Αριστερά των κειμένων και αριστερά της εικόνας;

ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ Facebook Twitter
Δεν είναι έτσι ένας πληγωμένος διανοουμενισμός ούτε η διαφύλαξη μιας κουλτούρας ελιτιστών και γραφειοκρατών που υπαγορεύουν την αντίσταση στο ρεύμα Κασσελάκη και ιδίως σε όσα το ρεύμα εκφράζει.
0


ΜΙΑ ΠΑΡΑΠΛΕΥΡΗ ΟΨΗ της εξέλιξης στον ΣΥΡΙΖΑ με την «έφοδο» Κασσελάκη για την ηγεσία είναι το εξής: πάει να συγκροτηθεί (σε παρεμβάσεις και σχόλια) η αντίθεση μιας παλιάς, κειμενοκεντρικής και ρητορικής αριστεράς και ενός προοδευτισμού που έχει συμφιλιωθεί πλήρως με την εικόνα, το ΤikTok και τους υφολογικούς κώδικές μιας καμπάνιας. Σαν να λέμε ο Κασσελάκης ήλθε να ενσαρκώσει τη σαρωτική ισχύ μιας εικονιστικής κουλτούρας εις βάρος μιας κουρασμένης γραφειοκρατικής πολιτικής τάξης.

Προέκταση αυτής της αντίθεσης θεωρήθηκε η διένεξη μεταξύ αριστερής καθαρότητας και ρεαλιστικής ανασυγκρότησης ή μια αντιδιαστολή μεταξύ του πολιτικού επαγγελματισμού και της σφαίρας της απλής συγκίνησης του κόσμου. Υπονοείται πλέον η ρήξη μιας αριστεράς που, παρά τις μεταλλάξεις της, διατηρεί ακόμα ιδεολογικά και ιστορικά κειμήλια με ένα κίνημα που θέλει, πρώτα απ’ όλα, να «ρίξει τον Μητσοτάκη» και να κυβερνήσει ως κάτι αορίστως προοδευτικό.

Νομίζω όμως πως σε σχέση με τον Κασσελάκη η αντιδιαστολή μεταξύ εικονομάχων και εικονολατρών είναι παραπλανητική. Παρά τα όσα λέγονται, δεν έχουμε να κάνουμε με διαμάχη αρχαίων και μοντέρνων, όπου οι πρώτοι, σαν αργοπορημένοι οπαδοί του Ζαν-Ζακ Ρουσό, αποκηρύσσουν τους θεατρινισμούς και την επιπολαιότητα και οι δεύτεροι κοροϊδεύουν τον πικρόχολο διδακτισμό και τα αντιμοντέρνα κολλήματα των πρώτων. Αυτό το θέμα, μαζί με τον υπερτονισμό ενός χάσματος γενεών (οι γέροντες και οι νέοι, οι παλαιοσυριζαίοι και η νέα εκλογική βάση), έχει σχετικά μικρή σημασία.

Η έφοδος που ζούμε, λοιπόν, δεν αφορά απλώς ένα κόμμα που ούτως ή άλλως είχε σημαντικά προβλήματα προσανατολισμού, ταυτότητας και κοινωνικών ριζωμάτων. 

Είναι περισσότερο ιδιοσυγκρασιακές και ψυχικές διαθέσεις, όχι όμως ο κρίσιμος παράγοντας της διαφοράς. Άνθρωποι που έχουν ασκήσει σκληρή κριτική στη συριζαϊκή ιστορία (όπως εγώ) αισθάνονται τώρα την ανάγκη να πουν κάτι παραπάνω για το ζητούμενο, γι’ αυτό που απωθείται. Την εκπροσώπηση του σύγχρονου κοινωνικού ζητήματος, την απόκριση στην κλιματική και περιβαλλοντική κρίση και στις αλλαγές που φέρνει, μια καλύτερη πολιτειακή οργάνωση για την αντιμετώπιση της ανασφάλειας και της τρωτότητας των πιο αδύναμων.

Είναι το βάθος και η έκταση των προβλημάτων που απαιτούν πια σοβαρή ανάλυση, βελτιωμένες διαλογικές ποιότητες και πολιτική συγκρότηση. Δεν είναι έτσι ένας πληγωμένος διανοουμενισμός ούτε η διαφύλαξη μιας κουλτούρας ελιτιστών και γραφειοκρατών που υπαγορεύουν την αντίσταση στο ρεύμα Κασσελάκη και ιδίως σε όσα το ρεύμα εκφράζει.

Η έφοδος που ζούμε, λοιπόν, δεν αφορά απλώς ένα κόμμα που ούτως ή άλλως είχε σημαντικά προβλήματα προσανατολισμού, ταυτότητας και κοινωνικών ριζωμάτων. Έχουμε τη σοσιαλμιντιακή συμπύκνωση των πιο προβληματικών ή αρνητικών τάσεων της προηγούμενης δεκαετίας: του νεο-αυριανισμού, της επικέντρωσης στο πρόσωπο του Μητσοτάκη ως ενσάρκωσης όλου του ελληνικού προβλήματος, του περάσματος από «ριζοσπαστικές» σε «δεξιές» θέσεις και αντιστρόφως. Τώρα όλο αυτό εκταμιεύεται ως ένας υβριδικός λαϊκισμός και κεντρώος και αριστερός και φιλοεπιχειρηματικός, ένα αμάλγαμα που πάμε να του δώσουμε τη χάρη του φρέσκου.

Το πρόβλημα έτσι δεν είναι κυρίως το υπερβολικό παιχνίδι με την εικόνα. Είναι μια φτωχή και παρωχημένη πολιτική σκέψη που αναπαράγει τον ρόλο του πολιτευτή-σωτήρα και παιδιού του λαού σε σύγχρονη version. Κάποιες ιδέες-φράσεις που έχουν ακουστεί στην εκστρατεία δεν έχουν το παραμικρό μεταρρυθμιστικό ίχνος. Ακόμα και η θορυβώδης άποψη για την κατάργηση της στρατιωτικής θητείας θυμίζει απλώς ένα κλείσιμο του ματιού στους δεκαεξάχρονους υπό τύπον διαφόρων διευκολύνσεων – δηλαδή μία από τις παθολογίες του ΣΥΡΙΖΑ και προτού εμφανιστεί ο Κασσελάκης.

Ανάλογες προτάσεις-πυροτεχνήματα πάνε απλώς να κολακεύσουν ένα κοινό χωρίς να έχουν από κοντά τους ένα ευρύτερο σκεπτικό όπου θα μπορούσαν να ενταχτούν πολιτικά και στρατηγικά. Απόψεις για τις άχρηστες ελίτ των δεξιών ή για το ποιος είναι πιο άριστος και μάγκας κ.λπ. είναι κουβέντες που μπορεί να τις ακούσεις από δυσαρεστημένους νεοδημοκράτες, ακροδεξιούς, απολίτικο κόσμο κ.λπ.

Το ελληνικό όνειρο του Κασσελάκη μπορεί να κάνει κλικ σε έναν κόσμο που έχει θυμώσει ή που βαρέθηκε τα μεγάλα κείμενα, τα ονόματα του κομμουνισμού, τις συνδιασκέψεις και τους απολογισμούς δίχως απολογισμό, την πολιτική γραμματική και τις αναμνήσεις της γενιάς του Πολυτεχνείου και των επιγόνων τους. Χίλια πράγματα μπορούν, άλλωστε, να λεχθούν για τα όρια αυτής της πολιτικής γραμματικής: για δογματισμούς, ενοχλητικές σιωπές, αφέλειες ή πονηριές και μαγειρέματα μηχανισμών. Τα ξέρουμε αυτά, είναι κουζίνες της πολιτικής και όχι μόνο στην αριστερά. Όμως η πολιτική δεν είναι μόνο θέληση για εξουσία. Υποτίθεται ότι έχει και κάποιες άλλες αξιώσεις και φιλοδοξίες. Εκτός αν είναι μια απλή τεχνολογία κυκλοφορίας των ελίτ όπως την έβλεπαν οι συντηρητικοί (και ευφυείς) κοινωνιολόγοι στις αρχές του 20ού αιώνα.

Θα πει κανείς πως το φαινόμενο Κασσελάκη είχε προαναγγελθεί από χρόνια σαν ένας μετωπικός κοινός τόπος απέναντι στους «Κούληδες». Υπήρχε ως κενολόγος ριζοσπαστισμός που όταν κατασίγασε ως ριζοσπαστισμός έμεινε με τα κενά και τα τρολ του. Παρ’ όλα αυτά, η χώρα χρειάζεται πολιτικούς φορείς πέραν της Νέας Δημοκρατίας και των δικτύων εξουσίας της. Ένας χώρος σοσιαλδημοκρατικός, οικολογικός, πολιτειακός, με πιο ριζοσπάστες και πιο μετριοπαθείς, με φωνές για τα δικαιώματα αλλά και για ένα κράτος κατά των ανισοτήτων και της ανομίας, ένας πολιτικός χώρος για την προστασία δημόσιων αγαθών και χώρων δεν μπορεί να βρεθεί στον αέρα.

Φυσικά, η πολιτική δεν είναι ένα πεδίο σοβαρότητας δίχως χαρές, μια προγραμματική γλώσσα δίχως συγκινήσεις, μια στυφή γεύση δίχως ηδύτητα. Ιδίως όταν ισχυρίζεται πως είναι προοδευτική και χειραφετητική. Η έξοδος όμως από τις θλιμμένες όψεις της αριστεράς δεν μπορεί να γίνει πρόσχημα μιας σοβαρής θεσμικής και ιδεολογικής οπισθοδρόμησης. Και αυτό βλέπω να έρχεται και δεν είναι καθόλου ευχάριστο για την ελληνική δημοκρατία, που έχει ήδη πολλές και ανησυχητικές ρωγμές.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ