Παιδικές αποκριάτικες στολές: H πύλη της Κόλασης

Παιδικές αποκριάτικες στολές: H πύλη της Κόλασης Facebook Twitter
Γιατί να βάζεις παιδιά να παίζουν αυτούς τους ρόλους του «σκληρού άντρα» και της «γυναίκας γατούλας» στην προσχολική ηλικία; Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΚΑΝΕΙΣ ΔΕΝ ΜΕ είχε προετοιμάσει για το πρώτο αποκριάτικο παιδικό πάρτι του γιου μου σε παιδότοπο. Όλα τα αγοράκια διάλεξαν να ντυθούν Spiderman – η ίδια στολή σε νάιλον παραλλαγές. Σε κάποια ανύποπτη στιγμή, και ενώ έψαχνα τον γιο μου στο βάθος του παιδότοπου ανάμεσα σε πολύχρωμα μπαλάκια, κυβάκια και δίχτυα, και την ώρα που μια παρέα από παιδάκια κατέβαιναν ανάποδα κάτι σκαλάκια ντυμένα με αφρολέξ, είδα κάτι που με έκανε να σαστίσω: πρέπει να ήταν γύρω στα τέσσερα ντυμένα με στολή «σέξι αστυνομικίνα».

Μπλε σκιά, λιπγκλός, μπλούζα με ντεκολτέ, χειροπέδες και πηλήκιο, μίνι φούστα. Προσπαθώ να μην κρίνω τους άλλους γονείς, αλλά κάπως δυσκολεύομαι να πιστέψω ότι κάποιος έντυσε το παιδί του «σέξι αστυνομικίνα» στην ηλικία των τεσσάρων.

Δεν έχω ψευδαισθήσεις για τις αποκριάτικες στολές. Ως παιδί δεν ήθελα ποτέ να ντυθώ ποδοσφαιριστής (ναι, με έχουν ντύσει ποδοσφαιριστή) ή Ντόναλντ Ντακ (ντυνόταν η κολλητή μου κάθε χρόνο, δεν έχω καταλάβει γιατί – συγγνώμη Δ.) ή οτιδήποτε χιουμοριστικό του στυλ σταφύλι, αρακάς, πίτσα ή πιγκάλ τουαλέτας. Ήθελα να ντυθώ νεράιδα της νύχτας, Σπανιόλα, πριγκίπισσα και να φοράω γαλάζια σκιά ως τα φρύδια. Αλλά από αυτό μέχρι το τρίχρονο ή τετράχρονο «σέξι οτιδήποτε» η απόσταση είναι τρομακτική.

Νομίζω, δε, πως το γενικότερο πλαίσιο στην Ελλάδα με την παντελή έλλειψη σεξουαλικής αγωγής, την απουσία οποιασδήποτε εκπαίδευσης γύρω από την αυτοδιάθεση και τη συναίνεση το κάνει ακόμα χειρότερο όλο αυτό.

Η περιήγηση στον κόσμο των παιδικών αποκριάτικων στολών είναι κάτι σαν την πύλη για την Κόλαση, μια υπενθύμιση ότι, ναι, ζεις στην Ελλάδα: οι αγορίστικες στολές δείχνουν τα αγοράκια με στολή υπερ-ηρώα ή σαν αιμοβόρους φαντάρους που κραδαίνουν κάποιο μπαζούκας. Τα δε κοριτσάκια είναι στην καλύτερη η Μικρή γοργόνα και η Έλσα, στη χειρότερη «σέξι νοσοκόμα», «σέξι αστυνομικίνα», αρχαία Ελληνίδα με χλαμύδες και «ερωμένη του νίντζα» ή χανούμισσα.

Προφανώς κάποιος τις αγοράζει αυτές τις στολές, υπάρχει ζήτηση, αλλά, αλήθεια, αδυνατώ να καταλάβω με ποια λογική σεξουαλικοποιεί κανείς έτσι το παιδί του. Δεν υπάρχει τίποτα αστείο ή κουλ στο να ντύνεις «σέξι αστυνομικίνα» ή «σέξι νοσοκόμα» ένα 4χρονο. Ούτε και μου φαίνεται ωραίο το να ντύσω τον γιο μου φαντάρο με πλαστικό όπλο.

Νομίζω, δε, πως το γενικότερο πλαίσιο στην Ελλάδα με την παντελή έλλειψη σεξουαλικής αγωγής, την απουσία οποιασδήποτε εκπαίδευσης γύρω από την αυτοδιάθεση και τη συναίνεση το κάνει ακόμα χειρότερο όλο αυτό. Γιατί να βάζεις παιδιά να παίζουν αυτούς τους ρόλους του «σκληρού άντρα» και της «γυναίκας γατούλας» στην προσχολική ηλικία; Είναι σαν να τα επιβαρύνεις με κάτι που δεν το χρειάζονται ούτε στο ελάχιστο.  

Δεν είμαι πουριτανή. Ακόμα θυμάμαι τι φόραγα ως δεκαπεντάχρονο για να βγω με τις φίλες μου σε αποκριάτικο πάρτι σε χωριό στο Πήλιο τη δεκαετία του ’90: δωδεκάποντα μαύρα τακούνια με τετράγωνη μύτη, μπλούζα με την κοιλιά έξω και κολλητό μαύρο λίκρα παντελόνι, καφέ κραγιόν με περίγραμμα και eye liner· δεν θυμάμαι καν τι υποτίθεται πως είχα ντυθεί.

Ήμουν έτοιμη να βάλω φωτιά στα καλντερίμια του χωριού με τους 500 μόνιμους κατοίκους και να πάμε στο τοπικό κλαμπ που λεγόταν Βεργίνα (έτσι ήταν η δεκαετία του ’90, όλα λεγόντουσαν Βεργίνα), αλλά το λέγαμε με το επίθετο του ιδιοκτήτη που ήταν κάτι σαν Κυριακούλης ή Παπαδάκης(«Πάμε στον Κυριακούλη για τσιφτετέλια»). Είναι απολύτως φυσιολογικό να τα κάνεις αυτά στην εφηβεία ή ως ενήλικας, αν το θες και το επιθυμείς. Το να φορτώνεις όμως αυτούς τους ρόλους σε ένα παιδί προσχολικής ηλικίας είναι πολύ άδικο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ