Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί

Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
0

Ο Αυστραλός καλλιτέχνης Guido van Helten είναι διάσημος σε ολόκληρο τον κόσμο. Από την Ευρώπη έως τις ΗΠΑ και την Αυστραλία, τα διάσημα, μεγάλης κλίμακας φωτορεαλιστικά murals του κοσμούν κτίρια σε πολλές πόλεις, σε εγκαταλελειμμένα κτίρια στη μέση του πουθενά, αποθήκες, σε φράγματα, ακόμη και σε έναν πύργο ψύξης στην απαγορευμένη ζώνη του Τσερνόμπιλ. Στα έργα του απεικονίζονται άνθρωποι καθημερινοί που ξεπροβάλλουν μέσα από το ρεαλιστικό περιβάλλον το οποίο δημιουργεί κάθε φορά. Ηλικιωμένοι, παιδιά που χορεύουν, πρόσωπα που φαίνεται ότι έχουν κάτι να σου πουν γίνονται χαρακτηριστικές φιγούρες της τέχνης του.

Τον Νοέμβριο βρέθηκε στην πόλη της Πάτρας, στο πλαίσιο του Artwalk, δημιουργώντας μια τοιχογραφία στην οδό Κορίνθου, με πρόσωπα που περπατούν μέσα στο φως, ενώ εδώ και λίγες μέρες εξερευνά την Αθήνα, φωτογραφίζοντας ανθρώπους και ανακαλύπτοντας τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη γειτονιά των Εξαρχείων. Στην τοίχο του βιβλιοπωλείου Πρωτοπορία, εκεί όπου διασταυρώνονται η Εμμανουήλ Μπενάκη και η οδός Γραβιάς, ο Guido δουλεύει καθημερινά σε ένα πρότζεκτ στο πλαίσιο συνδιοργάνωσης της Πρεσβείας της Αυστραλίας με τον Δήμο Αθηναίων, δημιουργώντας ένα έργο που αναμένεται να γίνει το επόμενο talk of the town.

«Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι τη φωνή τους κι εμένα μου αρέσει να τιμώ τους ανθρώπους ενός τόπου, δίνοντάς τους αυτή την ευκαιρία».

«Όταν ταξιδεύω για τέτοιου είδους δουλειά υπάρχει ένας σκοπός, να αλληλεπιδράσω με τους ντόπιους», λέει αναφορικά με τη μέθοδο που ακολουθεί για να φτιάξει τις τοιχογραφίες τους. Η διαδικασία της έρευνας, που περιλαμβάνει τη συνομιλία με τους ανθρώπους κάθε περιοχής, την εξερεύνηση όσων συμβαίνουν σε αυτήν και τη street φωτογραφία, αποτελεί ένα από τα κύρια γνωρίσματα της δουλειάς του, δίνοντας έμπνευση στα έργα του. «Γνωρίζεις διαφορετικούς ανθρώπους, δουλεύετε μαζί για να φτάσετε σε έναν στόχο και συνεργάζεσαι με ντόπιους για να το κάνεις πραγματικότητα», εξηγεί.

«Το κομμάτι της έρευνας είναι πολύ σημαντικό για μένα, γιατί θα αισθανόμουν άβολα αν έκανα ένα μεγάλο έργο σε οποιοδήποτε μέρος χωρίς να έχω κατανοήσει όχι μόνο την κουλτούρα αλλά, πολύ περισσότερο, τον χαρακτήρα του», λέει. «Γνωρίζεις την κουλτούρα του εκάστοτε μέρους και εξαλείφεις πράγματα που είναι πολύ επιφανειακά. Προσπαθώ να κάνω πίνακες που να ανήκουν σε αυτό».

GUIDO STREET ARTIST Facebook Twitter
Στον Guido αρέσει να δημιουργεί σε μικρές πόλεις, σε μικρές κοινωνίες, γενικά σε μέρη όπου ένα έργο έχει μεγαλύτερη απήχηση, δεδομένου ότι οι κάτοικοί τους δεν βλέπουν συχνά αυτού τους είδους την τέχνη. Φωτ.: Freddie F./LIFO

Για τον Guido ο χρονικός περιορισμός είναι κάτι που συχνά αποτελεί μέρος της δουλειάς, ακόμη κι αν αυτό δεν του αρέσει. Πολλές φορές πρέπει να μπει άμεσα στη διαδικασία υλοποίησης του έργου, όπως και τώρα. Όπως εξηγεί, έχει περάσει μέχρι και δύο μήνες σε μια μικρή κοινωνία απλώς εξερευνώντας την, ανακαλύπτοντας τα στοιχεία που δεν φαίνονται, τα βαθύτερα χαρακτηριστικά της, φωτογραφίζοντας, μιλώντας με τους ανθρώπους.

Όσον αφορά τις εντυπώσεις του από την Πάτρα, λέει: «Την αγάπησα γιατί δεν έχω δει τόσο πολλούς ανθρώπους να περνούν καλά έξω, να αλληλεπιδρούν, να κοινωνικοποιούνται, και αυτό καταγράφεται και στη street ζωή της ελληνικής κουλτούρας γενικότερα. Ο δημόσιος χώρος είναι πολύ σημαντικός για την κοινωνία, σε αυτόν αλληλεπιδράς με τον γείτονά σου π.χ., γίνονται συναυλίες σε πλατείες. Μου άρεσε πολύ το vibe εκεί και πέρασα καλά. Πήγα στην Αγορά και άρχισα να παίζω με τις σκιές. Οι άνθρωποι περπατούσαν μέσα σε αυτές και η αρχιτεκτονική ήταν πολύ ενδιαφέρουσα».

Στα Εξάρχεια βρίσκεται από τις 16 Νοεμβρίου και έχει εξερευνήσει ήδη ένα ευρύ φάσμα της κοινότητας. «Περπάτησα στην πόλη και ξέρω ότι αυτή η γειτονιά είναι πολύ ενδιαφέρουσα, σημαντική και μοναδική. Ξέρω ότι είναι περήφανη για όλα αυτά κι αυτό είναι κάτι που θέλω να τιμήσω», λέει. «Έτσι εστίασα σε αυτή την περιοχή. Είναι πολύ εύκολο να βρεις όλα τα κλισέ σχετικά με αυτήν, αλλά είμαι αρκετό καιρό εδώ και καταλαβαίνω τι αποτελεί κλισέ και τι όχι».

Στον Guido αρέσει να δημιουργεί σε μικρές πόλεις, σε μικρές κοινωνίες, γενικά σε μέρη όπου ένα έργο έχει μεγαλύτερη απήχηση, δεδομένου ότι οι κάτοικοί τους δεν βλέπουν συχνά αυτού τους είδους την τέχνη. «Νομίζω ότι οι καλλιτέχνες επιλέγουν πρότζεκτ που τους επιτρέπουν να διατηρούν τις αξίες τους», λέει αναφορικά με την οπτική που επικρατεί στους καλλιτέχνες παγκοσμίως για το street art.

PATRA MURAL Facebook Twitter
O Guido van Helten μόλις ολοκλήρωσε αυτή την τοιχογραφία στην Πάτρα και ξεκίνησε το νέο mural στα Εξάρχεια. Φωτ.: Freddie F./LIFO

«Μου αρέσει να αποφεύγω την εμπορευματοποίηση της τέχνης, επιλέγοντας να κάνω πρότζεκτ σε μικρές κοινότητες που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την προβολή, αντί να δουλεύω με διαφημιστικές εταιρείες, κάτι το οποίο δεν έχω κάνει. Φυσικά, αυτό είναι πολύ δύσκολο για τους νέους καλλιτέχνες. Αν δουλεύεις για τα λεφτά, είναι εύκολο να μπεις στη διαδικασία να χρησιμοποιήσεις τις δεξιότητες που έχεις ως καλλιτέχνης απλώς για να επιβιώσεις και αυτό είναι απόλυτα κατανοητό».

Κατά πόσο πιστεύει ότι τέχνη του δρόμου μπορεί να αξιοποιηθεί ως μια ζωντανή επιρροή μέσα στις πόλεις, επηρεάζοντας θετικά τις κοινωνίες;

«Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι τη φωνή τους κι εμένα μου αρέσει να τιμώ τους ανθρώπους ενός τόπου, δίνοντάς τους αυτή την ευκαιρία».

Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Η τοιχογραφία του Guido van Helten στη γειτονιά των Εξαρχείων.

Δείτε murals του Guido van Helten από όλο τον κόσμο

ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Δεν υπάρχει έξοδος, Ρέικιαβικ, Ισλανδία, 2014.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Mexicable Project, Part I, ένα έργο από τις αναθέσεις για mural του οργανισμού μεταφορών του Μεξικού, Ecatepec de Morelos, 2016.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Ενότητα, από την πρώτη Art Republic, Τζάκονβιλ, Φλόριδα, 2016.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
City art project, Κίεβο, Ουκρανία, 2015.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Τα έθνη του Νάσβιλ, στο Νάσβιλ του Τενεσί, 2017.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Εργάτες που φτιάχνουν χαλιά στην Τεχεράνη: σε συνεργασία με τον Φιντάν Μαγκί. Τεχράνη, Ιράν, 2018.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Απρόσμενο Φεστιβάλ, από διοργάνωση των Just Kids. Φορτ Σμιθ, Άρκανσας, 2016.

Δείτε περισσότερα εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Urban Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο τιτάνες της ζωγραφικής, δυο μεγάλοι αντίπαλοι στην Tate Britain

Εικαστικά / Τέρνερ και Κόνσταμπλ: Δύο μεγάλοι ανταγωνιστές συναντιούνται ξανά

Για να τιμήσει τα 250 χρόνια από τη γέννησή τους η Tate Britain εξερευνά με μια έκθεση-ορόσημο τις αλληλένδετες ζωές τους και αυτό που τους ένωνε πάνω απ' όλα, την ανεξάντλητη πηγή ομορφιάς και έμπνευσης που είναι η φύση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Εικαστικά / «Η Chryssa συνέδεσε την αρχαία μορφή και απλότητα με τη σύγχρονη τεχνολογία»

Με αφορμή τη δωρεά του αρχείου της στο ΕΜΣΤ, μέσα από πλήθος τεκμηρίων και σημειώσεων, ξαναδιαβάζουμε το έργο μιας σπουδαίας καλλιτέχνιδας της πρωτοπορίας και αναζητάμε εκ νέου την προσωπικότητά της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια εκθεση

Εικαστικά / Ο κόσμος του Ανδρέα Βουτσινά ζωντανεύει ξανά σε μια σπάνια έκθεση

Σπάνια αντικείμενα, έργα τέχνης, memorabilia, φωτογραφίες, αφιερώσεις και μία μικρή αναπαράσταση του σπιτιού του χαρισματικού ηθοποιού, δάσκαλου και σκηνοθέτη στο Παρίσι έχουμε την ευκαιρία να δούμε στην έκθεση «Εγώ, ο Ανδρέας Βουτσινάς» που ξεκίνησε μόλις.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Εικαστικά / «Η Λίλα Ντε Νόμπιλι έχτισε περιοχές θαυμάτων, ρομαντισμού και τρυφερότητας»

Μια έκθεση για τη θρυλική ζωγράφο, σκηνογράφο και ενδυματολόγο εμβληματικών παραστάσεων όπερας και θεάτρου ανοίγει στην Αθήνα χάρη στη μοναδική συλλογή του Ερρίκου Σοφρά.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ορόσημο της σύγχρονης τέχνης και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Εικαστικά / Ορόσημο της ζωγραφικής και της γκέι ορατότητας: Ο πίνακας του Χόκνεϊ που έπιασε τα 44 εκατομμύρια

Πριν από λίγες μέρες ο οίκος Christie’s δημοπράτησε το πρώτο από τα διπλά πορτρέτα που δημιούργησε ο μεγάλος Βρετανός καλλιτέχνης στα τέλη της δεκαετίας του 1960.
THE LIFO TEAM
Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

Εικαστικά / Ο Λάζαρος Ζήκος ήθελε να χαρίζει τα έργα του

H έκθεση «Tα εικονο-όργανα του Λάζαρου Ζήκου» μάς θυμίζει τον ανήσυχο, ευφάνταστο καλλιτέχνη που έφυγε νωρίς, ξανασυστήνοντας τα ανατρεπτικά, ευφυή, παιγνιώδη, σκοτεινά και ενοχλητικά πολλές φορές έργα του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ευγενία Βερελή αφηγείται ιστορίες που κάνουν την τέχνη μαγεία

Εικαστικά / Τα «μαγικά» κεραμικά της Ευγενίας Βερελή συνομιλούν με το έργο του Αλέκου Φασιανού

«Στις εξιστορήσεις της ζωής σου συχνά ανταποκρίνομαι με ρίγη» λέγεται η έκθεση της νεαρής εικαστικού που λαμβάνει χώρα στο Μουσείο Αλέκου Φασιανού. Το χάσμα του χρόνου εξαφανίζεται και ένας γόνιμος διάλογος ξεκινά ανάμεσα στους δύο καλλιτέχνες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Εικαστικά / Ένα γλυπτό ζωντανεύει το «άγνωστο» λατομείο του Φιλοπάππου

Ο Αλέξανδρος Τζάννης δημιουργεί σε μια ερειπωμένη κατασκευή στον λόφο του Φιλοπάππου ένα έργο στο οποίο αποτυπώνονται μέρη από τα κλαδιά του φυτού που βρίσκεται διάσπαρτο στον λόφο, «μεταφρασμένα» σε σίδερο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ