Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα

Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Η Ariana Papademetropoulos είναι νεράιδα. Εντάξει, όταν ήταν μικρότερη δούλευε υποδυόμενη τη νεράιδα, αλλά η παραμυθένια οπτική που έχουμε γι' αυτά τα πλάσματα δεν απέχει πολύ από αυτό που αντικρίζεις όταν τη συναντάς. Πάλλευκο δέρμα, κατάμαυρα μαλλιά – «φέρτε τη γρήγορα στην Αθήνα» έγραφα προ διετίας, όταν την είχα πετύχει τυχαία στο Διαδίκτυο και είχα επιχειρήσει μια πρώτη κουβέντα μαζί της. Η ελληνικής καταγωγής καλλιτέχνις με βάση το Λος Άντζελες μου είχε κάνει τρομερή εντύπωση, κυρίως επειδή πρεσβεύει μια εντελώς διαφορετική, super cool και εντελώς underground πλευρά της Πόλης των Αγγέλων, μίλια μακριά από τη γυαλάδα του Χόλιγουντ. «Μου κάνεις αυτήν τη συνέντευξη επειδή είμαι Ελληνίδα. Οι Έλληνες αγαπούν τους Έλληνες» μου έλεγε τότε και δεν είχε άδικο, σχολιάζοντας τη μανία των δημοσιογράφων με οτιδήποτε ελληνικό ζει και πορεύεται με επιτυχία στο εξωτερικό.


Και να που τώρα, δύο χρόνια αργότερα, η αθηναϊκή γκαλερί The Breeder την καλεί στη χώρα όπου πέρναγε τα καλοκαίρια της παιδικής της ηλικίας για μια νέα ατομική έκθεση, στην προετοιμασία της οποίας θα εγκαινιάσει ένα νέο concept, το Breeder Open Studio. Σε αυτό οι καλλιτέχνες θα δημιουργούν για ένα διάστημα τεσσάρων έως έξι εβδομάδων στον χώρο της γκαλερί και το κοινό θα μπορεί να παρακολουθεί όλα τα στάδια της διαδικασίας, μέχρι η έκθεση να πάρει την τελική της μορφή. Νιώθει εκτεθειμένη; Όχι ακριβώς, μάλλον «διχασμένη» είναι η σωστή λέξη. Μου λέει πως όταν δουλεύει μοιάζει με σκιουράκι που ψαχουλεύει από δω και από κει – αυτή είναι η μία πλευρά της, κλεισμένη στον κόσμο της, στην «τρύπα» της, χωρίς να βλέπει άνθρωπο, ακόμα και για έναν μήνα. Την άλλη, την κοινωνική, αυτήν της ολοκληρωμένης καλλιτέχνιδος, θα τη δούμε στα εγκαίνια, εξηγεί, καθώς ποζάρει πάνω σε μια σκαλωσιά μπροστά στον μισοτελειωμένο νέο πίνακά της, επιστρατεύοντας όλη την απόκοσμη γοητεία της που έχω δει ήδη στο Instagram και σε κάποια mixed media έργα της, στα οποία τρυπώνει και η ίδια.

Πάντα θεωρούσα τον εαυτό μου ζωγράφο. Αυτό κάνω. Δεν είμαι performance artist, όμως η καθημερινότητά μου εισέρχεται στη δουλειά μου με τρόπο που δεν μπορώ να αγνοήσω.

Την προηγούμενη εβδομάδα η Ariana βρέθηκε στη Μήλο για να γυρίσει ένα μικρό φιλμ που θα προβάλλεται στο υπόγειο της γκαλερί ως συμπλήρωμα της έκθεσης. Μου δείχνει φωτογραφίες με εκτυφλωτικό κόκκινο, που θυμίζουν το Χρώμα του Ροδιού του Παρατζάνοφ, από το Σαρακήνικο, όπου βρέθηκε να περιφέρεται γυμνή στο σεληνιακό τοπίο και στις σπηλιές του, κρατώντας ένα κηροπήγιο, και από το Κλέφτικο, όπου ξάπλωσε σε ένα κρεβάτι (κανονικό, όχι θαλάσσης) μέσα στη θάλασσα. «Είχα αυτό το όραμα του εαυτού μου να επιπλέει σε ένα κρεβάτι κι έπρεπε κάπως να το πραγματοποιήσω».

Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
Even the stars in the sky are a mess, 250x200
Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
He preferred me in fantasy, 40x50


Η έκθεση με τίτλο «Even the stars in the sky are a mess» («Ακόμα και τα αστέρια στον ουρανό είναι χάλια») θα περιλαμβάνει τρεις μεγάλης κλίμακας έργα (το ένα από αυτά το βλέπω εν εξελίξει, τα άλλα δύο έχουν ολοκληρωθεί και θα τα παραλάβει σύντομα από το Λος Άντζελες), όπου το νερό είναι καταλύτης. Πρόβατα, ψάρια κι ένας Πήγασος αντιπροσωπεύουν αντίστοιχα τη γη, τη θάλασσα και τον ουρανό στα τρία έργα. Έξι μικρότεροι πίνακες με κοχύλια συμπληρώνουν το σύνολο, μαζί με έπιπλα (στοιχείο που χαρακτηρίζει και προηγούμενες εκθέσεις της) τα οποία θα κοπούν και θα τοποθετηθούν με συγκεκριμένο τρόπο στον χώρο, σαν να λιώνουν στο έδαφος, ώστε ο επισκέπτης να περνά σε άλλη διάσταση. Εκεί που αρχετυπικά μυθολογικά μοτίβα συναντούν τον αρχιτεκτονικό ρεαλισμό, οι ονειρώδεις πίνακες της Ariana ερευνούν τον συσχετισμό μεταξύ συναισθημάτων και χώρου, ενώ συχνά η καλλιτέχνις αντλεί υλικό από ρετρό φωτογραφικά κολάζ που δημιουργεί από παλιά περιοδικά και βιβλία. «Πάντα θεωρούσα τον εαυτό μου ζωγράφο. Αυτό κάνω. Δεν είμαι performance artist, όμως η καθημερινότητά μου εισέρχεται στη δουλειά μου με τρόπο που δεν μπορώ να αγνοήσω».

Η καθημερινότητά της αυτές τις μέρες, που βρίσκεται στην Αθήνα, περιλαμβάνει τόσο πολλά πράγματα που δυσκολεύεται να συγκεντρωθεί στο έργο της. «Είναι κάπως σαν το L.A., που δεν ξέρεις πού θα βρεθείς. Τόσοι διαφορετικοί κόσμοι. Την Παρασκευή πήγα στην περφόρμανς που έκανε ο Άγγελος Πλέσσας στην παραλία, όπου ήπιαμε ένα ελιξίριο που έφτιαξε από βότανα και κάναμε διαλογισμό, το Σάββατο βρέθηκα στη Rebound (σ.σ. το γνωστό γκοθάδικο στην πλατεία Αμερικής), όπου ήταν σαν ταινία με βαμπίρ και μου άρεσε πολύ, μετά σε ένα queer πάρτι στο Ρομάντσο και την Κυριακή είδα μια περφόρμανς της Daglara (σ.σ. drag queen) που έγινε σε μια πολυκατοικία. Μένω στα Εξάρχεια, σε ένα διαμέρισμα γεμάτο αντίκες και νιώθω λες και βρίσκομαι κάπου πολύ μακριά. Και μετά βγαίνω έξω στην πλατεία. Δεν ξέρω ακριβώς τι παίζει με τα Εξάρχεια και γιατί βλέπω τόσους αστυνομικούς, πάντως, πριν από δύο χρόνια, ένιωθα πιο ασφαλής εκεί. Νιώθω περίεργη την ενέργεια τώρα».

Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
Ποζάρει πάνω σε μια σκαλωσιά μπροστά στον μισοτελειωμένο νέο πίνακά της, επιστρατεύοντας όλη την απόκοσμη γοητεία της που έχω δει ήδη στο Instagram και σε κάποια mixed media έργα της, στα οποία τρυπώνει και η ίδια. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Βέβαια, στην Αμερική του Τραμπ η Ariana εξακολουθεί να νιώθει πως ζούμε σε καιρούς αποκαλυπτικούς. «Δεν καταλαβαίνω την πραγματική πίεση όταν βρίσκομαι στην Αμερική, μέχρι που φεύγω και νιώθω μεγάλη ανακούφιση. Υπάρχει τόσο σκοτάδι εκεί. Τι να πρωτοπείς, ζούμε σε μια κακή ταινία επιστημονικής φαντασίας». Η φάση, πάντως, στο L.A. αυτή την περίοδο είναι τα σπιτικά πάρτι, γι' αυτό η Ariana δεν πηγαίνει πια σε μπαρ. «Τι είναι κουλ τώρα; Παίζει ένα κινούμενο κουκλοθέατρο που λατρεύω. Μια φίλη κάνει υπαίθριες προβολές σε νεκροταφείο και είναι τέλειες. Υπάρχουν απίστευτα παλιά σινεμά στο L.A. Γουστάρω τα κρυμμένα πράγματα πάρα πολύ. Απλώς πρέπει να έχεις κάποιον να σε τραβήξει σε όλα αυτά. Είναι πολύ πιο ωραίο όταν δεν ξέρεις σε τι μπλέκεις και σε ποιο περίεργο σπίτι θα καταλήξεις το βράδυ».


Πέρσι το καλοκαίρι η Ariana ήταν πάλι στην Ελλάδα, για τη συμμετοχή της στην Art Athina, και έλαβε ένα mail που της πρότεινε να γίνει ένα από τα πρόσωπα της καμπάνιας της Gucci για το άρωμα Mémoire d'Une Odeur πλάι στον Harry Styles. Νόμιζε ότι της κάνουν πλάκα. «Βέβαια, για να είμαι ειλικρινής, πάντα ένιωθα ότι από αισθητικής άποψης βρίσκομαι κοντά σε ό,τι πρεσβεύει η Gucci. Νοσταλγία, φουτουρισμός, κιτς, φαντασία, όλα αυτά είναι στοιχεία που υπάρχουν στα έργα μου. Οπότε κατάλαβα γιατί με επέλεξαν, προφανώς είδαν ότι η δουλειά μου συγχρονίζεται με τη δική τους». Για εκείνη αυτή η καμπάνια ήταν μια ευκαιρία να εξερευνήσει τον κόσμο των οσφρητικών εικόνων: «Με ενδιαφέρουν τα πρωτόγονα ένστικτα, η διαίσθηση. Η μυρωδιά είναι μια ενστικτώδης αίσθηση. Σαν τις φερομόνες, που δεν ξέρεις τι σε ελκύει σε κάποιον. Ήταν σαν επιστροφή σε μια ζωώδη κατάσταση αυτή η συμμετοχή μου. Ξέρεις, παριστάνουμε πάντα ότι δεν είμαστε ζώα. Είμαστε όλοι ζώα».

Επιτέλους, η πρώτη ατομική έκθεση της Ariana Papademetropoulos στην Αθήνα Facebook Twitter
H Ariana έγινε ένα από τα πρόσωπα της καμπάνιας της Gucci για το άρωμα Mémoire d'Une Odeur.

Info

The Breeder Open Studio presents Ariana Papademetropoulos

«Even the stars in the sky are a mess»

The Breeder (Ιάσονος 45, Μεταξουργείο, 210 3317527)

Open studio: 24/9-24/10

Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή 25/10, 20:00-22:00

Διάρκεια έκθεσης: 25/10-30/11

Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ. 12:00-20:00, Σάβ. 12:00-18:00

www.thebreedersystem.com

 

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

 

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες

Εικαστικά / Αυτό είναι το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή - Αποκλειστικές πρώτες εικόνες

Μετά από δεκαετίες αναμονής, η συλλογή-κόσμημα των Βασίλη & Ελίζας Γουλανδρή είναι επιτέλους επισκέψιμη στο κοινό σε έναν χώρο που αρμόζει στη σπουδαιότητά της.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
«Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Εικαστικά / «Τσίκι - τσίκι»: Μια συναρπαστική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη έρχεται στο Μουσείο Μπενάκη

Περί τα ογδόντα έργα από αυτά που έχουν χαρακτηριστεί «τσίκι-τσίκι» απαρτίζουν τη νέα σημαντική έκθεση για τον υπέροχο Έλληνα του Βερολίνου, τον Αλέξη Ακριθάκη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt

Εικαστικά / Το παράξενο σύμπαν του (ελληνικής καταγωγής) Manuel Osterholt

Ο Γερμανός εικαστικός (ζωγράφος, γλύπτης και φωτογράφος) με ελληνική καταγωγή από την πλευρά της μητέρας του ξεκίνησε από τις υποκουλτούρες του δρόμου για να φτάσει σε ένα στιλ με έντονα στοιχεία από τη βυζαντινή ζωγραφική και την ελληνική μυθολογία.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης πέταξε τον Πλάτωνα σε ένα escape room για την Μπιενάλε

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο συναρπαστικός εξπρεσιονισμός του Ζορζ Ρουό 

Εικαστικά / Ζορζ Ρουό: Ο μεγάλος λησμονημένος του εξπρεσιονισμού

Ο Γάλλος ζωγράφος και χαράκτης συνδέθηκε με τα κινήματα της μοντέρνας τέχνης στις αρχές του 20ού αιώνα αλλά ξεχάστηκε μετά τον θάνατό του. Μια έκθεση με σημαντικά του έργα τον επαναφέρει στο προσκήνιο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ