Τα οικεία, αβίαστα έργα του Oscar Murillo στην Gagosian

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #75, 2019, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 26 3/4 x 40 1/4 inches (68 x 102 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
0

Στ​​​​​​Η έκθεση «Ένα τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki», με σχέδια και ζωγραφικά έργα του Oscar Murillo, θα φιλοξενηθεί στην γκαλερί Gagosian. Τα εγκαίνια θα γίνουν στην Αθήνα στις 20 Ιουνίου 2025.

Στις προηγούμενες εκθέσεις του, τη «Flooded garden» που έγινε στην Tate Modern του Λονδίνου (2024) και την «Espíritus en el Pantano» –θα παρουσιάζεται παράλληλα στο Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey στο Μεξικό μέχρι τις 10 Αυγούστου 2025–, με τους θεσμικούς αυτούς χώρους να έχουν μεταμορφωθεί σε πεδία συλλογικής έκφρασης, οι επισκέπτες καλούνταν να κάνουν τις δικές τους καλλιτεχνικές παρεμβάσεις στους επικών διαστάσεων καμβάδες που ήταν τοποθετημένοι σε όλο τον χώρο. Μέσω αυτής της συμμετοχικής διαδικασίας, το μουσείο μετατρέπεται σε κοινωνική αρένα, όπου υπογραμμίζονται οι δυνατότητες και οι προκλήσεις που θέτουν η συλλογικότητα, η επικοινωνία και η κοινή κουλτούρα.

Στο «Ένα τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki» η προβληματική αφορά τη δυναμική και την ευθραυστότητα της επικοινωνίας μέσω της δημιουργίας ιχνών.

Μία από τις θεματικές στις οποίες επικεντρώνει είναι η κοινωνική διάσταση της πρακτικής του. Σε αυτήν τη λογική, το 2012 διοργάνωσε πάρτι για τις καθαρίστριες στις Serpentine Galleries του Λονδίνου και το 2014 έφερε Κολομβιανούς εργάτες  για να λειτουργήσουν τη δική τους γραμμή παραγωγής σοκολάτας σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης.

Μία και μόνο χειρονομία ενεργοποιεί μια επιφάνεια, φορτίζοντάς την με ενέργεια που μπορεί να αντηχήσει, να σβηστεί ή να επεκταθεί από κάποιον άλλον. Αυτές οι ιδέες της διάχυσης, της ανταλλαγής, της σύνδεσης και της ρήξης αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στο σημερινό πολιτιστικό και πολιτικό κλίμα. Στην έκθεση περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, έργα από τη σειρά «Flight drawings» (2012–), σχέδια σε χαρτί που ο καλλιτέχνης δημιουργεί ενώ ταξιδεύει αεροπορικώς.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, A song to a tearful garden, 2024 (performance documentation). Featuring performer Milo Mosquera Φωτ.: Reinis Lismanis/ Gagosian

Αυτά ορίζονται από την οικονομία των υλικών και εκτελούνται είτε σε μικρά είτε σε μεγαλύτερα φύλλα χαρτιού, τα οποία έχουν διπλωθεί και ξαναδιπλωθεί. Τα εργαλεία –στιλό, μολύβι και καρμπόν– είναι ελάχιστα και ο Murillo δουλεύει και στις δύο πλευρές του χαρτιού, δημιουργώντας πυκνές, πολυεπίπεδες συνθέσεις όπου λέξεις και σημάδια αλληλοκαλύπτονται.

Τα σχέδια είναι οικεία, αβίαστα. Εμπνευσμένα από τον αυτοματισμό, επιτρέπουν στη χειρονομία να λειτουργήσει ως μια απελευθερωμένη μορφή επικοινωνίας. Η ίδια ιδέα διαπνέει και μια επιλογή εικαστικών βίντεο με τίτλο «Echoing Spirits» (2022–), τα οποία αποτυπώνουν περφόρμανς των τελευταίων τριών ετών όπου τα «Flight drawings» του Murillo χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία ενεργοποίησης, θυμίζοντας παρτιτούρες μουσικής.

Παράλληλα, θα παρουσιαστούν και αρκετά ζωγραφικά έργα από τη σειρά «Telegram» (2013–). Τα έργα αυτά προέρχονται από το αρχείο ή το «σύνολο δεδομένων» του πρότζεκτ «Frequencies», μιας φιλόδοξης πρωτοβουλίας που ξεκίνησε το 2013 και περιλάμβανε την τοποθέτηση καμβάδων σε σχολικά θρανία ανά τον κόσμο, επιφανειών που με τον καιρό συγκέντρωσαν, τόσο ασυναίσθητα όσο και σκόπιμα, ίχνη των μαθητών. Με αυτούς τους πίνακες-καμβάδες, που λειτουργούν ως καταγραφή αυτής της πολύπλευρης, ζωντανής εμπειρίας, ο Murillo «συντονίζεται», δημιουργώντας έναν διάλογο ανάμεσα στις δικές του παρεμβάσεις και τις πολλαπλές επιστρώσεις από τα ίχνη των νεαρών συνεργατών του.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #98, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 12 1/4 x 16 1/2 inches (30.9 x 41.9 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #75, 2019, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 26 3/4 x 40 1/4 inches (68 x 102 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian

Τέλος, μια επιλογή έργων από τη σειρά «surge» (social cataracts, 2018–) φέρνει στο προσκήνιο την κατάρρευση της επικοινωνίας. Σε αυτούς τους πίνακες, πυκνά πεδία από μπλε λαδοπαστέλ εφαρμόζονται στον καμβά σε σχηματισμούς που μοιάζουν με κύματα και πλημμυρίζουν την οπτική επιφάνεια. Το αποτέλεσμα είναι μια ζωγραφική «κατακλυσμού», την οποία ο Murillo έχει συνδέσει με την ικανότητα του νερού να αφανίζει, να σβήνει τα πάντα στο πέρασμά του. Η καθαρότητα διαλύεται και η κατανόηση κλονίζεται, κι όμως μέσα σε αυτή την καταστροφή αναδεικνύονται νέες δυνατότητες.

Αν το νερό λειτουργεί ως δύναμη καταστροφής, υποδηλώνει ταυτόχρονα και την ανανέωση, τη δυνατότητα εξαγνισμού για μια νέα αρχή. Η θάλασσα, με τη σύνθετη φύση της, γίνεται ένα ιδιαίτερα ισχυρό σύμβολο στο ελληνικό πλαίσιο, συνομιλώντας με ένα έθνος που περιβάλλεται από το Ιόνιο, το Αιγαίο και τη Μεσόγειο Θάλασσα. Πράγματι, κάθε ενότητα έργων της έκθεσης ενσωματώνει αυτή την αίσθηση δυναμικής και λανθάνουσας ενέργειας, προσφέροντας όχι λύσεις αλλά μια υπνωτιστική αμφισημία μέσα από την οποία μπορούν να αναδυθούν νέα νοήματα, νέες ιδέες, νέες φωνές.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #98, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 12 1/4 x 16 1/2 inches (30.9 x 41.9 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #64, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 11 7/8 x 9 7/8 inches (30 x 25 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian

Ο Murillo γεννήθηκε το 1986 στην Κολομβία, αλλά σε ηλικία δέκα ετών μετακόμισε με τους γονείς του στο Λονδίνο. Έχει bachelor στις Καλές Τέχνες (2007) από το Πανεπιστήμιο του Γουέστμινστερ και master στον ίδιο τομέα (2012) από το Βασιλικό Κολέγιο Τέχνης του Λονδίνου. Τιμήθηκε το 2019 με το βραβείο Turner, μαζί με όλους τους συνυποψήφιούς του, ενώ πήρε μέρος στην έκθεση της 56ης Μπιενάλε της Βενετίας, «All the World’s Futures».

Μία από τις θεματικές στις οποίες επικεντρώνει το έργο του είναι η κοινωνική διάσταση της πρακτικής του. Σε αυτήν τη λογική, το 2012 διοργάνωσε ένα πάρτι για τις καθαρίστριες στις Serpentine Galleries του Λονδίνου και το 2014 έφερε Κολομβιανούς εργάτες για να λειτουργήσουν τη δική τους γραμμή παραγωγής σοκολάτας σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης. Το 2024, εμπνευσμένος από τους πίνακες που ζωγράφισε ο Claude Monet ενώ είχε καταρράκτη, δημιούργησε τη συμμετοχική εγκατάσταση «The flooded garden» για την Turbine Hall στην Tate Modern του Λονδίνου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια νέα έκθεση αναδεικνύει τη συμβολή των γυναικών στην τέχνη της γεωμετρικής αφαίρεσης

Εικαστικά / Έξι γυναίκες. Έξι πρωτοποριακές καλλιτέχνιδες της γεωμετρικής αφαίρεσης

Έργα των Όπυ Ζούνη, Etel Adnan, Samia Halaby, Saloua Raouda Choucair, Ebtisam Abdulaziz και Lubna Chowdhary, αποτελούν το υλικό της έκθεσης του Ιδρύματος Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β. & Μ. Θεοχαράκη που ξεκίνησε μόλις.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Εικαστικά / Όταν ο Αντώνης Μπενάκης απέδειξε ότι οι Ελληνικές ενδυμασίες είναι Υψηλή Ραπτική

Αμέτρητες είναι οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από την έκδοση «Ελληνικαί Εθνικαί Ενδυμασίαι», φέρνοντας στο φως την επίδραση που άσκησε η ενδυμασία στη διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και στην κυρίαρχη μόδα του Μεσοπολέμου.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Και λοιπόν τι;»: Μία έκθεση στον Ταύρο «φωτίζει» το θρυλικό άλμπουμ των Εν Πλω

Εικαστικά / «Οι Εν πλω άφησαν πίσω τραγούδια που συνδέουν όσους ονειρεύονται με παρόμοιο τρόπο»

Έγιναν θρύλοι της εγχώριας μουσικής σκηνής με την κυκλοφορία ενός μόνο άλμπουμ. Μετά, εξαφανίστηκαν. Ο Κωνσταντίνος Χατζηνικολάου, ο Απόστολος Βασιλόπουλος και η Μαρία-Θάλεια Καρρά επιμελήθηκαν, μετά από δεκαετή έρευνα, μια έκθεση για ένα από τα μεγαλύτερα μυστήρια της ελληνικής δισκογραφίας. Mίλησαν στη LifO.
M. HULOT
Με Chryssa και Iannis Xenakis η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Εικαστικά / Με Chryssa και Ιάννη Ξενάκη η μεγάλη έκθεση για τον μινιμαλισμό στο Παρίσι

Μέσα από 100 έργα και 40 καλλιτέχνες επιχειρείται η διερεύνηση της διεθνούς εξέλιξης του κινήματος το οποίο από τις αρχές της δεκαετίας του 1960 επαναπροσδιόρισε ριζικά την έννοια του καλλιτεχνικού έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ