Ο «ιερός» και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας

Ο ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Η Ενωτική Πρωτοβουλία Γυναικείων και Φεμινιστικών Οργανώσεων και Συλλογικοτήτων απηύθυνε κάλεσμα για διαδήλωση έξω από τη μητρόπολη, ενάντια στην Ιερά Σύνοδο. Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
0

Τα θρησκευτικά ιερατεία ξαναμίλησαν. Εγκύκλιος «περί της προστασίας της ανθρώπινης ζωής και αποφυγής των αμβλώσεων» θα αναγνωσθεί στις εκκλησίες κατά τη γιορτή του Γενεθλίου της Θεοτόκου, σήμερα 8 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με δελτίο Τύπου της Ιεράς Συνόδου.

Αυτός είναι και ο λόγος που η Ενωτική Πρωτοβουλία Γυναικείων και Φεμινιστικών Οργανώσεων και Συλλογικοτήτων απηύθυνε κάλεσμα για διαδήλωση έξω από τη Μητρόπολη, ενάντια στην Ιερά Σύνοδο που «θεωρεί πως μπορεί να έχει άποψη για τα σώματα και τις ζωές μας».

Στην εγκύκλιο που μοιράστηκε σε όλους τους ναούς διαβάζουμε: «Μεταξύ λοιπόν των άλλων Θεολογικών αληθειών, η εορτή φέρνει στην επιφάνεια και μεγάλες αλήθειες για την ανθρώπινη ταυτότητα και ύπαρξη. Η ζωή του ανθρώπου ως ψυχοσωματικής οντότητας αρχίζει με το θαύμα της γονιμοποίησης, με τη σύλληψη –«εξ άκρας συλλήψεως», όπως λέμε στη θεολογική γλώσσα–, δηλαδή από τη στιγμή που αρχίζει και η ανάπτυξη τον υλικού σώματος. Το έμβρυο είναι τέλειος άνθρωπος κατά την ταυτότητα, ο οποίος εξελίσσεται και αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης στα μητρικά σπλάγχνα, προσδοκώντας τη γέννηση, για να συνεχίσει την ανάπτυξη κατά τη βιολογική πορεία του, μετά δε και τον βιολογικό Θάνατο, να μεταβεί στην αιώνια Όντως Ζωή, αναμένοντας την κοινή Ανάσταση. Ο άνθρωπος δεν πεθαίνει όταν σταματά ή αναπνοή τον ούτε όταν παύει να χτυπά η καρδιά τον. Ο άνθρωπος συνεχίζει. Ούτε πάλι γεννιέται όταν αρχίζει η πρώτη τον αναπνοή με τον τοκετό».

Αυτή η ξεπερασμένης λογικής διδαχή, λίγες μέρες αφότου οι εμπρηστικές δηλώσεις του μητροπολίτη Δωδώνης Χρυσόστομου προκάλεσαν τον αποτροπιασμό και καταδικάστηκαν σε αυστηρό τόνο.

Να θυμίσουμε ότι ο γνωστός μητροπολίτης τάχθηκε κατά των αμβλώσεων, ακόμα και όταν υπάρχει βιασμός, ενώ σημείωσε ότι δεν υπάρχει βιασμός χωρίς συναίνεση. «Δεν κάθεται μία γυναίκα να βιαστεί χωρίς να το θέλει», είπε χαρακτηριστικά προκαλώντας την οργή. Μάλιστα, είναι απορίας άξιον ότι τις σχετικές δηλώσεις καταδίκασε και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, επισημαίνοντας ότι οι απόψεις του μητροπολίτη είναι προσβλητικές για τον άνθρωπο και ειδικά για τις γυναίκες και τα θύματα βιασμών.

Σεπτέμβριος 2022. Η ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία δείχνει ότι εναρμονίζεται πλήρως με τις αντινεωτερικές επιταγές, τις σκοταδιστικές απόψεις και τα συντηρητικά πρότυπα που ασπάζεται η σύγχρονη ακροδεξιά. Το δεσποτικό χριστεπώνυμο πλήθος απέναντι στη λογική και το αυτονόητο.

Φυσικά, αυτό δεν στάθηκε αρκετό ώστε να αποφασίσει να μην προχωρήσει στην ανάγνωση του κηρύγματος κατά των αμβλώσεων σε όλες τις Εκκλησίες. Ο μητροπολίτης Δωδώνης αποτελεί ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα ανθρώπων που ζουν στον δικό τους κόσμο καθώς και σε μια πλαστή πραγματικότητα, υπηρετώντας ιδέες που είναι αρεστές μόνο σε ένα αντιεπιστημονικό, οπισθοδρομικό ακροατήριο.

Προφανώς, οι μισογυνικές αντιλήψεις της Εκκλησίας δεν είναι ένα φαινόμενο που συναντάμε μόνο στην εποχή μας αλλά έχουν τις ρίζες τους στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Για την οικονομία του χρόνου ας μην αναλύσουμε τη διάκριση του Θεού έναντι της γυναίκας, αφού πρώτα δημιούργησε τον άνδρα εκ του μηδενός ενώ τη γυναίκα από κομμάτι της μιας πλευράς του.

Ας ανατρέξουμε, όμως, στον Απόστολο Παύλο και στις Προς Εφεσίους και Κορινθίους Επιστολές του. Εκεί διαβάζουμε: «… να υποτάσσεσθε εις τους ιδίους σας άνδρας, σαν να κάνετε την υποταγήν σας αυτήν προς τον Κύριον, ο οποίος παραγγέλλει και ζητεί να υποτάσσονται αι γυναίκες εις τους άνδρας των» και σε άλλο εδάφιο «… ο μεν άνδρας… επλάσθη εξ αρχής ως ο κύριος εκπρόσωπος της κυριαρχίας του Θεού επί της Γης και είναι διά τούτο περισσότερον από την γυναίκα εικών και δόξα του Θεού. Η γυναίκα δε ως το εξαιρετικότερον από τα άλλα κτίσματα, που έχει υπό την εξουσίαν ο άνδρας, είναι δόξα του ανδρός. Πράγματι δε ο άνδρας είναι υπεροχότερος από την γυναίκα, διότι δεν έγινε ο άνδρας από την γυναίκα, αλλ’ η γυναίκα έγινεν από τον άνδρα. Και επί πλέον δεν εκτίσθη ο άνδρας διά να βοηθή την γυναίκα, αλλ’ η γυναίκα επλάσθη προς χάριν και βοήθειαν του ανδρός».

Ο ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Όλοι όσοι έχουν βρεθεί σε ορθόδοξες εκκλησίες έχουν κατά καιρούς δει ότι ως και σήμερα, σε μια προοδευτική εποχή, θέλω να πιστεύω, και όχι δηλαδή την περίοδο του Μεσαίωνα, η Εκκλησία εφαρμόζει ευλαβικά τις διακρίσεις εναντίον των γυναικών.

Αρχικά, δεν τους αναγνωρίζει τη δυνατότητα να ιερουργούν αλλά ούτε φυσικά να εισέρχονται στο Ιερό του ναού. Επιπρόσθετα, σε καμία γυναίκα δεν δίνεται η επιλογή να επισκεφθεί το Άγιον Όρος. Το άβατο θεωρείται αδιαπραγμάτευτο και, αναμφίβολα, η απαγόρευση εισόδου των γυναικών στην Αθωνική Πολιτεία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα ακόμη κατάλοιπο της μεσαιωνικής περιόδου, αφού η απόφαση αυτή είχε παρθεί πριν 1000 χρόνια. Συγχρόνως, κανένας από τους αρχιερείς δεν μπορεί να παντρευτεί, ενώ στους ναούς οι άνδρες τοποθετούνται στα δεξιά και οι γυναίκες στα αριστερά, με ό,τι υποδηλώνει αυτό.

Τώρα, όσον αφορά τις αμβλώσεις, ας υπενθυμίσουμε ότι είναι νόμιμες. Και όπως έχει επισημάνει ο καθηγητής Νομικής του ΕΚΠΑ Σπύρος Βλαχόπουλος: «Ο νομοθέτης από τη δεκαετία του 1980 εξισορρόπησε την αναπαραγωγική ελευθερία της γυναίκας με την προστασία του εμβρύου έπειτα από ένα στάδιο εξέλιξής του, επιτρέποντας ουσιαστικά την άμβλωση τις δώδεκα πρώτες εβδομάδες της κύησης, σε ορισμένες δε σοβαρές περιπτώσεις (εγκυμοσύνη ως αποτέλεσμα βιασμού, κίνδυνος υγείας για την έγκυο γυναίκα) και μετά το χρονικό αυτό σημείο. Το θέμα δεν είναι, βέβαια, μόνο νομικό. Είναι προεχόντως ζήτημα υπεύθυνης σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και ενίσχυσης των κοινωνικών δομών».

ΤΣΕΚ Ο Ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Δεν προκαλεί εντύπωση το ότι είχε προηγηθεί και άλλη παλαιολιθικής αντίληψης εγκύκλιος, το 2018, με την οποία η ηγεσία της ελληνικής Εκκλησίας είχε ανακηρύξει την πρώτη Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα ως «Ημέραν αφιερωμένην εις την προστασίαν της ζωής του Αγεννήτου Παιδιού», πάγιο αίτημα της υπερσυντηρητικής ομάδας «Αφήστε με να ζήσω».

Τέλος, ας μην εστιάσουμε και στη στάση της Εκκλησίας για το θέμα της πανδημίας η οποία προκάλεσε αλγεινές εντυπώσεις.

Επιστροφή στο σήμερα. Σεπτέμβριος 2022. Η ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία δείχνει ότι εναρμονίζεται πλήρως με τις αντινεωτερικές επιταγές, τις σκοταδιστικές απόψεις και τα συντηρητικά πρότυπα που ασπάζεται η σύγχρονη ακροδεξιά. Το δεσποτικό χριστεπώνυμο πλήθος απέναντι στη λογική και το αυτονόητο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ