Εγγραμματοσύνη υγείας και επικοινωνία στη θωράκιση των ασθενών

Εγγραμματοσύνη υγείας και επικοινωνία στη θωράκιση των ασθενών Facebook Twitter
Ο Βασίλης Γράβαρης είναι υπεύθυνος επικοινωνίας του Συλλόγου Ασθενών Ήπατος Ελλάδος «Προμηθέας».
0


— Τον τελευταίο καιρό ακούμε όλο και περισσότερο ότι υπάρχει ανάγκη για εγγραμματοσύνη των ασθενών αλλά και του γενικού πληθυσμού σε ζητήματα υγείας. Ποια είναι, τελικά, η προστιθέμενη αξία της;
Η εγγραμματοσύνη στην υγεία, πολύ περισσότερο από πολιτική, συνιστά κοινωνική κουλτούρα. Είναι μια συνεχής διαδικασία που πρέπει να ξεκινά από κάτω προς τα πάνω, από τον καθένα μας δηλαδή, προκειμένου εν τέλει να υιοθετηθεί καθολικά από την πολιτεία. Λόγος περί εγγραμματοσύνης υγείας είναι λόγος που αφορά τόσο τον ασθενή όσο και καθολικά τον λήπτη υπηρεσιών υγείας.

Για τον ασθενή, η έννοια «εγγραμματοσύνη» επιδέχεται πολλαπλές ερμηνείες, όλες με θετικό πρόσημο. Αρχικά, σημαίνει κοινό κώδικα επικοινωνίας με τους υπόλοιπους εμπλεκόμενους φορείς στην υγεία και ως εκ τούτου τεκμηριωμένες, επί ίσοις όροις διεκδικήσεις δικαιωμάτων. Λαμπρό παράδειγμα στα ηπατικά νοσήματα συνιστά η τριετής διεκδίκηση του «Προμηθέα» και οι θεσμικές πιέσεις που άσκησε την προηγούμενη δεκαετία για καθολική πρόσβαση των ασθενών στο φάρμακο της ηπατίτιδας C.

Ποιος θα πίστευε ότι ένας σύλλογος ασθενών θα μπορούσε να καταφέρει ανάλογες θεσμικές παρεμβάσεις και ουσιαστικά, για να το πούμε πιο απλά, να κάνει την πολιτεία να τον ακούσει. Κλειδί σε αυτό το ταξίδι αποτέλεσαν οι καταρτισμένοι ασθενείς ήπατος, οι patient experts, όπως συνηθίζουμε να λέμε, οι οποίοι, συνομιλώντας τεκμηριωμένα με πολιτεία, φορείς και επιστημονική κοινότητα, πίεσαν, διεκδίκησαν και πέτυχαν, φέρνοντας τις δικές τους εμπειρίες στο τραπέζι του διαλόγου.

Η εγγραμματοσύνη συνιστά «εμβόλιο πρόληψης» για τη δημόσια υγεία αλλά και για μια ανερχόμενη, σιωπηλή πανδημία που εμφανίστηκε μαζί με τον Covid-19.

Εγγραμματοσύνη σημαίνει συμμόρφωση του ασθενούς με τη θεραπεία. Έρευνα που εκπόνησε το Ινστιτούτο Πολιτικής Υγείας το 2022 ανέδειξε πως οι ασθενείς με χαμηλό δείκτη εγγραμματοσύνης κοστίζουν στο σύστημα υγείας 4 φορές περισσότερο συγκριτικά με τους περισσότερο καταρτισμένους, ιδίως σε μια περίοδο που η Ελλάδα εξακολουθεί να είναι πρωταθλήτρια σε ιδιωτικές δαπάνες υγείας (35%). Αυτό συμβαίνει κατά κύριο λόγο καθώς ο ασθενής θα αξιολογήσει εσφαλμένα μια διάγνωση ή σχετικές οδηγίες του γιατρού του, επιλέγοντας πολλές φορές την επίσκεψη σε πρωτοβάθμιες δομές χωρίς να είναι απαραίτητα αναγκαίο αλλά και την παρέκκλιση από τη θεραπευτική αγωγή. 

Είναι, λοιπόν, σαφές ότι κλειδί για την προάσπιση των δικαιωμάτων του ασθενούς είναι πρωτίστως ο ίδιος, μέσα από τη συνεχή εκπαίδευσή του. Στην κατεύθυνση αυτή σπουδαίο ρόλο διαδραματίζουν οι σύλλογοι ασθενών, οι οποίοι πολλές φορές υλοποιούν με πενιχρά μέσα σχετικά εκπαιδευτικά προγράμματα για τα μέλη τους και φυσικά οι συλλογικότητες ασθενών σε οριζόντια κλίμακα. Σκέλος της ίδιας εξίσωσης, όμως, θα πρέπει να αποτελεί και η εγγραμματοσύνη των επαγγελματιών υγείας έναντι του ασθενούς. Είναι ουκ ολίγες οι φορές που δεχόμαστε τηλεφωνήματα ασθενών στον σύλλογο, οι οποίοι κυριολεκτικά προσπαθούν να αποκρυπτογραφήσουν δύσκαμπτες ιατρικές ορολογίες που έχουν μόλις λάβει, επομένως είναι πιθανό να υποπέσουν σε σειρά εσφαλμένων κινήσεων.

Στο ευρύτερο κομμάτι του εκπαιδευμένου πολίτη, η εγγραμματοσύνη συνιστά «εμβόλιο πρόληψης» για τη δημόσια υγεία αλλά και για μια ανερχόμενη, σιωπηλή πανδημία που εμφανίστηκε μαζί με τον Covid-19. Είναι τα λεγόμενα infodemics, δηλαδή η παραπληροφόρηση για ζητήματα υγείας, ιδίως με αγωγό τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Εδώ και 4 χρόνια γινόμαστε μάρτυρες ακραίων θεωριών συνωμοσίας τόσο από άτομα με συγκεκριμένη ατζέντα όσο και από απλούς «Dr. Google» που παρασέρνουν συμπολίτες μας ακόμα και στον θάνατο.

Στα ελληνικά δεδομένα, ανατρέχοντας στην προαναφερθείσα έρευνα του Ινστιτούτου Πολιτικής Υγείας, αρκεί να αναφέρουμε ότι τα 2/3 των Ελλήνων δυσκολεύονται να καταλάβουν βασικές πληροφορίες υγείας, γεγονός που αφενός τους κάνει πολυδάπανους για το σύστημα αφετέρου βασικό κοινό-στόχο οποιασδήποτε πηγής παραπληροφόρησης. 

Ξεκίνησα την απάντηση με μια βασική παραδοχή, πως η εγγραμματοσύνη είναι αρχικά υπόθεση προσωπική και μετά πολιτική. Είναι νομίζω κατανοητό, βάσει όσων προηγήθηκαν, πως όσα σωστά προγράμματα κι αν υλοποιηθούν, δεν θα αξιοποιηθούν στο έπακρο αν εμείς, μέσα μας, δεν έχουμε τη νόρμα, την κουλτούρα να εκπαιδευτούμε σε ζητήματα υγείας. Και μιλώ για μια διά βίου εκπαίδευση που ξεκινά από την οικογένεια και το σχολείο, περιλαμβάνοντας τα κατάλληλα εργαλεία που θα παρακινούν το παιδί να μάθει, να ψάξει, να αξιολογήσει. Εν ολίγοις, μια εκπαίδευση που θα πλάθει ενεργούς πολίτες, δημιουργώντας με τη σειρά της πάγιες αναγκαιότητες σε πολιτικές υγείας.  

— Πόσο σημαντική είναι η επικοινωνία και εξωστρέφεια για έναν σύλλογο ασθενών, τόσο σε καμπάνιες επικοινωνίας αλλά και σε καθημερινή βάση;
Είναι γεγονός πως επικοινωνία και εξωστρέφεια θεωρούνται για πολλούς συλλόγους ασθενών είδος πολυτελείας. Κι αυτό γιατί, παρά τα βήματα προόδου που έχουν κάνει, καλύπτοντας βασικές ανάγκες στο πεδίο, στην πλειοψηφία τους είναι υποστελεχωμένοι, λειτουργώντας με ελάχιστους ή καμιά φορά και με ανεπαρκείς πόρους. Μελέτη χαρτογράφησης του Ινστιτούτου Πολιτικής Υγείας ανέδειξε ότι σχεδόν οι μισοί σύλλογοι ασθενών (43%) λειτουργούν αποκλειστικά με εθελοντές, με βασική πηγή εσόδων τις συνδρομές μελών (32%) και οριακά μηδαμινή κρατική χρηματοδότηση (5%). Κι όλα αυτά όταν η πλειοψηφία των διοικητικών συμβουλίων τους απαρτίζεται από ασθενείς που καλούνται να συνδυάσουν μια δύσκολη καθημερινότητα ως νοσούντες με όσο γίνεται πιο ομαλή λειτουργία του συλλόγου τους. 

Παρά τη δύσκολη ζυγαριά, πρέπει να γίνει αντιληπτό πως, χωρίς επικοινωνία, όλα βρίσκονται στο σκοτάδι. Επικοινωνία σημαίνει πρωτίστως οικονομική διαφάνεια, ιδίως σε μια περίοδο που οι ΜΚΟ είναι ουραγοί στην εμπιστοσύνη των πολιτών (49,6%), όπως αναδεικνύει σχετική έρευνα της διαΝΕΟσις. Σημαίνει επίσης εγκαθίδρυση του αποτυπώματος και της στρατηγικής του Συλλόγου στην κοινότητα αλλά και προσέλκυση νέων πόρων, που είδαμε από τα παραπάνω στοιχεία πόσο απαραίτητη είναι.

Χρησιμοποιώντας, όπως συνηθίζω να λέω, μια επικοινωνία της… υγρασίας, ο σύλλογος, οι αξίες και οι δράσεις του πρέπει να «τρυπώνουν», όπως και το νερό, σε κάθε χαραμάδα, χρησιμοποιώντας τη σωστή γλώσσα. Με διαφορετικό τρόπο θα απευθυνθούμε στα ΜΜΕ, σε υποστηρικτές και μέλη μας και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Για παράδειγμα, δεν θα χρησιμοποιήσουμε ίδια γλώσσα στο Facebook, που αφορά ηλικιακά μεγαλύτερο πληθυσμό, και ίδια στο Instagram, που απευθύνεται σε νεανικότερο κοινό. 

Οι εκστρατείες ευαισθητοποίησης αποτελούν ένα ξεχωριστό κεφάλαιο. Δυστυχώς, δεν είναι λίγες οι φορές που βλέπουμε μηνύματα προστακτικής. Είναι, όπως λέω, οι καμπάνιες «κουνάμε το δάχτυλο» στον αποδέκτη, νομίζοντας πως έτσι μπορούμε να τον ευαισθητοποιήσουμε, ενώ μετά βεβαιότητας εκείνος θα τις προσπεράσει στο επόμενο δευτερόλεπτο και γιατί είναι παρωχημένες, χωρίς ιδιαίτερη φαντασία, και, κυρίως, γιατί ο διδακτικός τους χαρακτήρας θα τις κάνει αυτομάτως ξένο σώμα.

Αντιθέτως, είναι ευκαιρία να αρχίσουμε να προσεγγίζουμε τα πράγματα με μια πιο χιουμοριστική και φιλική ματιά, πάντα βέβαια συνοδευόμενη από έγκυρη επιστημονική πληροφορία. Εφαρμογή αυτής της φιλοσοφίας αποτέλεσε η καμπάνια του «Προμηθέα» το 2020, «Δουλεύει για σένα!». Κληθήκαμε τότε να προσεγγίσουμε την πολύ σοβαρή νόσο του καρκίνου του ήπατος, ευαισθητοποιώντας ασθενείς και γενικό πληθυσμό για τους παράγοντες κινδύνου. Αντί, λοιπόν, να μιλήσουμε για τη νόσο με ξύλινη γλώσσα και να την αναδείξουμε ευθέως, φοβίζοντας το κοινό, επιλέξαμε τη χιουμοριστική οδό, βάζοντας το συκώτι στη θέση του πιεσμένου υπεύθυνου γραφείου, με τα υπόλοιπα όργανα, καθένα από τα οποία ακολουθούσε μια κακή συνήθεια, να είναι οι συνάδελφοί του.

Η καμπάνια σημείωσε σχεδόν 1 εκατομμύριο προβολές, πάνω από 1.000 αναδημοσιεύσεις και ο σύλλογος δέχτηκε 500 τηλεφωνήματα, ακριβώς γιατί έφερε μια νέα, φρέσκια και φιλική εκδοχή στα κοινά-στόχους. 
Επένδυση στην επικοινωνία είναι πρωτίστως επένδυση σε βιωσιμότητα, αποτύπωμα, αρχές και αξίες για έμπρακτα και ενεργά αποτελέσματα.

Υγεία & Σώμα
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πόσο απέχουμε από την εξάλειψη της ηπατίτιδας C στην Ελλάδα

Υγεία & Ευεξία / Πόσο απέχουμε από την εξάλειψη της ηπατίτιδας C στην Ελλάδα

Μετά το πάγωμα των δράσεων για την εξάλειψη της ηπατίτιδας C που προκάλεσε η πανδημία, ο αγώνας πρέπει να συνεχιστεί και να επιταχύνουμε τον βηματισμό για να πετύχουμε τον στόχο τον οποίο έθεσε ο ΠΟΥ.
ΣΠΗΛΙΟΣ ΜΑΝΩΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ
Μύθος πως η ηπατίτιδα C αφορά τις ζωές των άλλων

Υγεία & Σώμα / Μύθος πως η ηπατίτιδα C αφορά τις ζωές των άλλων

Θεωρείς πως η ηπατίτιδα C είναι νόσος μιας μειονότητας και δεν αφορά ανθρώπους σαν κι εσένα; Ξανασκέψου το, γιατί οι ασθενείς στην Ελλάδα αγγίζουν τους 100.000 και πάνω από τα 2/3 δεν υποψιάζονται καν ότι νοσούν.
ΤΟΥ ΑΝΔΡΕΑ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ*
«City Connect» για την έγκαιρη διάγνωση της ηπατiτιδας σε 3 πoλεις της Βoρειας Ελλάδας

Υγεία & Ευεξία / «City Connect» για την έγκαιρη διάγνωση της ηπατiτιδας σε 3 πoλεις της Βoρειας Ελλάδας

Πατάει γκάζι για τρίτη φορά η πρωτοβουλία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την ηπατίτιδα «City Connect» σε ένα νέο οδοιπορικό που θα πραγματοποιηθεί από 14 έως 17 Ιουνίου σε 3 πόλεις της Βόρειας Ελλάδας.
THE LIFO TEAM
Ο Dr. Δημήτρης Τσουκαλάς εξηγεί πώς μπορούμε να προλάβουμε και να αντιμετωπίσουμε τα αυτοάνοσα νοσήματα

Συνεντεύξεις / Ο Dr. Δημήτρης Τσουκαλάς εξηγεί πώς μπορούμε να προλάβουμε και να αντιμετωπίσουμε τα αυτοάνοσα νοσήματα

Τι ακριβώς είναι τα αυτοάνοσα νοσήματα και πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν, σύμφωνα με τον ιατρό και επιστημονικό διευθυντή του ιατρικού ομίλου Metabolomic Medicine.

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Υπάρχουν πράγματι τροφές που «καίνε» λίπος;

Ψυχή & Σώμα / Υπάρχουν πράγματι τροφές που «καίνε» λίπος;

Βοηθούν όντως κάποιες τροφές στις καύσεις ή είναι απλώς ένας διατροφικός μύθος; Στο σημερινό επεισόδιο συζητάμε με τον διαιτολόγο Χρήστο Δερδεμέζη για το πώς μπορούμε να υποστηρίξουμε με απλούς τρόπους τον μεταβολισμό μας.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Είναι αλήθεια ότι στην εμμηνόπαυση παχαίνουμε χωρίς να τρώμε;

Ψυχή & Σώμα / Είναι αλήθεια ότι στην εμμηνόπαυση παχαίνουμε χωρίς να τρώμε;

Τι σημαίνει «σωστή» διατροφή στην εμμηνόπαυση; Υπάρχουν τροφές που βοηθούν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων; Πόσοι από τους διατροφικούς «κανόνες» που ακούμε είναι μύθοι; Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον νοσοκομειακό διαιτολόγο Χρήστο Παπαβαγγέλη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
«Γονείς, ψυχραιμία! Υπάρχει τρόπος για ήρεμη γονεϊκότητα;»

Ζωή στα καλύτερά της / «Γονείς, ψυχραιμία! Υπάρχει τρόπος για ήρεμη γονεϊκότητα;»

Μια συζήτηση με την παιδοψυχολόγο και οικογενειακή ψυχοθεραπεύτρια Ηλέκτρα Κτενά για το γονεϊκό άγχος και το τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να χτίσουν ουσιαστικές σχέσεις εμπιστοσύνης με τα παιδιά τους, στο πλαίσιο της σειράς podcast «Ζωή στα καλύτερά της», με την υποστήριξη των συμπληρωμάτων διατροφής EVIOL.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ginger shots: Υπερδύναμη για το ανοσοποιητικό μας ή σκέτο hype;

Ψυχή & Σώμα / Ginger shots: Υπερδύναμη για το ανοσοποιητικό μας ή σκέτο hype;

Τα σφηνάκια τζίντζερ έχουν αποκτήσει φανατικό κοινό και προβάλλονται ως ένα φυσικό booster για το ανοσοποιητικό μας σύστημα. Πόση αλήθεια, όμως, κρύβεται πίσω από αυτή τη διατροφική τάση; Η Μερόπη Κοκκίνη μιλά με τον διαιτολόγο Χρήστο Δερδεμέζη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ozempic και Mounjaro: Ιατρική επανάσταση ή παγίδα;

Ψυχή & Σώμα / Ozempic και Mounjaro: Επανάσταση στην απώλεια βάρους ή παγίδα;

Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τη διαιτολόγο Μελίνα Καριπίδου και τον ενδοκρινολόγο Μανώλη Σουβατζόγλου, οι οποίοι εξηγούν πώς λειτουργούν τα φάρμακα GLP-1, ποιοι μπορούν να τα πάρουν, τι ρόλο παίζει η διατροφή κατά τη χρήση τους – και τι συμβαίνει όταν διακοπούν.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Ο λάθος και ο σωστός τρόπος να δώσουμε κίνητρα σ’ ένα παιδί

Υγεία & Σώμα / Ο λάθος και ο σωστός τρόπος να δώσουμε κίνητρα σε ένα παιδί

Το κλειδί για την ανατροφή ικανών νέων ανθρώπων δεν είναι να εστιάζουμε στις δυσκολίες και τα ελλείμματά τους, αλλά να αναγνωρίσουμε και να καλλιεργήσουμε τα προτερήματά τους – να εντοπίσουμε αυτό που οι ειδικοί στην ανάπτυξη του παιδιού αποκαλούν «νησίδες ικανότητας».
THE LIFO TEAM
Κοιλιοκάκη, η σιωπηλή νόσος της γλουτένης

Υγεία & Σώμα / Κοιλιοκάκη: Η σιωπηλή νόσος της γλουτένης

Οι διατροφικές δυσανεξίες μπορούν να κάνουν την καθημερινότητα βάσανο. Η πιο συχνή διαταραχή, που μπορεί να εκδηλωθεί σε οποιαδήποτε ηλικία, είναι η κοιλιοκάκη. Τι συμπτώματα έχει και πώς γίνεται η διάγνωση;
ΑΛΕΞΙΑ ΣΒΩΛΟΥ
Τι είναι οι υπέρ-επεξεργασμένες τροφές;

Ψυχή & Σώμα / Τι είναι οι υπέρ-επεξεργασμένες τροφές;

Ποιες τροφές μάς κάνουν πραγματικά καλό; Πόσο junk food επιτρέπεται να καταναλώνουν τα παιδιά και πόση ζάχαρη; Και πώς ενισχύουμε το μικροβίωμα του οργανισμού; Η Τζούλη Αγοράκη συζητά με την κλινική διατροφολόγο Κωνσταντίνα Κεραμύδα για το ποιες τροφές, ενώ μοιάζουν αθώες, είναι άκρως επικίνδυνες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
DIET

Υγεία & Σώμα / «Είναι τεράστιο θέμα το bullying για το φαγητό στη δουλειά»

Η Εμμανουέλα Λεουνάκη είναι διαιτολόγος-διατροφολόγος αλλά έχει μια διαφορετική προσέγγιση απ’ τη συνηθισμένη: δεν εστιάζει στη ζυγαριά αλλά στη συναισθηματική σχέση μας με το φαγητό και στην κοινωνική πίεση που οδηγεί σε μειωμένη αυτοεκτίμηση.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Nερό με λεμόνι: Θα χάσουμε κιλά αν το πίνουμε κάθε μέρα;

Ψυχή & Σώμα / Nερό με λεμόνι: Ισχύει ότι βοηθά στην απώλεια κιλών;

Το πρωινό ρόφημα με χλιαρό νερό και λεμόνι έχει γίνει viral στο TikTok, καθώς πολλοί είναι αυτοί που ορκίζονται στα οφέλη του: από καλύτερη πέψη και αποτοξίνωση, μέχρι λαμπερό δέρμα και ενίσχυση του ανοσοποιητικού. Αλλά τι από όλα αυτά μπορεί να αποδειχθεί επιστημονικά; Πρόκειται για ακόμα έναν διατροφικό μύθο; Η Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον διαιτολόγο Χρήστο Δερδεμέζη.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η ευτυχία ενός πιο ήσυχου Εγώ 

Υγεία & Σώμα / Το «ήσυχο Εγώ» είναι η λύση στον ναρκισσισμό των social media

Πρόκειται για έναν όρο που επινοήθηκε από τους ψυχολόγους, ως αντίδραση στη διαρκή αυτοπροβολή της εποχής μας, προτείνοντας μια ισορροπημένη ταυτότητα που συνδυάζει την αυτογνωσία με το ενδιαφέρον για τους άλλους.
THE LIFO TEAM
Εγκυμοσύνη: η καλύτερη περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας ή μια δοκιμασία;

Ψυχή & Σώμα / Εγκυμοσύνη: Η καλύτερη περίοδος στη ζωή μιας γυναίκας ή μια δοκιμασία;

Η Τζούλη Αγοράκη συνομιλεί με την οκτώ μηνών έγκυο Παυλίνα Βουλγαράκη για τα αντιφατικά συναισθήματα μιας περιόδου που, αν και διαρκεί μόνο εννέα μήνες, ίσως τελικά δεν είναι τόσο ειδυλλιακή όσο την παρουσιάζουν.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ