100 χρόνια Disney: Το ποντίκι που άλλαξε τον κόσμο

100 χρόνια Disney: Το ποντίκι που άλλαξε τον κόσμο Facebook Twitter
Κατά τον τελευταίο αιώνα η επιρροή της Disney στην ψυχαγωγία και την ποπ κουλτούρα –όχι μόνο στις ΗΠΑ αλλά και παγκοσμίως– υπήρξε βαθιά.
0

Ο ΓΟΥΟΛΤ ΝΤΙΣΝΕΪ είχε πει κάποτε ότι ελπίζει «να μην ξεχάσουμε ποτέ ένα πράγμα – ότι όλα ξεκίνησαν από ένα ποντίκι».

Πριν από εκατό χρόνια το στούντιο κινουμένων σχεδίων των αδελφών Ντίσνεϊ άνοιξε τις πόρτες του στο πίσω μέρος ενός κτηματομεσιτικού γραφείου στην περιοχή Los Feliz του Λος Άντζελες. Ο Γουόλτ Ντίσνεϊ είχε έρθει στο Χόλιγουντ εκείνο το καλοκαίρι μετά την πτώχευση της πρώτης του επιχείρησης, της Laugh-O-gram Films, στο Κάνσας Σίτι. Εντάχθηκε στο πλευρό του μεγαλύτερου αδελφού του, Ρόι, ο οποίος ζούσε ήδη στην Καλιφόρνια και ήταν πρόθυμος να ρισκάρει 250 δολάρια για τα όνειρα του μικρού αδελφού του.

Στις 16 Οκτωβρίου 1923 οι δυο τους υπέγραψαν μια συμφωνία για την παραγωγή ταινιών μικρού μήκους με έναν διανομέα της Νέας Υόρκης. Το μαγαζί μετονομάστηκε σε Walt Disney Studio τρία χρόνια αργότερα, μετά από προτροπή του Ρόι.

Κατά τον τελευταίο αιώνα η επιρροή της Disney στην ψυχαγωγία και την ποπ κουλτούρα –όχι μόνο στις ΗΠΑ αλλά και παγκοσμίως– υπήρξε βαθιά. Η εταιρεία διαμόρφωσε την ίδια τη φύση της ψυχαγωγίας μέσω των ταινιών της, των θεματικών πάρκων που έγιναν προορισμοί διακοπών, του στρατηγικού merchandising και των τηλεοπτικών δικτύων.

Ορόσημο υπήρξε η ταινία «Η Χιονάτη και οι Επτά Νάνοι» που έκανε πρεμιέρα στο Χόλιγουντ στις 21 Δεκεμβρίου 1937 αποσπώντας αποθεωτικά σχόλια. Ο κριτικός των L.A. Times Edwin Schallert χαιρέτισε την ταινία ως σπουδαίο καλλιτεχνικό επίτευγμα, ως «αληθινή ποίηση» και ως «επίκληση της μαγείας».

Ο Μίκι Μάους έκανε το ντεμπούτο του το 1928 με μια μικρού μήκους ταινία κινουμένων σχεδίων, η οποία εισήγαγε επίσης τον συγχρονισμένο ήχο σε αυτό που μέχρι τότε ήταν ένα βουβό μέσο. Η Disney ήταν πρωτοπόρος στην τεχνολογία των ηχητικών ταινιών, συγχρονίζοντας τη δράση στην οθόνη με ηχογραφημένη ομιλία, μουσική και ηχητικά εφέ.

Το στούντιο της Disney ήταν επίσης το πρώτο που χρησιμοποίησε το Technicolor, και το φιλμ «Λουλούδια και δέντρα», το οποίο κέρδισε το Όσκαρ μικρού μήκους κινουμένων σχεδίων του 1932, ήταν το πρώτο που έφερε το πλήρες χρώμα στα κινούμενα σχέδια.

100 χρόνια Disney: Το ποντίκι που άλλαξε τον κόσμο Facebook Twitter
Ο Γουόλτ Ντίσνεϊ με τη μακέτα της πρώτης Disneyland το 1955. Φωτ.: Disneyland.

Ορόσημο υπήρξε η ταινία «Η Χιονάτη και οι Επτά Νάνοι» που έκανε πρεμιέρα στο Χόλιγουντ στις 21 Δεκεμβρίου 1937 αποσπώντας αποθεωτικά σχόλια. Ο κριτικός των L.A. Times Edwin Schallert χαιρέτισε την ταινία ως σπουδαίο καλλιτεχνικό επίτευγμα, ως «αληθινή ποίηση» και ως «επίκληση της μαγείας». Η «Χιονάτη» εγκαινίασε μια χρυσή εποχή κλασικών ταινιών κινουμένων σχεδίων μεγάλου μήκους, με πασίγνωστους τίτλους όπως «Πινόκιο», «Φαντασία», «Μπάμπι», «Ωραία Κοιμωμένη» και «Πίτερ Παν».

Αργότερα, η Disney θα μετέβαινε με επιτυχία και στην παραγωγή mainstream οικογενειακών ταινιών με αποκορύφωμα την «Μαίρη Πόπινς». Αφού σκόνταψε στη δεκαετία του 1970 και του '80 με μερικές αποτυχίες υψηλού προφίλ, ακολούθως η Disney θα γνώριζε μια αναγέννηση των κινουμένων σχεδίων της με επιτυχίες όπως «Η Μικρή Γοργόνα», «Η Πεντάμορφη και το Τέρας» και «Ο Βασιλιάς των Λιονταριών», μεταξύ άλλων.

Στη δεκαετία του 1950, ο Ντίσνεϊ, αναγνωρίζοντας την επιρροή που θα είχε η τηλεόραση στην αμερικανική κουλτούρα, μπήκε στη μικρή οθόνη με τη σειρά ανθολογίας “Walt Disney’s Wonderful World of Color” η οποία θα παράμενε στον αέρα για 29 χρόνια σε διάφορες εκδοχές. Η σειρά εισήγαγε την κουλτούρα, την ψυχαγωγία και τις εκπαιδευτικές αναζητήσεις της Disney στα σπίτια όλου του κόσμου. Το Disney Channel, το οποίο ξεκίνησε το 1983, χάραξε μια προσοδοφόρα θέση στην καλωδιακή τηλεόραση για δεκαετίες. Το κανάλι βοήθησε επίσης στην ανάδειξη αστέρων όπως η Zendaya ("Shake It Up"), η Miley Cyrus ("Hannah Montana"), η Selena Gomez ("Wizards of Waverly Place") και ο Zac Efron ("High School Musical").

Στον 21ο αιώνα, ο κολοσσός της Disney εξαγόρασε μια σειρά από μεγάλα στούντιο με εκατοντάδες διάσημους χαρακτήρες. Η αρχή έγινε με την Pixar το 2006, για να ακολουθήσουν η Marvel Entertainment το 2009, η LucasFilm το 2012 και η 21st Century Fox το 2019.

Το πρώτο «θεματικό πάρκο» άνοιξε στο Άναχαϊμ της Καλιφόρνια στις 17 Ιουλίου 1955, με ένα ζωντανό τηλεοπτικό αφιέρωμα (ο μελλοντικός πρόεδρος Ρόναλντ Ρέιγκαν ήταν ένας από τους παρουσιαστές), και η Disneyland σύντομα θα γινόταν ένας από τους πιο διάσημους τουριστικούς προορισμούς στον κόσμο. Μέχρι τότε, ο όρος «θεματικό πάρκο» δεν χρησιμοποιούνταν ευρέως. Η Disneyland οδήγησε στο άνοιγμα του θέρετρου Walt Disney World κοντά στο Ορλάντο της Φλόριντα τον Οκτώβριο του 1971 (εγκαινιάστηκε πέντε χρόνια σχεδόν μετά τον θάνατο του Γουόλτ Ντίσνεϊ τον Δεκέμβριο του 1966) και άλλων «πάρκων ψυχαγωγίας» στο Παρίσι, το Τόκιο, τη Σαγκάη και το Χονγκ Κονγκ.

Όπως είχε πει ο Ντίσνεϊ: «Η Ντίσνεϊλαντ δεν θα ολοκληρωθεί ποτέ. Θα συνεχίσει να μεγαλώνει όσο υπάρχει φαντασία στον κόσμο».

Με στοιχεία από Los Angeles Times

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Οθόνες / 6 αποκαλυπτικά ντοκιμαντέρ για τη ζωή και τον κόσμο που ζούμε τώρα

Το Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Καστελλορίζου πρόβαλε φέτος ταινίες πολιτικά φορτισμένες που οραματίζονται ένα μέλλον χωρίς σύνορα. Έξι από αυτές έκαναν ιδιαίτερη εντύπωση χάρη στην αισθητική και την προβληματική τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Βίκι Κριπς στη LIFO: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Οθόνες / Βίκι Κριπς: «Καθένας επιλέγει το δικό του δηλητήριο»

Η ηθοποιός που στάθηκε σαν ίση προς ίσο απέναντι σε ολόκληρο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις μιλάει στη LiFO σε μια συνέντευξη εφ’ όλης της ύλης με αφορμή την κυκλοφορία του «Hot Milk», που συμπεριλαμβάνει γυρίσματα στη χώρα μας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ο ξεχασμένος απαγωγέας Τόνι Κυρίτσης, που ενέπνευσε τον Γκας Βαν Σαντ για το Dead Man's Wire

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Dead Man’s Wire»: Η χλιαρή επιστροφή του Γκας βαν Σαντ

Μετά από πέντε χρόνια ο Αμερικανός σκηνοθέτης επανέρχεται με την ξεχασμένη ιστορία ενός απαγωγέα, κάνοντας μια βιογραφία με νόημα, που όμως δεν προσθέτει κάτι στη φιλμογραφία του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Οθόνες / To αριστουργηματικό Ran του Κουροσάβα και 8 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Μια ταινία βασισμένη σε βιβλίο του Στίβεν Κινγκ, η επιστροφή του Ντάρεν Αρονόφσκι, η καλύτερη ταινία του Κουροσάβα σε επανέκδοση και το τέταρτο μέρος της σειράς ταινιών θρίλερ «Το Κάλεσμα» – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
«Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Η φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ζωντανεύει στη Βενετία

Έκκληση από τους συντελεστές της ταινίας της Κάουτερ Μπεν Χάνια να σταματήσουν επιτέλους οι δολοφονίες παιδιών στη Γάζα, με αφορμή το σπαρακτικό τηλεφώνημα της 6χρονης Παλαιστίνιας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
A House of Dynamite

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «House of Dynamite»: Η Κάθριν Μπίγκελοου πατάει το κουμπί – και μας κόβει την ανάσα

Με χειρουργική ακρίβεια, η πρώτη γυναίκα που τιμήθηκε με Όσκαρ σκηνοθεσίας μας πείθει ανατριχιαστικά για τον επικείμενο πυρηνικό όλεθρο.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο μάγος του Κρεμλίνου

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «Ο μάγος του Κρεμλίνου»: Ο ρυθμιστής του Πούτιν δεν χωρά σε ταινία

Πίσω από το ψυχρό πρόσωπο της εξουσίας, κρύβεται ο ψίθυρος ενός σύγχρονου Ρασπούτιν. Ο Ολιβιέ Ασαγιάς τον ακολουθεί – αλλά μήπως τον πρόδωσε η φόρμα;
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
No other choice

Ανταπόκριση από τη Βενετία / «No other choice»: Η ταινία που θα οδηγήσει τον Παρκ Τσαν-γουκ στα Όσκαρ

Ο Κορεάτης σκηνοθέτης παραμένει ένας από τους μεγάλους σύγχρονους κινηματογραφιστές, αν και η αντικαπιταλιστική του σάτιρα «No other choice» δεν είναι η καλύτερή του ταινία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Είναι σαν να κάνεις τον Δράκουλα χορτοφάγο»: Γιατί το σέξι τέρας του Φρανκενστάιν που παίζει ο Τζέικομπ Ελόρντι είναι λάθος

Οθόνες / Γιατί το σέξι τέρας του νέου «Φρανκενστάιν» είναι λάθος

Στη διασκευή του κλασικού μυθιστορήματος της Μέρι Σέλεϊ από τον Γκιγιέρμο ντελ Τόρο πρωταγωνιστεί ο «εξωφρενικά όμορφος» Τζέικομπ Ελόρντι στον ρόλο του τέρατος – πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα μια ταινία χωρίς ειρμό. 
THE LIFO TEAM
O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Οθόνες / O Στίβεν Κινγκ στο σινεμά: Οι 10 καλύτερες μεταφορές

Είναι εντυπωσιακός ο αριθμός διασκευών του έργου του δημοφιλούς συγγραφέα που θα δούμε στο πανί, στο γυαλί και στο σανίδι, κι αυτό στάθηκε αφορμή για ένα αφιέρωμα στις καλύτερες ταινίες που ενέπνευσαν τα γραπτά του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

Ανταπόκριση από τη Βενετία / Φρανκενστάιν: Ένα θεσπέσιο μελόδραμα που σε παρασύρει και σε ματώνει

O Γκιγιέρμο Ντελ Τόρο θα έκανε την Μέρι Σέλεϊ περήφανη. Ο δικός του Φρανκενστάιν κατορθώνει να μην προδώσει το πνεύμα του πολυδιασκευασμένου μυθιστορήματός της.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Λούκα Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ανταπόκριση από τη Βενετία / After the Hunt: Το #MeToo στα χέρια του Γκουαντανίνο είναι μια μπερδεμένη υπόθεση

Ο Λούκα Γκουαντανίνο νοσταλγεί τη χαμένη τέχνη του διαλόγου, αλλά το After the Hunt χάνει το δίκιο του στην ακαδημαϊκή φλυαρία και τις σεναριακές αστοχίες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ