Γιατί το ροζ παραμένει το πιο διχαστικό χρώμα;

Γιατί το ροζ παραμένει το πιο διχαστικό χρώμα; Facebook Twitter
H Barbie σε όλη της τη συνθετική ομορφιά αποδεικνύεται η πιο διαχρονική αντιπρόσωπος του χρώματος, όπως αποδεικνύει και η ταινία που θα δούμε προσεχώς στις οθόνες του πλανήτη.
0

ΝΩΡΙΤΕΡΑ ΑΥΤΗ ΤΗΝ ΕΒΔΟΜΑΔΑ, η κυρία Μιράντα Ντίκσον, κάτοικος Εδιμβούργου, αναγκάστηκε να ξαναβάψει την εξώπορτά της μετά από ανώνυμη καταγγελία εις βάρος της που έλαβε το Δημοτικό Συμβούλιο της πόλης. Ο λόγος; Κάποιος είχε αντιδράσει στο γεγονός ότι η πόρτα ήταν βαμμένη ροζ, και συνεπώς δεν ταίριαζε με τον «ιστορικό χαρακτήρα» της γειτονιάς.

Είναι άλλη μια απόδειξη ότι έχουμε πρόβλημα με το ροζ, παρότι τέτοιες διαμάχες μοιάζουν περίεργες δεδομένου ότι το ροζ είναι ένα χρώμα διόλου απειλητικό ενώ συγχρόνως αποτελεί διαχρονικό σύμβολο της παιδικής αθωότητας.

Ωστόσο, είναι γεγονός ότι το ροζ έχει μια μακρά και αντιφατική ιστορία – μια ιστορία με άρωμα κιτς, κακογουστιάς και μερικές φορές παραβατικότητας, κάτι που εξηγεί γιατί το συγκεκριμένο χρώμα παραμένει τόσο διχαστικό.

Φταίνε οι διαφημιστές: η μεταπολεμική άνοδος του ροζ ως κάτι χαριτωμένο και κιτς απεδείχθη εξαιρετικά ανθεκτική.

Το ροζ υιοθετήθηκε από τους πρώιμους ζωγράφους που το χρησιμοποιούσαν για τους τόνους του δέρματος, αλλά η Αναγέννηση, με τη θόλωση των διαφορών μεταξύ Ουρανού και Γης, τα άλλαξε όλα αυτά – η σάρκα και το Άγιο Πνεύμα έγιναν ένα και το αυτό. Καλλιτέχνες όπως ο Φρα Αντζέλικο το οικειοποιήθηκαν ως χρώμα θρησκευτικής ενδυμασίας, εξ ου και ο Αρχάγγελος Γαβριήλ είναι ντυμένος με ροζ χιτώνες.

Γιατί το ροζ παραμένει το πιο διχαστικό χρώμα; Facebook Twitter
Φρα Αντζέλικο, Ο Ευαγγελισμός (1450)

Ίσως οι σπόροι της αμφισημίας να φυτεύτηκαν μερικούς αιώνες αργότερα, όταν το ροζ έγινε σύμβολο πολυτέλειας αλλά και σκανδάλου. Το γεγονός ότι οι ροζ βαφές υφασμάτων ήταν δύσκολο να παραχθούν σήμαινε ότι κάθε αριστοκράτης ήθελε να είναι ντυμένος με αυτό το χρώμα.

Η Μαντάμ ντε Πομπαντούρ το λάτρευε τόσο πολύ, που το 1757 η Sèvres, η εταιρεία πορσελάνης, δημιούργησε ένα απαλό ροζ ειδικά για εκείνη, ονομάζοντάς το Rose Pompadour. Διάσημες προσωπικότητες όπως η Έμα Χάμιλτον, η ερωμένη του Ναυάρχου Νέλσον, ζωγραφίζονταν συχνά με ροζ αποχρώσεις, καθιστώντας το έτσι το χρώμα του πόθου.

Κάτι που αξίζει να σημειωθεί είναι ότι το ροζ συχνά συνδεόταν με τα μικρά αγόρια, καθώς οι κόκκινες αποχρώσεις του θεωρούνταν η επιτομή του αναδυόμενου ανδρισμού, γι' αυτό και βλέπουμε πολλά πορτρέτα νεαρών κυρίων ντυμένων με αυτό το χρώμα (πριν από την περίοδο του μεσοπολέμου, όταν προτιμήθηκε το μπλε).

Στην πραγματικότητα, η υποτιθέμενη «θηλυπρέπεια» του ροζ χρώματος έχει μεγάλη σχέση με την αμφισβήτησή του. Οι Ναζί χρησιμοποίησαν ένα ροζ τρίγωνο για να ταυτοποιούν τους ομοφυλόφιλους άνδρες στα στρατόπεδα συγκέντρωσης, και παρόλο που το σύμβολο διεκδικήθηκε αργότερα με πείσμα από την ΛΟΑΤΚΙ+ κοινότητα, χρειάστηκαν πολλά χρόνια για να νιώσουν άνετα οι στρέιτ άνδρες με το χρώμα.

Φταίνε οι διαφημιστές: η μεταπολεμική άνοδος του ροζ ως κάτι χαριτωμένο και κιτς απεδείχθη εξαιρετικά ανθεκτική, με την Barbie σε όλη της τη συνθετική ομορφιά να αποδεικνύεται η πιο διαχρονική αντιπρόσωπος του χρώματος, όπως αποδεικνύει και η ταινία που θα δούμε προσεχώς στις οθόνες του πλανήτη.

Γιατί το ροζ παραμένει το πιο διχαστικό χρώμα; Facebook Twitter
Η Μέριλιν στην ταινία «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές» (1953)

Σχεδόν ταυτόχρονη με την εισαγωγή της Barbie στην ποπ κουλτούρα στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ήταν η ροζ εμφάνιση της Μέριλιν Μονρό στην ταινία «Οι άνδρες προτιμούν τις ξανθιές» (1953). Βλέποντας σήμερα την ταινία του Χάουαρντ Χοκς, είναι δύσκολο να μη σκεφτεί κανείς το ροζ χρώμα ως ένα μεταφορικό σωφρονιστήριο για τη Μέριλιν, ως έναν ευτελισμό μιας τραγικής φιγούρας που μας έχει γίνει εμμονή, αλλά σπάνια μας έχει επιτραπεί να την πάρουμε σοβαρά.

Παρεμπιπτόντως, όταν η Μαντόνα οικειοποιήθηκε το ίδιο λουκ στο βίντεο για την επιτυχία της «Material Girl» το 1985, αυτό απλώς επιβεβαίωσε ότι το ροζ χρώμα μπορεί να εκπροσωπεί επίσης κάτι θρασύ και αρπακτικό – το αντίθετο της ευπάθειας που αντιπροσώπευε η Μέριλιν.

Παρά τα ζητήματά του, το ροζ είχε σαφώς πιο θετικό αντίκτυπο στον 21ο αιώνα. Τα ελαφρώς απαξιωτικά σχόλια για τις γυναίκες που φορούσαν ροζ έχουν ανατραπεί προς χάρη θετικών πρωτοβουλιών, όπως ο αγώνας κατά του καρκίνου του μαστού.

Παραμένει ισχυρό επίσης το μοτίβο της ανυπακοής που έχει συνδεθεί με το χρώμα, και φυσικά, ανάγεται στον γκέι ακτιβισμό της δεκαετίας του ‘80. Υπάρχει κάτι φεμινιστικό στην άνοδο του λεγόμενου «millennial pink» (παρότι είναι λίγο δύσκολος ο ακριβής καθορισμός του: είναι πιο κοντά στο σομόν ή στο χρώμα του ροζέ κρασιού;), ενώ η Generation Z προτιμά μια πιο επιθετική απόχρωση την οποία επίσης φαίνεται να υιοθετούν και πολλοί (άνδρες) ράπερ.

Πηγή: The Telegraph   

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Προβάλλοντας πλέον έναν ήπιο «κριτικο-μνημονιακό» τόνο, ο Αλέξης Τσίπρας καταλήγει σε ένα πενιχρό σχήμα: τη διαμάχη μεταξύ της αναπτυξιακής Ελλάδας και της κλεπτοκρατίας, την αντίθεση έντιμης-παραγωγικής χώρας με μια μικρή μερίδα διεφθαρμένων και τις προσβάσεις τους στο κράτος.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα;

Ρεπορτάζ / Τι ακριβώς συμβαίνει με τα αυγά στην Ελλάδα – να ανησυχούμε ή όχι;

Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου και του ΕΚΠΑ καταγράφει για πρώτη φορά στην Ελλάδα την παρουσία PFAS σε αυγά ελευθέρας βοσκής, αναδεικνύοντας το ζήτημα των «παντοτινών χημικών».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Πολιτική / Μητσοτάκης στη ΔΕΘ: Απάντηση στη δυσαρέσκεια για την ανάπτυξη που δεν μοιράζεται

Ο πρωθυπουργός με την ομιλία του στη ΔΕΘ θα προσπαθήσει να απαντήσει στους πολίτες που δεν έχουν δει ως τώρα την οικονομική ανάπτυξη που διαφημίζει η κυβέρνηση, παρουσιάζοντας τα μέτρα που θα ανακοινώσει ως απτή απόδειξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πεθαίνοντας ως δημοσιογράφος στη Γάζα

Ακροβατώντας / Πόσο αξίζει η ζωή ενός Παλαιστίνιου δημοσιογράφου στη Γάζα;

Σίγουρα όχι όσο ενός που προέρχεται από τη Δύση, τουλάχιστον για τον ισραηλινό στρατό. Γιατί ο δυτικός κόσμος σίγουρα θα αντιδρούσε με μεγαλύτερη ένταση αν οι δημοσιογράφοι που έχασαν τη ζωή τους είχαν άλλες εθνικότητες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Ρεπορτάζ / Εξάρθρωση της «μαφίας της Κρήτης» σε μία από τις μεγαλύτερες επιχειρήσεις της ΕΛ.ΑΣ.

Διακίνηση ναρκωτικών και όπλων, εκβιασμοί και αμφιλεγόμενες συναλλαγές ακινήτων/φιλέτων της μοναστηριακής περιουσίας περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, η δικογραφία που έφερε στη Δικαιοσύνη το κύκλωμα το οποίο δρούσε με επίκεντρο τα Χανιά.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Απειλείται η Ευρώπη από μια νέα οικονομική κρίση;

Οπτική Γωνία / Θ' αντέξει η Ευρώπη την επερχόμενη κρίση στη Γαλλία;

Η Γαλλία, η δεύτερη μεγαλύτερη οικονομία της Ε.Ε., αντιμετωπίζει πολιτική αστάθεια και το ενδεχόμενο οικονομικού εκτροχιασμού. Γιατί υπάρχει φόβος για ντόμινο στις αγορές; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Χρηματοοικονομικών στο University of Liverpool Κώστας Μήλας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ