Ο «ιερός» και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας

Ο ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Η Ενωτική Πρωτοβουλία Γυναικείων και Φεμινιστικών Οργανώσεων και Συλλογικοτήτων απηύθυνε κάλεσμα για διαδήλωση έξω από τη μητρόπολη, ενάντια στην Ιερά Σύνοδο. Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI
0

Τα θρησκευτικά ιερατεία ξαναμίλησαν. Εγκύκλιος «περί της προστασίας της ανθρώπινης ζωής και αποφυγής των αμβλώσεων» θα αναγνωσθεί στις εκκλησίες κατά τη γιορτή του Γενεθλίου της Θεοτόκου, σήμερα 8 Σεπτεμβρίου, σύμφωνα με δελτίο Τύπου της Ιεράς Συνόδου.

Αυτός είναι και ο λόγος που η Ενωτική Πρωτοβουλία Γυναικείων και Φεμινιστικών Οργανώσεων και Συλλογικοτήτων απηύθυνε κάλεσμα για διαδήλωση έξω από τη Μητρόπολη, ενάντια στην Ιερά Σύνοδο που «θεωρεί πως μπορεί να έχει άποψη για τα σώματα και τις ζωές μας».

Στην εγκύκλιο που μοιράστηκε σε όλους τους ναούς διαβάζουμε: «Μεταξύ λοιπόν των άλλων Θεολογικών αληθειών, η εορτή φέρνει στην επιφάνεια και μεγάλες αλήθειες για την ανθρώπινη ταυτότητα και ύπαρξη. Η ζωή του ανθρώπου ως ψυχοσωματικής οντότητας αρχίζει με το θαύμα της γονιμοποίησης, με τη σύλληψη –«εξ άκρας συλλήψεως», όπως λέμε στη θεολογική γλώσσα–, δηλαδή από τη στιγμή που αρχίζει και η ανάπτυξη τον υλικού σώματος. Το έμβρυο είναι τέλειος άνθρωπος κατά την ταυτότητα, ο οποίος εξελίσσεται και αναπτύσσεται κατά τη διάρκεια της εγκυμοσύνης στα μητρικά σπλάγχνα, προσδοκώντας τη γέννηση, για να συνεχίσει την ανάπτυξη κατά τη βιολογική πορεία του, μετά δε και τον βιολογικό Θάνατο, να μεταβεί στην αιώνια Όντως Ζωή, αναμένοντας την κοινή Ανάσταση. Ο άνθρωπος δεν πεθαίνει όταν σταματά ή αναπνοή τον ούτε όταν παύει να χτυπά η καρδιά τον. Ο άνθρωπος συνεχίζει. Ούτε πάλι γεννιέται όταν αρχίζει η πρώτη τον αναπνοή με τον τοκετό».

Αυτή η ξεπερασμένης λογικής διδαχή, λίγες μέρες αφότου οι εμπρηστικές δηλώσεις του μητροπολίτη Δωδώνης Χρυσόστομου προκάλεσαν τον αποτροπιασμό και καταδικάστηκαν σε αυστηρό τόνο.

Να θυμίσουμε ότι ο γνωστός μητροπολίτης τάχθηκε κατά των αμβλώσεων, ακόμα και όταν υπάρχει βιασμός, ενώ σημείωσε ότι δεν υπάρχει βιασμός χωρίς συναίνεση. «Δεν κάθεται μία γυναίκα να βιαστεί χωρίς να το θέλει», είπε χαρακτηριστικά προκαλώντας την οργή. Μάλιστα, είναι απορίας άξιον ότι τις σχετικές δηλώσεις καταδίκασε και η Διαρκής Ιερά Σύνοδος, επισημαίνοντας ότι οι απόψεις του μητροπολίτη είναι προσβλητικές για τον άνθρωπο και ειδικά για τις γυναίκες και τα θύματα βιασμών.

Σεπτέμβριος 2022. Η ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία δείχνει ότι εναρμονίζεται πλήρως με τις αντινεωτερικές επιταγές, τις σκοταδιστικές απόψεις και τα συντηρητικά πρότυπα που ασπάζεται η σύγχρονη ακροδεξιά. Το δεσποτικό χριστεπώνυμο πλήθος απέναντι στη λογική και το αυτονόητο.

Φυσικά, αυτό δεν στάθηκε αρκετό ώστε να αποφασίσει να μην προχωρήσει στην ανάγνωση του κηρύγματος κατά των αμβλώσεων σε όλες τις Εκκλησίες. Ο μητροπολίτης Δωδώνης αποτελεί ένα ακόμη χαρακτηριστικό παράδειγμα ανθρώπων που ζουν στον δικό τους κόσμο καθώς και σε μια πλαστή πραγματικότητα, υπηρετώντας ιδέες που είναι αρεστές μόνο σε ένα αντιεπιστημονικό, οπισθοδρομικό ακροατήριο.

Προφανώς, οι μισογυνικές αντιλήψεις της Εκκλησίας δεν είναι ένα φαινόμενο που συναντάμε μόνο στην εποχή μας αλλά έχουν τις ρίζες τους στην Παλαιά και την Καινή Διαθήκη. Για την οικονομία του χρόνου ας μην αναλύσουμε τη διάκριση του Θεού έναντι της γυναίκας, αφού πρώτα δημιούργησε τον άνδρα εκ του μηδενός ενώ τη γυναίκα από κομμάτι της μιας πλευράς του.

Ας ανατρέξουμε, όμως, στον Απόστολο Παύλο και στις Προς Εφεσίους και Κορινθίους Επιστολές του. Εκεί διαβάζουμε: «… να υποτάσσεσθε εις τους ιδίους σας άνδρας, σαν να κάνετε την υποταγήν σας αυτήν προς τον Κύριον, ο οποίος παραγγέλλει και ζητεί να υποτάσσονται αι γυναίκες εις τους άνδρας των» και σε άλλο εδάφιο «… ο μεν άνδρας… επλάσθη εξ αρχής ως ο κύριος εκπρόσωπος της κυριαρχίας του Θεού επί της Γης και είναι διά τούτο περισσότερον από την γυναίκα εικών και δόξα του Θεού. Η γυναίκα δε ως το εξαιρετικότερον από τα άλλα κτίσματα, που έχει υπό την εξουσίαν ο άνδρας, είναι δόξα του ανδρός. Πράγματι δε ο άνδρας είναι υπεροχότερος από την γυναίκα, διότι δεν έγινε ο άνδρας από την γυναίκα, αλλ’ η γυναίκα έγινεν από τον άνδρα. Και επί πλέον δεν εκτίσθη ο άνδρας διά να βοηθή την γυναίκα, αλλ’ η γυναίκα επλάσθη προς χάριν και βοήθειαν του ανδρός».

Ο ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Όλοι όσοι έχουν βρεθεί σε ορθόδοξες εκκλησίες έχουν κατά καιρούς δει ότι ως και σήμερα, σε μια προοδευτική εποχή, θέλω να πιστεύω, και όχι δηλαδή την περίοδο του Μεσαίωνα, η Εκκλησία εφαρμόζει ευλαβικά τις διακρίσεις εναντίον των γυναικών.

Αρχικά, δεν τους αναγνωρίζει τη δυνατότητα να ιερουργούν αλλά ούτε φυσικά να εισέρχονται στο Ιερό του ναού. Επιπρόσθετα, σε καμία γυναίκα δεν δίνεται η επιλογή να επισκεφθεί το Άγιον Όρος. Το άβατο θεωρείται αδιαπραγμάτευτο και, αναμφίβολα, η απαγόρευση εισόδου των γυναικών στην Αθωνική Πολιτεία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως ένα ακόμη κατάλοιπο της μεσαιωνικής περιόδου, αφού η απόφαση αυτή είχε παρθεί πριν 1000 χρόνια. Συγχρόνως, κανένας από τους αρχιερείς δεν μπορεί να παντρευτεί, ενώ στους ναούς οι άνδρες τοποθετούνται στα δεξιά και οι γυναίκες στα αριστερά, με ό,τι υποδηλώνει αυτό.

Τώρα, όσον αφορά τις αμβλώσεις, ας υπενθυμίσουμε ότι είναι νόμιμες. Και όπως έχει επισημάνει ο καθηγητής Νομικής του ΕΚΠΑ Σπύρος Βλαχόπουλος: «Ο νομοθέτης από τη δεκαετία του 1980 εξισορρόπησε την αναπαραγωγική ελευθερία της γυναίκας με την προστασία του εμβρύου έπειτα από ένα στάδιο εξέλιξής του, επιτρέποντας ουσιαστικά την άμβλωση τις δώδεκα πρώτες εβδομάδες της κύησης, σε ορισμένες δε σοβαρές περιπτώσεις (εγκυμοσύνη ως αποτέλεσμα βιασμού, κίνδυνος υγείας για την έγκυο γυναίκα) και μετά το χρονικό αυτό σημείο. Το θέμα δεν είναι, βέβαια, μόνο νομικό. Είναι προεχόντως ζήτημα υπεύθυνης σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης και ενίσχυσης των κοινωνικών δομών».

ΤΣΕΚ Ο Ιερός και μισογυνικός σκοταδισμός της Εκκλησίας Facebook Twitter
Φωτο: ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ/EUROKINISSI

Δεν προκαλεί εντύπωση το ότι είχε προηγηθεί και άλλη παλαιολιθικής αντίληψης εγκύκλιος, το 2018, με την οποία η ηγεσία της ελληνικής Εκκλησίας είχε ανακηρύξει την πρώτη Κυριακή μετά τα Χριστούγεννα ως «Ημέραν αφιερωμένην εις την προστασίαν της ζωής του Αγεννήτου Παιδιού», πάγιο αίτημα της υπερσυντηρητικής ομάδας «Αφήστε με να ζήσω».

Τέλος, ας μην εστιάσουμε και στη στάση της Εκκλησίας για το θέμα της πανδημίας η οποία προκάλεσε αλγεινές εντυπώσεις.

Επιστροφή στο σήμερα. Σεπτέμβριος 2022. Η ελληνική ορθόδοξη Εκκλησία δείχνει ότι εναρμονίζεται πλήρως με τις αντινεωτερικές επιταγές, τις σκοταδιστικές απόψεις και τα συντηρητικά πρότυπα που ασπάζεται η σύγχρονη ακροδεξιά. Το δεσποτικό χριστεπώνυμο πλήθος απέναντι στη λογική και το αυτονόητο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Ρεπορτάζ / Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Αντί να απομακρύνει το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο που έχει χτιστεί επάνω της, ο δήμαρχος το ανακαινίζει, παραβλέποντας αυτήν τη ζώνη τεράστιας ιστορικής, αρχαιολογικής και περιβαλλοντικής σημασίας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Οπτική Γωνία / Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Ο πρωθυπουργός, με τα μέτρα που εξήγγειλε, έδωσε το καθαρό στίγμα της φιλελεύθερης οικονομικής πολιτικής του, αφήνοντας το πεδίο ανοιχτό για μια πιο αριστερή αντιπολίτευση, της οποίας οι προτάσεις αναμένονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Προβάλλοντας πλέον έναν ήπιο «κριτικο-μνημονιακό» τόνο, ο Αλέξης Τσίπρας καταλήγει σε ένα πενιχρό σχήμα: τη διαμάχη μεταξύ της αναπτυξιακής Ελλάδας και της κλεπτοκρατίας, την αντίθεση έντιμης-παραγωγικής χώρας με μια μικρή μερίδα διεφθαρμένων και τις προσβάσεις τους στο κράτος.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα – να ανησυχούμε ή όχι;

Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του ΕΚΠΑ καταγράφει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την παρουσία PFAS σε αυγά ελευθέρας βοσκής, αναδεικνύοντας το ζήτημα των «παντοτινών χημικών».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ