LiFO, τεύχος 138: Τις ημέρες της δολοφονίας του Αλέξη Γρηγορόπουλου

LIFO, τεύχος 138 Facebook Twitter
Tο εξώφυλλο του τεύχους 138 ήταν μια ασπρόμαυρη ζωγραφιά ενός άντρα με κουκούλα και μάσκα. Από πάνω ο τίτλος στα κίτρινα έλεγε “Τώρα”; 
0

ΤΟ ΤΕΥΧΟΣ 137 ΤΗΣ LiFO κυκλοφόρησε στις 4/12 του 2008 με τίτλο Come on, you party animals! Η LiFO γιόρταζε 3 χρόνια ζωής. Γράφαμε 53 λόγους για τους οποίους αγαπούσαμε την Αθήνα: H νέα μεγάλη αθηναϊκή μπάντα σε ένα σαλόνι, τα καναρίνια της Αθήνας, οι αφίσες στα Εξάρχεια.

Την Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου του 2008, η LiFO διοργάνωνε μεγάλο live με επανένωση των Στέρεο Νόβα σε ένα εργοστάσιο στην Πέτρου Ράλλη. Δεν θυμάμαι πολλά, μόνο πως είχε χιλιάδες κόσμου και με είχε πιάσει αγοραφοβία. Ο Τάσος λέει πως είχαν κλείσει παίζοντας το «Μικρό Αγόρι».

Το τεύχος 138 θα ήταν εορταστικό: φωτογραφίες από το πάρτι και αφιέρωμα στα χριστουγεννιάτικα δώρα.

Λιγότερο από 24 ώρες αργότερα, δολοφονήθηκε ο Αλέξης Γρηγορόπουλος. Ο κόσμος κατέβηκε αμέσως στους δρόμους. Δεν υπήρχε σχέδιο, ο κόσμος κινήθηκε προς τα Εξάρχεια και το Πολυτεχνείο να μάθει τι είχε γίνει. Όταν επιβεβαιώθηκε πια και επίσημα ότι ο Γρηγορόπουλος είχε πεθάνει, η Αθήνα άρχισε να καίγεται.

Τράπεζες και αμάξια πήραν φωτιά, άντρες με κράνη έσπαγαν τζαμαρίες με σιδερολοστούς. Στο βάθος η Ομόνοια έμοιαζε να χάνεται μέσα σε ένα ροζ σύννεφο από καπνούς και δακρυγόνα.

Τη Δευτέρα 7 Δεκεμβρίου φτάσαμε στο γραφείο μας στο Σύνταγμα σαστισμένοι και έξαλλοι ταυτόχρονα. Το απόγευμα κατεβήκαμε όλοι μαζί στην πορεία. Το πλήθος έβραζε από θυμό.

Κατηφορίζοντας τη Σταδίου όλοι ούρλιαζαν «Μπάτσοι γουρούνια δολοφόνοι» και «Το αίμα κυλάει εκδίκηση ζητάει». Γύρω από το βασικό σώμα της πορείας άρχισε να ξεδιπλώνεται το χάος. Τράπεζες και αμάξια πήραν φωτιά, άντρες με κράνη έσπαγαν τζαμαρίες με σιδερολοστούς. Στο βάθος η Ομόνοια έμοιαζε να χάνεται μέσα σε ένα ροζ σύννεφο από καπνούς και δακρυγόνα: Μια στάση λεωφορείου είχε πάρει φωτιά και κάποιος προσπάθησε να σπάσει τη βιτρίνα του Λουμίδη με ένα ρόπαλο. Το πλήθος είχε ανοίξει ένα οπλοπωλείο κοντά στην Ομόνοια, ένας τύπος κράδαινε δυο χατζάρες μέσα στο πλήθος.

Γύρισα στο σπίτι μου στο Μετς περιμετρικά, μέσω Ακρόπολης, και έκλεισα τα τζάμια και τα κουφώματα. Ήταν αδύνατον να ανοίξω τα παράθυρα, τα δακρυγόνα είχαν φτάσει μέχρι εκεί. Ήρθαν οι γείτονες και κάτσαμε μαζί για να μην είμαστε μόνοι. Γελάγαμε νευρικά από την αμηχανία μας. Πάνω κάτω την ίδια ηλικία είχαμε.

Το αγόρι που έμενε από κάτω ήταν τενόρος, τον άκουγα να τραγουδάει την ώρα που έκανα ντους. Η κοπέλα που έμενε δίπλα μου δούλευε σε τράπεζα. Ανοίξαμε την τηλεόραση. Ήταν το δεύτερο βράδυ, ακούγαμε ακόμα για το οργισμένο πλήθος που «καίει την περιουσία του κοσμάκη». Δεν είχαν φτάσει ακόμα οι μέρες που όλο αυτό θα γινόταν lifestyle τσιχλίτσα με μουσική υπόκρουση Placebo. Ούτε οι μέρες της δημοσιογραφίας των φλεγόμενων κάδων. «Για χρόνια κάθε φορά που κάλυπτα διαδηλώσεις, μπορεί να περνούσαν μπροστά μου 100.000 άτομα κι αυτοί με έβαζαν να γράφω ποιος κάδος κάηκε στη Σταδίου» μου 'χε πει μια φίλη κάτι χρόνια αργότερα.

Την επομένη το Σύνταγμα δεν είχε ανοιχτά μαγαζιά. Μόνο ένας είχε βάλει τους υπαλλήλους του να πουλάνε σάντουιτς πίσω από τις σπασμένες τζαμαρίες. Το τεύχος 138 κυκλοφόρησε με καινούργια κείμενα, πηχτά σε ένα δισέλιδο. Τα διαβάζω και είναι τελείως εκτός χαρακτήρα σε σχέση με αυτά που γράφαμε μέχρι τότε. Χρησιμοποιούμε λέξεις όπως «μαλάκες», «χεστήκαμε» και «της πουτάνας».

Δυο σελίδες πιο πίσω ο Κωστής Παπαγιώργης έχει γράψει ένα κείμενο με τίτλο «Κλειστά τα σχολεία κλειστή η χώρα». Δίπλα στο κείμενό του βρίσκεται μια φωτογραφία που θυμάμαι ακόμα. Τέσσερις τύποι με κουκούλες κάνουν λαμπόγυαλο ένα υποκατάστημα της Εμπορικής Τράπεζας. Ο ένας σπάει ένα γραφείο με ένα τραπεζάκι κάτω από μια μπλε αφίσα που λέει «Σώστε τα ευρώ σας».

Το εξώφυλλο του τεύχους 138 ήταν μια ασπρόμαυρη ζωγραφιά ενός άντρα με κουκούλα και μάσκα. Από πάνω ο τίτλος στα κίτρινα έλεγε «Τώρα;». 

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Ρεπορτάζ / Αστικές Συγκοινωνίες: Mια αθόρυβη ιδιωτικοποίηση που προκαλεί κρότο

Τα πρόσφατα ατυχήματα με αστικά λεωφορεία φέρνουν στο προσκήνιο το θέμα της εκχώρησης συγκοινωνιακού έργου στα ΚΤΕΛ και καταγγελίες για θεσμικές αστοχίες. Οι εμπλεκόμενες πλευρές μιλάνε στη LiFO.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ