Τραυματικές τηλεοπτικές στιγμές της παιδικής ποπ κουλτούρας του ’80

Τραυματικές τηλεοπτικές στιγμές της παιδικής ποπ κουλτούρας του ’80 Facebook Twitter
Η «Κάντυ-Καντυ» ήταν ένα γιαπωνέζικο anime της δεκαετίας του ’70 που θύμιζε έντονα παιδική σαπουνόπερα.
0

Φρουτοπία

Η σκηνή που τηγανίζουν τον Θάνο το κολοκυθάκι (1985)

Λόγω του ΛΕΞ και του πρόσφατου βίντεο για τον νέο του δίσκο G.T.K. θυμήθηκα μία από τις μοναδικές σειρές που με τρομοκρατούσε ως παιδί. Η Φρουτοπία υπήρχε ως παιδικό κόμικ και μεταφέρθηκε στην οθόνη με μαριονέτες κουκλοθέατρου το 1985. Να ήταν οι μαριονέτες και τα σκηνικά που μου φαινόντουσαν σκοτεινά; Η «πολιτική» υπόθεση με τα εξεγερμένα φρούτα που κυνηγούσαν τους μανάβηδες; Μπορεί να ήταν και η συνωμοτική, ψιθυριστή φωνή του Δημήτρη Πιατά που έκανε τον Πίκο Απίκο. Δεν θα ξεχάσω ποτέ τη μέρα που ο Θάνος το κολοκυθάκι είδε εφιάλτη ότι τον αλευρώνουν και τον τηγανίζουν. Οι στριγκλιές του μέσα στο τηγάνι με στιγμάτισαν. Δεν ξαναείδα ποτέ Φρουτοπία.

Κάντυ Κάντυ

Ο Άντονι πέφτει από το άλογο (1986)

Πρόκειται για σκηνή που σημάδεψε μια ολόκληρη γενιά. Η «Κάντυ-Καντυ» ήταν ένα γιαπωνέζικο anime της δεκαετίας του ’70 που θύμιζε έντονα παιδική σαπουνόπερα. Η πρωταγωνίστρια, η ορφανή Κάντυ φεύγει από το ορφανοτροφείο στο Μίσιγκαν όταν την υιοθετεί μια πλούσια οικογένεια Άγγλων. Όλα βαίνουν καλώς μέχρι που ο αγαπημένος της, ο Άντονι, πέφτει από το άλογο και πεθαίνει στο κυνήγι της αλεπούς. Η σκηνή του θανάτου του, που η Κάντυ ουρλιάζει «Άντονυυυυυυ» και η οθόνη βάφεται κόκκινη και μπλε στοίχειωσε την παιδική μου ηλικία. Από τότε, κάθε φορά που άκουγα το τραγούδι των τίτλων, στριβόταν η κοιλιά μου. Απ’ ό,τι φαίνεται, δεν είμαι η μόνη. Το 2022 ανέβηκε στην Εναλλακτική Σκηνή της Λυρικής Σκηνής το έργο Ο θάνατος του Άντονι του Χαράλαμπου Γωγιού. Το δελτίο Τύπου της παράστασης μιλούσε για μια «εννοιολογική όπερα δωματίου» και κατέληγε: «Γιατί κλάψαμε τόσο πολύ στο τέλος εκείνου του μοιραίου επεισοδίου στα μέσα της δεκαετίας του ’80, όταν ο Άντονι, ο ξανθός αγαπημένος της Κάντυ, έπεσε από το άλογο;».

Ο κήπος με τα αγάλματα

Τραγούδι τίτλων (1981)

Σε σενάριο και σκηνοθεσία Παντελή Βούλγαρη, ο «Κήπος με τα αγάλματα» παιζόταν ξανά και ξανά τα καλοκαίρια εναλλάξ με τον «Θησαυρό της Βαγίας» και το «Καπλάνι της βιτρίνας» – όλες προβάλλονταν ως «σοβαρές» παιδικές σειρές. Δεν είναι μόνο πως ήταν διασκευές βιβλίων αλλά και πως ήταν παιδικές σειρές από αυτές που θα ήθελαν οι μεγάλοι να αρέσουν στα παιδιά. Τους άρεσαν; Δεν είμαι σίγουρη. Το βιβλίο της Ελένης Σαραντίτη-Παναγιώτου έχει χαριτωμένη πλοκή: μια παρέα παιδιών στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών ανακαλύπτει μια σειρά αγαλμάτων θαμμένων σε μια παραλία. Τα μεταφέρουν προσωρινά σε έναν κήπο και ξεκινούν να τους κάνουν παρέα, μέχρι που αναγκάζονται να τα αποχωριστούν. Η σειρά είναι εξαιρετικά καλογυρισμένη. Πιθανόν, αυτό που με τρόμαζε ήταν η τρομερά μελαγχολική μουσική των τίτλων που είχε γράψει ο Σταμάτης Σπανουδάκης προτού αφοσιωθεί στον Μέγα Αλέξανδρο.

Η Ανατομία ενός εγκλήματος

Εισαγωγή (1992)

Πριν από τη «Δέκατη Εντολή», πριν από τον «Κόκκινο Κύκλο», το «Ου φονεύσεις» ή τον «Τρίτο Νόμο» υπήρχε η «Ανατομία ενός εγκλήματος». Σίγουρα δεν ήταν μια σειρά για παιδιά ή εφήβους, άλλο που καθόμασταν όλοι και τη βλέπαμε. Σε αντίθεση με τα επόμενα σίριαλ του Πάνου Κοκκινόπουλου, η «Ανατομία», εκτός από τα σενάρια του Πέτρου Μάρκαρη, είχε και έναν αφηγητή. Ο Γρηγόρης Βαλτινός, ντυμένος με κοστούμι με βάτες και πολύχρωμες γραβάτες, όπως κάθε άντρας στην αρχή της δεκαετίας του ’90, εμφανιζόταν σε διάφορες στιγμές του επεισοδίου μέσα σε κάποιο σκοτεινό γραφείο ή βιβλιοθήκη, κοιτούσε την κάμερα κι έλεγε πράγματα όπως «λένε συχνά πως η αγάπη ενώνει και το μισός χωρίζει. Αμφιβάλλω». Το πιο τρομακτικό απ’ όλα ήταν η εισαγωγή. Έπαιζε μια υπόκωφη μουσική και ο Γρηγόρης Βαλτινός ξεπρόβαλε μέσα από το σκοτάδι μιας βιβλιοθήκης: «Καλησπέρα σας. Είμαι ο Γρηγόρης Βαλτινός. Ο σεναριογράφος αυτής της σειράς μού έδωσε τον ρόλο του αφηγητή. Προσωπικά, πιστεύω ότι περισσότερο από ένας αφηγητής είμαι ένας ξεναγός. Τα γεγονότα αυτής της σειράς μπορεί να συνέβησαν χτες, πριν από μία εβδομάδα ή πριν από πολλά χρόνια. Δεν έχει σημασία. Θα τα ανασύρω μέσα από βιβλία, περιοδικά, εφημερίδες, και θα τα ζωντανέψω μπροστά σας (...)». Μπρρρρ!

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Candy Candy κλαίει ακόμη για τον Anthony

Θέατρο / Η Candy Candy κλαίει ακόμη για τον Anthony

Mε αφορμή την όπερα «Ο θάνατος του Άντονυ», που ανεβαίνει στην Εθνική Λυρική Σκηνή, σε σύνθεση του Χαράλαμπου Γωγιού, λιμπρέτο του Γιάννη Φίλια και σκηνοθεσία του Δημήτρη Καραντζά, ανατρέχουμε στην ιστορία του θρυλικού άνιμε και σε έναν από τους πιο αδικοχαμένους ήρωες της παιδικής μας ηλικίας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Οθόνες / Αργύρης Παυλίδης: Η φωνή των παιδικών μας χρόνων

Ηθοποιός, σκηνοθέτης, παρουσιαστής παιδικών εκπομπών όπως οι θρυλικοί «Κόκκινοι Γίγαντες, Άσπροι Νάνοι», πρωτοπόρος της μεταγλώττισης και η φωνή αγαπημένων μας ηρώων σε σειρές και ταινίες κινουμένων σχεδίων. O Αργύρης Παυλίδης σε μια εκ βαθέων συνέντευξη στη LiFO.
ΜΑΝΟΣ ΝΟΜΙΚΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Από την απώλεια του Κώστα Σημίτη ως την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ και το κίνημα των Τεμπών

Πολιτική Ανασκόπηση 2025 / Η επανεμφάνιση του Αλέξη Τσίπρα, ο ΟΠΕΚΕΠΕ και το κίνημα των Τεμπών

Το 2025 μπήκε με τις μαζικές διαδηλώσεις για τα Τέμπη, οι οποίες επηρέασαν καθοριστικά τις πολιτικές εξελίξεις. Ήταν επίσης μια χρονιά κατά την οποία μεγάλο μέρος της πολιτικής ζωής εξελίχθηκε μέσα από εξεταστικές επιτροπές και δικαστήρια.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Οπτική Γωνία / Η Κίμπερλι Γκιλφόιλ και οι άλλοι «απόστολοι του MAGA» στην Ευρώπη

Συγγενείς και φίλοι του Ντόναλντ Τραμπ ή χορηγοί του MAGA, σχεδόν όλοι οι νέοι πρεσβευτές των ΗΠΑ στην Ευρώπη έχουν εξυμνήσει τον Αμερικανό Πρόεδρο δυνατά και επίμονα. Σχεδόν κανένας τους δεν έχει καμία διπλωματική εμπειρία.
THE LIFO TEAM
Delivery

Οπτική Γωνία / Οι αόρατοι ντελιβεράδες της Wolt και του efood:  Μια νέα «Μανωλάδα» έξω από την πόρτα σου

Πίσω από την ταχύτητα των παραδόσεων και την ευελιξία της gig economy ξεδιπλώνεται ένα αθέατο δίκτυο εκμετάλλευσης, μαύρης και υποδηλωμένης εργασίας: διανομείς που δουλεύουν με εξαντλητικά ωράρια, πίεση και απειλές. Τι ισχυρίζονται οι εργαζόμενοι διανομείς και τι απαντούν οι ψηφιακές πλατφόρμες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ