Η φαντασίωση της «ευρύτατης» παράταξης και τα όριά της

Η φαντασίωση της «ευρύτατης» παράταξης και τα όριά της Facebook Twitter
Ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος έπρεπε να διαγραφεί όχι φυσικά γιατί το γράψαμε διάφοροι αλλά γιατί όσα λέει και όσα πράττει ακυρώνουν την πολιτογράφηση των Αντετοκούνμπο. Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ πτώση της χούντας και τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης, μπορούσε κανείς να σκεφτεί την ανάγκη της δημιουργίας μεγάλων παραταξιακών κομμάτων. Η χώρα έβγαινε από τη δικτατορία με αιτήματα πολιτικού εκσυγχρονισμού, κοινωνικής ορατότητας, ηθικής δικαίωσης των θυμάτων που ανήκαν, κατά πλειοψηφία, στην Αριστερά.

Η νέα καραμανλική δεξιά αναζητούσε την ενσωμάτωση πολιτικών ανθρώπων του Κέντρου αλλά και εκείνων των παραγόντων της άκρας δεξιάς που μπορούσαν να αποδεχτούν (θέλοντας και μη) την καινούρια κατάσταση χωρίς να δημιουργήσουν προβλήματα.

Από την άλλη, η κρίση του Κέντρου –που ήταν σε μεγάλο βαθμό ένα παλιωμένο Κέντρο και όχι κάποιος νέος χώρος– έδωσε στο ορμητικό ΠΑΣΟΚ την ευκαιρία να υφάνει τη δική του ευρυχωρία. Έτσι, οπαδοί του Τσε, του Μουαμάρ Καντάφι ή του Τρότσκι συναντήθηκαν –προσωρινά ή πιο μόνιμα– με ανθρώπους που ένιωθαν επίγονοι μιας βενιζελικής φύτρας. Κόσμος που αισθανόταν μέσα στην πιο ριζοσπαστική μερίδα του σοσιαλισμού μοιράστηκε τα «ίδια γραφεία» με εκείνους που εκπροσωπούσαν έναν προοδευτικό αστισμό με αντικομουνιστικές περγαμηνές.

Η κοινωνική κινητικότητα και ιδίως η δυναμική των μεσαίων στρωμάτων επικοινωνούσε τότε με μια ιδεολογική κινητικότητα που χωρούσε –και σε έναν βαθμό εξημέρωνε ή αδρανοποιούσε– τις ακραίες αντιφάσεις. Κεντροαριστερά κόμματα είχαν τους αριστεριστές τους και η Νέα Δημοκρατία φιλοξένησε κάμποσα στελέχη, οπαδούς και «στρατούς» που δεν είχαν σχέση με κάποια φιλελεύθερη δημοκρατική παράδοση, ούτε καν με έναν κλασικό δεξιό συντηρητισμό. 

Ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος έπρεπε να διαγραφεί όχι φυσικά γιατί το γράψαμε διάφοροι ή γιατί το ζητούν οι «Συριζαίοι» αλλά γιατί όσα λέει και όσα πράττει ακυρώνουν την πολιτογράφηση των Αντετοκούνμπο και κυρίως εκείνων των παιδιών που δεν θα έχουν την ευκαιρία να λάμψουν σαν τους Αντετοκούνμπο, αλλά θα μπορούν να υπηρετήσουν αξιοπρεπώς την ελληνική τους πατρίδα.

Για κάποιες περιόδους αυτό το σύστημα λειτούργησε θετικά και μπόρεσε να συντηρήσει θεσμικές και ιδεολογικές ισορροπίες. Στηριζόταν στο επιχείρημα πως η πολιτική πρέπει να αντιπροσωπεύει όλες τις τάσεις και τις ευαισθησίες δίχως αποκλεισμούς. Η Δεξιά δεν ήθελε να υπάρχει αυτόνομη Ακροδεξιά, το ΠΑΣΟΚ επιδίωκε τη συρρίκνωση των εξ αριστερών δυνάμεων, τα δυο ΚΚΕ και αργότερα ο Συνασπισμός και το ΚΚΕ ανταγωνιζόταν για την εκπροσώπηση του «κόσμου της Αριστεράς».

Όλα αυτά φυσικά άρχισαν να αλλάζουν τη δεκαετία των κρίσεων με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε τώρα με τον περίφημο μικρό δικομματισμό. Ποιο νόημα έχει να επιμένει κανείς στη φαντασίωση μιας μεγάλης παράταξης που κολακεύει τον εαυτό της πως τους χωράει (σχεδόν) όλους;

Τα κλασικά επιχειρήματα υπέρ αυτού του προτύπου είναι πως εγγυάται τη σταθερότητα, αποτρέπει τον κατακερματισμό και ενσωματώνει τους «ακραίους» στον κομφορμισμό ενός παραταξιακού μέσου όρου. Ενόψει μάλιστα μιας εκλογικής αναμέτρησης με απλή αναλογική, ο φόβος ότι η αυτονόμηση προσώπων ή τάσεων από τον κεντρικό κορμό του μεγάλου κόμματος μπορεί να οδηγήσει σε διαλυτικά φαινόμενα δεν φαίνεται αβάσιμος. Αν το επιχείρημα της εγγυημένης σταθερότητας έχει προβλήματα (όπως θα υποστηρίξω παρακάτω), το ίδιο και περισσότερο μπορεί να ισχύει και με την υπεράσπιση της άνθισης όλων των λουλουδιών σε ένα πολιτικό σύστημα που, μην ξεχνάμε, θα μας φέρει πιθανόν μέχρι και την πολιτική έκφραση των αντιεμβολιαστών.

Νομίζω λοιπόν ότι το μοντέλο της ξεχειλωμένης ευρυχωρίας έχει φτάσει στα όριά του. Αν κάποτε συνέβαλε στο χτίσιμο ανθεκτικών παραταξιακών όγκων, τώρα διαβρώνει και εντέλει υπονομεύει τους πολιτικούς οργανισμούς που έτσι κι αλλιώς έχουν υποστεί τους κλυδωνισμούς από τις συνεχόμενες κρίσεις.

Η ιδέα πως κάθε κόμμα έχει έναν κορμό και παράλληλα κάποια ειδικά κοινά, τους στρατούς των φανατικών ή εκείνους που πολιτεύονται «ιδιοσυγκρασιακά» στο όριο, δεν μπορεί να μας καθησυχάζει πλέον. Η σύγχυση, η ιδεολογική φτήνια, το κλείσιμο του ματιού σε λογικές εκτός του φιλελεύθερου δημοκρατικού κεκτημένου, όλα αυτά δεν μπορεί να εγγυηθούν πολιτική σταθερότητα ούτε κοινωνική ενσωμάτωση. Ούτε η Αριστερά –στη συριζαϊκή εκδοχή που έτυχε να εκπροσωπεί τη μεγαλύτερη εκδοχή της– έχει να κερδίσει πια από την συγκατοίκηση με υπερ-λαϊκιστές, νέου τύπου «αυριανιστές» ή εκείνους που δεν έχουν λογαριαστεί ακόμα με τις πολιτικές της αριστερής ταυτότητας. Ούτε η Κεντροδεξιά έχει να κερδίσει κάτι εξευμενίζοντας ή διευθετώντας τους ακρο-εθνικιστές, τον παλαιοημερολογίτικο «λαϊκό» ανορθολογισμό ή τις αντιμεταναστευτικές «ευαισθησίες».

Θα πει κανείς πως τα εκλογικά κέρδη είναι το πιο σημαντικό ζήτημα στη ζωή των κομμάτων και του πολιτικού ανταγωνισμού τους. Η συμβατική καρδιά της πολιτικής είναι το δίλημμα ήττα ή νίκη, επικράτηση ή πανωλεθρία, κόστος ή μετρήσιμα και συγκεκριμένα οφέλη. Κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίζει αυτή τη συμβατική μηχανή που άλλωστε παράγει πάντα αποτελέσματα σε αυτό που ονομάζουμε «διακυβέρνηση».

Κάτι όμως που έδωσε καρπούς για χρόνια, σήμερα μπορεί να σωρεύει περισσότερα τοξικά στοιχεία. Γιατί σήμερα χρειαζόμαστε όρια, μια σκέψη και μια ηθική των ορίων. Η αξιοπιστία περνάει από τη σύγκρουση με όσα την καταστρέφουν. Τα πολιτικά σχέδια δεν είναι αφηρημένες λέξεις αλλά ενσαρκώνονται και δεν μπορεί ένα «φιλελεύθερο δημοκρατικό» σχέδιο να το ενσαρκώνουν νάρκισσοι εθνο-ρατσιστές, ούτε ένα σοσιαλιστικό δημοκρατικό σχέδιο να το χειρίζονται εμποράκοι της ταξικής μνησικακίας και μιας αντιδεξιάς ανθρωποφαγίας.

Η «ευρύτατη» παράταξη είναι ουσιαστικά το αντίστοιχο της Μεγάλης Ιδέας στην ελληνική πολιτική τάξη. Κινητοποίησε ηγεμονικά σχέδια μετά τον πολιτικό λήθαργο της δικτατορίας και όταν είχαμε μια κοινωνία μαζικά κινητοποιημένων ανθρώπων. Αντιστοιχεί στην κουλτούρα των μεγάλων ακροατηρίων που διαθέτουν θετικές προσδοκίες υλικής ευημερίας και βλέπουν σοβαρές ευκαιρίες κοινωνικής προόδου. 

Σήμερα οι συνθήκες διαφέρουν σημαντικά. Τα κόμματα δεν χρειάζεται να βασανίζονται προσπαθώντας να βολέψουν ρατσιστές και μη ρατσιστές, δημοκράτες και ολοκληρωτικούς, σαλτιμπάγκους και σοβαρούς, πραγματικούς συντηρητικούς και απλώς ακροδεξιούς ή αριστερούς δημοκράτες και αριστερούς «ανθρωποφάγους» του Twitter. Αν θέλουν να έχουν έναν ρόλο –ας τον πω: στοιχειώδους πολιτικής παιδαγωγικής–, τα κόμματα πρέπει να μάθουν την τέχνη να διαγράφουν και να αποκηρύσσουν ανοιχτά. 

Η διαγραφή δεν είναι αυταρχισμός. Συχνά είναι ο μοναδικός τρόπος να πει κανείς σε κάποιον πως δεν ανήκει στην οικογένεια. Πως οι ιδέες, οι πράξεις, η δημόσια γλώσσα του δεν μπορούν να είναι μέρος του δικού σου πολιτικού και ηθικού κώδικα. 

Και ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος έπρεπε να διαγραφεί όχι φυσικά γιατί το γράψαμε διάφοροι ή γιατί το ζητούν οι «Συριζαίοι» αλλά γιατί όσα λέει και όσα πράττει ακυρώνουν την πολιτογράφηση των Αντετοκούνμπο και κυρίως εκείνων των παιδιών που δεν θα έχουν την ευκαιρία να λάμψουν σαν τους Αντετοκούνμπο, αλλά θα μπορούν να υπηρετήσουν αξιοπρεπώς την ελληνική τους πατρίδα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

fuji mount

Τι διαβάζουμε σήμερα / Ο θορυβώδης κ. Μπογδάνος

Σήμερα: «Το μαργαριτάρι του όρους Φούτζι» • • • η φιλοσοφία βγάζει καγκελάριο • • • η ψυχή των κομμάτων • • • ο Μπαραντάρ στους 100 του Time • • • η απαξίωση μιας δωρεάς • • • κατήχηση • • • γήπεδο ποδοσφαίρου
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Enrico Bellini / «To TikTok πέτυχε γιατί σε διασκεδάζει»

Ο επικεφαλής Κυβερνητικών Σχέσεων και Δημόσιας Πολιτικής του TikTok στη Νότια Ευρώπη, Enrico Bellini, περιγράφει το μυστικό της επιτυχίας της δημοφιλούς πλατφόρμας και εξηγεί γιατί η προστασία των δεδομένων των Ευρωπαίων χρηστών είναι υψίστης σημασίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Οπτική Γωνία / Πόσο απέχει ένα βιντεοπαιχνίδι για βιασμούς από την incel πραγματικότητα που ζούμε;

Ορθώς μας σοκάρει το «No Mercy» που «παίζει» με τον βιασμό και την αιμομιξία, όμως την ίδια στιγμή ζούμε σε μια κοινωνία όπου η γυναικεία υποταγή πλασάρεται ως κανονικότητα.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τα νέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Πολιτική / Nέα στοιχεία για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή τον επαναφέρουν στο προσκήνιο 

Η υπόθεση των Τεμπών επιστρέφει στη Βουλή μέσω της δικογραφίας για τον Κώστα Αχ. Καραμανλή, αλλά στελέχη της κυβέρνησης υποστηρίζουν ότι αυτήν τη φορά είναι καλά προετοιμασμένοι. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
κωνσταντοπουλου

Βασιλική Σιούτη / Ποιος είναι, τελικά, αξιωματική αντιπολίτευση;

Οι δημοσκοπήσεις καταγράφουν πλέον στη δεύτερη θέση το κόμμα της Πλεύσης Ελευθερίας. Θα διατηρήσει η Ζωή Κωνσταντοπούλου τη δυναμική που απέκτησε; Θα αλλάξει σύντομα πάλι η σειρά των κομμάτων; Το σίγουρο είναι πως η ρευστότητα είναι η νέα πολιτική συνθήκη. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Tίτλος: Explainer: Το κίνημα "Cute Winter Boots" και το κριντζ της ψηφιακής πολιτικοποίησης

Explainer / «Cute Winter Boots»: Όσο κι αν το υποτιμάτε, το TikTok παράγει πολιτική

Το hashtag #CuteWinterBoots συγκεντρώνει τους προβληματισμούς των χρηστών για την άνοδο της παγκόσμιας ακροδεξιάς και για τον τρόπο που εφαρμόζεται η δημοκρατία σήμερα. Έχουμε αφήσει πίσω μας για πάντα το «για να συμμετέχω στην πολιτική πάω σε συνελεύσεις και γράφομαι σε κόμμα».
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Τι μας δείχνουν τα πρώτα ίχνη ζωής εκτός της Γης;

Διάστημα / Βρέθηκαν όντως ίχνη εξωγήινης ζωής;

Τι ανακάλυψε ακριβώς το τηλεσκόπιο James Webb; Θα υπάρξει σύντομα κατοικήσιμος πλανήτης; Πόσο κοντά είμαστε στην κατάκτηση του Διαστήματος; Ο αστρονόμος και καθηγητής Φυσικής του Διαστήματος Ξενοφών Μουσάς εξηγεί τι σηματοδοτεί η ανακάλυψη του Πανεπιστημίου του Κέιμπριτζ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Βασιλική Σιούτη / Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θέλει τρίτη θητεία και τα δίνει όλα για να αλλάξει το κλίμα

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης ξεκαθάρισε ότι θα διεκδικήσει και τρίτη πρωθυπουργική θητεία και τα δίνει όλα με στόχο την άμεση αντιστροφή του αρνητικού πολιτικού κλίματος.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χριστόφορος Πισσαρίδης: «Με ενοχλεί που η Ελλάδα, σε όλες τις λίστες, βρίσκεται στην τελευταία θέση»

Χριστόφορος Πισσαρίδης / «Με ενοχλεί που η Ελλάδα βρίσκεται παντού στην τελευταία θέση»

Από τον Τραμπ και την AI μέχρι την ελληνική γραφειοκρατία και την παγκόσμια ύφεση, ο νομπελίστας καθηγητής Οικονομικών Σερ Χριστόφορος Πισσαρίδης μιλά στη LIFO για το μέλλον της εργασίας και την απειλή του λαϊκισμού, εξηγώντας γιατί η Ελλάδα χρειάζεται λιγότερο Δημόσιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Η κατάληψη των πανεπιστημίων από τον Τραμπ δεν θα πετύχει»

Ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια σχολιάζει στη LiFO τη σύγκρουση που έχει ξεσπάσει μεταξύ της κυβέρνησης Τραμπ και των αμερικανικών πανεπιστημίων και πώς βλέπει την επόμενη μέρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αθήνα: Τα ηλεκτρικά πατίνια και το χάος της μικροκινητικότητας/ Πώς θα μπει τάξη στο χάος με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;/ «Δεν γίνεται να μην έχουμε πατίνια γιατί είναι επικίνδυνο να κυκλοφορήσουν»

Ρεπορτάζ / Τι θα γίνει επιτέλους με τα ηλεκτρικά πατίνια στην Αθήνα;

Τα ηλεκτρικά πατίνια είναι η νέα τάση μετακίνησης στην πόλη αλλά προς το παρόν δημιουργούν αρκετά προβλήματα και προκαλούν αντιδράσεις. Πώς θα μπουν όρια στην άναρχη κυκλοφορία τους και τη στάθμευσή τους και ποιες υποδομές χρειάζονται;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Ρεπορτάζ / Τα μεγάλα έργα που αλλάζουν τη χώρα: Ποια προχωρούν και ποια καθυστερούν

Νέοι αυτοκινητόδρομοι, νέες γραμμές μετρό, νοσοκομεία, σιδηρόδρομοι, αεροδρόμια. Στις μακέτες όλα φαίνονται φανταστικά. Πότε όμως στ' αλήθεια παραδίδονται, πόσο κοντά στις μακέτες θα είναι η πραγματικότητα; Και ποια οφέλη μπορεί να προσφέρουν στην κοινωνία και την οικονομία;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η οικονομία από νέο κραχ;

Οπτική Γωνία / Έρχεται νέο παγκόσμιο κραχ;

Εμπορικοί πόλεμοι, γεωπολιτικές απειλές και ο κίνδυνος παγκόσμιας ύφεσης. Πόσο θα επηρεαστεί η Ελλάδα από τη νέα εποχή Τραμπ; Ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο Πανεπιστήμιο του Λίβερπουλ, Κώστας Μήλας, μιλά στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Οπτική Γωνία / Μπορεί μια φεμινίστρια να είναι χριστιανή; 

Υπάρχει τελικά ασυμβίβαστο μεταξύ χριστιανισμού και φεμινισμού; Μπορούν οι δύο ταυτότητες να συνυπάρξουν ή πρόκειται για έναν αδύνατο συνδυασμό; Δύο γυναίκες παραθέτουν τα επιχειρήματα κάθε πλευράς.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Ρεπορτάζ / Το πράσινο της Αθήνας και τα πάθη του

Το πράσινο της πόλης μπορεί να είναι περιορισμένο, αλλά σε αρκετές περιπτώσεις είναι αξιόλογο - και η άνοιξη το φέρνει ξανά στο προσκήνιο, μαζί με τα προβλήματά του. Λύσεις υπάρχουν· το ζητούμενο είναι να εισακουστούν.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ