Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του

Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του Facebook Twitter
0
Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του Facebook Twitter
O Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες.

Η ποίηση έχει πιο πολλή λογική από τη ζωή και ξέρει να ψάλλει το μεγαλείο του πόνου. Ξέρει όμως, σε αντίθεση με ό,τι νομίζεται, και τι θα πει χαρά, ποτίζει κάθε απρόσκλητη ενέργεια που μας κάνει να καταλαβαίνουμε ότι εν τέλει είμαστε ζωντανοί. Μοιάζει δηλαδή, τουλάχιστον στην περίπτωση του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, να είναι απολύτως ενσαρκωμένη – απόδειξη πως κάθε εξωφρενική λεπτομέρεια ουσιαστικά επιβεβαιώνει ποιητικά το πραγματικό. Το είχε πει και ο ίδιος στον λόγο του στη σουηδική Ακαδημία όταν παρέλαβε το Νόμπελ: «Η μόνη απτή απόδειξη για την ύπαρξη του ανθρώπου είναι η ποίηση».

Ακόμα περισσότερο εμφανής η εκτόξευση της ποίησης σε καθημερινή έκφραση είναι στα διηγήματά του, στα διάσπαρτα αυτά διαμάντια γεμάτα με ποιητικά περιστατικά που ξεφεύγουν από τον χωρόχρονο, τινάζουν στον αέρα τη λογική και κάνουν τον αναγνώστη, ακολουθώντας τον παράφορο συγγραφέα, να θέλει να χορέψει ντίσκο με τις λέξεις – έναν ξέφρενο, φωτισμένο με χιλιάδες ασημένιες μπάλες ρυθμό πάνω από τη γη σαν να ίπταται, όπως οι ήρωές του, μέσα στα μπαρ, στην καρδιά των μπουρδέλων, στην άκρη της μεσαυλής, στις υγρές παρυφές της πόλης. Δεν είναι θέμα ανάλυσης αλλά ενός πάρτι που μόνο η λογοτεχνία ξέρει να στήνει με αυτό τον τρόπο – και ο Γκάμπο φαίνεται πως το διασκέδαζε πραγματικά.

  

Στον πολιτικο-ερωτικό κόσμο του Γκαρσία Μάρκες η διακήρυξη των δικαιωμάτων κάθε τάξης, κάθε φτωχού και ταπεινού ηχεί σαν ένδοξη έναρξη μιας ατελείωτης γιορτής, ανθρώπινα ταιριασμένης με την άβυσσο της ύπαρξης, πολύ μακριά όμως από οποιαδήποτε μιζέρια (ο μοναδικός συγγραφέας που δεν αφήνει κανένα περιθώριο στη δυστυχία).

 

Αυτό σίγουρα συνέβαινε όταν τολμούσε να βάζει στη θέση ενός σκληροτράχηλου φονιά (;) μια πόρνη, που μοναδικό τεκμήριο της ενοχής της μπορούσε να είναι το ότι δεν έφτασε στην ώρα της στο μπαρ, και τον υποψήφιο εραστή της, που η ενδεχόμενη συνενοχή του προκύπτει από την μπριζόλα που την ταΐζει με περισσή τρυφερότητα (Η γυναίκα που έφτανε στις έξι). Όχι τυχαία, το μόνο που γνωρίζει από την ιστορία ο αναγνώστης είναι πως το όνομα του ζηλιάρη μπάρμαν είναι Χοσέ (άραγε, μήπως η ίδια η πόρνη δεν θα μπορούσε να είναι μια νέα Κάρμεν;). Οι ήρωες, που είναι πάντα μοιραίοι με έναν γήινο και ταυτόχρονα ονειρικό τρόπο αλλά και πάντα ηρωικοί, μπορούν να ξεφεύγουν από τη δυνατότητα της τάξης τους.

Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του Facebook Twitter
Από το βιβλίο: Γκάμπο-Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Αναμνήσεις μιας μαγικής ζωής

Στον πολιτικο-ερωτικό κόσμο του Γκαρσία Μάρκες η διακήρυξη των δικαιωμάτων κάθε τάξης, κάθε φτωχού και ταπεινού ηχεί σαν ένδοξη έναρξη μιας ατελείωτης γιορτής, ανθρώπινα ταιριασμένης με την άβυσσο της ύπαρξης, πολύ μακριά όμως από οποιαδήποτε μιζέρια (ο μοναδικός συγγραφέας που δεν αφήνει κανένα περιθώριο στη δυστυχία). Αντίστοιχα, πάλι, και ο θάνατος που είναι παντού κραταιός δεν οδηγεί στη θλίψη αλλά στην ανάγκη για όλο και περισσότερη ζωή, αφού κανείς δεν ξέρει πού καταλήγει η ψυχή, πού κατοικούν τα φαντάσματα και πού αρχίζει ο καθημερινός βίος.

Εκπληκτικά είναι, εν προκειμένω, τα διηγήματα που αφορούν αυτό το μεταίχμιο ζωής και θανάτου για το οποίο έγραφε ο Γκαρσία Μάρκες την πρώτη συγγραφική του περίοδο (όπως η Τρίτη Παραίτηση, το εντελώς καφκικό Η Εύα βρίσκεται μέσα στον γάτο της αλλά και το Άλλο πλευρό του θανάτου). Τα πιο αλλόκοτα και λαϊκότροπα στοιχεία στον Γκαρσία Μάρκες αποκτούν άλλωστε τα χαρακτηριστικά μιας εμβληματικής αλληγορίας, όπως επί παραδείγματι συμβαίνει με την Κηδεία της Μεγάλης Μάμα, ένα παράδοξο αφήγημα για τον ολοκληρωτισμό, αφιερωμένο σε όλους τους υπέροχους «άπιστους» του κόσμου, γραμμένο σε μια στιγμή που το «έθνος ταρακουνήθηκε πέρα ως πέρα» αλλά και «ξαναβρήκε την ισορροπία του» ακριβώς τη στιγμή που ακόμα και ο Πάπας φάνηκε να ίπταται στους ουρανούς – εκείνη την αλλόκοτη στιγμή ο νομπελίστας συγγραφέας επέλεξε να αφηγηθεί την ιστορία της Μεγάλης Μάμα, της πιο πλούσιας και διάσημης ματρόνας του κόσμου.

Πρόκειται για ένα συγκλονιστικής κοπής διήγημα που προαλείφει για την άφιξη των επόμενων μυθιστορημάτων: κραταιά είναι εδώ και η παρουσία του συνταγματάρχη Αουρελιάνο Μπουενδία, παρούσα η πόλη του Μακόντο, η ατμόσφαιρα της πολιτικής έντασης («ο θάνατος είχε αγγίξει τη δημόσια τάξη»), η έκρηξη των αισθημάτων που καταργεί τον χωρόχρονο. Γενικά μιλώντας, σε καθένα από τα αριστουργηματικά διηγήματα που περιλαμβάνονται στη συλλογή Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Άπαντα Διηγήματα, που έχει αποδώσει η πιστή του μεταφράστρια, ο άνθρωπος που μοιάζει να κατοικεί μέσα στο σύμπαν του Μάρκες, η Κλαίτη Σωτηριάδου, και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Νεφέλη, μπορεί να ανακαλύψει κανείς το πάντα γνώριμο σπίτι με τους αλλόκοτους επισκέπτες και ερωτευμένους που περιμένουν ο ένας τον άλλο στην αιωνιότητα, τους ζωντανούς-νεκρούς που κινούνται ανάμεσα σε πεταλούδες, τζιτζίκια και τριαντάφυλλα, τις ατελείωτες πολιτικές συγκρούσεις.

Η αλληγορία παραμένει το βασικό ποιητικό όπλο του σπουδαίου λογοτέχνη και αφηγητή Γκαρσία Μάρκες αλλά και η απάντησή του στην ανάλγητη απροσδιοριστία της ζωής. Όπως ο αγαπημένος του, ο Κάφκα, ο οποίος επίσης αποθέωσε τη μικρή φόρμα, ο ίδιος δείχνει να υποτάσσεται με τον πιο ποιητικό τρόπο στο εσωτερικό παραλήρημα της φαντασίας που μπορεί να κρύβεται ή να επιβάλλεται στον κόσμο. Σχεδόν πραγματικά σε πείθει ότι τα καβούρια μπορούν να ανεβαίνουν στο κρεβάτι ή ότι ένας γέρος με τεράστια φτερά από «διαστημική νυχτερίδα» μπορεί και προσγειώνεται σε ένα κοτέτσι «ανάμεσα σε φλούδια από φρούτα και αποφάγια». Αλλά σίγουρα δεν χρειάζεται να πείσει, παρά μόνο να αποπλανήσει, όταν μιλάει για τη δύναμη του έρωτα. Ποιος ερωτευμένος δεν ξέρει παρά μόνο ένα σύνθημα, έναν κώδικα και μία γλώσσα που μόνο ο άλλος αναγνωρίζει, ποιος δεν αντικρίζει τον άλλον με ένα συγκεκριμένο βλέμμα και με μάτια μοναδικά, με αυτά τα «μάτια γαλάζιου σκύλου» από το ομώνυμο διήγημα, που είναι πέρα από τα όνειρα, από την πραγματικότητα και από τη λειτουργία της ίδιας της μνήμης και που, εν τέλει, μόνο οι δυο ερωτευμένοι αναγνωρίζουν ο ένας στον άλλο;

Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του Facebook Twitter
Από το βιβλίο: Γκάμπο-Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Αναμνήσεις μιας μαγικής ζωής
Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του Facebook Twitter
Από το βιβλίο: Γκάμπο-Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Αναμνήσεις μιας μαγικής ζωής

Υπέροχη και η νουβέλα Η απίστευτη και θλιβερή ιστορία της αθώας Ερέντιρα και της άσπλαχνης γιαγιάς της που τόσο αγαπήθηκε στη χώρα μας, όπως και όλες οι μικρές ιστορίες που ενέχουν διάσπαρτα τα αυτοβιογραφικά στοιχεία μιας επίσης συγκλονιστικής ζωής. Άλλωστε, και ο γεννημένος το 1927 στην Αρακατάκα, μια μικρή πόλη της Κολομβίας προς τις ακτές της Καραϊβικής, Γκαρσία Μάρκες το είχε δηλώσει, πως η εμπειρία του στον τόπο καταγωγής του επιβεβαίωνε με πολλαπλούς τρόπους την αχαλίνωτη φαντασία του. Σημαντικό ρόλο έπαιξαν εδώ και οι ιστορίες που αφηγούνταν ο παππούς του από τον εμφύλιο πόλεμο που μάστιζε τη χώρα τον 19ο αιώνα αλλά και η εμβληματική παρουσία της γιαγιάς του, η οποία αντικατέστησε τη μονίμως απούσα μητέρα του.

Πανταχού παρούσα και η πιστή έως το τέλος σύντροφός του Μερσέδες, που περίμενε κι εκείνη στωικά τον δημοσιογράφο και συγγραφέα αρραβωνιαστικό της να επιστρέψει από τα ταξίδια στην Ευρώπη και του στάθηκε στις οικονομικές του περιπέτειες. Όλα αυτά δίνονται με ανάγλυφες εικόνες που ενσωματώνουν σε μια σπειροειδή αφήγηση το φανταστικό με το πραγματικό στο συναρπαστικό graphic novel Γκάμπο που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ίκαρος, και πάλι σε απόδοση Κλαίτης Σωτηριάδου, με ανάγλυφη την παρουσία των πεταλούδων στο εξώφυλλο και με μια αισθητική που παραπέμπει στα κόμικς μιας άλλης εποχής. Γραμμένο από τον Όσκαρ Παχόντα, σε σχέδιο των Μιγκέλ Μπούστος, Φελίπε Καμάργο Ρόχας και Τατιάνα Κόρδομπα, το βιογραφικό αυτό κόμικ ξαναζωντανεύει τα πολιτικά γεγονότα που συγκλόνισαν την εποχή του Κολομβιανού συγγραφέα, την απεργία των μπαμπακεργατών και τη βίαιη και αιματηρή πάταξή της από τους εργοστασιάρχες στη χώρα του – αλλά κυρίως αναδεικνύει όλες τις λεπτομέρειες της συγγραφής του εμβληματικού του βιβλίου Εκατό χρόνια μοναξιά. Βλέποντας ο αναγνώστης πώς εμπνεύστηκε ο Γκαρσία Μάρκες αυτό το «θεολογικό έπος μεταποιημένο σε ανθρώπινη τραγωδία», όπως έγραφε χαρακτηριστικά ο Θανάσης Τριαρίδης για τα Εκατό χρόνια μοναξιά, αντιλαμβάνεται την άμεση σύνδεση του συγγραφέα με τα γεγονότα της ζωής του. Το κόμικ κλείνει με την απονομή του βραβείου Νόμπελ το 1982 και ένα παράρτημα για τις βιογραφίες του Γκάμπο. 

Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του Facebook Twitter
Από το βιβλίο: Γκάμπο-Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Αναμνήσεις μιας μαγικής ζωής Μτφρ.: Κλαίτη Σωτηριάδου, Εκδόσεις Ίκαρος
Έρωτας, πολιτική και μαγεία στα διηγήματα του Μάρκες― συν ένα κόμικ για τη ζωή του Facebook Twitter
Από το βιβλίο: Γκάμπο-Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες, Αναμνήσεις μιας μαγικής ζωής Μτφρ.: Κλαίτη Σωτηριάδου, Εκδόσεις Ίκαρος
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: η ιστορία του underground περιοδικού «Ανοιχτή Πόλη»

Βιβλίο / «Ανοιχτή Πόλη»: Ένα από τα πιο επιδραστικά εναλλακτικά έντυπα της Ελλάδας

Οι δημιουργοί του Κώστας Μανδηλάς και Βλάσσης Ρασσιάς, καταγράφουν την πορεία του στο βιβλίο «Για τα περάσματα που δεν βρέθηκαν ποτέ: Η ιστορία του περιοδικού “Ανοιχτή Πόλη”».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ