Ο Παντελής Βούλγαρης, η δικτατορία των κλικ και ο σεξισμός

Ο Παντελής Βούλγαρης, η δικτατορία των κλικ και ο σεξισμός Facebook Twitter
Μια είδηση για έναν διάσημο άνθρωπο που πέθανε πουλάει, μια είδηση για έναν διάσημο που υποφέρει στο κρεβάτι του πόνου και δίνει μάχη για τη ζωή του δεν πουλάει απλά, ιντριγκάρει μεγάλες κοινωνικές ομάδες. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΔΥΟ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΕ δύο ημέρες ήταν αρκετές για να επιβεβαιώσουν αυτό που οι παροικούντες την Ιερουσαλήμ, και όχι μόνο, γνωρίζουμε, όπως γνωρίζουν και στο εξωτερικό, και κατατάσσουν τη χώρα μας στις τελευταίες θέσεις παγκοσμίως σε ό,τι αφορά την εγκυρότητα και αξιοπιστία της ελληνικής δημοσιογραφίας. Δύο μικρές ιστορίες είναι μόνο.

Η πρώτη αφορά μια είδηση, που προβλήθηκε τουλάχιστον από έναν ιδιωτικό τηλεοπτικό σταθμό και αναπαράχθηκε από δεκάδες ιστοσελίδες μικρής αλλά και μεγάλης επισκεψιμότητας και επιρροής, αφορά έναν διάσημο άνθρωπο και μια υποτιθέμενη σοβαρή περιπέτεια της υγείας του. Η δεύτερη είναι διαφορετικού χαρακτήρα, με αυτήν αναδεικνύεται ο σεξισμός που κυριαρχεί σε ένα μεγάλο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας, ο οποίος προκαλείται και ενισχύεται και από τα μέσα ενημέρωσης, για την ακρίβεια από πολλά εξ αυτών.

Μια είδηση για έναν διάσημο άνθρωπο που πέθανε πουλάει, μια είδηση για έναν διάσημο που υποφέρει στο κρεβάτι του πόνου και δίνει μάχη για τη ζωή του δεν πουλάει απλά, ιντριγκάρει μεγάλες κοινωνικές ομάδες που δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για ένα τέτοιο γεγονός. Η είδηση, όπως ακριβώς καταγράφηκε σε πολλά ΜΜΕ, έλεγε ότι ο Παντελής Βούλγαρης, «σύμφωνα με πληροφορίες, νοσηλεύεται σε ΜΕΘ, βρίσκεται σε κρίσιμη κατάσταση, πάσχει από νεφρική ανεπάρκεια, προσβλήθηκε από Covid και οι επόμενες ώρες είναι κρίσιμες».

Μεγάλο κομμάτι της ελληνικής δημοσιογραφίας πάσχει στο στοιχειώδες, τη διασταύρωση της πληροφορίας. Δεν είναι κάτι δύσκολο, ούτε έχει κόστος, στοιχίζει όσο ένα απλό τηλεφώνημα στον Παντελή Βούλγαρη.

Είναι εξαιρετικός σκηνοθέτης, ιδιαίτερα συμπαθής, έχει μεγάλη αναγνωρισιμότητα, άρα μια είδηση σχετικά με την κατάσταση της υγείας του δίνει πολλά κλικ. Ευτυχώς για όλους, και ιδιαίτερα για τους οικείους και τους φίλους του, ο Παντελής Βούλγαρης είναι απόλυτα καλά στην υγεία του. Ποτέ δεν κινδύνευσε, ποτέ δεν νοσηλεύτηκε σε ΜΕΘ, ποτέ δεν βίωσε κρίσιμες ώρες. Έχει όμως ενδιαφέρον ο τρόπος που δημοσιογραφικά καταγράφηκε αυτή η ψεύτικη είδηση.

Περίπου ενάμιση μήνα πριν, δημοσιογράφος ιδιωτικού τηλεοπτικού σταθμού εκδήλωσε το ενδιαφέρον του για μια συνέντευξη με τον Παντελή Βούλγαρη. Η σύζυγός του, που απάντησε στο τηλέφωνο, είπε απλώς ότι αυτό δεν μπορούσε να γίνει εκείνες τις ημέρες γιατί ο σκηνοθέτης είχε Covid. Σε καμία περίπτωση δεν είπε ότι ήταν σοβαρά, ότι κινδύνευε η υγεία του, γενικά οτιδήποτε θα μπορούσε να προκαλέσει ανησυχία. Μάλιστα, απ’ ό,τι γνωρίζω, πέρναγε τον κορωνοϊό πολύ ελαφριά.

Ενάμιση μήνα μετά από εκείνο το τηλεφώνημα (την περασμένη εβδομάδα δηλαδή, δημοσιογράφος τηλεοπτικής εκπομπής ιδιωτικού καναλιού ανέφερε τα «κακά νέα»: αυτά έλεγαν ότι ο Παντελής Βούλγαρης είναι σε σοβαρή κατάσταση, νοσηλεύεται σε ΜΕΘ, οι επόμενες ώρες είναι κρίσιμες. Από κει και πέρα ανέλαβαν ποικιλώνυμες ιστοσελίδες, κάποιες και μεγάλων δημοσιογραφικών συγκροτημάτων, που αναπαρήγαγαν όσα είπε το κανάλι. Ενδεικτικοί τίτλοι: «Παντελής Βούλγαρης: Στο νοσοκομείο σε κρίσιμη κατάσταση ο σπουδαίος σκηνοθέτης», «Δύσκολες ώρες για τον Παντελή Βούλγαρη» κ.ά.

Μεγάλο κομμάτι της ελληνικής δημοσιογραφίας πάσχει στο στοιχειώδες, τη διασταύρωση της πληροφορίας. Δεν είναι κάτι δύσκολο, ούτε έχει κόστος, στοιχίζει όσο ένα απλό τηλεφώνημα στον Παντελή Βούλγαρη. Με αυτό θα μάθαιναν ότι ο σκηνοθέτης είναι μια χαρά στην υγεία του και ότι όσα γράφονται και λέγονται γι’ αυτόν δεν έχουν καμία σχέση με την πραγματικότητα.

Αυτό το τηλεφώνημα δεν έγινε γιατί αφενός σε πολλούς δεν υπάρχει η αυτονόητη λογική της επιβεβαίωσης ή διάψευσης μιας πληροφορίας, αφετέρου κυριαρχεί η δικτατορία των κλικ. Η δημοσιογραφία του διαδικτύου δίνει σημασία στον χρόνο μέσα στο οποίο θα ανέβει μια είδηση, τα υπόλοιπα έπονται. Όποιος προλάβει να ανεβάσει πρώτος μια πληροφορία θεωρείται ότι κάνει καλά τη δουλειά του και οι αναγνώστες θα επικροτήσουν.

Η δεύτερη περίπτωση αφορά τον τρόπο με τον οποίο δεκάδες ιστοσελίδες μετέδωσαν μια πληροφορία από τον χώρο του πόλο. Η Νικόλ Ελευθεριάδου, πολίστρια της εθνικής ομάδας, έβαλε το καθοριστικό γκολ που έδωσε την πρόκριση της ομάδας στους Ολυμπιακούς Αγώνες. Ηταν το πρόσωπο της ημέρας. Πρόκειται μια σπουδαία αθλήτρια στον χώρο της, με πολλές διακρίσεις.

Όμως, στην καταγραφή του γεγονότος από πολλά ΜΜΕ, δεν κυριάρχησε η αθλητική της προσωπικότητα, το παρελθόν της στον χώρο του πόλο, οι εντυπωσιακές ικανότητές της. Αυτό που πρόβαλαν, ιδιαίτερα οι αθλητικές ιστοσελίδες, ήταν η σχέση που διατηρεί με έναν διάσημο μπασκεμπολίστα που παίζει στο ΝΒΑ. «Ήταν η κοπέλα του Σάσα Βεζένκοβ», και, όπως θα έλεγαν –και ίσως λένε– ιδιαιτέρως στην κυριαρχούμενη από σεξισμό ελληνική επαρχία, ήταν «η φίλη του Σάσα, ή Σάσαινα»!

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Οπτική Γωνία / Βραβεία Ιδρύματος Μπότση: Πώς βραβεύεις κάποιον που έβγαλε fake news;

Παρότι δεν είναι η πρώτη φορά που κάποιες βραβεύσεις του ιδρύματος Μπότση αμφισβητούνται, μετά τις φετινές απονομές, ακούστηκε από αρκετά χείλη ότι «το κακό παράγινε». Δίκαιες ή «προϊόν φθόνου» οι ενστάσεις; 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK ΜΑΡΙΑ ΕΠΕΞ Ιμπραϊμ Τραορέ: Είναι άραγε ο φιλόδοξος πρόεδρος της Μπουρκίνα Φάσο ο «Αφρικανός Τσε Γκεβάρα του 21ου αιώνα» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος με πολύ προσεγμένη δημόσια εικόνα;

Οπτική Γωνία / Ιμπραΐμ Τραορέ: O «Τσε Γκεβάρα της Αφρικής» ή ένας ακόμα δικτατορίσκος;

Για κάποιους είναι η «φωνή των κολασμένων» της Μαύρης Ηπείρου και η ενσάρκωση του αντιαποικιοκρατικού ιδεώδους. Για άλλους, πάλι, ένας ακόμα τυχοδιώκτης στρατιωτικός που έγινε «λαϊκός ήρωας» με τη συνδρομή της AI.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Οπτική Γωνία / «Κουράστηκα να τη φροντίζω, λυτρώθηκε από τα βάσανά της»: Ποιος δικαιούται να δολοφονεί από οίκτο; 

Το πότε και υπό ποιες συνθήκες κατανοούμε και συμπάσχουμε με έναν δολοφόνο αποκαλύπτει πολλά για τις αξίες και τις προτεραιότητές μας. 
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
ΔΟΥΝΕΙΚΑ

Ρεπορτάζ / Σκάνδαλο παιδεραστίας στα Δουνέικα: Το αποκρουστικό πρόσωπο της «αγίας» ελληνικής κοινωνίας

Η υπόθεση παιδεραστίας στα Δουνέικα, ένα χωριό 900 κατοίκων κοντά στην Αμαλιάδα, τη δεκαετία του ’80, φέρνει στο φως όχι μόνο τα φρικιαστικά εγκλήματα «ευυπόληπτων πολιτών», αλλά και τη συνωμοσία της σιωπής και την υποκρισία που επικρατεί σε κλειστές κοινωνίες.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
σιούτη

Οπτική Γωνία / ΟΠΕΚΕΠΕ, μεταναστευτικό και Τέμπη ζορίζουν ξανά την κυβέρνηση

Το σκάνδαλο των αγροτικών επιδοτήσεων και η πιθανή επιστροφή προσφύγων από τη Γερμανία στην Ελλάδα έρχονται να προστεθούν στα προβλήματα που έχει να αντιμετωπίσει η κυβέρνηση. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ