιογραφίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, εξηγεί γιατί παρερμηνεύτηκαν τα στοιχεία μιας πρόσφατης έρευνας του Reuters από μερίδα του ελληνικού Τύπου.
Dave Chappelle στο Netflix: «Το LGBTQ είναι ένα αμάξι που το οδηγούν πάντα οι G»
Στο νέο του comedy special με τίτλο “Sticks and Stones”, ο διάσημος κωμικός ασχολήθηκε και με τις σχέσεις ανάμεσα στις ταυτότητες που συναποτελούν την ΛΟΑΤΚΙ κοινότητα, μεταξύ άλλων «αμφιλεγόμενων» θεμάτων
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή