Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί

Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
0

Ο Αυστραλός καλλιτέχνης Guido van Helten είναι διάσημος σε ολόκληρο τον κόσμο. Από την Ευρώπη έως τις ΗΠΑ και την Αυστραλία, τα διάσημα, μεγάλης κλίμακας φωτορεαλιστικά murals του κοσμούν κτίρια σε πολλές πόλεις, σε εγκαταλελειμμένα κτίρια στη μέση του πουθενά, αποθήκες, σε φράγματα, ακόμη και σε έναν πύργο ψύξης στην απαγορευμένη ζώνη του Τσερνόμπιλ. Στα έργα του απεικονίζονται άνθρωποι καθημερινοί που ξεπροβάλλουν μέσα από το ρεαλιστικό περιβάλλον το οποίο δημιουργεί κάθε φορά. Ηλικιωμένοι, παιδιά που χορεύουν, πρόσωπα που φαίνεται ότι έχουν κάτι να σου πουν γίνονται χαρακτηριστικές φιγούρες της τέχνης του.

Τον Νοέμβριο βρέθηκε στην πόλη της Πάτρας, στο πλαίσιο του Artwalk, δημιουργώντας μια τοιχογραφία στην οδό Κορίνθου, με πρόσωπα που περπατούν μέσα στο φως, ενώ εδώ και λίγες μέρες εξερευνά την Αθήνα, φωτογραφίζοντας ανθρώπους και ανακαλύπτοντας τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη γειτονιά των Εξαρχείων. Στην τοίχο του βιβλιοπωλείου Πρωτοπορία, εκεί όπου διασταυρώνονται η Εμμανουήλ Μπενάκη και η οδός Γραβιάς, ο Guido δουλεύει καθημερινά σε ένα πρότζεκτ στο πλαίσιο συνδιοργάνωσης της Πρεσβείας της Αυστραλίας με τον Δήμο Αθηναίων, δημιουργώντας ένα έργο που αναμένεται να γίνει το επόμενο talk of the town.

«Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι τη φωνή τους κι εμένα μου αρέσει να τιμώ τους ανθρώπους ενός τόπου, δίνοντάς τους αυτή την ευκαιρία».

«Όταν ταξιδεύω για τέτοιου είδους δουλειά υπάρχει ένας σκοπός, να αλληλεπιδράσω με τους ντόπιους», λέει αναφορικά με τη μέθοδο που ακολουθεί για να φτιάξει τις τοιχογραφίες τους. Η διαδικασία της έρευνας, που περιλαμβάνει τη συνομιλία με τους ανθρώπους κάθε περιοχής, την εξερεύνηση όσων συμβαίνουν σε αυτήν και τη street φωτογραφία, αποτελεί ένα από τα κύρια γνωρίσματα της δουλειάς του, δίνοντας έμπνευση στα έργα του. «Γνωρίζεις διαφορετικούς ανθρώπους, δουλεύετε μαζί για να φτάσετε σε έναν στόχο και συνεργάζεσαι με ντόπιους για να το κάνεις πραγματικότητα», εξηγεί.

«Το κομμάτι της έρευνας είναι πολύ σημαντικό για μένα, γιατί θα αισθανόμουν άβολα αν έκανα ένα μεγάλο έργο σε οποιοδήποτε μέρος χωρίς να έχω κατανοήσει όχι μόνο την κουλτούρα αλλά, πολύ περισσότερο, τον χαρακτήρα του», λέει. «Γνωρίζεις την κουλτούρα του εκάστοτε μέρους και εξαλείφεις πράγματα που είναι πολύ επιφανειακά. Προσπαθώ να κάνω πίνακες που να ανήκουν σε αυτό».

GUIDO STREET ARTIST Facebook Twitter
Στον Guido αρέσει να δημιουργεί σε μικρές πόλεις, σε μικρές κοινωνίες, γενικά σε μέρη όπου ένα έργο έχει μεγαλύτερη απήχηση, δεδομένου ότι οι κάτοικοί τους δεν βλέπουν συχνά αυτού τους είδους την τέχνη. Φωτ.: Freddie F./LIFO

Για τον Guido ο χρονικός περιορισμός είναι κάτι που συχνά αποτελεί μέρος της δουλειάς, ακόμη κι αν αυτό δεν του αρέσει. Πολλές φορές πρέπει να μπει άμεσα στη διαδικασία υλοποίησης του έργου, όπως και τώρα. Όπως εξηγεί, έχει περάσει μέχρι και δύο μήνες σε μια μικρή κοινωνία απλώς εξερευνώντας την, ανακαλύπτοντας τα στοιχεία που δεν φαίνονται, τα βαθύτερα χαρακτηριστικά της, φωτογραφίζοντας, μιλώντας με τους ανθρώπους.

Όσον αφορά τις εντυπώσεις του από την Πάτρα, λέει: «Την αγάπησα γιατί δεν έχω δει τόσο πολλούς ανθρώπους να περνούν καλά έξω, να αλληλεπιδρούν, να κοινωνικοποιούνται, και αυτό καταγράφεται και στη street ζωή της ελληνικής κουλτούρας γενικότερα. Ο δημόσιος χώρος είναι πολύ σημαντικός για την κοινωνία, σε αυτόν αλληλεπιδράς με τον γείτονά σου π.χ., γίνονται συναυλίες σε πλατείες. Μου άρεσε πολύ το vibe εκεί και πέρασα καλά. Πήγα στην Αγορά και άρχισα να παίζω με τις σκιές. Οι άνθρωποι περπατούσαν μέσα σε αυτές και η αρχιτεκτονική ήταν πολύ ενδιαφέρουσα».

Στα Εξάρχεια βρίσκεται από τις 16 Νοεμβρίου και έχει εξερευνήσει ήδη ένα ευρύ φάσμα της κοινότητας. «Περπάτησα στην πόλη και ξέρω ότι αυτή η γειτονιά είναι πολύ ενδιαφέρουσα, σημαντική και μοναδική. Ξέρω ότι είναι περήφανη για όλα αυτά κι αυτό είναι κάτι που θέλω να τιμήσω», λέει. «Έτσι εστίασα σε αυτή την περιοχή. Είναι πολύ εύκολο να βρεις όλα τα κλισέ σχετικά με αυτήν, αλλά είμαι αρκετό καιρό εδώ και καταλαβαίνω τι αποτελεί κλισέ και τι όχι».

Στον Guido αρέσει να δημιουργεί σε μικρές πόλεις, σε μικρές κοινωνίες, γενικά σε μέρη όπου ένα έργο έχει μεγαλύτερη απήχηση, δεδομένου ότι οι κάτοικοί τους δεν βλέπουν συχνά αυτού τους είδους την τέχνη. «Νομίζω ότι οι καλλιτέχνες επιλέγουν πρότζεκτ που τους επιτρέπουν να διατηρούν τις αξίες τους», λέει αναφορικά με την οπτική που επικρατεί στους καλλιτέχνες παγκοσμίως για το street art.

PATRA MURAL Facebook Twitter
O Guido van Helten μόλις ολοκλήρωσε αυτή την τοιχογραφία στην Πάτρα και ξεκίνησε το νέο mural στα Εξάρχεια. Φωτ.: Freddie F./LIFO

«Μου αρέσει να αποφεύγω την εμπορευματοποίηση της τέχνης, επιλέγοντας να κάνω πρότζεκτ σε μικρές κοινότητες που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την προβολή, αντί να δουλεύω με διαφημιστικές εταιρείες, κάτι το οποίο δεν έχω κάνει. Φυσικά, αυτό είναι πολύ δύσκολο για τους νέους καλλιτέχνες. Αν δουλεύεις για τα λεφτά, είναι εύκολο να μπεις στη διαδικασία να χρησιμοποιήσεις τις δεξιότητες που έχεις ως καλλιτέχνης απλώς για να επιβιώσεις και αυτό είναι απόλυτα κατανοητό».

Κατά πόσο πιστεύει ότι τέχνη του δρόμου μπορεί να αξιοποιηθεί ως μια ζωντανή επιρροή μέσα στις πόλεις, επηρεάζοντας θετικά τις κοινωνίες;

«Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι τη φωνή τους κι εμένα μου αρέσει να τιμώ τους ανθρώπους ενός τόπου, δίνοντάς τους αυτή την ευκαιρία».

Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Η τοιχογραφία του Guido van Helten στη γειτονιά των Εξαρχείων.

Δείτε murals του Guido van Helten από όλο τον κόσμο

ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Δεν υπάρχει έξοδος, Ρέικιαβικ, Ισλανδία, 2014.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Mexicable Project, Part I, ένα έργο από τις αναθέσεις για mural του οργανισμού μεταφορών του Μεξικού, Ecatepec de Morelos, 2016.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Ενότητα, από την πρώτη Art Republic, Τζάκονβιλ, Φλόριδα, 2016.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
City art project, Κίεβο, Ουκρανία, 2015.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Τα έθνη του Νάσβιλ, στο Νάσβιλ του Τενεσί, 2017.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Εργάτες που φτιάχνουν χαλιά στην Τεχεράνη: σε συνεργασία με τον Φιντάν Μαγκί. Τεχράνη, Ιράν, 2018.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Απρόσμενο Φεστιβάλ, από διοργάνωση των Just Kids. Φορτ Σμιθ, Άρκανσας, 2016.

Δείτε περισσότερα εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Urban Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«ΤΕΧΝΗ – ΔΙΑΓΩΝΙΟΣ»: Η διαρκής συμβολή των δύο ομάδων στην ανεπανάληπτη πολιτισμική κίνηση της Θεσσαλονίκης

Εικαστικά / «Διαγώνιος» και «Τέχνη»: Πρόσφεραν παιδεία στη Θεσσαλονίκη. Τώρα συναντιούνται ξανά σε μια έκθεση

Η «Διαγώνιος» του Ντίνου Χριστιανόπουλου και η Καλλιτεχνική Εταιρεία «Τέχνη» επιστρέφουν στο προσκήνιο μέσα από ένα αφιέρωμα στο Τελλόγλειο Ίδρυμα, που αναδεικνύει δύο ιστορικές ομάδες της πνευματικής ζωής της Θεσσαλονίκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η «λίστα Τραμπ» και τα «απαράδεκτα έργα τέχνης» οδηγούν σε μια άλλη Αμερική

Εικαστικά / Tο μένος του Τραμπ για το Smithsonian: Λογοκρισία, ρατσισμός, λίστες με «απαράδεκτα» έργα

Με στόχο το μεγαλύτερο συγκρότημα μουσείων και ερευνητικών κέντρων στον κόσμο, ο Τραμπ επιχειρεί να ασκήσει έλεγχο και λογοκρισία σε έργα τέχνης και στο περιεχόμενο εκθέσεων, κατηγορώντας το Smithsonian ως «woke» και απειλώντας με περικοπές της χρηματοδότησής του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Στην ιστορία της τεκνοθεσίας, το κέντρο πρέπει να είναι το παιδί

Σχέσεις / «Στην τεκνοθεσία δεν είμαστε σωτήρες· είμαστε γονείς»

Η Επίκουρη Καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Άννα Τουλουμάκου αφηγείται την ιστορία και το εσωτερικό ταξίδι της οικογένειάς της, λύνοντας παρεξηγήσεις και φωτίζοντας τον ρόλο των θετών γονιών.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Εικαστικά / Το σπίτι-μουσείο της Πολίν Καρπίδα βγάζει τους θησαυρούς του στο σφυρί (μέχρι κεραίας)

Μια από τις πιο εξέχουσες συλλέκτριες στην Ευρώπη, η οποία έχει αφήσει το αποτύπωμά της και στην Ύδρα, αποφάσισε να πουλήσει τη συλλογή σουρεαλιστικής και μεταπολεμικής τέχνης που στεγάζει στο σπίτι της στο Λονδίνο -τη μεγαλύτερη αυτού του είδους- σε μια δημοπρασία-ορόσημο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Χάρις Επαμεινώνδα: Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις

Εικαστικά / Χάρις Επαμεινώνδα: «Η γλώσσα μου δεν είναι οι λέξεις»

Η βραβευμένη με Αργυρό Λέοντα Κύπρια εικαστικός συνθέτει έναν κόσμο θραυσμάτων, αποκομμάτων της εσωτερικότητας, με ελλειπτικές εικόνες, τον οποίο μας προκαλεί να ανακατασκευάσουμε μέσα από τη σταδιακή του αποκάλυψη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
 Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Εικαστικά / Μαρία Λοϊζίδου και Πέτρος Μώρης στη 13η Μπιενάλε του Λίβερπουλ

Οι δύο καλλιτέχνες με καταγωγή από Κύπρο και Ελλάδα αντίστοιχα, παρουσιάζουν νέα έργα τους σε μια από τις σημαντικότερες εικαστικές διοργανώσεις της Βρετανίας που φιλοξενεί 30 καλλιτέχνες και συλλογικότητες, με αναθέσεις και θεματικές που έχουν να κάνουν με τη γεωγραφία και τις αξίες που διαπερνούν την πόλη αυτή: καταγωγή και μνήμη.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση για την πολύχρωμη, πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Εικαστικά / Μια έκθεση για την πολύχρωμη και πολύπλοκη Αθήνα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Ο Τόνι Μιλάκης καταγράφει μια πόλη που η πραγματικότητα προσφέρει τις καλύτερες ζωγραφικές λύσεις, που ακόμη και το πιο ευφάνταστο μυαλό ενός καλλιτέχνη δεν μπορεί να τις επινοήσει.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
CHECK Ο Ζαν Φρανσουά Μιλέ και η ατέρμονη γοητεία της φύσης και των εργατών της γης

Εικαστικά / Ζαν Φρανσουά Μιλέ: ο ζωγράφος που ο Βαν Γκογκ αποκαλούσε «πρωτοπόρο»

«Όσο το σκέφτομαι, τόσο περισσότερο νομίζω ότι ο Μιλέ πίστευε σε κάτι ανώτερο» έγραφε ο Βαν Γκογκ για τον «ζωγράφο των χωρικών» αλλά και έναν από τους σημαντικότερους εκπροσώπους του γαλλικού ρεαλισμού. Η Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου τον τιμά με μια μεγάλη έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το Μοναστήρι του Καρόλου: Το μουσείο του «κομμωτή των σταρ»

Εικαστικά / Κάρολος: O «κομμωτής των σταρ» έχει πλέον δικό του μουσείο στα Χανιά

Το «Μοναστήρι του Καρόλου», ένα ενετικό κτίσμα του 1583 και κατοικία του αυτοδίδακτου δημιουργού από το 1991, έχει μετατραπεί σε ένα μοναδικό καταφύγιο όπου συνυπάρχουν η ιστορία της κομμωτικής, έργα Ελλήνων και ξένων καλλιτεχνών μαζί με μνήμες της Μαρίας Κάλλας, της Μπριζίτ Μπαρντό αλλά και της Μαντάμ Ορτάνς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

Εικαστικά / Γιγάντιοι φαλλοί, το σεξ ως ζωτική δύναμη: Τα «ερωτικά» του Takis αναστατώνουν ακόμα

«Τα έργα του αποθεώνουν την ικανότητα του έρωτα να μας αποσπά από την ιδέα του θανάτου». Και έχουμε την ευκαιρία να τα δούμε στην αναδρομική έκθεση του Ιδρύματος Γουλανδρή στην Άνδρο, και στην Αθήνα. Όλα σχεδόν, εκτός από το πιο γνωστό του, το οποίο οι επιμελητές απέρριψαν ως «κραυγαλέο»...
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το Fondation Louis Vuitton υποδέχεται 270 έργα του Gerhard Richter σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση

Εικαστικά / Gerhard Richter: «Τώρα που δεν απέμειναν ιερείς ή φιλόσοφοι, οι καλλιτέχνες είναι οι σημαντικότεροι άνθρωποι στον κόσμο»

270 έργα ενός από τους σημαντικότερους εν ζωή ζωγράφους θα εκτεθούν το φθινόπωρο στο Fondation Louis Vuitton σε μια μεγάλη αναδρομική έκθεση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Εικαστικά / Μια αθέατη ως τώρα πλευρά της Φρίντα Κάλο στη Θεσσαλονίκη

Μια διεθνής έκθεση με 241 φωτογραφίες, που μέχρι πρόσφατα δεν είχαν δει το φως δημοσιότητας και αποκαλύπτουν άγνωστες πτυχές της ζωής της πιο διάσημης ζωγράφου του 20ού αιώνα, κάνει στάση το φθινόπωρο στη συμπρωτεύουσα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Έκθεση αφισών στην Ύδρα μιας Ελλάδας ανόθευτης και ταπεινής

Εικαστικά / Πώς διαφήμιζε η Ελλάδα τον εαυτό της στο εξωτερικό από το ’30 έως το ’60;

Μια σειρά αφισών του ΕΟΤ, σε μια έκθεση που φιλοξενείται στην οικία Λαζάρου Κουντουριώτη, αποκαλύπτει τις πρώτες απόπειρες και τα αρχικά βήματα του ελληνικού τουρισμού, με την υπογραφή σημαντικών Ελλήνων καλλιτεχνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Εικαστικά / Νίκος Τρανός: «Η τέχνη είναι ένα πολύ αποτελεσματικό αντικαταθλιπτικό» 

Έχει βοσκήσει πρόβατα, έχει πουλήσει κουλούρια και έχει δουλέψει στην οικοδομή, μέχρι που αποφάσισε ότι το μόνο που ήθελε να γίνει είναι καλλιτέχνης. Τελικά, εξελίχθηκε σε έναν από τους κορυφαίους και διεθνώς αναγνωρισμένους Έλληνες δημιουργούς. Ο πρώην πρύτανης της ΑΣΚΤ είναι άνθρωπος από σπάνια πάστα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Εικαστικά / «Οι πρώτοι ομοφυλόφιλοι» και η γέννηση μιας νέας ταυτότητας

Μια μεγάλη έκθεση στο Σικάγο εξετάζει την γκέι ταυτότητα ως ιστορικό φαινόμενο μέσα από 300 έργα που δημιουργήθηκαν κυρίως στην περίοδο μεταξύ του 1869, όταν δημοσιεύτηκε για πρώτη φορά η λέξη «ομοφυλόφιλος», και του 1939
THE LIFO TEAM
Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Εικαστικά / Η Χίλμα αφ Κλιντ έβρισκε γαλήνη ζωγραφίζοντας λουλούδια

Σε μια σειρά έργων που παρουσιάζει το θαύμα της ανθοφορίας των λουλουδιών και των φυτών, μια από τις πιο αξιοσέβαστες καλλιτέχνιδες της Σουηδίας στρέφεται σε έναν κόσμο ομορφιάς, γαλήνης και ισορροπίας για να αποκαλύψει αλήθειες για την ανθρώπινη κατάσταση.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ