Παρακαλούμε απενεργοποιήστε το Adblocker για να έχετε πλήρη πρόσβαση στο περιεχόμενο και τις υπηρεσίες μας. Δείτε πώς.
Βρήκατε κάποιο λάθος ή παράλειψη;     Επικοινωνήστε μαζί μας  »
ΜΕΤΑΒΑΣΗ ΣΤΗΝ ΕΚΔΟΣΗ ΓΙΑ ΚΙΝΗΤΑ
Το ψηφιδωτό υστερορωμαϊκής έπαυλης του 4ου αιώνα μ. Χ. που βρήκε στην Αγία Τριάδα Κορώνης.

Τα σπάνια αριστουργήματα του Αρχαιολογικού Μουσείου Μεσσηνίας

Δεν είναι από τα διασημότερα μουσεία της επικράτειας, διαθέτει εντούτοις πολύ σημαντικά ευρήματα που καλύπτουν 7,5 χιλιετίες Ιστορίας με καινοτόμους τρόπους παρουσίασης.

«Παλιότερα το μουσείο μας στεγαζόταν στο κτίριο του Μπενάκη, ύστερα όμως από τον μεγάλο σεισμό του '86 που του προκάλεσε σοβαρές ζημιές αποφασίστηκε, με τη σύμφωνη γνώμη του δήμου, να μεταφερθεί το 2009 στο νεοανεγερθέν μέγαρο της Δημοτικής Αγοράς.

 

Έτσι, στη θέση των φημισμένων από την αρχαιότητα προϊόντων της μεσσηνιακής γης εκτίθεται τώρα μέρος της εξίσου πλούσιας πολιτιστικής της παραγωγής!

 

Στον νομό υπάρχουν τρία ακόμα αξιόλογα αρχαιολογικά μουσεία (Αρχαία Μεσσήνη, Πύλος, Χώρα), το Μουσείο Μεσσηνίας όμως διαθέτει τη "σφαιρικότερη" συλλογή, αφού καλύπτει από την προϊστορική περίοδο μέχρι και τη βυζαντινή» ξεκινά να μου λέει, δίκην εισαγωγής, η αρχαιολόγος Μαρία Τσουλάκου που μου έκανε την τιμή να αφήσει για λίγο το ανασκαφικό της έργο, ώστε να με ξεναγήσει στα «μυστικά» του. 


Παρατηρώ πόσο μοντέρνο βρήκα τον τρόπο παρουσίασης των ευρημάτων, αφού η έκθεση δεν ακολουθεί τη συνηθισμένη γραμμική ιστορική πορεία.

 

Κάθε θεματική ενότητα λειτουργεί συμπληρωματικά, αλλά ταυτόχρονα ανεξάρτητα. Έτσι, ο επισκέπτης μπορεί να ξεκινήσει την περιήγηση από οποιοδήποτε από τις εξής δέκα χωροθεματικές ενότητες-«αφετηρίες»: «Οι Βιλλεαρδουίνοι και η Μεσσηνία», «Η Μάνη και το Δεσποτάτο του Μορέως», «Θουρία, μια "περίοικος" πόλη», «Έξω Μάνη, στα σύνορα Μεσσηνίας-Λακωνίας», «Ο όσιος Νίκων ο "Μετανοείτε" και η Μεσσηνία», «Η πρωτεύουσα του ανεξάρτητου μεσσηνιακού κράτους στις υπώρειες της Ιθώμης», «Η Ενετοκρατούμενη Πυλία (1206-1500)», «Ένα μυκηναϊκό κέντρο στον Μεσσηνιακό Κόλπο», «Η "επικράτεια" του ανακτόρου του Νέστορος» και «Οι Μυκηναίοι της Τριφυλίας».

 

Παρατηρώ πόσο μοντέρνο βρήκα τον τρόπο παρουσίασης των ευρημάτων, αφού η έκθεση δεν ακολουθεί τη συνηθισμένη γραμμική ιστορική πορεία. Κάθε θεματική ενότητα λειτουργεί συμπληρωματικά, αλλά ταυτόχρονα ανεξάρτητα. Έτσι ο επισκέπτης μπορεί να ξεκινήσει την περιήγηση από οποιοδήποτε από τις εξής δέκα χωροθεματικές ενότητες-«αφετηρίες»

«Όταν το Μουσείο ξαναστήθηκε εξαρχής, η τότε έφορος θέλησε να εκσυγχρονίσει τον τρόπο παρουσίασης, που λειτουργεί έτσι ως πυξίδα για τα κατά τόπους μνημεία και αρχαιολογικούς χώρους.

 

Ουσιαστικά, η έκθεση "αντιγράφει" τον διοικητικό χάρτη της Μεσσηνίας με τις τέσσερις επαρχίες της (Καλαμάτα, Μεσσήνη, Πυλία, Τριφυλία) όπως σχεδιάστηκε αρχικά επί Καποδίστρια: η είσοδος του μουσείου είναι, τρόπον τινά, ο Μεσσηνιακός Κόλπος, ο κεντρικός διάδρομος είναι ο ποταμός Πάμισος –που στα αρχαία χρόνια λατρευόταν ως θεραπευτής θεός, παιδιών ιδίως, με το προσωνύμιο "επήκοος"– ο οποίος διασχίζει τον νομό, οι δε ενότητες των εκθεμάτων αντιστοιχούν στις τοποθεσίες του χάρτη, με τις αρχαίες ονομασίες τους δίπλα στις σύγχρονες. Τα ευρήματα προέρχονται κυρίως από ανασκαφές αλλά και από ιδιωτικές δωρεές».

 

Το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας στην παλιά πόλη της Καλαμάτας (πλατεία Αγίων Αποστόλων)
Το Αρχαιολογικό Μουσείο Μεσσηνίας στην παλιά πόλη της Καλαμάτας (πλατεία Αγίων Αποστόλων)


Ιδιαίτερης αξίας αντικείμενα έχουν βρεθεί στο ιερό του Πάμισου στην Καλαμάτα (Φερές στην αρχαιότητα), καθώς και στα δύο πρώιμα ελλαδικά μέγαρα και στο ιερό του Ποσειδώνα στα Ακοβίτικα, απ' όπου και ο περίτεχνος χάλκινος μυθικός ιππόκαμπος του 5ου αι. π.Χ., σύμβολο του μουσείου, εύρημα αγροτών.

 

Υπάρχουν εντυπωσιακά σωζόμενα μωσαϊκά, καλλιτεχνήματα, αντικείμενα λατρείας, χρηστικά σκεύη, κοσμήματα, όπλα, αναθήματα, ακόμα και σφραγίδες ποιοτικής πιστοποίησης θα λέγαμε, δείγμα της ιδιαίτερης εκτίμησης που έχαιραν τα τοπικά προϊόντα, ειδικά το λάδι και το κρασί, ακριβώς όπως και σήμερα. Αυτό το τελευταίο καταδεικνύει, επιπλέον, υψηλή διοικητική οργάνωση.

 

Υπάρχουν ακόμα ευρήματα από το ιερό της Λιμνάτιδος Αρτέμιδος στον Ταΰγετο, το μεσαιωνικό κάστρο της Καλαμάτας, καθώς και από βυζαντινούς ναούς της Μάνης.

 

Βέβαια, οι ανασκαφές στη Μεσσηνία δεν σταματούν. Μόλις πέρσι αποκαλύφθηκε σημαντικό μέρος του αρχαίου θεάτρου της Θουρίας, ενώ νέα ευρήματα αποκαλύπτονται διαρκώς κατά τη διάνοιξη της νέας οδού Καλαμάτας-Κορώνης, όπως επίσης και στη σημαντική μυκηναϊκή θέση της Ίκλαινας όπου το '11 βρέθηκε πήλινη πινακίδα με το αρχαιότερο γνωστό κείμενο στην Ευρώπη (3500 π.Χ.) γραμμένο σε γραμμική Β'.

 

Όσο για τους δήθεν αμύθητους θησαυρούς που είχαν, υποτίθεται, βρεθεί την ίδια χρονιά στην Ιθώμη σε θολωτό τάφο του βασιλιά Αριστόδημου, ήταν απλώς ένα από τα μεγαλύτερα αρχαιολογικά hoaxes! 


Έκθεμα «πρώτης γραμμής» είναι επίσης το ψηφιδωτό υστερορωμαϊκής έπαυλης που βρήκε στην Αγία Τριάδα Κορώνης τη δεκαετία του '30 ο πρωτοπόρος Ματίας Νάταν Βαλμίν της Σουηδικής Αρχαιολογικής Σχολής.

 

Αφιερωματικό ειδώλιο ιππόκαμπου, μυθικού όντος, συμβόλου του Ποσειδώνα από τα Ακοβίτικα. 5ος - 1ος αι. π.Χ..
Αφιερωματικό ειδώλιο ιππόκαμπου, μυθικού όντος, συμβόλου του Ποσειδώνα από τα Ακοβίτικα. 5ος - 1ος αι. π.Χ..

 

 

Στο κέντρο είναι η μορφή του Διονύσου και γύρω του άγρια ζώα, θεατρικά προσωπεία και αγγεία για κέρασμα κρασιού. Το «συντροφεύουν» δύο ακόμα σπουδαία ψηφιδωτά από τη ρωμαϊκή έπαυλη του Δεσύλλα (επαρχία Μεσσήνης), επίσης δείγματα της ακμής εκείνων των χρόνων.

 

Από τα πολλά μυκηναϊκά ευρήματα που φιλοξενούνται εδώ ξεχωρίζουν οι ψευδόστομοι αμφορείς με την «ονομασία προέλευσης» από το ανάκτορο του Νέστορα, τα κτερίσματα από πηλό, χαλκό, χρυσό ή ελεφαντόδοντο που συνδέονται με το έθιμο της ηρωολατρίας, ανάμεσά τους το κεκαμμένο (λυγισμένο επίτηδες, ώστε να μη χρησιμοποιηθεί ξανά ή συληθεί) ξίφος που βρήκε σε θολωτό τάφο στα Νιχώρια Πυλίας (ανασκαφή των Τζάκ Ντέιβις και Σάρον Στόκερ της Αμερικανικής Αρχαιολογικής Σχολής), ενώ το 2015 ο Γ. Μακ Ντόναλντ εντόπισε ασύλητο και τον λεγόμενο τάφο του πολεμιστή στον Άνω Εγκλιανό Πυλίας.

 

Η επιγραφή του τελετουργικού των μυστηρίων της Ανδανίας (Μέλπεια) που ο Παυσανίας αναφέρει ως δεύτερα σημαντικότερα μετά τα Ελευσίνια, ο σκύφος με τη διονυσιακή παράσταση από την Τραγάνα αλλά και η «παρτιτούρα» (ασβεστολιθική στήλη με μουσικό κείμενο) από την αρχαία Μεσσήνη του 1ου αι. π.Χ. είναι μερικά από τα ευρήματα που προέκυψαν.

 

Μέχρι και τμήμα πήλινου κρατευτή (ψησταριά) της γεωμετρικής εποχής έχει βρεθεί, η δε παραδοσιακή ψητή γουρνοπούλα φαίνεται από τις μαρτυρίες πως ήταν δημοφιλές έδεσμα και στη ρωμαϊκή εποχή!

 

Πήλινο αποτύπωμα σφραγίδας (2.500 π.χ.) που βρέθηκε στα Πρωτοελλαδικά Μέγαρα στα Ακοβίτικα.
Πήλινο αποτύπωμα σφραγίδας (2.500 π.χ.) που βρέθηκε στα Πρωτοελλαδικά Μέγαρα στα Ακοβίτικα.


Αρχαιότερο έκθεμα όλων το ακέφαλο (ατυχώς) νεολιθικό ειδώλιο καθιστής γυναίκας από πρασινωπό στεατίτη από την 5η χιλιετία π.Χ., εύρημα επίσης του Βαλμίν, που φοριόταν σαν περίαπτο στον λαιμό και παρέπεμπε πιθανώς στη γονιμότητα ή απεικόνιζε κάποια θεότητα της γονιμότητας. Οι ευτραφείς γυναίκες θεωρούνταν γόνιμες, γερές και καλοζωισμένες, άρα ιδανικές σύντροφοι καθώς και πρότυπα ομορφιάς!

 

Στους Έλληνες αρχαιολόγους που έχουν κάνει ανασκαφές στη Μεσσηνία συγκαταλέγονται οι Σπυρίδων Μαρινάτος, Πέτρος Θέμελης, Μιχάλης Κοσμόπουλος, Γιώργος Κορρές, καθώς και η Ξένη Αραπογιάννη και η Ευαγγελία Μηλίτση-Κεχαγιά, πρώην και νυν διευθύντρια του μουσείου αντίστοιχα.

 

Μια ιδιαιτερότητα στον τομέα της μεσσηνιακής αρχαιολογίας είναι η «μαύρη τρύπα» που παρατηρείται μεταξύ 8ου-4ου αι. π.Χ., περίοδος μεγάλης ακμής για τον υπόλοιπο ελλαδικό χώρο εξαιτίας των συνεχών πολέμων με τους Λακεδαιμονίους και της μακροχρόνιας κατοχής που επέβαλαν. Οι Σπαρτιάτες ανέκαθεν εποφθαλμιούσαν τα εύφορα εδάφη της περιοχής, η οποία ήταν, επίσης, βασική πηγή ειλώτων. Ούτε ο θρυλικός Αριστομένης κατάφερε να τους διώξει.

 

Μόνο μετά τη μάχη της Μαντίνειας και την ίδρυση της αρχαίας Μεσσήνης από τον Θηβαίο στρατηγό Επαμεινώνδα κατάφεραν οι Μεσσήνιοι να ξαναποκτήσουν την ελευθερία τους που διατήρησαν μέχρι τη ρωμαϊκή κατάκτηση, αναπτύσσοντας στο μεταξύ λαμπρό πολιτισμό.

 

Το ακέφαλο  νεολιθικό ειδώλιο καθιστής γυναίκας από πρασινωπό στεατίτη από την 5η χιλιετία π.Χ. που βρέθηκε από τον Βαλμίν στην ακρόπολη της Μάλθης είναι το αρχαιότερο έκθεμα του μουσείου.
Το ακέφαλο νεολιθικό ειδώλιο καθιστής γυναίκας από πρασινωπό στεατίτη από την 5η χιλιετία π.Χ. που βρέθηκε από τον Βαλμίν στην ακρόπολη της Μάλθης είναι το αρχαιότερο έκθεμα του μουσείου.

 

H μόνιμη σπαρτιατική απειλή και οι μακροχρόνιες πολεμικές συγκρούσεις ήταν που ανέπτυξαν ιδιαίτερα στη Μεσσηνία το φαινόμενο της ηρωολατρίας. Οι πεσόντες σ' εκείνες τις μάχες τιμόνταν ιδιαιτέρως από γενιά σε γενιά. Βρίσκουμε ταφές με κτερίσματα από πολλές διαφορετικές ιστορικές περιόδους που φανερώνουν αυτή ακριβώς τη συνέχεια.


Αξιόλογες είναι επίσης οι στοχευμένες πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις και εκδηλώσεις του μουσείου που απευθύνονται σε οικογένειες, σχολεία και λοιπούς επισκέπτες, μικρούς και μεγάλους. Σε μια τέτοια πολυδύναμη δράση, ωφελούμενοι του ΚΕΘΕΑ, με τη συνεργασία εικαστικών και αρχαιολόγων, είχαν φτιάξει αντίγραφα εκθεμάτων με ευφάνταστα ανακυκλώσιμα υλικά, όντες επίσης συνεπιμελητές της εν λόγω έκθεσης. Τα έργα αυτά «αντέγραψαν» με τον δικό τους τρόπο μαθητές σχολείων και τα εξέθεσαν στο Πνευματικό Κέντρο της πόλης.

 

Άλλη παρόμοια δράση ήταν οι οικογενειακοί θεματικοί σάκοι που μοιάζανε με παιχνίδι θησαυρού, περιείχαν δε εργαλεία και υλικά (πηλός, χαρτόνι κ.λπ.), με τα οποία όλη η οικογένεια μπορούσε να φτιάξει αντίγραφα εκθεμάτων. Στο πλαίσιο δε της συνεχιζόμενης από το '14 έκθεσης «Μυθικοί χοροί της Μεσσηνίας», μια ιδέα της τότε προϊσταμένης της Εφορείας Άννας-Βασιλικής Καραπαναγιώτου που συνδέει παρελθόν και παρόν, έχουν φιλοξενηθεί εδώ εκδηλώσεις και σεμινάρια του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.

 

Αεροφωτογραφία των Πρωτοελλαδικών Μεγάρων στα Ακοβίτικα της Μεσσηνίας.
Αεροφωτογραφία των Πρωτοελλαδικών Μεγάρων στα Ακοβίτικα της Μεσσηνίας.

 

«Τέτοιου είδους δράσεις και εκδηλώσεις προσελκύουν πολύ κόσμο. Ένα μουσείο δεν αρκεί να "αποθηκεύει" πολιτισμό, οφείλει και να παράγει, ώστε τα εκθέματά του μην είναι απλώς βουβοί μάρτυρες αλλά ζωντανοί, που να μπορούν να συνδιαλλαγούν με το τώρα» λέει χαρακτηριστικά η συνομιλήτριά μου.

 

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και το Διεθνές Φεστιβάλ Videoart Μηδέν που θα πραγματοποιηθεί εκεί και σε άλλα σημεία του ιστορικού κέντρου της πόλης 5-7 Ιουλίου. 

 

Μοτίβα από εκθέματα του μουσείου. Συλλογικό έργο ΚΕΘΕΑ από την έκθεση "Κύτταρο".
Μοτίβα από εκθέματα του μουσείου. Συλλογικό έργο ΚΕΘΕΑ από την έκθεση "Κύτταρο".

 

Εκθέματα από το ιερό του ποταμού Παμίσου.
Εκθέματα από το ιερό του ποταμού Παμίσου.
Άποψη από την περιοδική έκθεση "Μυθικοί Χοροί".
Άποψη από την περιοδική έκθεση "Μυθικοί Χοροί".

 

Εισαγωγικός χάρτης Μεσσηνίας.
Εισαγωγικός χάρτης Μεσσηνίας.

 

Το ψηφιδωτό υστερορωμαϊκής έπαυλης του 4ου αιώνα μ. Χ. που βρήκε στην Αγία Τριάδα Κορώνης τη δεκαετία του '30 ο Ματίας Νάταν Βαλμίν της Σουηδικής Αρχαιολογικής Σχολής.
Το ψηφιδωτό υστερορωμαϊκής έπαυλης του 4ου αιώνα μ. Χ. που βρήκε στην Αγία Τριάδα Κορώνης τη δεκαετία του '30 ο Ματίας Νάταν Βαλμίν της Σουηδικής Αρχαιολογικής Σχολής.

 

Ευρήματα γλυπτικής από το Πεταλίδι, ρωμαϊκής περιόδου..JPG
Ευρήματα γλυπτικής από το Πεταλίδι, ρωμαϊκής περιόδου..JPG

 

 Το λυγισμένο χάλκινο ξίφος (1.500 π.Χ.) που βρέθηκε στον θολωτό τάφο στα Νιχώρια Πυλίας. Το κομμάτι της λαβής που λείπει ήταν από ελεφαντόδοντο.
Το λυγισμένο χάλκινο ξίφος (1.500 π.Χ.) που βρέθηκε στον θολωτό τάφο στα Νιχώρια Πυλίας. Το κομμάτι της λαβής που λείπει ήταν από ελεφαντόδοντο.

 

Ο περίτεχνος χάλκινος μυθικός ιππόκαμπος του 5ου αι. π.Χ., που βρέθηκε από αγρότες είναι σύμβολο του μουσείου,
Ο περίτεχνος χάλκινος μυθικός ιππόκαμπος του 5ου αι. π.Χ., που βρέθηκε από αγρότες είναι σύμβολο του μουσείου,

 

Τμήμα οστέινου αυλού.
Τμήμα οστέινου αυλού.

 

Άποψη της μόνιμης έκθεσης του μουσείου.
Άποψη της μόνιμης έκθεσης του μουσείου.

 

Η αρχαιολόγος Μαρία Τσουλάκου
Η αρχαιολόγος Μαρία Τσουλάκου

 

Αξιόλογες είναι οι στοχευμένες πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις και εκδηλώσεις του μουσείου που απευθύνονται σε οικογένειες, σχολεία και λοιπούς επισκέπτες, μικρούς και μεγάλους. Φωτο: Νίκος Ηλιόπουλος
Αξιόλογες είναι οι στοχευμένες πολιτιστικές και εκπαιδευτικές δράσεις και εκδηλώσεις του μουσείου που απευθύνονται σε οικογένειες, σχολεία και λοιπούς επισκέπτες, μικρούς και μεγάλους. Φωτο: Νίκος Ηλιόπουλος

 

"Πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν", ψηφιδωτό Δεσσύλα. -
"Πρόσωπο με πρόσωπο με το παρελθόν", ψηφιδωτό Δεσσύλα. -

 

Το επιτοίχιο του μουσείου.
Το επιτοίχιο του μουσείου.

 

 

Μαθήτευσε στο Εργαστήρι Δημοσιογραφίας και το αθηναϊκό underground press. Ως επαγγελματίας γραφιάς συνεργάστηκε μεταξύ άλλων με τις εκδόσεις Τερζόπουλος, τον ΔΟΛ, την Ελευθεροτυπία, το free press Metropolis, τα περιοδικά 01, 10% και Υποβρύχιο. Ανήκει στην συντακτική ομάδα της Lifo. Έχει επίσης ασχοληθεί με επιμέλειες κειμένων και εκδόσεων.
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η συναρπαστική ιστορία των ανασκαφών στην Αρχαία Αγορά
Από το 1931 εκατοντάδες μελετητές, εργαζόμενοι, ειδικοί και μαθητές έχουν συμμετάσχει σ' ένα από τα πιο παραγωγικά αρχαιολογικά έργα σε όλη τη Μεσόγειο
Το χρονικό της ανακάλυψης του τάφου του Φιλίππου Β' στη Βεργίνα από τον Μανόλη Ανδρόνικο
Σαν σήμερα πεθαίνει το 1992 ο έλληνας αρχαιολόγος που έκανε μια από τις σημαντικότερες αρχαιολογικές ανακαλύψεις του 20ού αιώνα
Γιατί δεν έχουν Audio Guides τα μεγάλα ελληνικά μουσεία;
Οι συσκευές πολυμεσικής ξενάγησης είναι ένα βασικό έσοδο για τα μεγάλα μουσεία του κόσμου και ένα εξαιρετικό εργαλείο για τους επισκέπτες. Μόνο που στην Ελλάδα φαίνεται να μη δίνουμε σημασία σε τέτοια πράγματα. Όχι πάντα για αθώους λόγους...
10 εντυπωσιακά μουσεία ανά τον κοσμο
Κάποια από τα πιο εντυπωσιακά κτήρια στον κόσμο που στεγάζουν τους παγκόσμιους πολιτιστικούς θησαυρούς μας.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τα ρωμαϊκά, βυζαντινά, οθωμανικά και εβραϊκά ίχνη της Θεσσαλονίκης
Μέσα από το παλίμψηστο των μνημείων της, η Θεσσαλονίκη συνομιλεί διαρκώς με το κοσμοπολίτικο παρελθόν της, αναζητώντας τα πολλαπλά της πρόσωπα.
Οι απαρχές του Μαραθωνίου της Αθήνας
Από τον στάδιο δρόμο και τον Δίαυλο μέχρι την αναβίωση των Ολυμπιακών αγώνων του 1896, πώς η διαδρομή του Αθηναίου στρατιώτη που έφερε τα μαντάτα της νίκης στη μάχη του Μαραθώνα στάθηκε η αφορμή για τον πιο ιστορικό αγώνα δρόμου στον κόσμο.
Το σίλφιον, το πρώτο είδος φυτού που εξαφάνισε ο άνθρωπος στην Αρχαιότητα
'Ενα φυτό πάνακεια που φύτρωνε μόνο στην Κυρηναϊκή (σημερινή Λιβύη)
«Ποιος; Αυτός που δίνει απλόχερα ή αυτός που δίνει με το στανιό, είναι άξιος ν' αγαπηθεί;»
Όλα τα ερωτικά διλήμματα που απασχολούν τον κόσμο σήμερα, είχαν καταγραφεί (και μερικώς απαντηθεί) στον Ερωτικό ιπποτικό κώδικα του 12ου αιώνα - που μπορείτε να διαβάσετε εδώ.
Η πονεμένη ιστορία των Μαγεμένων, των χαμένων «Καρυάτιδων» της Θεσσαλονίκης
Η ιστορία του Γάλλου Έλγιν και της αρπαγής ενός από τα πιο αγαπημένα μνημεία της πόλης μάς υπενθυμίζει πόσο συναισθηματικά δεμένοι παραμένουν οι Θεσσαλονικείς με την ιστορία τους.
Πότε αρχίσαμε να συντηρούμε τις αρχαιότητες στην Ελλάδα;
Η Δρ. Γ. Μωραΐτου, προϊσταμένη του Τμήματος Συντήρησης στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, μιλάει για τον θαυμαστό κόσμο της συντήρησης αρχαιοτήτων και την ιστορία του.
Τα μικρά κράτη στον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο
Η ιστορία των πολέμων γράφεται από τη σκοπιά των ισχυρότερων κρατών που έλαβαν μέρος – των λεγόμενων Μεγάλων Δυνάμεων. Μικρότερα κράτη ενδιαφέρουν ελάχιστα – είτε ως απλά πιόνια, είτε ως αφορμές για δράση (ή αδράνεια) από τις Μεγάλες Δυνάμεις.
Τα ελληνικά περιοδικά που εξυμνούσαν τον Μεταξά και τον Μουσολίνι κατά τη διάρκεια του Πολέμου και της Κατοχής
Όταν μέρος της πνευματικής ηγεσίας του τόπου συμπορευόταν με την «ιδέα» του «τρίτου ελληνικού πολιτισμού» και με την υπεράσπιση της «νέας τάξης»
28η Οκτωβρίου: Ένα υπέρλαμπρο ξέφωτο στον εθνικό μας διχασμό
Η 28η Οκτωβρίου αποτελεί πάνω από όλα μια σπάνια στιγμή Εθνικής και Λαϊκής Ενότητας. Την σημαντικότερη στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας.
Ιωάννης Μεταξάς: ορίτζιναλ φασίστας, παρεξηγημένος δικτάτορας ή ιδιότυπος εθνικιστής;
Ο επίκουρος καθηγητής Σπυρίδων Πλουμίδης επιχειρεί μια «ψύχραιμη» προσέγγιση τόσο της δικτατορίας της 4ης Αυγούστου όσο και της αμφιλεγόμενης προσωπικότητας του Ιωάννη Μεταξά
Ο Μεταξάς εξηγεί στους εκδότες και τους αρχισυντάκτες γιατί απάντησε όχι στο Ιταλικό τελεσίγραφο
Ο Μεταξάς εξηγεί στους εκδότες και τους αρχισυντάκτες γιατί απάντησε όχι στο Ιταλικό τελεσίγραφο, από το ξενοδοχείο της Μεγάλης Βρετανίας, στις 30 Οκτωβρίου 1940
Η μέρα που οι Καρυάτιδες κατέβηκαν από το Ερέχθειο - 10 ιστορικές φωτογραφίες του 1979
Αφετηρία της επέμβασης αποτέλεσε η μεταφορά των Καρυατίδων στο Μουσείο Ακροπόλεως, προκειμένου να προστατευθούν από την ατμοσφαιρική ρύπανση.
Ο Ζωγράφος του Σουβάλωφ και μία τρυφερή ερωτική στιγμή σε ένα αρχαίο αγγείο
Ο διάσημος αγγειογράφος της αρχαιότητας φιλοτέχνησε μια από τις πιο φημισμένες ερωτικές σκηνές που έχουν αποτυπωθεί ποτέ πάνω σε αγγείο
Ο Μάνος Ελευθερίου γράφει για την δολοφονία της Ελένης Παπαδάκη στα Δεκεμβριανά
Ένα διαφωτιστικό κείμενο του Μάνου Ελευθερίου για την μεγάλη ηθοποιό Ελένη Παπαδάκη, στη σκιά της πρόσφατης αντιπαράθεσης για τις συνθήκες και τις αιτίες της δολοφονίας της.
Λεωνίδας Εμπειρίκος: «Η εξεγερσιακή δυναμική των προηγούμενων ετών μετατράπηκε σε ενοχή»
Ο ιστορικός και γιος του σπουδαίου ποιητή σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη για άγνωστες οικογενειακές πτυχές, τις μειονότητες, την Iστορία και την πολιτική.
Συνεχίζοντας την περιήγηση στο lifo.gr, αποδέχεστε τη χρήση cookies.     Μάθετε περισσότερα.     Αποδοχή