Η φαντασίωση της «ευρύτατης» παράταξης και τα όριά της

Η φαντασίωση της «ευρύτατης» παράταξης και τα όριά της Facebook Twitter
Ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος έπρεπε να διαγραφεί όχι φυσικά γιατί το γράψαμε διάφοροι αλλά γιατί όσα λέει και όσα πράττει ακυρώνουν την πολιτογράφηση των Αντετοκούνμπο. Φωτ.: EUROKINISSI
0

ΑΜΕΣΩΣ ΜΕΤΑ ΤΗΝ πτώση της χούντας και τα πρώτα χρόνια της Μεταπολίτευσης, μπορούσε κανείς να σκεφτεί την ανάγκη της δημιουργίας μεγάλων παραταξιακών κομμάτων. Η χώρα έβγαινε από τη δικτατορία με αιτήματα πολιτικού εκσυγχρονισμού, κοινωνικής ορατότητας, ηθικής δικαίωσης των θυμάτων που ανήκαν, κατά πλειοψηφία, στην Αριστερά.

Η νέα καραμανλική δεξιά αναζητούσε την ενσωμάτωση πολιτικών ανθρώπων του Κέντρου αλλά και εκείνων των παραγόντων της άκρας δεξιάς που μπορούσαν να αποδεχτούν (θέλοντας και μη) την καινούρια κατάσταση χωρίς να δημιουργήσουν προβλήματα.

Από την άλλη, η κρίση του Κέντρου –που ήταν σε μεγάλο βαθμό ένα παλιωμένο Κέντρο και όχι κάποιος νέος χώρος– έδωσε στο ορμητικό ΠΑΣΟΚ την ευκαιρία να υφάνει τη δική του ευρυχωρία. Έτσι, οπαδοί του Τσε, του Μουαμάρ Καντάφι ή του Τρότσκι συναντήθηκαν –προσωρινά ή πιο μόνιμα– με ανθρώπους που ένιωθαν επίγονοι μιας βενιζελικής φύτρας. Κόσμος που αισθανόταν μέσα στην πιο ριζοσπαστική μερίδα του σοσιαλισμού μοιράστηκε τα «ίδια γραφεία» με εκείνους που εκπροσωπούσαν έναν προοδευτικό αστισμό με αντικομουνιστικές περγαμηνές.

Η κοινωνική κινητικότητα και ιδίως η δυναμική των μεσαίων στρωμάτων επικοινωνούσε τότε με μια ιδεολογική κινητικότητα που χωρούσε –και σε έναν βαθμό εξημέρωνε ή αδρανοποιούσε– τις ακραίες αντιφάσεις. Κεντροαριστερά κόμματα είχαν τους αριστεριστές τους και η Νέα Δημοκρατία φιλοξένησε κάμποσα στελέχη, οπαδούς και «στρατούς» που δεν είχαν σχέση με κάποια φιλελεύθερη δημοκρατική παράδοση, ούτε καν με έναν κλασικό δεξιό συντηρητισμό. 

Ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος έπρεπε να διαγραφεί όχι φυσικά γιατί το γράψαμε διάφοροι ή γιατί το ζητούν οι «Συριζαίοι» αλλά γιατί όσα λέει και όσα πράττει ακυρώνουν την πολιτογράφηση των Αντετοκούνμπο και κυρίως εκείνων των παιδιών που δεν θα έχουν την ευκαιρία να λάμψουν σαν τους Αντετοκούνμπο, αλλά θα μπορούν να υπηρετήσουν αξιοπρεπώς την ελληνική τους πατρίδα.

Για κάποιες περιόδους αυτό το σύστημα λειτούργησε θετικά και μπόρεσε να συντηρήσει θεσμικές και ιδεολογικές ισορροπίες. Στηριζόταν στο επιχείρημα πως η πολιτική πρέπει να αντιπροσωπεύει όλες τις τάσεις και τις ευαισθησίες δίχως αποκλεισμούς. Η Δεξιά δεν ήθελε να υπάρχει αυτόνομη Ακροδεξιά, το ΠΑΣΟΚ επιδίωκε τη συρρίκνωση των εξ αριστερών δυνάμεων, τα δυο ΚΚΕ και αργότερα ο Συνασπισμός και το ΚΚΕ ανταγωνιζόταν για την εκπροσώπηση του «κόσμου της Αριστεράς».

Όλα αυτά φυσικά άρχισαν να αλλάζουν τη δεκαετία των κρίσεων με αποτέλεσμα να βρισκόμαστε τώρα με τον περίφημο μικρό δικομματισμό. Ποιο νόημα έχει να επιμένει κανείς στη φαντασίωση μιας μεγάλης παράταξης που κολακεύει τον εαυτό της πως τους χωράει (σχεδόν) όλους;

Τα κλασικά επιχειρήματα υπέρ αυτού του προτύπου είναι πως εγγυάται τη σταθερότητα, αποτρέπει τον κατακερματισμό και ενσωματώνει τους «ακραίους» στον κομφορμισμό ενός παραταξιακού μέσου όρου. Ενόψει μάλιστα μιας εκλογικής αναμέτρησης με απλή αναλογική, ο φόβος ότι η αυτονόμηση προσώπων ή τάσεων από τον κεντρικό κορμό του μεγάλου κόμματος μπορεί να οδηγήσει σε διαλυτικά φαινόμενα δεν φαίνεται αβάσιμος. Αν το επιχείρημα της εγγυημένης σταθερότητας έχει προβλήματα (όπως θα υποστηρίξω παρακάτω), το ίδιο και περισσότερο μπορεί να ισχύει και με την υπεράσπιση της άνθισης όλων των λουλουδιών σε ένα πολιτικό σύστημα που, μην ξεχνάμε, θα μας φέρει πιθανόν μέχρι και την πολιτική έκφραση των αντιεμβολιαστών.

Νομίζω λοιπόν ότι το μοντέλο της ξεχειλωμένης ευρυχωρίας έχει φτάσει στα όριά του. Αν κάποτε συνέβαλε στο χτίσιμο ανθεκτικών παραταξιακών όγκων, τώρα διαβρώνει και εντέλει υπονομεύει τους πολιτικούς οργανισμούς που έτσι κι αλλιώς έχουν υποστεί τους κλυδωνισμούς από τις συνεχόμενες κρίσεις.

Η ιδέα πως κάθε κόμμα έχει έναν κορμό και παράλληλα κάποια ειδικά κοινά, τους στρατούς των φανατικών ή εκείνους που πολιτεύονται «ιδιοσυγκρασιακά» στο όριο, δεν μπορεί να μας καθησυχάζει πλέον. Η σύγχυση, η ιδεολογική φτήνια, το κλείσιμο του ματιού σε λογικές εκτός του φιλελεύθερου δημοκρατικού κεκτημένου, όλα αυτά δεν μπορεί να εγγυηθούν πολιτική σταθερότητα ούτε κοινωνική ενσωμάτωση. Ούτε η Αριστερά –στη συριζαϊκή εκδοχή που έτυχε να εκπροσωπεί τη μεγαλύτερη εκδοχή της– έχει να κερδίσει πια από την συγκατοίκηση με υπερ-λαϊκιστές, νέου τύπου «αυριανιστές» ή εκείνους που δεν έχουν λογαριαστεί ακόμα με τις πολιτικές της αριστερής ταυτότητας. Ούτε η Κεντροδεξιά έχει να κερδίσει κάτι εξευμενίζοντας ή διευθετώντας τους ακρο-εθνικιστές, τον παλαιοημερολογίτικο «λαϊκό» ανορθολογισμό ή τις αντιμεταναστευτικές «ευαισθησίες».

Θα πει κανείς πως τα εκλογικά κέρδη είναι το πιο σημαντικό ζήτημα στη ζωή των κομμάτων και του πολιτικού ανταγωνισμού τους. Η συμβατική καρδιά της πολιτικής είναι το δίλημμα ήττα ή νίκη, επικράτηση ή πανωλεθρία, κόστος ή μετρήσιμα και συγκεκριμένα οφέλη. Κανείς δεν μπορεί να παραγνωρίζει αυτή τη συμβατική μηχανή που άλλωστε παράγει πάντα αποτελέσματα σε αυτό που ονομάζουμε «διακυβέρνηση».

Κάτι όμως που έδωσε καρπούς για χρόνια, σήμερα μπορεί να σωρεύει περισσότερα τοξικά στοιχεία. Γιατί σήμερα χρειαζόμαστε όρια, μια σκέψη και μια ηθική των ορίων. Η αξιοπιστία περνάει από τη σύγκρουση με όσα την καταστρέφουν. Τα πολιτικά σχέδια δεν είναι αφηρημένες λέξεις αλλά ενσαρκώνονται και δεν μπορεί ένα «φιλελεύθερο δημοκρατικό» σχέδιο να το ενσαρκώνουν νάρκισσοι εθνο-ρατσιστές, ούτε ένα σοσιαλιστικό δημοκρατικό σχέδιο να το χειρίζονται εμποράκοι της ταξικής μνησικακίας και μιας αντιδεξιάς ανθρωποφαγίας.

Η «ευρύτατη» παράταξη είναι ουσιαστικά το αντίστοιχο της Μεγάλης Ιδέας στην ελληνική πολιτική τάξη. Κινητοποίησε ηγεμονικά σχέδια μετά τον πολιτικό λήθαργο της δικτατορίας και όταν είχαμε μια κοινωνία μαζικά κινητοποιημένων ανθρώπων. Αντιστοιχεί στην κουλτούρα των μεγάλων ακροατηρίων που διαθέτουν θετικές προσδοκίες υλικής ευημερίας και βλέπουν σοβαρές ευκαιρίες κοινωνικής προόδου. 

Σήμερα οι συνθήκες διαφέρουν σημαντικά. Τα κόμματα δεν χρειάζεται να βασανίζονται προσπαθώντας να βολέψουν ρατσιστές και μη ρατσιστές, δημοκράτες και ολοκληρωτικούς, σαλτιμπάγκους και σοβαρούς, πραγματικούς συντηρητικούς και απλώς ακροδεξιούς ή αριστερούς δημοκράτες και αριστερούς «ανθρωποφάγους» του Twitter. Αν θέλουν να έχουν έναν ρόλο –ας τον πω: στοιχειώδους πολιτικής παιδαγωγικής–, τα κόμματα πρέπει να μάθουν την τέχνη να διαγράφουν και να αποκηρύσσουν ανοιχτά. 

Η διαγραφή δεν είναι αυταρχισμός. Συχνά είναι ο μοναδικός τρόπος να πει κανείς σε κάποιον πως δεν ανήκει στην οικογένεια. Πως οι ιδέες, οι πράξεις, η δημόσια γλώσσα του δεν μπορούν να είναι μέρος του δικού σου πολιτικού και ηθικού κώδικα. 

Και ο Κωνσταντίνος Μπογδάνος έπρεπε να διαγραφεί όχι φυσικά γιατί το γράψαμε διάφοροι ή γιατί το ζητούν οι «Συριζαίοι» αλλά γιατί όσα λέει και όσα πράττει ακυρώνουν την πολιτογράφηση των Αντετοκούνμπο και κυρίως εκείνων των παιδιών που δεν θα έχουν την ευκαιρία να λάμψουν σαν τους Αντετοκούνμπο, αλλά θα μπορούν να υπηρετήσουν αξιοπρεπώς την ελληνική τους πατρίδα.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

fuji mount

Τι διαβάζουμε σήμερα / Ο θορυβώδης κ. Μπογδάνος

Σήμερα: «Το μαργαριτάρι του όρους Φούτζι» • • • η φιλοσοφία βγάζει καγκελάριο • • • η ψυχή των κομμάτων • • • ο Μπαραντάρ στους 100 του Time • • • η απαξίωση μιας δωρεάς • • • κατήχηση • • • γήπεδο ποδοσφαίρου
ΚΩΣΤΑΣ ΑΝΑΓΝΩΣΤΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ