Η αμερικανική δημοκρατία οδεύει προς το τέλος της

tr
Από τη νέα προεδρία Τραμπ αναδεικνύεται μια αλήθεια που λίγο καιρό πριν θα ακουγόταν σαν μια μεγάλη υπερβολή, σαν κάτι που δεν θα πιστεύαμε ότι μπορεί να συμβεί ποτέ.
0


ΔΑΝΕΙΟΣ Ο ΤΙΤΛΟΣ του σημειώματος από την ταινία του Σέρτζιο Λεόνε, η οποία το μακρινό 1984 περιέγραφε την πορεία μιας παρέας έφηβων Εβραίων που μπλέκουν στον υπόκοσμο και στα γκέτο της Νέας Υόρκης. Κάποια στιγμή στο μέλλον φαντάζομαι πως ένας σκηνοθέτης θα κληθεί να γυρίσει μια άλλη ταινία γι’ αυτό που συμβαίνει στην Αμερική τις μέρες μας και να περιγράψει το πώς μια υπερδύναμη με δημοκρατική λειτουργία απέκτησε έντονα τα χαρακτηριστικά ενός σκληρού αυταρχικού καθεστώτος, οδηγώντας πολλούς στο συμπέρασμα ότι έχει έρθει το τέλος της ως δημοκρατίας – το τέλος της Αμερικανικής δημοκρατίας.

Γιατί όσο υπερβολικό και βαρύγδουπο και αν ακούγεται αυτό, είναι μια πραγματικότητα. Από τη νέα προεδρία Τραμπ αναδεικνύεται μια αλήθεια που λίγο καιρό πριν θα ακουγόταν σαν μια μεγάλη υπερβολή, σαν κάτι που δεν θα πιστεύαμε ότι μπορεί να συμβεί ποτέ.

Τα σύγχρονα αυταρχικά καθεστώτα είναι πιο επικίνδυνα από εκείνα των περασμένων δεκαετιών, όταν κάποιοι στρατιωτικοί συνήθως έπαιρναν την εξουσία με τα όπλα.

Η λογική του καθεστώτος Τραμπ και όλων αυτών που το συγκροτούν συνοδεύεται από μια απόλυτη βεβαιότητα μίας μοναδικής αλήθειας: δεν γίνεται αποδεκτή καμιά διαφορετική άποψη. Και προκειμένου να υπηρετήσει αυτήν τη λογική, η κυβέρνηση Τραμπ έχει επιδοθεί σε ανελέητο κυνηγητό όσων αμφισβητούν αυτή την αλήθεια. Δεν αρκείται να κυνηγάει μετανάστες οι οποίοι εξαφανίζονται από τα μέρη στα οποία ζουν για πολλά χρόνια με τις οικογένειές τους· κυνηγάει δημοσιογράφους, παρουσιαστές, ακτιβιστές, αντιφρονούντες, δικαστές, γενικά όποιον τολμήσει να αμφισβητήσει ακόμα και την οικονομική πολιτική που ακολουθείται – κυνηγάει τους πάντες. Αν αυτό δεν είναι το τέλος της αμερικανικής δημοκρατίας, αναρωτιέμαι τι μπορεί να είναι.

Ο Τραμπ επεμβαίνει στα πανεπιστήμια και με απειλή τη διακοπή της χρηματοδότησης επιχειρεί να τα ελέγξει – και το έχει καταφέρει σε μεγάλο βαθμό. Στρέφεται κατά δικαστών όταν αυτοί βγάζουν αποφάσεις που θεωρεί ενοχλητικές, στοχοποιεί ιδιαίτερα τα μη ελεγχόμενα μέσα ενημέρωσης, αναγκάζει τηλεοπτικούς σταθμούς να απολύσουν δημοφιλείς παρουσιαστές, απειλεί και συκοφαντεί δημοσιογράφους όταν του κάνουν δύσκολες ερωτήσεις, εκβιάζει τηλεοπτικούς σταθμούς ότι θα ανακαλέσει την άδεια λειτουργίας τους αν ασκούν κριτική σε όσα κάνει, κάνει αγωγές και μηνύσεις σε αντιπολιτευόμενες εφημερίδες και με την αρωγή των μεγιστάνων που ελέγχουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, οι οποίοι έσπευσαν να υποταχθούν πλήρως στο νέο καθεστώς, προσπαθεί να επιβάλει ένα ολοκληρωτικό σύστημα διακυβέρνησης που λίγα χρόνια πριν δεν θα μπορούσε κανένας να διανοηθεί.

Πριν από λίγες ημέρες, στους δημοσιογράφους που καλύπτουν θέματα του υπουργείου Άμυνας, το οποίο λεγόταν έτσι από το 1947 και ο Τραμπ μετονόμασε σε υπουργείο Πολέμου (σε μια πράξη με έντονο συμβολισμό), απαγορεύτηκε να δημοσιεύουν πληροφορίες για τον στρατό αν δεν έχουν την έγκριση της κυβέρνησης. Διαφορετικά θα τους απαγορεύεται η πρόσβαση στο υπουργείο.

Παράλληλα, κατήργησε τον εισαγγελέα στρατού, ο οποίος είχε την ευθύνη για τη νομιμότητα στο εσωτερικό του στρατού. Τι σημαίνει αυτό; Ότι κάθε δημοσιογράφος θα πρέπει να υποβάλει το ρεπορτάζ του για έγκριση στην κυβέρνηση και μόνο όταν αυτή το εγκρίνει θα μπορεί να το δημοσιοποιεί. Υπενθυμίζουμε πως αν δεν υπήρχε εισαγγελέας στρατού και ένα σώμα ανεξάρτητων δικηγόρων, δεν θα αποκαλύπτονταν ποτέ τα βασανιστήρια των κρατουμένων στις φυλακές του Γκουαντάναμο.

Πολλοί στην Αμερική είδαν αυτήν τη δυσοίωνη για τη δημοκρατία της χώρας προοπτική από νωρίς, όταν ο Τραμπ αρνήθηκε να αποδεχτεί την εκλογική του ήττα και υποστήριξε την εισβολή στο Καπιτώλιο, όταν αποκαλούσε τους πολιτικούς του αντιπάλους εγκληματίες και προσπαθούσε να τους στείλει στη φυλακή. Ο καθηγητής του Χάρβαρντ Στίβεν Λεβίτσκι, που μαζί με τον Ντάνιελ Ζίμπλατ έχουν γράψει το σημαντικό βιβλίο «Πώς πεθαίνουν οι δημοκρατίες» στο οποίο αναφέρονται ως χαρακτηριστικά παραδείγματα χώρες όπως η Γεωργία, η Ουγγαρία, η Τουρκία, η Ρωσία, η Ουκρανία κ.ά., κλήθηκε πριν από λίγο καιρό να απαντήσει στο ερώτημα εάν και οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν αντίστοιχο πρόβλημα. Ήταν σαφής: «Το πιο πιθανό είναι μια ολίσθηση στον ανταγωνιστικό αυταρχισμό. Αυτά τα καθεστώτα συνταγματικά συνεχίζουν να είναι δημοκρατίες. Υπάρχει Σύνταγμα, υπάρχουν τακτικές εκλογές, νομοθετικό σώμα και, το σημαντικότερο, η αντιπολίτευση είναι νόμιμη. Έτσι, αν τα κοιτάξετε από απόσταση, μοιάζουν με δημοκρατία».

Τα σύγχρονα αυταρχικά καθεστώτα είναι πιο επικίνδυνα από εκείνα των περασμένων δεκαετιών, όταν κάποιοι στρατιωτικοί συνήθως έπαιρναν την εξουσία με τα όπλα. Πλέον –και αυτό δεν συμβαίνει μόνο στις ΗΠΑ– παίρνουν την εξουσία με εκλογές και αυτήν τη νομιμοποίηση επικαλούνται για να απαντούν στις επικρίσεις για τις αυθαιρεσίες τους.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η αγωγή του Τραμπ εναντίον των New York Times για 15 δισ. δολάρια κρύβει κάτι σοβαρό

Διεθνή / Πώς ο Τραμπ, εμμονικά και ξεδιάντροπα, προσπαθεί να κατεδαφίσει τα κορυφαία media

Η αγωγή του Τραμπ εναντίον των «New York Times» για 15 δισ. δολάρια κρύβει μια άρρωστη εμμονή του με τα media. Θέλει να κατεδαφίσει ακόμη έναν ζωτικής σημασίας θεσμό και να αποδυναμώσει τη νομική προστασία των μέσων ενημέρωσης.
THE LIFO TEAM
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Χωρίς αναισθητικό, χωρίς δικαιώματα: Τι συμβαίνει με τις θρησκευτικές σφαγές στην Ελλάδα;

Παρά τις προσπάθειες νομιμοποίησης του εβραϊκού και ισλαμικού τρόπου σφαγής των ζώων χωρίς αναισθητοποίηση, το νομικό πλαίσιο στην Ελλάδα δεν αλλάζει. Η σχεδιαζόμενη Εθνική Στρατηγική Halal επαναφέρει το θέμα.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
H εξέγερση της «κανονικότητας»

Οπτική Γωνία / H εξέγερση της «κανονικότητας»

Μια τάση που θέλει να προσελκύσει μετριοπαθή ακροατήρια, αντλώντας από μια ψευδή εκδοχή της Ιστορίας, η οποία θέλει τον δυτικό πολιτισμό να υποφέρει ή να παρακμάζει γιατί τάχα έπεσε θύμα του ανθρωπισμού του.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
EPEJERGAS HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οπτική Γωνία / HIV/AIDS: Σύντομα θα αποτελεί παρελθόν;

Οι κρίσιμοι σταθμοί μιας δύσκολης πορείας που ξεκίνησε το 1981, οπότε πιστοποιήθηκαν τα πρώτα κρούσματα HIV, μέχρι σήμερα, που στόχος πια είναι η πλήρης ύφεση της νόσου, με ορίζοντα την επίτευξη της ίασης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Πάνος Ρούτσι: Ο απεργός πείνας που συγκλονίζει την Ελλάδα

Επιστρατεύοντας το ύστατο μέσο πίεσης, ο Πάνος Ρούτσι ζητά δικαιοσύνη για τα Τέμπη και άδεια για να ξεθάψει το παιδί που έχασε στο μοιραίο τρένο, ώστε να ταυτοποιηθεί και να γίνουν τοξικολογικές εξετάσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Από τα drones μέχρι την τεχνητή νοημοσύνη: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Οπτική Γωνία / Από τα drones μέχρι το AI: Η Κίνα αλλάζει την παγκόσμια ασφάλεια

Πώς η στρατιωτική άνοδος της Κίνας και η στρατηγική σύμπλευση με τη Ρωσία διαμορφώνουν τις ευρωπαϊκές και παγκόσμιες προκλήσεις για την ασφάλεια; Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Στις Κολυμπήθρες της Πάρου θα χτιστεί ένα τεράστιο ξενοδοχείο. Γιατί;

Η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σάγκα της Μονής Σινά

Ρεπορτάζ / Μυστήριο, βία, σκάνδαλα και διαπλοκή: Η σάγκα της Μονής Σινά

Από την έρημο Σινά και την Ιερουσαλήμ μέχρι το Φανάρι, από το Κάιρο και την Αθήνα μέχρι τις Βρυξέλλες, εκτυλίσσεται μια εκκλησιαστική-διπλωματική υπόθεση που θα μπορούσε να γίνει ταινία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Ρεπορτάζ / Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Αντί να απομακρύνει το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο που έχει χτιστεί επάνω της, ο δήμαρχος το ανακαινίζει, παραβλέποντας αυτήν τη ζώνη τεράστιας ιστορικής, αρχαιολογικής και περιβαλλοντικής σημασίας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ