Πόσο πολύ έχει αλλάξει αυτή η πόλη 

Πόσο πολύ έχει αλλάξει αυτή η πόλη  Facebook Twitter
0

ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΠΕΡΙΠΟΥ ΕΝΑΝ ΜΗΝΑ, ένα πρωινό που χιόνιζε, βρέθηκα να περπατάω νωρίς στο Γκάζι. Eίχα ένα επαγγελματικό ραντεβού πέντε-έξι τετράγωνα μετά τον σταθμό του Κεραμεικού. Το τοπίο ήταν πιο αλλόκοτο από πότε. Στην αμήχανη συνύπαρξη χαμηλών σπιτιών και ολοκαίνουριων βιομηχανικών λοφτ είχαν προστεθεί και τα κλειστά κλαμπ, τρύπες που έχασκαν πίσω από ξεσκισμένα πόστερ και άδεια γκαράζ, τοίχοι βαμμένοι κίτρινοι με παρατημένες ζαρντινιέρες μπροστά στις νεραντζιές.

Σκέφτηκα όλες τις γειτονιές που έγιναν ξαφνικά της μόδας στην Αθήνα και γέμισαν μέσα σε ένα βράδυ με εκατοντάδες κλαμπ, μπαρ και εστιατόρια, σε έναν πρωτοφανή μαξιμαλιστικό οίστρο: ελληνάδικα, νεο-ταβέρνες με καρό τραπεζομάντιλα και βασιλικούς σε τσίγκινο γλαστράκι, frozen yoghurt, σουβλατζίδικα με πολυελαίους και μοβ καναπέδες, εστιατόρια μόνο με κρέας, ιρλανδικές παμπ, μπαρ με ναργιλέδες, μπαρ με πλακόστρωτα που θύμιζαν νησί, μπαρ βιομηχανικού τύπου copy-paste από το Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη με μπιλιάρδα και καβγάδες, ταράτσες με κοκοφοίνικες και μαξιλάρες.

Και μετά; Μετά τίποτα. «Πώς άλλαξε πάλι αυτή η πόλη», σκέφτηκα. 

Την εποχή της κρίσης η Αθήνα έχασε το ζωντανότερο κομμάτι της, τους νέους κατοίκους της. Όσοι μπορούσαν έφυγαν τρέχοντας για το εξωτερικό, κάποιοι πήγαν στην επαρχία. Τα διαμερίσματα άρχισαν να πωλούνται σε εξευτελιστικές τιμές ‒ ένα ισόγειο στην Κυψέλη πουλήθηκε σε κάποιον 3.000 ευρώ.

Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς πως η σημερινή Αθήνα έχει σχέση με αυτή την άδεια πόλη με τα φτηνά ενοίκια και τα κλειστά μαγαζιά. Από το 2016 οι τιμές των ενοικίων έχουν αυξηθεί πάνω από 41%. Οι τουρίστες κατακλύζουν την πόλη.

Ζούμε σε πόλεις γιατί εκεί συγκεντρώνονται το ταλέντο, το χρήμα, οι ευκαιρίες, αλλά όχι μόνο. Οι πόλεις μάς επιτρέπουν να εξαφανιστούμε, να γίνουμε ανώνυμοι. Συχνά κρύβουν κάτι σαν υπόσχεση.

Η πανδημία τα άλλαξε όλα ξανά. Για δύο χρόνια όλοι ονειρεύονταν να φύγουν, όχι μόνο από την Αθήνα αλλά και από τις πόλεις γενικώς. Ποιος θέλει εν καιρώ πανδημίας να μένει κλεισμένος σε ένα διαμέρισμα από το πρωί ως το βράδυ;

Με την πανδημία συνειδητοποιήσαμε πόσο ευάλωτες είναι οι πόλεις στις αλλαγές. «Άλλαξε η πανδημία τις πόλεις για πάντα»; αναρωτήθηκαν οι «New York Times». «To μέλλον των πόλεων εξαρτάται από τον Covid-19» είχε τίτλο ένα περσινό report της Παγκόσμιας Τράπεζας.

Η κλιματική κρίση και η πανδημία έχουν αλλάξει τον σχεδιασμό των πόλεων διεθνώς. H δήμαρχος του Παρισιού Anne Hidalgo μίλησε για πρώτη φορά το 2020 για το μοντέλο της πόλης των δεκαπέντε λεπτών, μια πόλη που θα θυμίζει αυτή όπου έμεναν οι παππούδες μας, όπου τα πάντα, η δουλειά, τα μαγαζιά, τα σχολεία, θα απέχουν μόλις δεκαπέντε λεπτά από το σπίτι μας. Όλες οι πόλεις, και η Αθήνα, έχουν πλέον μια μακροπρόθεσμη στρατηγική βιωσιμότητας και αειφορίας.

Ζούμε σε πόλεις γιατί εκεί συγκεντρώνονται το ταλέντο, το χρήμα, οι ευκαιρίες, αλλά όχι μόνο. Οι πόλεις μάς επιτρέπουν να εξαφανιστούμε, να γίνουμε ανώνυμοι. Συχνά κρύβουν κάτι σαν υπόσχεση.

Στις Αόρατες Πόλεις του Ίταλο Καλβίνο ο αφηγητής Μάρκο Πόλο μιλάει στον μεγάλο αυτοκράτορα Κουμπλάι Χαν για τις μακρινές πόλεις που έχει επισκεφθεί. Περιγράφει πενήντα πέντε φανταστικές πόλεις, πόλεις στερεωμένες σε δίχτυα, πόλεις ορθογώνιες, πόλεις που τις κατοικούν μόνο νεκροί, πόλεις φτιαγμένες από τις συνήθειες και τις ζωές αυτών που τις κατοικούν. 

«Αν ένας άνθρωπος ξεκινήσει από εκεί και προχωρήσει για τρεις μέρες προς την Ανατολή, θα βρεθεί στη Διομίρα, πόλη με εξήντα ασημένιους τρούλους, μπρούντζινα αγάλματα όλων των θεών, δρόμους τέλεια λιθοστρωμένους, ένα κρυστάλλινο θέατρο, έναν χρυσό πετεινό που τραγουδά κάθε πρωί πάνω σ’ έναν πύργο. Ο ταξιδιώτης γνωρίζει ήδη όλες αυτές τις ομορφιές γιατί τις είδε και σε άλλες πόλεις. Το χαρακτηριστικό όμως αυτής της πόλης είναι πως όποιος φτάνει εδώ μια βραδιά του Σεπτέμβρη, όταν οι μέρες μικραίνουν και οι πολύχρωμες λάμπες ανάβουν όλες μαζί στις πόρτες των ψητοπωλείων και από ένα μπαλκόνι μια γυναικεία φωνή φωνάζει: αχ!, αρχίζει να ζηλεύει εκείνους που πιστεύουν πως έχουν ήδη ζήσει μια νύχτα ίδια με αυτή και πως εκείνη τη φορά ήταν ευτυχισμένοι».

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η ζωή στα χρόνια του Covid: Πώς προσαρμόζονται οι πόλεις, η εργασία, οι κατοικίες, ο τουρισμός και η διασκέδαση

Στήλες / Η ζωή στα χρόνια του Covid: Πώς προσαρμόζονται οι πόλεις, η εργασία, οι κατοικίες, ο τουρισμός και η διασκέδαση

Μιλούν στη LiFO για τον απόηχο της πανδημίας ο αρχιτέκτονας Στέλιος Κόης και o αναπληρωτής καθηγητής Κοινωνιολογίας της Επικοινωνίας στο ΑΠΘ Βασίλης Βαμβακάς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πώς ο τουρισμός μεταμόρφωσε την Αθήνα

Αθήνα / Πώς ο τουρισμός μεταμόρφωσε την Αθήνα

Με αφορμή την προβολή του ντοκιμαντέρ «Push» στο φετινό CineDoc εξετάζουμε το φαινόμενο της στεγαστικής κρίσης που πλήττει πολλές περιοχές της Αθήνας, καθώς και το πώς έχουν αλλάξει σημαντικά οι ισορροπίες στην αγορά κατοικίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ