H συζήτηση για τις εκτρώσεις είναι ξενόφερτη

ΑΜΒΛΩΣΕΙΣ Facebook Twitter
Επαναφέρουν το ανακριβές δίπολο γυναίκα - παναγία παρθένος ή γυναίκα - παραστρατημένη πόρνη. 
0

ΤON TEΛΕΥΤΑΙΟ ΚΑΙΡΟ έχει ανοίξει και εδώ η συζήτηση για τις εκτρώσεις. Η Εκκλησία της Ελλάδος, φρικτός χορηγός της καταπίεσης των γυναικών εδώ και χρόνια, συζητά το θέμα. Δεν φτάνει που έχουν εξαιρέσει μια έκταση της ελληνικής επικράτειας και την έχουν διατηρήσει μόνο για αγόρια και αρσενικές κότες, που διαποτίζουν με ενοχή τα μικρά, που γαλουχούν στρατιές πιστών με αυτοαπέχθεια και, ενίοτε, σκέτο μίσος, τώρα ασχολούνται και με το δικαίωμά μας να διαλέγουμε εάν θέλουμε να είμαστε μητέρες. Επαναφέρουν το ανακριβές δίπολο γυναίκα - παναγία παρθένος ή γυναίκα - παραστρατημένη πόρνη. 

Από κοντά σιγοντάρει το νέο συντηρητικό ρεύμα που υπάρχει στη χώρα και εμπνέεται από την αμερικανική αντιδραστική ρητορική. Στις Ηνωμένες Πολιτείες η δυσαρέσκεια για τη λευκή «υπεροχή» ή τους υπερβολικά πλούσιους έχει οδηγήσει σε μια γενική συζήτηση για τα προνόμια. O Πρόεδρος Μπάιντεν παραδέχεται ότι ο πλούτος δεν διαχέεται αυτομάτως, μαγικά και με φυσικό τρόπο προς τα κάτω.

Πλάι σε αυτές τις ανήκουστες για την Αμερική παραδοχές, υπάρχει και η αντίδραση. Οι αντιδραστικές φωνές συγχέουν τις «υπερβολικές ευαισθησίες» με το να μην είσαι sociopath. Αποκαλούν «παρωχημένο» και «λυμένο» όποιο ζήτημα ασκεί πίεση στα πράγματα ως έχουν. Χαρακτηρίζουν ανορθολογική πράξη τη φροντίδα για τους άλλους. Παθαίνουν πανικό όταν οι καταπιεσμένοι αρθρώνουν λόγο. Υποτιμούν τον λόγο αυτό ως «γκρίνια και μεμψιμοιρία».

Η ελληνική κοινωνία εχθρεύεται τις γυναίκες. Ωστόσο αυτή η έμμεση ή ρητή προπαγάνδα περί ανωτερότητας του παππού, πατέρα, αδελφού και συζύγου δεν φτάνει μέχρι του σημείου της αμφισβήτησης των αμβλώσεων, ενός δικαιώματος που δεν θεωρούνταν καθόλου αμφιλεγόμενο μέχρι πρόσφατα στην Ελλάδα. Δεν ήταν κάτι που απασχολούσε.

Η λεκτική επιβολή εξαπλώνεται για να καλύψει συστημικά προβλήματα και να τα αποδώσει σε προσωπικές αποτυχίες. Στην περίπτωση των γυναικών, όταν αντιμετωπίζουν ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες, οι υπερσυντηρητικοί ουρλιάζουν «ας πρόσεχαν» ή, ακόμα πιο ωμά, ας αναλάβουν επιτέλους τον «φυσικό» τους ρόλο. Έχουν πάντα ένα κόλλημα με τη «φύση», στην οποία προβάλλουν τις ιδέες τους αυτού του είδους οι ιδεολόγοι.

Είναι μαγικό πώς σ’ αυτή την αντιδραστική ρητορική περί ατομικής ευθύνης και αυτενέργειας πάντα οι φτωχοί, οι γυναίκες και οι άτυχοι καλούνται να πληρώσουν μέχρι κεραίας τις συνέπειες των κακών τους αποφάσεων ή ατυχιών, ενώ για τους προνομιούχους επιφυλάσσεται ένα ευρύ πεδίο λαθών και πειραματισμών, απ’ όπου πάντα, υποτίθεται, πως αντλούν κάποιο χρήσιμο μάθημα.

Τέτοια μαθήματα μοιράζονται μ’ εμάς, τους υπηκόους τους, όταν βγάζουν εμπνευστικά λογίδρια ως επιτυχημένα και καλά ενταγμένα άτομα. Τόσο επιτυχημένα, που δεν διστάζουν να φανούν και ευάλωτα. Για την ευαλωτότητα γυναικών που βιάζονται, όμως, ή φτωχών που χρεοκοπούν στην προσπάθειά τους να απαλλαγούν από τη φτώχεια δεν μιλάμε συχνά. Εκεί δεν έχει happy end και ελάχιστοι έχουν το κουράγιο να «μοιραστούν μαζί μας» την «ιστορία τους». Αυτή την ανισορροπία στις αφηγήσεις επιχείρησε να πλήξει το ΜeΤoo.

Στα δικά μας, μέσα στην ελληνική οικογένεια, φυσικά, σφυρηλατείται η ανδρική υπεροχή. Η ελληνική κοινωνία εχθρεύεται τις γυναίκες. Ωστόσο αυτή η έμμεση ή ρητή προπαγάνδα περί ανωτερότητας του παππού, πατέρα, αδελφού και συζύγου δεν φτάνει μέχρι του σημείου της αμφισβήτησης των αμβλώσεων, ενός δικαιώματος που δεν θεωρούνταν καθόλου αμφιλεγόμενο μέχρι πρόσφατα στην Ελλάδα. Δεν ήταν κάτι που απασχολούσε. Δεν γράφονταν μονογραφίες επί μονογραφιών. Δεν έπαιρναν φωτιά τα αμφιθέατρα σε μια συζήτηση για το δικαίωμα στην άμβλωση.

Σίγουρα η έκτρωση ήταν ταμπού, σίγουρα προσδοκούσαν ότι θα το κρύψεις ή σχολίαζαν χαμηλόφωνα, αλλά δεν επιχειρούνταν να τεθεί εκτός νόμου η διαδικασία ή, τέλος πάντων, να ανοίξει μια ύποπτη, αλλόκοτη για τη χώρα μας κουβέντα περί της σημασίας των εκτρώσεων! 

Αυτή η συζήτηση έρχεται από αλλού. Εισάγει μια λογική που δεν έχει σχέση με την πρόσφατη παράδοσή μας, όπου ασκούνται μεν κοινωνικές πιέσεις προς τη μητρότητα, αλλά η προτροπή να κρατήσεις ένα παιδί με το ζόρι φαντάζει μάλλον καταπιεστική.

Είμαι πεπεισμένη ότι γιατροί, μαίες, νοσοκόμες καθώς και οι περισσότεροι/-ες Έλληνες/Ελληνίδες που ούτε τρέχουν στα gay pride ούτε ξημεροβραδιάζονται με ομιλίες της Ελίζαμπεθ Γουόρεν θα ασφυκτιούσαν αν γινόταν παράνομη η έκτρωση, με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που ασφυκτιούν με τις γυναικοκτονίες ή τις επιθέσεις σε γυναίκες.

Η σωστή συζήτηση γύρω από την υγεία του γυναικείου σώματος αφορά την πρόσβαση σε γυναικολόγο. Σε πλήρη αντιστοιχία με την παράδοσή μας και τον νομικό μας πολιτισμό, η άμβλωση δεν είναι υπό συζήτηση. Αν θέλουμε, λοιπόν, όντως να συζητήσουμε για το γυναικείο σώμα και τα αναπαραγωγικά του όργανα, ας μιλήσουμε για την καθιέρωση ενός σοβαρού συστήματος υγείας που δεν εκμεταλλεύεται τις γυναίκες όταν χρειάζονται γυναικολογικές επεμβάσεις.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Συγκριτικά με τον άγριο μισογυνισμό, ο ρατσισμός στις παλιές ελληνικές ταινίες μοιάζει εντελώς της πλάκας

Δ.Πολιτάκης / Συγκριτικά με τον άγριο μισογυνισμό, ο ρατσισμός στις παλιές ελληνικές ταινίες μοιάζει εντελώς της πλάκας

Οι ρατσιστικές αναπαραστάσεις εμφανίζονταν αραιά και πού, αντίθετα από τον μισογυνισμό που μοιάζει να στάζει από παντού μέχρι και σήμερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Ρεπορτάζ / Νεραντζιές: Γιατί κινδυνεύει το δέντρο-μνημείο της Αθήνας;

Κινδυνεύει το άρωμα της Αθήνας; Στα μικρά λευκά άνθη της νεραντζιάς χρωστάμε κάθε άνοιξη το υπέροχο άρωμα στις γειτονιές και στους δρόμους της πόλης. Οι νεραντζιές όμως προσβάλλονται από ένα έντομο-εισβολέα που έρχεται από την Ασία, το οποίο γίνεται προσπάθεια να καταπολεμηθεί με την εισαγωγή του φυσικού του εχθρού από την Ιαπωνία και το Βιετνάμ.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

Οπτική Γωνία / Γλυκιά τουριστική Αθήνα: Σπάστε πιάτα και φωνάξτε ΟΠΑ-ΟΠΑ!

« Με εκνευρίζουν πλέον σχεδόν τα πάντα σε αυτήν τη νέα Αθήνα: από τη φασαρία και το μποτιλιάρισμα με τα τουριστικά λεωφορεία και τα μαύρα βανάκια ως τα χρυσά στεφανάκια που φοράνε τα κορίτσια στο κεφάλι τους»
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΤΡΙΒΟΛΗ
Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Οπτική Γωνία / Θα παραδοθεί ολόκληρη η Μέση Ανατολή στις φλόγες;

Τι σηματοδοτεί η σημερινή επίθεση στο Ιράν; Γιατί η ισορροπία ισχύος εισέρχεται πλέον σε μια εξαιρετικά ρευστή και επικίνδυνη φάση; Και γιατί η νέα αυτή κλιμάκωση προκαλεί ανησυχία στη διεθνή κοινότητα; Ειδικοί αναλυτές εξηγούν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή, ελεύθερη και χωρίς ταμπέλες

Οπτική Γωνία / Gen Z και σεξουαλικότητα: Ρευστή και χωρίς ταμπέλες

Γιατί οι νέοι αμφισβητούν τα πρότυπα των millennials, τι είναι το «slowmance» και τι σημαίνει η αποδοχή της ταυτότητας φύλου για την ψυχική τους υγεία; Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Τεχνολογία / Adrian Zduńczyk: «Χάρη στις νέες τεχνολογίες, η εξουσία μπορεί να επιστρέψει στον λαό»

Ένας από τους κορυφαίους παγκοσμίως ειδικούς της νέας ψηφιακής επανάστασης που φέρνουν το Web 3.0, τα κρυπτονομίσματα, τα NTF και η τεχνολογία blockchain, μιλά στη LiFO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
CHECK Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Ρεπορτάζ / Άδειασε ο Αλ Σίσι την ελληνική κυβέρνηση για τη Μονή Σινά ή μήπως όχι; 

Η κυβέρνηση, υποστηρίζει ο Αλ Σίσι, είχε αποδεχθεί την κυριότητα της Μονής του Σινά επί των 71 ακινήτων της, αλλά η αιγυπτιακή προεδρία στις ανακοινώσεις της αναγνωρίζει μόνο το θρησκευτικό και όχι το ιδιοκτησιακό καθεστώς της.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται έναν φυσικό παράδεισο

Περιβάλλον / Οι Φρουροί του Κηφισού: Mια γειτονιά υπερασπίζεται ένα φυσικό παράδεισο

Το τελευταίο φυσικό τμήμα του Κηφισού ρέει ακόμη ελεύθερο, δημιουργώντας μέσα στον αστικό ιστό έναν κρυφό παράδεισο, τον οποίο κάποιοι άνθρωποι αγωνίζονται να κρατήσουν ζωντανό.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ