Ο ουρανός των πιλότων

Ο ουρανός των πιλότων Facebook Twitter
Ο Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας και ο Στάθης Τσιτλακίδης πέθαναν έχοντας πλήρη συνείδηση ότι το επάγγελμά τους δεν ήταν σαν τα άλλα, ότι ο δικός τους ουρανός δεν ήταν τουριστικός, αναψυχής, ποιητικό στερέωμα ή για extreme sports.
0

Ο ΜΑΡΙΟΣ ΜΙΧΑΗΛ ΤΟΥΡΟΥΤΣΙΚΑΣ και ο Στάθης Τσιτλακίδης, νέοι άνθρωποι της Πολεμικής Αεροπορίας, έχασαν τη ζωή τους με τη συντριβή του Phantom με το οποίο πετούσαν. Ο συγκεκριμένος θάνατος γέννησε μια λαϊκή συγκίνηση, μια σπάνια μορφή συναισθηματικής σύγκλισης των πιο διαφορετικών ανθρώπων. Μια στιγμιαία άρση των άλλων χασμάτων και της πολιτικής διαίρεσης.

Όχι σε όλους φυσικά. Υπάρχει πάντα ένας κόσμος που δεν μπορεί να καταλάβει τα αποθέματα κύρους και ψυχικής ταύτισης που έχει ακόμα η ιδέα της πατρίδας ή όσων την υπερασπίζονται. Κόσμος που δεν μπορεί να αντιληφθεί ότι, απ’ όσο μάθαμε, γι' αυτούς τους δυο «επαγγελματίες στρατιωτικούς» ήταν απολύτως ζωντανή μια ιδέα αποστολής και όχι απλώς μια επαγγελματική ιδιότητα. Αυτό για κάποιους φαντάζει σκάνδαλο.

Υπάρχει πάντα ένας κόσμος που δεν μπορεί να καταλάβει τα αποθέματα κύρους και ψυχικής ταύτισης που έχει ακόμα η ιδέα της πατρίδας ή όσων την υπερασπίζονται.

Τέτοιες εκδοχές περιφρόνησης όμως δεν επικοινωνούν με τα δημόσια συναισθήματα. Γιατί οι πολλοί που συγκινούνται από τον θάνατο των δύο πιλότων αντιλαμβάνονται καλά τις κρίσιμες διαφορές: τη διαφορά του «καραβανά» από τον άνθρωπο της αποστολής, τη διαφορά του πατριωτισμού από τον κούφιο δωρεάν εθνικισμό, τη διαφορά του νέου που μπαίνει ενσυνείδητα σε αυτόν τον κίνδυνο από κάποιον άλλο που σχολιάζει, εκ του ασφαλούς, τις αυταπάτες «Ελλήνων και Τούρκων» (εξισώνοντας ως συνυπαίτιους τον Ερντογάν και την ελληνική κυβέρνηση).

Σε κοινωνίες σαν και τις δικές μας όπου, όπως λέμε συχνά, βασιλεύει το ιδιωτικό συμφέρον, προκαλείται πάντα κάποια αναστάτωση όταν κάποιος αποδεικνύεται ικανός για αυτοθυσία. Ο άνθρωπος που είναι έτοιμος να πράξει κατά της αυτοσυντήρησής του εμφανίζεται ύποπτος. Κάτι θα έχει αυτός, λένε διάφοροι, για να θέλει να γίνει πιλότος. Τι; Πάθος για την ταχύτητα, τρέλα των αιθέρων, αδρεναλίνη.

Και οι άλλοι από δίπλα μπορεί να προσθέτουν: του πήραν το μυαλό με τον φτηνό πατριωτισμό τους, τσάμπα πήγε το παιδί. Λες και οι πιλότοι αυτοί –και οι άλλοι που έχουν πεθάνει με τον ίδιο τρόπο– ήταν απλώς άγουροι έφηβοι που καβαλούν μια μηχανή για κόντρες στη λεωφόρο Ποσειδώνος. Ή σαν να ήταν μέλη κάποιας ομαδούλας που γράφει πατριωτικά συνθήματα στους τοίχους.

Σκανδαλίζει το ότι δεν είναι όλα «συμφέρον». Η κοινωνία έχει μέσα της διαφορετικές ποιότητες ατόμων και κοινωνικών δεσμών, διαφορετικές κλίμακες αφοσίωσης και εγωισμού. Η καθημερινότητα τα σκεπάζει όλα κάτω από τη σφαίρα των αναγκών. Φυσικά η οικονομία της αυτοσυντήρησης έχει το πάνω χέρι στις αποχρώσεις της ειρηνικής ζωής. Η κανονικότητα, ακόμα και αυτή η διασαλευμένη και ανάστατη από τις κρίσεις κανονικότητα, παραμένει πιο ασφαλής από τη ζωή ενός Μάριου Μιχαήλ Τουρούτσικα ή ενός Στάθη Τσιτλακίδη.

Αυτοί (και οι άλλοι σαν αυτούς) πετούσαν πάνω απ' όλες τις κανονικές ζωές με τα παράπονα και τις αντιθέσεις μας. Προστάτευαν την όλη επικράτεια όπου γίνεται εφικτή η ελευθερία μας. Στην περίπτωσή τους το βασικό αξίωμα στάθηκε η διάσωση των άλλων, όλων των άλλων, πλην των ίδιων. Το έσχατο συμφέρον τους είχε συμφιλιωθεί με την πιθανότητα του προσωπικού τους θανάτου. Και αυτό κάνει όλη τη διαφορά.

Πώς συμβιώνουμε όμως με κάτι ψηλότερο από το μπόι μας; Να ένα καλό ερώτημα για όσους και όσες ζούμε αναγνωρίζοντας το γεγονός πως υπάρχουν και άνθρωποι της αποστολής, άνθρωποι ικανοί για θυσία. Πώς συγκατοικούμε μαζί τους; Όχι προσπαθώντας να μειώσουμε την ύπαρξη και τον θάνατό τους. Όχι επιχειρώντας να δούμε παντού ψώνια, τρέλες, ιδεοληψίες. Όχι ανεμίζοντας τη σημαία του συμφέροντος που τάχα κυβερνά όλο τον κόσμο και κάθε πτυχή της ζωής μας, άρα και τη δική τους. Όλα αυτά μοιάζουν με τη φτηνή πραμάτεια μιας έλλειψης κατανόησης ή με φορτία μνησικακίας και μικρότητας.

Ο Μάριος Μιχαήλ Τουρούτσικας και ο Στάθης Τσιτλακίδης πέθαναν έχοντας πλήρη συνείδηση ότι το επάγγελμά τους δεν ήταν σαν τα άλλα, ότι ο δικός τους ουρανός δεν ήταν τουριστικός, αναψυχής, ποιητικό στερέωμα ή για extreme sports. Κι αν μας συντρίβει η απώλειά τους είναι γιατί βλέπουμε πως αυτός ο ουρανός (ο δικός τους) εγγυάται τη δική μας γη, το δικό μας ταπεινό έδαφος με όλες τις πράξεις και τα λόγια με τα οποία το γεμίζουμε.

Υπάρχουν θάνατοι που έχουν δημόσιο, συλλογικό και υπερβατικό νόημα. Θάνατοι θνητών και απολύτως ανθρώπινων παιδιών που έχουν ένα άλλο ύψος. Γι’ αυτόν τον λόγο έχουν το προνόμιο να μας αγγίζουν περισσότερο, αφήνοντας απέξω το κρύο αίμα των αμέτοχων.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ