«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
1

Η σειρά εκδηλώσεων με τίτλο «12 Οκτωβρίου 1944 - Η Αθήνα Ελεύθερη» που θα πραγματοποιηθεί στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων, στην οποία εντάσσεται και η έκθεση «Ένα γλυκό ξημέρωμα» με ιστορίες κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής, θέτει έναν προβληματισμό σχετικά με την επιλογή να γιορτάζουμε την είσοδο της Ελλάδας στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο και όχι την απελευθέρωσή της από τους ναζί.


Ο επιμελητής της έκθεσης κ. Γιάννης Κουκουλάς παίρνει σαφή θέση πάνω στο ζήτημα: «Δεν το βρίσκετε λίγο αλλόκοτο να γιορτάζουμε την ημέρα κήρυξης του πολέμου; Και μάλιστα με στρατιωτικού τύπου παρελάσεις μιας σικέ ομοιομορφίας και πειθαρχίας; Φυσικά και πρέπει να αλλάξει αυτό. Δεν είναι εύκολο, αλλά ελπίζω να συμβάλουμε κι εμείς στον διάλογο που πρέπει να γίνει και στη διαμόρφωση φιλειρηνικών συνειδήσεων ανθρώπων που θα μελετούν το παρελθόν, θα τιμούν τα ιστορικά γεγονότα, δεν θα αρκούνται σε εμβατήρια και δεν θα αναλίσκονται σε εκφωνήσεις συνθημάτων» προσθέτει.

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Soloup


Οι δημιουργοί ασχολούνται με τη φτώχεια και την πείνα, με τις ναζιστικές θηριωδίες, με τους μαυραγορίτες και τους γερμανοτσολιάδες, με την αντίσταση και την αυτοθυσία, έχοντας στο επίκεντρο όμως τους ανθρώπους, τα προσωπικά τους δράματα και τη συντριβή τους.

Οι δημιουργοί ασχολούνται με τη φτώχεια και την πείνα, με τις ναζιστικές θηριωδίες, με τους μαυραγορίτες και τους γερμανοτσολιάδες, με την αντίσταση και την αυτοθυσία, έχοντας στο επίκεντρο όμως τους ανθρώπους, τα προσωπικά τους δράματα και τη συντριβή τους.


Ο τίτλος της έκθεσης «Ένα γλυκό ξημέρωμα» προέρχεται από ένα αγραμμοφώνητο ρεμπέτικο τραγούδι του ελασίτη λοχαγού Νίκου Δημόπουλου-Τούντα. Το έγραψε με αφορμή το μπλόκο της Κοκκινιάς με τους εκατοντάδες νεκρούς, συλληφθέντες και βασανισθέντες. Αν και προδιαθέτει για κάτι εύθυμο κι ευχάριστο, οι στίχοι αποκαλύπτουν τη ναζιστική βαρβαρότητα.

Ο Τούντας τραυματίστηκε λίγο αργότερα και δολοφονήθηκε στο κρεβάτι του από προδότες. Ένα πραγματικά γλυκό ξημέρωμα ήρθε με την απελευθέρωση της Αθήνας, αλλά ούτε κι αυτό διήρκεσε πολύ. Η πρώτη στροφή είναι χαρακτηριστική:

Ένα γλυκό ξημέρωμα
βαράγαν οι τσολιάδες
τα σπίτια μας μπλοκάρανε
με τους Γερμαναράδες


Στην έκθεση συμμετέχουν δεκαπέντε Έλληνες δημιουργοί, κατά συντριπτική πλειονότητα έμπειροι και πολυβραβευμένοι, αλλά και ορισμένοι νεότεροι.

Όλες οι ιστορίες είναι τετρασέλιδες και, φυσικά, αυτοτελείς, καθώς αφηγούνται συγκεκριμένα «περιστατικά», άλλα βασισμένα σε πραγματικά γεγονότα και άλλα ως μυθοπλασίες που εδράζονται και εκτυλίσσονται στην Αθήνα της Κατοχής, αναπλάθοντας το κλίμα και το πνεύμα της εποχής.

Οι δημιουργοί ασχολούνται με τη φτώχεια και την πείνα, με τις ναζιστικές θηριωδίες, με τους μαυραγορίτες και τους γερμανοτσολιάδες, με την αντίσταση και την αυτοθυσία, έχοντας στο επίκεντρο όμως τους ανθρώπους, τα προσωπικά τους δράματα και τη συντριβή τους. Αλλά και την αξιοπρέπειά τους. Και τον αγώνα τους απέναντι στους κατακτητές.

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Αλεξία Οθωναίου

 

Στόχος της έκθεσης είναι να ανοίξει ένας διάλογος για τον τρόπο με τον οποίο τιμούμε ή νομίζουμε πως τιμούμε το παρελθόν. Επίσης, να επανέλθει στη δημόσια σφαίρα η έννοια της Ιστορίας όχι μόνο ως γνώσης γεγονότων και αριθμών, αλλά και ως επαφής με τις ανθρώπινες «μικρές» ιστορίες, ώστε να μην ξεχαστούν τα εγκλήματα του ναζισμού κατά της ανθρωπότητας. Και να μην επαναληφθούν.

Η προσέγγιση της Ιστορίας με τη βοήθεια των κόμικς δεν είναι κάτι απλό − εξαρτάται από τη δεξιοτεχνία του δημιουργού κόμικς και τη διάθεση του αναγνώστη. Αν ο αναγνώστης έχει ανοιχτούς ορίζοντες κι επιθυμεί να γνωρίσει και να κατανοήσει το παρελθόν, τα κόμικς είναι ένα πολύ καλό μέσο. «Οπτικοποιούν και συμπυκνώνουν την πληροφορία, έχουν ευσύνοπτα κείμενα και η εγγενής αφαιρετικότητά τους εμπλέκει άμεσα και καθοριστικά τον αναγνώστη στη διαδικασία της αναζήτησης, χωρίς να του στερεί την ουσία» εξηγεί ο επιμελητής της έκθεσης.


Στο ερώτημα αν η προσέγγιση της Ιστορίας μέσω των κόμικς θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί και στην εκπαίδευση, ο κ. Κουκουλάς είναι βέβαιος: «Ασφαλώς. Στο πλαίσιο του πολυγραμματισμού και των πολλαπλών μεθόδων στη σύγχρονη εκπαίδευση, τα κόμικς πρέπει να καταλάβουν τη θέση που τους αρμόζει, σύμφωνα με την αποτελεσματικότητά τους και την αποδοχή τους από τα παιδιά. Οι συντηρητικές αγκυλώσεις του παρελθόντος περί παραλογοτεχνίας και υποκουλτούρας, ευτυχώς, σταδιακά σβήνουν», τονίζει. Όσο για την πραγματοποίηση αντίστοιχης έκθεσης στο μέλλον, κάτι τέτοιο είναι πιθανό. Τα τελευταία χρόνια, άλλωστε, το ελληνικό κοινό φαίνεται να είναι δεκτικό προς τα κόμικς, ενώ το θέμα της μνήμης και της γνώσης της Ιστορίας θα είναι πάντα επίκαιρο.

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Γιώργος Γούσης
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Γιώργος Τραγάκης
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Δημήτρης Καμένος
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Γιώργος Φαραζής


«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Θανάσης Πέτρου

«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Θοδωρής Μπαργιώτας
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Λέανδρος
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Πέτρος Ζερβός
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Τόμεκ
«Ένα γλυκό ξημέρωμα»: Κόμικς για την Αθήνα της Κατοχής Facebook Twitter
Πέτρος Χριστούλιας
|article_no_max_width|
1

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ