Η εμφάνιση τoυ αυριανισμού στην εσωκομματική αντιπαράθεση του ΣΥΡΙΖΑ

Πού βρέθηκε τόσο μίσος; Facebook Twitter
Αν κάποιος έχει την υπομονή να καταγράψει το επίπεδο των εσωκομματικών αντιπαραθέσεων στον ΣΥΡΙΖΑ, πραγματικά θα διαπιστώσει πως πρόκειται για έναν πολιτικό βούρκο. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


«Η παγίδα του μίσους είναι ότι σε δένει
με τον μεγαλύτερο εχθρό σου»

Αλμπέρ Καμί

ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ τους τελευταίους λίγους μήνες στον ΣΥΡΙΖΑ και εκπέμπεται ιδιαίτερα από την πλευρά των νικητών δεν είναι ακριβώς πολιτική, έστω πολιτική με σκληρούς όρους, αλλά κάτι που ξεπερνάει τις πολιτικές αντιπαραθέσεις, συχνά αγγίζει λογικές μίσους το οποίο μετατρέπει την πολιτική διαφορά σε συναισθηματική αντίδραση και αφαιρεί τα επιχειρήματα που είναι αναγκαίο να αντιπαρατεθούν για να κριθούν πρόσωπα και τακτικές.

Το πιο ενδιαφέρον είναι πως το μίσος αυτό δεν εκφράζεται μόνο από κάποια από τα κορυφαία στελέχη του κόμματος αλλά διαχέεται σε μέλη και φίλους του άλλοτε κραταιού ΣΥΡΙΖΑ και με τη βοήθεια των μέσων κοινωνικής δικτύωσης αποκτά χαρακτηριστικά ενός εμφύλιου πολέμου εξαιρετικών χαμηλών προσδοκιών και επιπέδου που δεν θα ταίριαζαν τουλάχιστον σε έναν φορέα που επικαλείται αριστερό πρόσημο.

Λίγα εικοσιτετράωρα πριν, η βουλευτής Σία Αναγνωστοπούλου, που συνήθως μιλάει πολιτικά, ανεξάρτητα από τον βαθμό που διαφωνεί ή συμφωνεί κανείς μαζί της, είπε πως τη χρονική αυτή περίοδο έχει διαχυθεί απίστευτη τοξικότητα. Η ίδια είχε δεχτεί νωρίτερα ένα χτύπημα κάτω από τη μέση από –ποιον άλλο– τον Π. Πολάκη.

Αυτή η δημόσια αντίδραση του Πολάκη έφερε στους μεγαλύτερους μνήμες από την εποχή που την πολιτική έκφραση χαρακτήριζε ένα επίθετο που στιγμάτισε για χρόνια τη χώρα: αυριανισμός.

Ο κατά Τσίπρα «αψύς» Κρητικός (έτσι τον απάλλασσε από τον ακραίο λαϊκισμό που εξέπεμπε ο βουλευτής, αλλά τότε ήταν χρήσιμος γιατί έκανε τη βρόμικη δουλειά), επιχειρώντας να απαντήσει στην κ. Αναγνωστοπούλου, που δεν ξέφυγε από τα όρια της πολιτικής κριτικής, επικαλέστηκε μια ιατρική περιπέτεια που είχε η ίδια και ο σύζυγός της τον καιρό της πανδημίας, την οποία αντιμετώπισαν μετά από παρέμβασή του.

Αυτή η δημόσια αντίδραση του Πολάκη έφερε στους μεγαλύτερους μνήμες από την εποχή που την πολιτική έκφραση χαρακτήριζε ένα επίθετο που στιγμάτισε για χρόνια τη χώρα: αυριανισμός. Αυτός δεν ήταν μόνο ένα είδος παρα-δημοσιογραφίας που γνώρισε μεγάλη ακμή ιδιαίτερα στα τέλη της δεκαετίας του ’80 αλλά γρήγορα μετατράπηκε και σε πολιτική στάση και συμπεριφορά, η οποία απλώθηκε στους περισσότερους πολιτικούς χώρους, γνώρισε ημέρες δόξας και άφησε πλούσια κληρονομιά σε πολλούς επιγόνους, οι οποίοι την αξιοποίησαν.

Ένα από τα χαρακτηριστικά του αυριανισμού ήταν ότι η αντιπαράθεση ξέφευγε από τα όρια της πολιτικής και άγγιζε προσωπικά δεδομένα πολιτικών ή ακόμα και μη πολιτικών προσώπων, στιγμάτιζε τη διαφορετικότητα, έμπαινε όπου η ελάχιστη ηθική δεν επέτρεπε, μετέτρεπε ένα πολιτικό θέμα προς διερεύνηση σε καταγγελτική κραυγή. Αυτό ακριβώς κάνει ο Πολάκης, ο οποίος τις κατά καιρούς επιθέσεις του κατά προσώπων τις επενδύει πολιτικά με δήθεν επιχειρήματα τα οποία συναντούν μεγάλη αποδοχή από τους φίλους και οπαδούς του κόμματος. Ο Πολάκης εκλέγεται συνεχώς βουλευτής, ο λόγος του είναι συχνά κυρίαρχος, έχει φανατικούς οπαδούς που πίνουν νερό στο όνομά του εκτός του νομού Χανίων· σήμερα, με τη νέα ηγεσία, έχει κεντρικό ρόλο στον ΣΥΡΙΖΑ.

Για να είμαστε ακριβείς, ο Πολάκης μπορεί να αποτελεί την κορυφαία έκφραση αυτού του φαινομένου στις ημέρες μας, αλλά δεν είναι ο πρώτος που μετέφερε με τέτοιο τρόπο το μίσος στην πολιτική. Προϋπήρχε ο Τσίπρας που για πολλά χρόνια πορεύτηκε με αυτές τις λογικές. Αλήθεια είναι πως κι άλλοι πολιτικοί, ιδιαίτερα προερχόμενοι από τη δεξιά και όχι μόνο, είχαν ακολουθήσει κάτι ανάλογο, αλλά αλήθεια είναι ακόμα πως η αριστερά παραδοσιακά απέφευγε να συμμετέχει σε όλα αυτά. Ο Τσίπρας την έβαλε στο παιχνίδι.

Ο Νάσος Ηλιόπουλος, από τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ που δεν τα χαρακτηρίζει ο βερμπαλισμός και η οξύτητα, είπε πως η κατάσταση που έχει διαμορφωθεί παραπέμπει σε βούρκο. Οι αντιδράσεις των οπαδών και φίλων του κόμματος που στηρίζουν φανατικά τη σημερινή ηγεσία και διαχύθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν ήταν απλώς ακραίες. Μία από αυτές, από τις πιο ήπιες, έλεγε «Όταν ένας άεργος θέλει να φύγει από... τον βούρκο, το πρώτο που οφείλει να κάνει είναι να βρει μια δουλειά». Ξαφνικά, ο χθεσινός τους σύντροφος, από τα πιο μετρημένα στελέχη, μετατράπηκε σε έναν εχθρό και έναν ανεπάγγελτο που πρέπει να βρει δουλειά.

Αν κάποιος έχει την υπομονή να καταγράψει το επίπεδο των εσωκομματικών αντιπαραθέσεων στον ΣΥΡΙΖΑ, πραγματικά θα διαπιστώσει πως πρόκειται για έναν πολιτικό βούρκο. Και σε μεγάλο βαθμό θα δικαιώσει τον μεγάλο διανοητή που έγραψε για διαφορετικούς λόγους πως «η παγίδα του μίσους είναι ότι σε δένει με τον μεγαλύτερο εχθρό σου». Αν όλοι αυτοί που εκπέμπουν τόση τοξικότητα και μίσος έχουν τη δυνατότητα να σκεφτούν, θα διαπιστώσουν πόσο μοιάζουν με τους απέναντι που υποτίθεται αντιμάχονται…

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Ρεπορτάζ / Μετρό-φούρνος: Ως πότε θα λιώνουμε και υπογείως;

Είκοσι τρένα που εκτελούν δρομολόγια στην μπλε και την κόκκινη γραμμή δεν έχουν κλιματισμό, ενώ το air condition στους παλιούς συρμούς της πράσινης γραμμής θυμίζει λοταρία: ποτέ δεν ξέρεις αν θα πετύχεις δροσιά ή ζέστη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Dr. Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι ένα μέλλον όπου τη ζωή των παιδιών μας δεν θα την ορίζει το γεγονός ότι υποφέρουν αλλά ότι ευημερούν»

Οπτική Γωνία / Zeina Jallad: «Ονειρεύομαι έναν ουρανό χωρίς πυραύλους και drones»

Η διευθύντρια του Κέντρου Μελετών Παλαιστινιακής Γης και καθηγήτρια στο Αμερικανικό Πανεπιστήμιο της Βηρυτού μιλά στη LiFO για την αποτυχία του διεθνούς δικαίου και το «sumud» ως καθημερινή εξέγερση απέναντι στην εξόντωση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ