Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί

Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
0

Ο Αυστραλός καλλιτέχνης Guido van Helten είναι διάσημος σε ολόκληρο τον κόσμο. Από την Ευρώπη έως τις ΗΠΑ και την Αυστραλία, τα διάσημα, μεγάλης κλίμακας φωτορεαλιστικά murals του κοσμούν κτίρια σε πολλές πόλεις, σε εγκαταλελειμμένα κτίρια στη μέση του πουθενά, αποθήκες, σε φράγματα, ακόμη και σε έναν πύργο ψύξης στην απαγορευμένη ζώνη του Τσερνόμπιλ. Στα έργα του απεικονίζονται άνθρωποι καθημερινοί που ξεπροβάλλουν μέσα από το ρεαλιστικό περιβάλλον το οποίο δημιουργεί κάθε φορά. Ηλικιωμένοι, παιδιά που χορεύουν, πρόσωπα που φαίνεται ότι έχουν κάτι να σου πουν γίνονται χαρακτηριστικές φιγούρες της τέχνης του.

Τον Νοέμβριο βρέθηκε στην πόλη της Πάτρας, στο πλαίσιο του Artwalk, δημιουργώντας μια τοιχογραφία στην οδό Κορίνθου, με πρόσωπα που περπατούν μέσα στο φως, ενώ εδώ και λίγες μέρες εξερευνά την Αθήνα, φωτογραφίζοντας ανθρώπους και ανακαλύπτοντας τα στοιχεία που χαρακτηρίζουν τη γειτονιά των Εξαρχείων. Στην τοίχο του βιβλιοπωλείου Πρωτοπορία, εκεί όπου διασταυρώνονται η Εμμανουήλ Μπενάκη και η οδός Γραβιάς, ο Guido δουλεύει καθημερινά σε ένα πρότζεκτ στο πλαίσιο συνδιοργάνωσης της Πρεσβείας της Αυστραλίας με τον Δήμο Αθηναίων, δημιουργώντας ένα έργο που αναμένεται να γίνει το επόμενο talk of the town.

«Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι τη φωνή τους κι εμένα μου αρέσει να τιμώ τους ανθρώπους ενός τόπου, δίνοντάς τους αυτή την ευκαιρία».

«Όταν ταξιδεύω για τέτοιου είδους δουλειά υπάρχει ένας σκοπός, να αλληλεπιδράσω με τους ντόπιους», λέει αναφορικά με τη μέθοδο που ακολουθεί για να φτιάξει τις τοιχογραφίες τους. Η διαδικασία της έρευνας, που περιλαμβάνει τη συνομιλία με τους ανθρώπους κάθε περιοχής, την εξερεύνηση όσων συμβαίνουν σε αυτήν και τη street φωτογραφία, αποτελεί ένα από τα κύρια γνωρίσματα της δουλειάς του, δίνοντας έμπνευση στα έργα του. «Γνωρίζεις διαφορετικούς ανθρώπους, δουλεύετε μαζί για να φτάσετε σε έναν στόχο και συνεργάζεσαι με ντόπιους για να το κάνεις πραγματικότητα», εξηγεί.

«Το κομμάτι της έρευνας είναι πολύ σημαντικό για μένα, γιατί θα αισθανόμουν άβολα αν έκανα ένα μεγάλο έργο σε οποιοδήποτε μέρος χωρίς να έχω κατανοήσει όχι μόνο την κουλτούρα αλλά, πολύ περισσότερο, τον χαρακτήρα του», λέει. «Γνωρίζεις την κουλτούρα του εκάστοτε μέρους και εξαλείφεις πράγματα που είναι πολύ επιφανειακά. Προσπαθώ να κάνω πίνακες που να ανήκουν σε αυτό».

GUIDO STREET ARTIST Facebook Twitter
Στον Guido αρέσει να δημιουργεί σε μικρές πόλεις, σε μικρές κοινωνίες, γενικά σε μέρη όπου ένα έργο έχει μεγαλύτερη απήχηση, δεδομένου ότι οι κάτοικοί τους δεν βλέπουν συχνά αυτού τους είδους την τέχνη. Φωτ.: Freddie F./LIFO

Για τον Guido ο χρονικός περιορισμός είναι κάτι που συχνά αποτελεί μέρος της δουλειάς, ακόμη κι αν αυτό δεν του αρέσει. Πολλές φορές πρέπει να μπει άμεσα στη διαδικασία υλοποίησης του έργου, όπως και τώρα. Όπως εξηγεί, έχει περάσει μέχρι και δύο μήνες σε μια μικρή κοινωνία απλώς εξερευνώντας την, ανακαλύπτοντας τα στοιχεία που δεν φαίνονται, τα βαθύτερα χαρακτηριστικά της, φωτογραφίζοντας, μιλώντας με τους ανθρώπους.

Όσον αφορά τις εντυπώσεις του από την Πάτρα, λέει: «Την αγάπησα γιατί δεν έχω δει τόσο πολλούς ανθρώπους να περνούν καλά έξω, να αλληλεπιδρούν, να κοινωνικοποιούνται, και αυτό καταγράφεται και στη street ζωή της ελληνικής κουλτούρας γενικότερα. Ο δημόσιος χώρος είναι πολύ σημαντικός για την κοινωνία, σε αυτόν αλληλεπιδράς με τον γείτονά σου π.χ., γίνονται συναυλίες σε πλατείες. Μου άρεσε πολύ το vibe εκεί και πέρασα καλά. Πήγα στην Αγορά και άρχισα να παίζω με τις σκιές. Οι άνθρωποι περπατούσαν μέσα σε αυτές και η αρχιτεκτονική ήταν πολύ ενδιαφέρουσα».

Στα Εξάρχεια βρίσκεται από τις 16 Νοεμβρίου και έχει εξερευνήσει ήδη ένα ευρύ φάσμα της κοινότητας. «Περπάτησα στην πόλη και ξέρω ότι αυτή η γειτονιά είναι πολύ ενδιαφέρουσα, σημαντική και μοναδική. Ξέρω ότι είναι περήφανη για όλα αυτά κι αυτό είναι κάτι που θέλω να τιμήσω», λέει. «Έτσι εστίασα σε αυτή την περιοχή. Είναι πολύ εύκολο να βρεις όλα τα κλισέ σχετικά με αυτήν, αλλά είμαι αρκετό καιρό εδώ και καταλαβαίνω τι αποτελεί κλισέ και τι όχι».

Στον Guido αρέσει να δημιουργεί σε μικρές πόλεις, σε μικρές κοινωνίες, γενικά σε μέρη όπου ένα έργο έχει μεγαλύτερη απήχηση, δεδομένου ότι οι κάτοικοί τους δεν βλέπουν συχνά αυτού τους είδους την τέχνη. «Νομίζω ότι οι καλλιτέχνες επιλέγουν πρότζεκτ που τους επιτρέπουν να διατηρούν τις αξίες τους», λέει αναφορικά με την οπτική που επικρατεί στους καλλιτέχνες παγκοσμίως για το street art.

PATRA MURAL Facebook Twitter
O Guido van Helten μόλις ολοκλήρωσε αυτή την τοιχογραφία στην Πάτρα και ξεκίνησε το νέο mural στα Εξάρχεια. Φωτ.: Freddie F./LIFO

«Μου αρέσει να αποφεύγω την εμπορευματοποίηση της τέχνης, επιλέγοντας να κάνω πρότζεκτ σε μικρές κοινότητες που θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν την προβολή, αντί να δουλεύω με διαφημιστικές εταιρείες, κάτι το οποίο δεν έχω κάνει. Φυσικά, αυτό είναι πολύ δύσκολο για τους νέους καλλιτέχνες. Αν δουλεύεις για τα λεφτά, είναι εύκολο να μπεις στη διαδικασία να χρησιμοποιήσεις τις δεξιότητες που έχεις ως καλλιτέχνης απλώς για να επιβιώσεις και αυτό είναι απόλυτα κατανοητό».

Κατά πόσο πιστεύει ότι τέχνη του δρόμου μπορεί να αξιοποιηθεί ως μια ζωντανή επιρροή μέσα στις πόλεις, επηρεάζοντας θετικά τις κοινωνίες;

«Υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορούν να χρησιμοποιήσουν οι άνθρωποι τη φωνή τους κι εμένα μου αρέσει να τιμώ τους ανθρώπους ενός τόπου, δίνοντάς τους αυτή την ευκαιρία».

Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Η τοιχογραφία του Guido van Helten στη γειτονιά των Εξαρχείων.

Δείτε murals του Guido van Helten από όλο τον κόσμο

ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Δεν υπάρχει έξοδος, Ρέικιαβικ, Ισλανδία, 2014.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Mexicable Project, Part I, ένα έργο από τις αναθέσεις για mural του οργανισμού μεταφορών του Μεξικού, Ecatepec de Morelos, 2016.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Ενότητα, από την πρώτη Art Republic, Τζάκονβιλ, Φλόριδα, 2016.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
City art project, Κίεβο, Ουκρανία, 2015.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Τα έθνη του Νάσβιλ, στο Νάσβιλ του Τενεσί, 2017.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Εργάτες που φτιάχνουν χαλιά στην Τεχεράνη: σε συνεργασία με τον Φιντάν Μαγκί. Τεχράνη, Ιράν, 2018.
ΣΑΒΒΑΤΟ Ο Guido van Helten δημιουργεί στα Εξάρχεια μία τοιχογραφία που θα συζητηθεί Facebook Twitter
Απρόσμενο Φεστιβάλ, από διοργάνωση των Just Kids. Φορτ Σμιθ, Άρκανσας, 2016.

Δείτε περισσότερα εδώ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Urban Culture
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωοπλάστης γλύπτης Ευριπίδης Βαβούρης (1911-1987) 

Εικαστικά / Ευριπίδης Βαβούρης: Πέρα από το «Λαγωνικό» της Φωκίωνος Νέγρη

Ο δημιουργός του γνωστού αγάλματος της Κυψέλης υπήρξε ένας στοχαστικός γλύπτης της Αθήνας με αξιόλογη πορεία, που απέδιδε πειστικά και με μεγάλη ευαισθησία τα κατοικίδια ζώα. Μια επίσκεψη στο ατελιέ του, που έχει διατηρηθεί σε άψογη κατάσταση, αποτέλεσε το ερέθισμα για να τον ανακαλύψουμε και να τον επανεκτιμήσουμε. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Εικαστικά / Ένας Ιούνιος γεμάτος τέχνη: 28 εκθέσεις που αξίζει να δείτε

Μια σειρά από εκθέσεις σημαντικών καλλιτεχνών χαρακτηρίζουν την έναρξη του καλοκαιριού. Από τα Plásmata 3 της Στεγης έως την αναδρομική έκθεση του Takis κι από τη Marlene Dumas έως την Charline von Heyl.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μαρλέν

Εικαστικά / Marlene Dumas: «Η τέχνη είναι πάντοτε μια πράξη εναντίον της βίας»

Η κορυφαία Νοτιοαφρικανή ζωγράφος παρουσιάζει την πρώτη ατομική της έκθεση στην Ελλάδα, στην οποία τα έργα της διαλέγονται με αρχαιότητες από τις μόνιμες συλλογές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Πρόδρομος Τσιαβός: «Στην παρουσία μας στον δημόσιο χώρο ο στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση αλλά να ακούσουμε, να συζητήσουμε, να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Plāsmata 3 / Πρόδρομος Τσιαβός: «Στόχος μας δεν είναι απλά να κάνουμε μια έκθεση, αλλά να αφήσουμε κάτι πίσω μας»

Ο επικεφαλής Ψηφιακής Ανάπτυξης και Καινοτομίας του Ιδρύματος Ωνάση μιλά με υπόκρουση τα ασταμάτητα τιτιβίσματα των πουλιών που έρχονται από τα σκιερά δέντρα του Πεδίου του Άρεως.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα σε μια συνάντηση με τη σύγχρονη τέχνη σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά

Εικαστικά / Η Ραλλού Μάνου, ο Γρηγόρης Σεμιτέκολο και η Ναυσικά Πάστρα «συνομιλούν» με τη σύγχρονη τέχνη

Οι τρεις Έλληνες πρωτοπόροι καλλιτέχνες που στιγμάτισαν την ελληνική δημιουργία, σε μια απρόσμενη διαγενεακή συνάντηση με τη Sagg Napoli και τον Mungo Thomson, σε ένα εργοστάσιο στον Πειραιά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
PLASMATA 3 TOPIC

Plāsmata 3 / Plāsmata 3: «Ο πιο σύντομος δρόμος είναι πάντα ο λιγότερο ενδιαφέρων»

Η Αφροδίτη Παναγιωτάκου, καλλιτεχνική διευθύντρια του Ιδρύματος Ωνάση, επιμελείται μαζί με την ομάδα της Στέγης μια έντυπη «ξενάγηση» στην έκθεση «Plāsmata 3: We’ve met before, haven’t we?», που παρουσιάζεται στο Πεδίον του Άρεως.
THE LIFO TEAM
O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Εικαστικά / O Jean Tinguely σατίριζε την εξάρτησή μας από την τεχνολογία πολύ πριν το AI

Τα παράξενα μηχανικά γλυπτά του πρωτοποριακού καλλιτέχνη –του οποίου φέτος γιορτάζονται τα 100 χρόνια από τη γέννησή του με εκθέσεις σε όλο τον κόσμο– αποτελούν ένα σαρδόνιο σχόλιο και για τη σύγχρονη κοινωνία.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
2ο κομμάτι Αφροδίτη

Onassis Stegi / Ξενάγηση στα Plāsmata: Κεφάλαιο 2

«Μας αρέσει η παρέκκλιση και η απόκλιση. Στη ζωή, γενικά. Στους ανθρώπους. Και στην τέχνη. Και εδώ. Από τον Ροδώνα στη Γαρδένια, από τις Αριές στο θέατρο Αλίκη. Οι σπείρες έχουν φτιαχτεί για να τις περπατήσεις και τα παρτέρια για να σταθείς».
ΑΦΡΟΔΙΤΗ ΠΑΝΑΓΙΩΤΑΚΟΥ