Ο Μικρούτσικος, ο Λιάνης και άλλα παλιά αρσενικά

Ο Μικρούτσικος, ο Λιάνης και άλλα παλιά αρσενικά Facebook Twitter
Έτσι μιλούσαν οι άνδρες παλιά, θα σου πουν: σταράτα, αρσενικά και ζόρικα.
0

ΠΟΛΥ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΤΗΝ πολιτική ορθότητα και το ξεβόλεμα που επέφερε στις ζωές πολύ παραδοσιακών αρρενωποτήτων (οι οποίοι όμως ήθελαν να λέγονται και gentlemen), όλοι γνωρίζαμε τι ακριβώς είναι κάποιος που φλεξάρει τον σεξουαλικό πρωταθλητισμό του. Τις συντρόφους του με όνομα, τηλέφωνο και επώνυμο στο κουδούνι της εξώπορτας. Τις ιδιότητες και τα προσόντα του, για να αποδειχθεί ότι «παίζει» σε πολλές κατηγορίες και πολλά πατώματα, ψηλά και χαμηλά.

Είτε σε καφενείο και με λίγους ακροατές, είτε σε ραδιόφωνο / τηλεόραση / έντυπο Τύπο και με πολλούς, η αηδία και το αήθες της κίνησης παρέμενε το ίδιο.

Παλιά λεγότα διακριτικότητα, «καλοί τρόποι», «οι άνδρες που κάνουν, δεν λένε» και άλλα τέτοια ηθικοδιδακτικά, στις μέρες μας η γελοιότητα τού να ξεφωνίζεις κάποια/-ον πρώην σύντροφό σου, ότι κάποτε ήσασταν μαζί, ότι κάνατε το ένα ή το άλλο, εμπίπτει σ’ εκείνο το σετ συμπεριφορών που πλέον χαρακτηρίζονται από σεξιστικές (στην καλύτερη) έως κακοποιητικές (στη χειρότερη).

Και προφανώς και δεν αφορά κανέναν το sex drive του οποιουδήποτε, όσο και όπου κι αν σκούζει, όποιας ηλικίας ή μορφωτικού επιπέδου κι αν είναι, ωστόσο ανοίγει ένα παράθυρο κάπου στον φωταγωγό για να μπει στην κουβέντα κάπως πλάγια η καταταλαιπωρημένη κουβέντα της συναίνεσης από τη μία και το νέο που ντρέπεται αφόρητα να στέκεται δίπλα στο παλιό.

Παλιοί πρωταγωνιστές, «παλαιάς κοπής» άνδρες και παλιά δημοσιογραφία – και τα δυο αρνούνται να έρθουν στο σήμερα και κυρίως αρνούνται να μιλήσουν για οτιδήποτε άλλο πέρα από τον καβάλο τους.

Τα τελευταία χρόνια, ειδικά μετά την έναρξη του ελληνικού #metoo, η «συναίνεση» μπαινοβγαίνει στις συζητήσεις μας και λόγω κάποιας συστημικής παρεξήγησης μοιάζει να αφορά μόνο τα της σεξουαλικής μας ζωής και τίποτα πέρα και έξω από αυτήν.

Όμως, πρόκειται για καθαρή πλάνη: ακόμα και η μεταφορά –σε ανοιχτό κοινό– μίας ιδιωτικής κουβέντας, η κοινοποίηση μίας αυστηρά προσωπικής πληροφορίας, όσο επιπόλαιη ή ανθυπομικρή μπορεί να φαντάζει, δυστυχώς θέλει «συναίνεση». Πριν ανοίξεις το στόμα σου, οφείλεις να ρωτήσεις ή έστω να ενημερώσεις τον/την όποια παρτενέρ για την όποια πληροφορία επιθυμείς (αλλά θα έπρεπε να μην μπορείς) να κοινοποιήσεις.

Όλο αυτό το απολύτως σαφές στις λεπτές παραμέτρους και απολήξεις του πλέγμα γίνεται σκόνη, όταν μιλάμε για μεγαλύτερες ηλικίες ή για «σεσημασμένα αρσενικά».

Ο Μικρούτσικος, ο Λιάνης, κατά το παρελθόν ο Λευτέρης Παπαδόπουλος, για τα δικά τους δεδομένα δεν θεωρούν ότι λένε ή κάνουν κάτι κακό. Έτσι αντιμετώπιζαν τις γυναίκες, τη σεξουαλική διάδρασή τους και τις σχέσεις παλιά, και κανείς δεν διαφωνούσε ή έστω δεν αντιδρούσε, αν το αυτί του έπιανε τέτοιες «πικάντικες» περιγραφές ή αποκαλύψεις.

Έτσι μιλούσαν οι άνδρες παλιά, θα σου πουν: σταράτα, αρσενικά και ζόρικα. «Από τα χέρια του τάδε», σου λέγανε, «είχανε περάσει κοριτσάρες και κοριτσάρες και καμιά δεν παραπονέθηκε. Και πολύς της έπεφτε». Γνωστές αντιλήψεις με γνωστές διακλαδώσεις και συνέπειες μέχρι σήμερα.

Ωστόσο, τα media τι κάνουν όταν συναντιούνται με τέτοιες αφηγήσεις; Τις διακόπτουν; Πώς διακόπτεις έναν τέτοιο συνομιλητή; Έχεις το δικαίωμα; Μήπως θα έπρεπε να το σκεφτείς πριν του ανοίξεις το μικρόφωνο;

Αλλά και πώς να το ξέρεις ότι η κουβέντα θα φτάσει σε τέτοια σάλια; Πώς αφαιρείς από την ακολουθία της σκέψης του μια τέτοια ανάμνηση-αναφορά; Κάνεις τον κουφό και αφήνεις την πιστολιά να χαθεί μέσα στη λοιπή φασαρία ή την καταγράφεις με το αναμενόμενο ρεζιλίκι να παίρνει μπάλα σχετικούς και ανύποπτους; Επικοινωνείς με το θιγόμενο πρόσωπο; Το προστατεύεις κάπως από ένα τέτοιο τραυματικό outing; Πού πήγε εδώ η «συναίνεση»; (Περίπατο στα κουτούκια της παλιάς Αθήνας, λογικά, όπου είχαν πέραση αυτές οι πορνογραφικές περιγραφές).

Και μετά, μπορούν τα γεράματα να αφυδατώσουν και να αποδυναμώσουν τη φόρα του εμετού; Μπορεί η προχωρημένη ηλικία και ο αιωνίως ντούρος ανδρικός εγωισμός να είναι άλλοθι, όταν συμβαίνουν τέτοια faux pas;

Την απάντηση την ξέρει και μαθητής του Δημοτικού: ειδικά όταν μιλάμε για media και όχι ζωντανές συζητήσεις, όχι κάτι που θα μπορούσε να ξεφύγει στον «αέρα» μιας live εκπομπής, όλα «σηκώνουν» φίλτρο, ειδικά όταν διαχειριζόμαστε τόσο ευαίσθητες πληροφορίες.

Ποιος έγινε σοφότερος από αυτό που ξεστόμισε ο Λιάνης για τη Βουγιουκλάκη και ποιος ωφελήθηκε; Κανείς. Ποιος τον σταμάτησε από αυτή την κατηφόρα; Επίσης κανείς. Πώς βρήκε τον δρόμο για το φως η αχρείαστη πληροφορία για την παρελθοντική ερωτική ζωή του Μικρούτσικου; Γιατί θεωρήθηκε είδηση το τι έκανε και με ποιαν στα νιάτα του;

Για τα παραπάνω υπάρχουν διάφορες απαντήσεις, αλλά για να μην εκνευριζόμαστε με ζητήματα με τα οποία δεν βγαίνει εύκολα άκρη, ας καταφύγουμε στη λιγότερο προφανή, αλλά όχι λιγότερο ανώδυνη εξήγηση: όλα αυτά τα άβολα και αμήχανα σκηνικά είναι χρέπια του παλιού κόσμου. Παλιοί πρωταγωνιστές, «παλαιάς κοπής» άνδρες και παλιά δημοσιογραφία – και τα δυο αρνούνται να έρθουν στο σήμερα και κυρίως αρνούνται να μιλήσουν για οτιδήποτε άλλο πέρα από τον καβάλο τους.

Αν έκαναν έναν τέτοιο κόπο να επικοινωνήσουν έστω και λίγο με την εποχή, θα συνειδητοποιούσαν ότι κανείς δεν νοιάζεται ούτε για τις ένδοξες μέρες αυτού του σημείου τους ούτε για τις μελαγχολικές. Πόσο κρίμα να μην το ξέρουν.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ