Ο κύκλος των (χαμένων) ποιητών

O Captain, My Captain Facebook Twitter
Ντροπή, θλίψη και θυμός. Αυτά είναι τα συναισθήματα που προκαλούν όσα συνέβησαν εντός ενός κύκλου ποίησης, που ορίζεται από συμπεριληπτικότητα, αυτό που θα περίμενε κανείς να ορίζεται ως το τελευταίο καταφύγιο. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 13/6, ο Παλαιστίνιος ποιητής Mosab Abu Toha δημοσίευσε στον λογαριασμό του στο Instagram πως το 10ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών, το οποίο διοργανώνει ο Κύκλος Ποιητών (Poets’ Circle), ανακάλεσε την πρόταση συμμετοχής που του είχε στείλει τον Φεβρουάριο. Mετά την εκδήλωση αντιδράσεων στα social media με αφορμή την ανάρτηση του Mosab Abu Toha, ο Κύκλος Ποιητών απάντησε πως οι προθέσεις τους παρεξηγήθηκαν.

Στο πλαίσιο της φετινής διοργάνωσης του φεστιβάλ είχε αποφασιστεί μια «προκλητική» συνάντηση-συνύπαρξη ενός Παλαιστίνιου ποιητή και μιας Ισραηλινής ποιήτριας. Η Ισραηλινή ποιήτρια είναι η ακτιβίστρια Τal Nitzan που αγωνίζεται υπέρ των δικαιωμάτων της Παλαιστίνης· ζήτησε να μη συμμετάσχει στο φεστιβάλ, αφού ενημερώθηκε για διάφορες επιθέσεις εναντίον Ισραηλινών τουριστών στην Αθήνα, έτσι ο Κύκλος Ποιητών προχώρησε στην ακύρωση της πρόσκλησης του Παλαιστίνιου ποιητή.

Μάλιστα, ο Κύκλος Ποιητών αναφέρει πως στο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών έχει ξανακαλέσει Παλαιστίνιο ποιητή και Άραβες ποιητές και πως αποτελεί μέρος του World Poetry Movement που έχει πάρει θέση πάνω στο θέμα. Δυστυχώς, στη δήλωσή τους καταλήγουν: «Λυπούμαστε πολύ που οι προθέσεις μας παρεξηγήθηκαν, κατανοώντας παράλληλα ότι κάποιος που βρίσκεται σε πόλεμο είναι λογικό να εκλαμβάνει τα γεγονότα με ευαισθησία και ένταση και να τα ερμηνεύει διαφορετικά από ό,τι είναι στην πραγματικότητα».

H ποίηση είναι πολλά παραπάνω και συχνά δεν πρόκειται απλώς για την έκφραση των μικρόκοσμων που ανθούν μέσα μας αλλά για μια πολιτική και συγκεκριμένα επαναστατική μορφή έκφρασης, κάτι άυλο, αλλά παντοδύναμο. 

Ο Mosab Abu Toha μόλις τώρα έμαθε, μετά την ανάκληση της πρόσκλησής του, πως η αρχική ιδέα ήταν η συμμετοχή του με την Ισραηλινή ποιήτρια σε ένα πάνελ με τίτλο «Η ποίηση ενώνει». Γράφει πόσο συγκλονίστηκε με την ανάρτηση, πως δεν καταλαβαίνει γιατί η συμμετοχή του πρέπει να είναι συνδεδεμένη με αυτήν της Τal Nitzan και, πάνω απ’ όλα, γιατί περίμεναν οι διοργανωτές πως θα συμφωνούσε σε κάτι τέτοιο.

Αναφέρει πως γράφει ποίηση γιατί «πρέπει να ακούσουν οι άνθρωποι» και πως του φαίνεται απαράδεκτο να είναι στο ίδιο πάνελ με μια ποιήτρια από τη χώρα που κατέστρεψε το σπίτι του, που τον απήγαγε, τον βασάνισε και έσφαξε μέλη της οικογένειάς του, τους γείτονές του, τους μαθητές του και τους φίλους του. Μάλιστα, ήταν προσκεκλημένος και στο Φεστιβάλ του 2023, αλλά το Ισραήλ δεν του επέτρεψε την έγκαιρη πρόσβαση την ελληνική πρεσβεία στην Ιερουσαλήμ.

Ντροπή, θλίψη και θυμός. Αυτά είναι τα συναισθήματα που προκαλούν όσα συνέβησαν εντός ενός κύκλου ποίησης, που ορίζεται από συμπεριληπτικότητα, αυτό που θα περίμενε κανείς να ορίζεται ως το τελευταίο καταφύγιο.

Ο υπόλοιπος κόσμος συνεχίζει τη ζωή του σχεδόν κανονικά την ώρα της γενοκτονίας, διότι είναι πολύ περιορισμένα όσα μπορεί να κάνει κάποιος σε αυτή την πλευρά της Γης. Ναι μεν είμαστε προνομιούχοι, αλλά είμαστε και καθηλωμένοι, μαθαίνουμε τις εξελίξεις, μουδιασμένοι, αναδημοσιεύοντας εικόνες φρίκης «All eyes on Rafah», γράφοντας σκέψεις για βιβλία Παλαιστίνιων συγγραφέων, ξεκινώντας καβγάδες από τα πληκτρολόγιά μας, κάποιοι βυθισμένοι στην κατάθλιψη, οι περισσότεροι αστειευόμενοι με το εάν υπάρχει μέλλον, αναλύοντας λεπτομερώς τη φόδρα του φορέματος της Cate Blanchett.

Οι αντιδράσεις μας είναι αυτές ανθρώπων που έχουν τρομοκρατηθεί, έχουν παγώσει, που νιώθουν ανήμποροι μπροστά στο ασύλληπτο, χωρίς περιθώρια για μια αντίδραση που θα βοηθάει εμπράκτως την Παλαιστίνη. Το να μην κλείσουμε την πόρτα στον Mosab Abu Toha θα ήταν πράγματι το λιγότερο, αλλά ούτε αυτό δεν είχαμε τη δύναμη να κάνουμε. Δεν μπορεί να αξιολογηθεί από εμάς το τι θα σήμαινε για τον ίδιο να έρθει και να διαβάσει τα ποιήματά του, φέρνοντας πραγματική ορατότητα, αλλά σε καμία περίπτωση η εξαίρεσή του από ένα φεστιβάλ, στο οποίο ήταν πέρσι καλεσμένος, δεν μπορεί να είναι κάτι ασήμαντο.

Τότε τον απομόνωσε το Ισραήλ, φέτος ο Κύκλος αποφάσισε να τον ενώσει με την ποιήτρια από το Ισραήλ, και για τον αποκλεισμό του κατηγορεί την Τal Nitzan και μια ανώτερη βία.

Θα ζητούσαμε και από μια Ρωσίδα και έναν Ουκρανό να φιλιώσουν μπροστά μας σε ένα πάνελ συνανάγνωσης; Με ποια λογική θα ζητούσαμε από τον Mosab Abu Toha να συμμετάσχει σε αυτό το πάνελ και γιατί δεν ερωτήθηκε εξαρχής; Γιατί πιστεύουμε πως είμαστε τόσο παντοδύναμοι που μπορούμε να επιλέξουμε εμείς για τους άλλους; Γιατί έχουμε ανάγκη να δούμε έναν Παλαιστίνιο και μια Ισραηλινή να τους ενώνει η ποίηση; Αυτό είναι κάτι που ίσως προκύψει, ίσως όχι. Βέβαια, όταν αποκλείεται ο ένας, σίγουρα είναι αδύνατο.

Μεγαλώσαμε και μεγαλώνουμε σε μια χώρα όπου η τέχνη και ειδικά η ποίηση θεωρείται το χόμπι ενός τσούρμου αιθεροβαμόνων ενηλίκων-παιδιών επειδή το μυαλό και η καρδιά τους δεν πατάει με προσοχή στο σημερινό σύστημα αξιών. Λίγοι, ελάχιστοι ξεχωρίζουν ως ποιητές, ακόμα πιο λίγοι αμείβονται. Πρόκειται για ένα αντιεπάγγελμα, η φράση «τι θέλει να πει ο ποιητής;» ακούγεται για οτιδήποτε δυσνόητο, υπερβολικό και αχρείαστο.

Αργότερα, κάποιοι, κάπως, μάθαμε πως η ποίηση είναι πολλά παραπάνω και συχνά δεν πρόκειται απλώς για την έκφραση των μικρόκοσμων που ανθούν μέσα μας αλλά για μια πολιτική και συγκεκριμένα επαναστατική μορφή έκφρασης, κάτι άυλο, αλλά παντοδύναμο. Το είχα ακούσει πολλές φορές στο σχολείο, αλλά πρώτη φορά το ένιωσα στα κόκαλά μου διαβάζοντας Ναζίμ Χικμέτ. Η αποσιώπηση της ποίησης είναι επίσης πολιτική πράξη, μια και ο Κύκλος Ποιητών ανέλυσε πολλά, αλλά πουθενά δεν εξήγησε γιατί τελικά είναι αδύνατο να παρευρεθεί στο 10ο Φεστιβάλ Ποίησης ο Mosab Abu Toha μόνος του, ολομόναχος, και να μοιραστεί τα ποιήματά του.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα και λέει: «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»

Εικαστικά / «Ζούμε ανατριχιαστικές εποχές μακαρθισμού»: Η Ναν Γκόλντιν ντρέπεται για όσα συμβαίνουν στη Γάζα

Το έργο της Γκόλντιν «Sisters, Saints, Sibyls» καταπιάνεται με την ιστορία της μεγαλύτερης αδελφής της, της Μπάρμπαρα, ενός έξυπνου και ανυπότακτου παιδιού που στάλθηκε σε ορφανοτροφεία, αναμορφωτήρια και ψυχιατρικά ιδρύματα στην εφηβεία και αυτοκτόνησε το 1965, σε ηλικία μόλις 19 ετών.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Διεθνή / «Πάντα μπορεί να οξυνθεί η κρίση, ειδικά από δύο ακροδεξιές κυβερνήσεις όπως του Ιράν και του Ισραήλ»

Μια διεξοδική συζήτηση για την κρίση στη Μέση Ανατολή και τις πολλές της προεκτάσεις, στην ευρύτερη περιοχή και διεθνώς, με τον 38χρονο Ιρανό δημοσιογράφο, ακτιβιστή και πολιτικό πρόσφυγα Σιαβάς Σαχαμπί, ο οποίος ζει τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ