Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
LGBTQI+

Η εξαιρετική περίπτωση του/της Claude Cahun

Ο υπερρεαλιστής καλλιτέχνης που ανέτρεψε την εικόνα του φύλου του/της και έζησε ως ζεύγος με την θετή αδελφή του/της

Οι καλλιτέχνες Claude Cahun και Marcel Moore ήταν ένα υπέροχο ζευγάρι που δούλευαν μαζί, έζησαν και αγαπήθηκαν για περισσότερα από 40 χρόνια. Claude Cahun και Marcel Moore είναι τα καλλιτεχνικά ψευδώνυμα της Lucy Schwob και της Suzanne Malherbe, θετών αδελφών, οι οποίες γεννήθηκαν στη Nantes. (Στο κείμενο επιλέγω το αρσενικό γένος αντί του ουδέτερου που δεν ευσταθεί πριν από τα ονόματα).

 

Ο Claude Cahun γεννήθηκε ως Lucy Schwob το 1894, κόρη μιας εύπορης εβραϊκής οικογένειας διανοουμένων και εκδοτών. Το 1918 υιοθέτησε το επώνυμο του θείου της Léon Cahun, οριενταλιστή και μυθιστοριογράφου. Μετονομάστηκε σε Claude Cahun. Ένα όνομα το οποίο μπορεί να είναι και αρσενικό και θηλυκό ή και τα δύο. Οι γονείς του χώρισαν και ο πατέρας του ξαναπαντρεύτηκε την Madame Malherbe. Είχε σαφώς πιο στενή και ουσιαστική σχέση με τους άντρες της οικογένειάς του και στην εντυπωσιακή αυτοπροσωπογραφία του, ένα πολύ πρώιμο έργο του, φαίνεται η ομοιότητα με τον πατέρα του. Η σχέση με την μητέρα του ήταν συγκρουσιακή. Marcel Moore ήταν το ψευδώνυμο της Suzanne Malherbe. Γεννήθηκε στη Νάντη το 1892. Ο πατέρας του ήταν καθηγητής στην ιατρική σχολή. 

 

Η persona που δημιούργησε παρουσίασε τις παραλλαγές πάνω στο φύλο: θηλυκό, αρσενικό, ανδρόγυνο. Η σεξουαλική του αμφισημία συνειδητά καλλιέργησε και έθεσε υπό αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις.

 

Μέχρι το 1916 η δουλειά του Claude είχε καθιερωθεί και αντανακλούσε τη δυναμική της fine art σκηνής σε συνδυασμό με το ενδιαφέρον που υπήρχε εκείνη την εποχή για τους μη δυτικούς πολιτισμούς. Έκανε εικονογραφήσεις για βιβλία και περιοδικά και η δουλειά της είχε παρουσιαστεί σε  σημαντικούς χώρους όπως το Φθινοπωρινό σαλόνι. Claude και Marcel έζησαν στο Παρίσι, στις αρχές της δεκαετίας του 1920 και συνδέθηκαν στενά με τους δημοσιογραφικούς και καλλιτεχνικούς κύκλους της εποχής.

 

Ο Claude Cahun με την ετεροθαλή αδελφή και σύντροφό του, Μarcel Moore
Ο Claude Cahun με την ετεροθαλή αδελφή και σύντροφό του, Μarcel Moore

 

Το 1929 ο Claude δημοσιεύει άρθρα για την αμφιλεγόμενη θεωρία του Havelock Ellis, η οποία προβλέπει τη δυνατότητα ενός τρίτου φύλου, ενώνοντας αρσενικά και γυναικεία χαρακτηριστικά. Συνδέεται με το Théâtre Esoterique με επικεφαλής τον Pierre-Albert Birot και είναι εμφανής η επιρροή της υποκριτικής τέχνης στο έργο του. Αν και ο ίδιος περιγράφεται ως σουρεαλιστής, διαχωρίζεται από την ανδροκρατούμενη υπό τον André Breton ομάδα τους. Άλλωστε στους σουρεαλιστές σπανίως συμμετείχαν γυναίκες και καμία δεν ήταν επίσημα μέλος τους. Ο ρόλος των γυναικών ήταν αυτός της μούσας ή της femme fatale. Λέγεται ότι ο Μπρετόν απέφευγε τον Claude και αντιπαθούσε την αντισυμβατική συμπεριφορά του, πράγμα φυσικό, αφού το γυναικείο σώμα χρησίμευε κυρίως ως αισθητικό αντικείμενο. Ωστόσο,  ο Claude είχε ήδη δημοσιεύσει άρθρα και κάνει αυτοπροσωπογραφίες από την πρώτη στιγμή της εμφάνισης του υπερρεαλιστικού κινήματος, το 1924. Παρόλες τις αντιρρήσεις του, ο Μπρετόν τον αναγνώρισε για το ταλέντο και την ατομικότητά του. Το 1930 , ο Claude της δημοσιεύει το αυτοβιογραφικό έργο  Aveux non Avenus (Disavowed Confessions) ένα βιβλίο ποιημάτων, φιλοσοφικών και πνευματικών διαλόγων και συλλογισμών. Το βιβλίο περιείχε και μια σειρά φωτομοντάζ που έγιναν σε συνεργασία με την Suzanne ως Marcel Moore.

 

Το 1932 οι θετές αδελφές και σύντροφοι προσχώρησαν στην Ένωση des Artistes et Ecrivains Revolutionnaires , η οποία ήταν υπό την αιγίδα του Κομμουνιστικού Κόμματος , αλλά το Μάιο του 1934 ο Claude δημοσίευσε ένα σύντομο δοκίμιο με τίτλο Les Paris sont Ouverts. Ήταν μια επίθεση κατά της προπαγάνδας της πολιτιστικής πολιτικής του Κομμουνιστικού Κόμματος. Το 1935 ίδρυσαν την Contre Attaque, μια ομάδα των σουρεαλιστών και φίλων διαμαρτυρόμενων για την άνοδο του Χίτλερ και την εξάπλωση του φασισμού στη Γαλλία. Δούλεψαν για την αντιναζιστική προπαγάνδα συνελήφθησαν και φυλακίστηκαν. Η ευαίσθητη υγεία του Claude επιβαρύνθηκε στη διάρκεια του πολέμου, έτσι αργότερα,  σε πολλές δουλειές του βλέπουμε ξεκάθαρα το θέμα του θανάτου. Ο Claude Cahun πέθανε το 1954. Το πιστοποιητικό θανάτου έγραφε «στεφανιαία και πνευμονική εμβολή». Η Suzanne αυτοκτόνησε το 1972. Πολλοί συγγραφείς και ερευνητές ασχολήθηκαν με το χαρακτήρα αυτών των δύο γυναικών, που παρουσιάζουν ενδιαφέρον για τις τολμηρές ιδέες και τις απόψεις τους. Κυρίως για την απέχθειά τους στις λογικές απαντήσεις, και την αγάπη τους σε αντιφατικές δηλώσεις που θέτουν περισσότερα ερωτήματα από ό, τι δίνουν απαντήσεις.

 

Το έργο του Claude Cahun έμεινε σχεδόν άγνωστο μέχρι τη δεκαετία του 80. Σε όλη τη ζωή του, ο Cahun χρησιμοποίησε τη δική του εικόνα για να διαλύσει τα κλισέ γύρω από τις ιδέες της ταυτότητας. Εφηύρε εκ νέου τον εαυτό του μέσω της φωτογραφίας, ποζάροντας για το φακό με μια έντονη αίσθηση του role-play, υποστηρίζοντας με καινοτόμο τρόπο την υπεροχή της φαντασίας και της μεταμόρφωσης. Υπήρξε μια εξαιρετικά ελευθεριακή προσωπικότητα που αψήφησε τις σεξουαλικές, κοινωνικές και ηθικές συμβάσεις, προτείνοντας μια νεωτερικότητα που υπήρξε σημαντική επιρροή για πολλούς σύγχρονους καλλιτέχνες. Η persona που δημιούργησε παρουσίασε τις παραλλαγές πάνω στο φύλο: θηλυκό, αρσενικό, ανδρόγυνο. Η σεξουαλική του  αμφισημία συνειδητά καλλιέργησε και έθεσε υπό αμφισβήτηση καθιερωμένες νόρμες και συμβάσεις. Το 1928 , εκπροσώπησε ακόμη τον εαυτό του με το κεφάλι της ξυρισμένο , φορώντας χαλαρά ένα αντρικό σακάκι. Το πορτρέτο του με την Suzanne Malherbe ( Marcel Moore ) το 1921 θα μπορούσε να διαβαστεί ως μια αλληγορία της σχέσης τους, μια σχέση με βαθιά εγγύτητα και κατανόηση μεταξύ δύο ισχυρών προσωπικοτήτων.

― Α. Μποζώνη

 

Αυτοπορτρέτο, 1929.
Αυτοπορτρέτο, 1929.

 

Αυτοπορτρέτο, 1939.
Αυτοπορτρέτο, 1939.

 

Ο Claude Cahun με τον André και τη Jacqueline Breton, 1935.
Ο Claude Cahun με τον André και τη Jacqueline Breton, 1935.

 

Claude Cahun, Αυτοπορτρέτο, 1929. Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris / Parisienne de Photographie
Claude Cahun, Αυτοπορτρέτο, 1929. Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris / Parisienne de Photographie
Αυτοπορτρέτο, 1928.
Αυτοπορτρέτο, 1928.

 

Αυτοπορτρέτο, 1929.
Αυτοπορτρέτο, 1929.

 

Αυτοπορτρέτο, 1926.
Αυτοπορτρέτο, 1926.
Αυτοπορτρέτο, 1927.
Αυτοπορτρέτο, 1927.

 

Αυτοπορτρέτο, 1921
Αυτοπορτρέτο, 1921

 

Claude Cahun και Moore, "Aveux non avenus, planche III", 1929-1930. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτογραφία: Béatrice Hatala.
Claude Cahun και Moore, "Aveux non avenus, planche III", 1929-1930. Ιδιωτική Συλλογή. Φωτογραφία: Béatrice Hatala.
Claude Cahun, Aveux Non Avenus, 1930
Claude Cahun, Aveux Non Avenus, 1930

 

 

Claude Cahun, Άτιτλο, 1939. Συλλογή Christian Bouqueret, Παρίσι.
Claude Cahun, Άτιτλο, 1939. Συλλογή Christian Bouqueret, Παρίσι.
Αυτοπορτρέτο, 1947
Αυτοπορτρέτο, 1947

 

 

Αυτοπορτρέτο, 1928
Αυτοπορτρέτο, 1928
Αυτοπορτρέτο, 1932
Αυτοπορτρέτο, 1932

 

 

Αυτοπορτρέτο, 1927
Αυτοπορτρέτο, 1927
Claude Cahun, Combat de pierre, 1931
Claude Cahun, Combat de pierre, 1931

 

 

Claude Cahun, The Father, 1932
Claude Cahun, The Father, 1932
Claude Cahun, Henri Michaux, 1925. Φωτογραφία από τη συλλογή  Soizic Audouard.
Claude Cahun, Henri Michaux, 1925. Φωτογραφία από τη συλλογή Soizic Audouard.

 

 

Claude Cahun, Hands and Table, 1936
Claude Cahun, Hands and Table, 1936
Αυτοπορτρέτο 1939.
Αυτοπορτρέτο 1939.

 

 

 

 

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Jamie Shupe: o πρώτος άνθρωπος που πλέον και νομικά, δεν είναι ούτε άντρας, ούτε γυναίκα
@ πρώτ@ non-binary των ΗΠΑ κέρδισε και νομικά το δικαίωμα να μην προσδιορίζεται με κανένα από τα δύο φύλα

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ανδρόγυνη, μορφινομανής, αριστοκράτισσα: Η μποέμικη ζωή της φωτογράφου Άννεμαρι Σβάρτζενμπαχ
Οι φωτογραφίες της Ελβετίδας με τις γερμανικές αριστοκρατικές καταβολές που γύρισε σχεδόν όλο τον κόσμο απαθανατίζοντας ανθρώπους, μνημεία και τοπία, όπως ήταν πριν από 75 χρόνια
Η ιστορία του Βίκτωρα, ενός trans άνδρα που περιμένει παιδί
Ο Βίκτωρας μιλάει στον Φώτη Σεργουλόπουλο για την απόφασή του να κάνει φυλομετάβαση στα 38 του χρόνια και να γίνει ο άνθρωπος που πραγματικά αισθανόταν. Σήμερα είναι παντρεμένος και περιμένει παιδί μαζί με την γυναίκα του.
Πόσο «πολύχρωμη» είναι η Ελληνική Αστυνομία και πόσο «κοστίζει» σε έναν αστυνομικό το coming out;
Ο Μιχάλης Λώλης είναι αξιωματικός του Τμήματος Αντιμετώπισης Ρατσιστικής Βίας στην Ελληνική Αστυνομία ενώ ταυτόχρονα δηλώνει ανοιχτά ότι είναι ομοφυλόφιλος. Ο Φώτης Σεργουλόπουλος συζητά μαζί του σχετικά με το αν το coming out ενός αστυνομικού είναι πιο δύσκολο απ’ ότι σε οποιονδήποτε άλλο επαγγελματία.
Η Reject aka Lex μιλάει για το drag, το GNTM και το μισογυνισμό της γκέι κοινότητας
Και ετοιμάζεται για το πρώτο παγκόσμιο ψηφιακό drag show
H ιστορία της πρωτοποριακής queer έκδοσης «Gay Comix»
Το «Gay Comix» κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1980 με γελοιογραφίες αποκλειστικά ατόμων από την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, επικεντρώθηκε σε θέματα που δεν συζητιούνταν στον συμβατικό Τύπο και παρείχε ενημέρωση σε μια εποχή που η κρίση του AIDS ήταν στο μυαλό όλων.
I'm Positive 2020: 5 νέες δυνατές ιστορίες για τη διαφορετικότητα και την αποδοχή
Για τρίτη συνεχή χρονιά η Στέγη διοργανώνει, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Οροθετικών Ελλάδος «Θετική Φωνή» και με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα για το AIDS, το «I'm Positive», που φέτος θα παρακολουθήσουμε online.
Τα τρανς άτομα: Μήπως ήρθε η ώρα να αλλάξουμε τον τρόπο με τον οποίο τα αντιμετωπίζουμε;
O Φώτης Σεργουλόπουλος μιλά με την Άννα Απέργη, διευθύντρια του Συλλόγου Υποστήριξης Διεμφυλικών
Kid Quick: Αυτός είναι ο νέος nonbinary σούπερ ήρωας της DC
«Δεν χρειάζεται όλοι οι σούπερ ήρωες να είναι άντρες, γυναίκες ή λευκοί» δηλώνουν οι δημιουργοί του Kid Quick που άντλησαν έμπνευση από την εικόνα του David Bowie.
Όχι άλλες «κραυγές στη σιωπή»: Η έμφυλη και ενδοοικογενειακή βία την εποχή της καραντίνας
Μπορεί η καραντίνα να αποτρέπει την εξάπλωση μιας πανδημίας, ευνοεί όμως ακόμα και ακραία φαινόμενα έμφυλης και ενδοοικογενειακής βίας ενώ καθιστά τα υποψήφια θύματα πιο ευάλωτα. Τι κάνει η Πολιτεία; Τι ζητούν γυναικείες οργανώσεις και άλλες δικαιωματικές συλλογικότητες;
Ο Φώτης Σεργουλόπουλος μιλά με την ακτιβίστρια Στέλλα Μπελιά για το θέμα της τεκνοθεσίας από ομόφυλα ζευγάρια
Η Στέλλα Μπελιά είναι μητέρα δύο παιδιών, νηπιαγωγός, ακτιβίστρια και πρόεδρος των Οικογενειών Ουράνιο Τόξο.
Όσα δεν ξέρατε για τη ΛΟΑΤΚΙ+ ορολογία (και θέλατε να ρωτήσετε)
Τι σημαίνει queer; Ποια η διαφορά ανάμεσα στον σεξουαλικό προσανατολισμό και την ταυτότητα φύλου; Πότε λέμε ότι ένα άτομο είναι trans; Ποιες λέξεις είναι κακοποιητικές για τη ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα; Μια συζήτηση του Αλέξανδρου Διακοσάββα με τις ειδικούς ψυχικής υγείας και διδάσκουσες των μαθημάτων για τις ΛΟΑΤΚΙ+ ταυτότητες σε Πάντειο και ΠΑΔΑ, Νάνσυ Παπαθανασίου και Έλενα-Όλγα Χρηστίδη.
Podcast/ Τζεφ Μοντάνα: «Μαμά, μπαμπά, είμαι γυναίκα»
Η Τζεφ Μοντάνα μιλάει για την απόρριψη που αντιμετώπισε από την οικογένεια και το σχολείο ως she trans παιδί και την δύναμη που βρήκε εντέλει ώστε να εκφραστεί ελεύθερα παρόλο το bullying που είχε δεχθεί από την κλειστή κοινωνία της Κορίνθου και να κάνει καριέρα ως non binary μοντέλο στο Λος Άντζελες.
Ο Φώτης Σεργουλόπουλος σε μια απολαυστική κουβέντα με τον Γιώργο Καπουτζίδη
Σε αυτό το podcast ακούμε δύο φίλους να συζητούν, διότι ο Γιώργος Καπουτζίδης είναι πολύ καλός φίλος με τον Φώτη Σεργουλόπουλο.
Ο Φώτης Σεργουλόπουλος μιλά με τον Άγγελο - νοσηλευτή και δημιουργό της drag persona Aria D'Vine
Ο Άγγελος είναι ένας νέος άνθρωπος που ανέτρεψε τα προγνωστικά και τελικά καλά τα κατάφερε. Έγινε νοσηλευτής και ακολούθησε το όνειρό του δημιουργώντας την drag persona Aria D'Vine. Όλα αυτά τα αφηγείται συναρπαστικά στον Φώτη Σεργουλόπουλο.
Ο Αλέξης Πατέλης μιλά στον Φώτη Σεργουλόπουλο για το δικό του coming out
Ο οικονομολόγος και προϊστάμενος στο οικονομικό γραφείο του πρωθυπουργού, Αλέξης Πατέλης, μιλάει για τους λόγους του δικού του coming out και για το πόσο υπερήφανος αισθάνεται, προτρέποντας όλους όσοι χρησιμοποιούν τη δημόσια εικόνα τους να το δοκιμάσουν.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή