Ο μύθος της αδιαμεσολάβητης επαφής

Ο μύθος της αδιαμεσολάβητης επαφής Facebook Twitter
Πρόσωπα που κινούνται στη μέινστριμ πολιτική σκηνή δανείζονται τη ρητορική περί αδιαμεσολάβητης σχέσης με την κοινωνία. Ο Στέφανος Κασσελάκης είναι το πολυσυζητημένο παράδειγμα των ημερών.
0


ΜΙΑ ΛΕΞΗ ΠΟΥ ΒΓΑΙΝΕΙ
από τις αναρχικές παραδόσεις επιστρέφει συχνά-πυκνά και στον συμβατικό πολιτικό λόγο. Πρόσωπα που κινούνται στη μέινστριμ πολιτική σκηνή δανείζονται τη ρητορική περί αδιαμεσολάβητης σχέσης με την κοινωνία. Ο Στέφανος Κασσελάκης είναι το πολυσυζητημένο παράδειγμα των ημερών. Αυτός, μα κυρίως η επικοινωνιακή μηχανή που τον στεγάζει (και τον έχει μετατρέψει σε πρόγραμμα που «τρέχει», σε πρότζεκτ), μιλά διαρκώς για το αδιαμεσολάβητο.

Με ποιον τρόπο όμως επιμελώς προετοιμασμένα πλάνα και εμφανίσεις υπηρετούν κάτι αδιαμεσολάβητο; Αυτή η ρητορική φαίνεται απλώς να κολακεύει την κόπωση πολλών από τα κόμματα και τους μηχανισμούς τους. Συχνά εξάλλου οι «μεσολαβητές» παραπέμπουν στο γκρίζο και έτσι το αδιαμεσολάβητο διεκδικεί το φως. Χρόνια τώρα στην οικονομική και πολιτική ζωή, οι «μεσάζοντες» έχουν το χειρότερο όνομα. Πρώτος τους έχει καταγγείλει ο Ανδρέας Παπανδρέου. Είναι αυτοί που ανεβάζουν τις τιμές, που λαδώνουν ή διαφθείρουν, που εμποδίζουν τον λαό να ασκήσει την κυριαρχία του. Το εγκώμιο του αδιαμεσολάβητου μάς μεταφέρει έτσι από τα γραφεία στον δρόμο, από τις περιβόητες κλειστές κάμαρες στο σφίξιμο του χεριού, στο χαμόγελο και (πλέον) στη σέλφι

Η δημοκρατία είναι πάντα μια σχέση θερμού και ψυχρού, κοινωνικής κίνησης και θεσμών, πειραματισμού και ρεαλισμού. Όταν πάει να εγκατασταθεί σε έναν πενιχρό ρεαλισμό, γίνεται ακατανόητη και αντιπαθής, κι όταν γλιστράει στον συναισθηματικό χειρισμό του θυμού ή της ελπίδας μας, γίνεται κυνική.

Μου ήρθε αυτές τις μέρες στον νου ένας σερβιτόρος σε μια ταβέρνα στη Σάμο που υποσχόταν στους πελάτες ότι θα τα φτιάξει όλα. Έλεγε διαρκώς δεξιά και αριστερά: «I can fix it now, sir». Ο κόσμος γύρω μας είναι γεμάτος πράγματα που θέλουν διόρθωση και επισκευή. Μια βρύση δεν λειτουργεί, μια αίθουσα έχει φθορές, ένας δικός μας έχει ταλαιπωρηθεί στα νοσοκομεία, ένας άλλος σκόνταψε στην τυφλή γραφειοκρατία. Ο πολιτικός του αδιαμεσολάβητου είναι αυτός που εμφανίζεται με την υπόσχεση ότι μπορεί να διορθώσει όλα αυτά τα ελαττώματα του καθημερινού βίου. Φροντιστής μιας κουρασμένης κοινωνίας, κόουτς μιας απορρυθμισμένης μεσαίας τάξης. Υποτίθεται ότι έρχεται κοντά στον κόσμο και στα προβλήματά του επειδή κάνει βόλτες ανάμεσα σε αναρίθμητες περιπτώσεις προς επιδιόρθωση. Ξεπροβάλλει ως άμεσος εξυπηρετητής, αν όχι θεραπευτής, μιας ατομικής οδύνης ή οποιασδήποτε κακοτεχνίας.

Ενώ όμως στην επαναστατική και ανατρεπτική του εκδοχή το αδιαμεσολάβητο αφορά τη συλλογική αυτονομία, μια νέα κοινωνική σχέση ισότητας και αμοιβαιότητας, στην εκδοχή της μεταμοντέρνας επικοινωνίας μάς συστήνει πάλι την παλαιά ιδέα ενός από μηχανής θεού. Είναι βέβαια ένας σοφτ και ποπ μεσσιανισμός, δίχως μεταφυσικές και σκληρές αξιώσεις αλλά με όλο τον στόμφο μιας καμπάνιας διορθωτικών θαυμάτων. Η ήπια θαυματουργική έρχεται να υποκαταστήσει τους ριζοσπαστικούς στόχους με χειρονομίες αγνότητας.

Ενώ χρειαζόμαστε όσο ποτέ μια κουλτούρα κοινωνικής και οικολογικής μεταρρύθμισης μέσα από θεσμούς και συλλογικές πρακτικές, βλέπουμε ένα ψευδές αδιαμεσολάβητο που «συμβολίζει» το καλό. Τηρουμένων των αναλογιών, είναι σαν να μπαίνουμε πολιτικά στην εποχή της θετικής ψυχολογίας.

Οι άνθρωποι αναζητούν συναισθηματική νοημοσύνη στην πολιτική και στη δημόσια ζωή. Δεν ψάχνουν μόνο θέσεις και αριθμημένες προτάσεις (που συχνά είναι γενικά ευχολόγια) αλλά και ένα συμπάσχειν και την εμπειρία μιας πιο θερμής δέσμευσης. Η δημοκρατία είναι πάντα μια σχέση θερμού και ψυχρού, κοινωνικής κίνησης και θεσμών, πειραματισμού και ρεαλισμού. Όταν πάει να εγκατασταθεί σε έναν πενιχρό ρεαλισμό, γίνεται ακατανόητη και αντιπαθής, κι όταν γλιστράει στον συναισθηματικό χειρισμό του θυμού ή της ελπίδας μας, γίνεται κυνική.

Το ρηχό αδιαμεσολάβητο είναι η λάθος απάντηση σε ένα αληθινό αίτημα για αναζωογόνηση της πολιτικής και μιας ψυχρής πολιτικής αγοράς. Και το πρώτο θύμα αυτής της ιστορίας είναι ο χώρος της ελληνικής πολιτικής αριστεράς που συχνά αποθέωσε τον λυρισμό και θεώρησε τους αντιπροσωπευτικούς θεσμούς συντηρητικό και παρωχημένο καθεστώς: έρχεται τώρα το χαμογελαστό αδιαμεσολάβητο των σέλφι για να «πραγματώσει» αυτήν τη ρητορική, δίχως όμως όλα όσα την κρατούσαν κοντά σε μια πολιτική ανάλυση και ένα κοινωνικό σχέδιο. Θα ζήσουμε με μια παράδοξη τροπή των πραγμάτων, όχι φυσικά ανεξήγητη, μα σε κάθε περίπτωση γεμάτη κινδύνους.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στον Πολάκη και τον Παππά τα κλειδιά του ΣΥΡΙΖΑ

Βασιλική Σιούτη / Στον Πολάκη και τον Παππά τα κλειδιά του ΣΥΡΙΖΑ

Αυτό που έχει συμβεί στον ΣΥΡΙΖΑ και κάποια στελέχη του ακόμα δεν έχουν καταλάβει, είναι ότι ο Αλέξης Τσίπρας με τη νίκη Κασσελάκη, που δεν θα ήταν εφικτή χωρίς αυτόν, παρέδωσε τα κλειδιά του κόμματος στον Παύλο Πολάκη και στον Νίκο Παππά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Στέφανος Κασσελάκης: Θα τα αλλάξει όλα στον ΣΥΡΙΖΑ;

LiFO politics / Στέφανος Κασσελάκης: Θα τα αλλάξει όλα στον ΣΥΡΙΖΑ;

Οι δημοσιογράφοι της LiFO Αρης Δημοκίδης και Γιάννης Πανταζόπουλος συζητούν με τη Βασιλική Σιούτη τη διαδρομή του νέου προέδρου του ΣΥΡΙΖΑ και την αναστάτωση που έχει φέρει η εκλογή του στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Ρεπορτάζ και σχόλια για την επόμενη μέρα στον ΣΥΡΙΖΑ.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ