Τα οικεία, αβίαστα έργα του Oscar Murillo στην Gagosian

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #75, 2019, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 26 3/4 x 40 1/4 inches (68 x 102 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
0

Στ​​​​​​Η έκθεση «Ένα τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki», με σχέδια και ζωγραφικά έργα του Oscar Murillo, θα φιλοξενηθεί στην γκαλερί Gagosian. Τα εγκαίνια θα γίνουν στην Αθήνα στις 20 Ιουνίου 2025.

Στις προηγούμενες εκθέσεις του, τη «Flooded garden» που έγινε στην Tate Modern του Λονδίνου (2024) και την «Espíritus en el Pantano» –θα παρουσιάζεται παράλληλα στο Museo de Arte Contemporáneo de Monterrey στο Μεξικό μέχρι τις 10 Αυγούστου 2025–, με τους θεσμικούς αυτούς χώρους να έχουν μεταμορφωθεί σε πεδία συλλογικής έκφρασης, οι επισκέπτες καλούνταν να κάνουν τις δικές τους καλλιτεχνικές παρεμβάσεις στους επικών διαστάσεων καμβάδες που ήταν τοποθετημένοι σε όλο τον χώρο. Μέσω αυτής της συμμετοχικής διαδικασίας, το μουσείο μετατρέπεται σε κοινωνική αρένα, όπου υπογραμμίζονται οι δυνατότητες και οι προκλήσεις που θέτουν η συλλογικότητα, η επικοινωνία και η κοινή κουλτούρα.

Στο «Ένα τηλεγράφημα στην αγαπημένη μου Suki» η προβληματική αφορά τη δυναμική και την ευθραυστότητα της επικοινωνίας μέσω της δημιουργίας ιχνών.

Μία από τις θεματικές στις οποίες επικεντρώνει είναι η κοινωνική διάσταση της πρακτικής του. Σε αυτήν τη λογική, το 2012 διοργάνωσε πάρτι για τις καθαρίστριες στις Serpentine Galleries του Λονδίνου και το 2014 έφερε Κολομβιανούς εργάτες  για να λειτουργήσουν τη δική τους γραμμή παραγωγής σοκολάτας σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης.

Μία και μόνο χειρονομία ενεργοποιεί μια επιφάνεια, φορτίζοντάς την με ενέργεια που μπορεί να αντηχήσει, να σβηστεί ή να επεκταθεί από κάποιον άλλον. Αυτές οι ιδέες της διάχυσης, της ανταλλαγής, της σύνδεσης και της ρήξης αποκτούν ιδιαίτερη σημασία στο σημερινό πολιτιστικό και πολιτικό κλίμα. Στην έκθεση περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, έργα από τη σειρά «Flight drawings» (2012–), σχέδια σε χαρτί που ο καλλιτέχνης δημιουργεί ενώ ταξιδεύει αεροπορικώς.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, A song to a tearful garden, 2024 (performance documentation). Featuring performer Milo Mosquera Φωτ.: Reinis Lismanis/ Gagosian

Αυτά ορίζονται από την οικονομία των υλικών και εκτελούνται είτε σε μικρά είτε σε μεγαλύτερα φύλλα χαρτιού, τα οποία έχουν διπλωθεί και ξαναδιπλωθεί. Τα εργαλεία –στιλό, μολύβι και καρμπόν– είναι ελάχιστα και ο Murillo δουλεύει και στις δύο πλευρές του χαρτιού, δημιουργώντας πυκνές, πολυεπίπεδες συνθέσεις όπου λέξεις και σημάδια αλληλοκαλύπτονται.

Τα σχέδια είναι οικεία, αβίαστα. Εμπνευσμένα από τον αυτοματισμό, επιτρέπουν στη χειρονομία να λειτουργήσει ως μια απελευθερωμένη μορφή επικοινωνίας. Η ίδια ιδέα διαπνέει και μια επιλογή εικαστικών βίντεο με τίτλο «Echoing Spirits» (2022–), τα οποία αποτυπώνουν περφόρμανς των τελευταίων τριών ετών όπου τα «Flight drawings» του Murillo χρησιμοποιήθηκαν ως εργαλεία ενεργοποίησης, θυμίζοντας παρτιτούρες μουσικής.

Παράλληλα, θα παρουσιαστούν και αρκετά ζωγραφικά έργα από τη σειρά «Telegram» (2013–). Τα έργα αυτά προέρχονται από το αρχείο ή το «σύνολο δεδομένων» του πρότζεκτ «Frequencies», μιας φιλόδοξης πρωτοβουλίας που ξεκίνησε το 2013 και περιλάμβανε την τοποθέτηση καμβάδων σε σχολικά θρανία ανά τον κόσμο, επιφανειών που με τον καιρό συγκέντρωσαν, τόσο ασυναίσθητα όσο και σκόπιμα, ίχνη των μαθητών. Με αυτούς τους πίνακες-καμβάδες, που λειτουργούν ως καταγραφή αυτής της πολύπλευρης, ζωντανής εμπειρίας, ο Murillo «συντονίζεται», δημιουργώντας έναν διάλογο ανάμεσα στις δικές του παρεμβάσεις και τις πολλαπλές επιστρώσεις από τα ίχνη των νεαρών συνεργατών του.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #98, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 12 1/4 x 16 1/2 inches (30.9 x 41.9 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #75, 2019, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 26 3/4 x 40 1/4 inches (68 x 102 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian

Τέλος, μια επιλογή έργων από τη σειρά «surge» (social cataracts, 2018–) φέρνει στο προσκήνιο την κατάρρευση της επικοινωνίας. Σε αυτούς τους πίνακες, πυκνά πεδία από μπλε λαδοπαστέλ εφαρμόζονται στον καμβά σε σχηματισμούς που μοιάζουν με κύματα και πλημμυρίζουν την οπτική επιφάνεια. Το αποτέλεσμα είναι μια ζωγραφική «κατακλυσμού», την οποία ο Murillo έχει συνδέσει με την ικανότητα του νερού να αφανίζει, να σβήνει τα πάντα στο πέρασμά του. Η καθαρότητα διαλύεται και η κατανόηση κλονίζεται, κι όμως μέσα σε αυτή την καταστροφή αναδεικνύονται νέες δυνατότητες.

Αν το νερό λειτουργεί ως δύναμη καταστροφής, υποδηλώνει ταυτόχρονα και την ανανέωση, τη δυνατότητα εξαγνισμού για μια νέα αρχή. Η θάλασσα, με τη σύνθετη φύση της, γίνεται ένα ιδιαίτερα ισχυρό σύμβολο στο ελληνικό πλαίσιο, συνομιλώντας με ένα έθνος που περιβάλλεται από το Ιόνιο, το Αιγαίο και τη Μεσόγειο Θάλασσα. Πράγματι, κάθε ενότητα έργων της έκθεσης ενσωματώνει αυτή την αίσθηση δυναμικής και λανθάνουσας ενέργειας, προσφέροντας όχι λύσεις αλλά μια υπνωτιστική αμφισημία μέσα από την οποία μπορούν να αναδυθούν νέα νοήματα, νέες ιδέες, νέες φωνές.

Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #98, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 12 1/4 x 16 1/2 inches (30.9 x 41.9 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian
Ζωγραφικά έργα και σχέδια του Oscar Murillo στην Gagosian Facebook Twitter
Oscar Murillo, flight #64, 2018, detail, Pen, pencil and graphite on paper, in artists frame, 11 7/8 x 9 7/8 inches (30 x 25 cm) Φωτ.: Tim Bowditch/ Reinis Lismanis/ Gagosian

Ο Murillo γεννήθηκε το 1986 στην Κολομβία, αλλά σε ηλικία δέκα ετών μετακόμισε με τους γονείς του στο Λονδίνο. Έχει bachelor στις Καλές Τέχνες (2007) από το Πανεπιστήμιο του Γουέστμινστερ και master στον ίδιο τομέα (2012) από το Βασιλικό Κολέγιο Τέχνης του Λονδίνου. Τιμήθηκε το 2019 με το βραβείο Turner, μαζί με όλους τους συνυποψήφιούς του, ενώ πήρε μέρος στην έκθεση της 56ης Μπιενάλε της Βενετίας, «All the World’s Futures».

Μία από τις θεματικές στις οποίες επικεντρώνει το έργο του είναι η κοινωνική διάσταση της πρακτικής του. Σε αυτήν τη λογική, το 2012 διοργάνωσε ένα πάρτι για τις καθαρίστριες στις Serpentine Galleries του Λονδίνου και το 2014 έφερε Κολομβιανούς εργάτες για να λειτουργήσουν τη δική τους γραμμή παραγωγής σοκολάτας σε μια γκαλερί της Νέας Υόρκης. Το 2024, εμπνευσμένος από τους πίνακες που ζωγράφισε ο Claude Monet ενώ είχε καταρράκτη, δημιούργησε τη συμμετοχική εγκατάσταση «The flooded garden» για την Turbine Hall στην Tate Modern του Λονδίνου.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την εικαστική έκθεση εδώ.

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Αφροδίτη 5.

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 5

«Και έχεις τόσα να πεις με τα έργα που θα συναντήσεις. Σαν τα ταξίδια. Τα αληθινά ταξίδια, όχι αυτά που κάνεις για δουλειά. Τα άλλα. Εκείνα που κάνεις με παρέα και πιάνετε κουβέντα με αγνώστους χωρίς βιασύνη. Εκείνα που παίρνεις τον χρόνο σου για να χορτάσεις τις λεπτομέρειες».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ
«Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Εικαστικά / «Για μια γυναίκα, το να κοιτάζει είναι από μόνο του μια πολιτική πράξη»

Αμφισβητώντας τις παραδοσιακές απεικονίσεις του ερωτισμού, η Ελένη Μπαγάκη, η Σοφία Μιτσώλα και η Janice Nowinski προσφέρουν τρεις διαφορετικές οπτικές για το τι σημαίνει να βλέπεις –και να σε βλέπουν– με τους δικούς σου όρους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Αρτεμίσια και το πρωτο-φεμινιστικό κεντρί της

Εικαστικά / Η Αρτεμίσια Τζεντιλέσκι ήταν πολύ περισσότερο από μια εκδικήτρια ηρωίδα της ζωγραφικής

Μια νέα έκθεση στο Παρίσι επιχειρεί να αναδείξει το έργο της γενναίας καλλιτέχνιδας της μπαρόκ ζωγραφικής του 17ου αιώνα, με την πρώιμη φεμινιστική προσέγγιση, μέσα από μια φρέσκια οπτική, φωτίζοντας πτυχές πέρα από τη μυθολογία της προσωπικής της τραγωδίας και παρουσιάζοντας έργα της για πρώτη φορά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΙΔΗΣ