Γιατί πρέπει να ενταχθεί το μάθημα της Ψυχολογίας στα σχολεία;

Γιατί πρέπει να ενταχθεί το μάθημα της Ψυχολογίας στα σχολεία; Facebook Twitter
Τα παιδιά πρέπει να ενθαρρύνονται από τους γονείς ώστε να συζητάνε για τα φαινόμενα βίας και να γνωρίζουν τους τρόπους προστασίας. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

— Τα φαινόμενα βίαιων συμπεριφορών ανάμεσα στους νέους όχι μόνο αυξάνονται αλλά παίρνουν και ακραία μορφή. Γιατί συμβαίνει αυτό;
Όσο εξελίσσεται η κοινωνία τόσο περισσότερο προκύπτουν παράγοντες που προκαλούν τη βίαιη συμπεριφορά των νέων. Αυτό οφείλεται στο ότι οι γονείς, επειδή δουλεύουν πολλές ώρες, δεν ασκούν επαρκή έλεγχο και δεν θέτουν όρια στα παιδιά, τα οποία ασχολούνται υπερβολικά με το διαδίκτυο, δέχονται την επίδραση αρνητικών προτύπων. Ένα ακόμα βασικός λόγος είναι η έλλειψη ουσιαστικής επικοινωνίας των γονιών με τα παιδιά.

Σίγουρα για πολλά παιδιά η βία αποτελεί εργαλείο επιβολής και επιτυχίας. Στην εφηβεία οι φίλοι και γενικότερα ο φιλικός κύκλος παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο.

— Υπάρχουν λύσεις; 
Σίγουρα υπάρχουν λύσεις που μπορούν να εφαρμόσουν οι γονείς αλλά και το κράτος. Οι γονείς πρέπει από νωρίς να ενημερώνονται πάνω σε θέματα ψυχολογίας και ανάπτυξης των παιδιών ώστε να γνωρίζουν τι περίπου θα αντιμετωπίσουν καθώς θα μεγαλώνουν τα παιδιά τους. Επίσης, πρέπει να βάζουν όρια από μικρή ηλικία και όχι όταν διογκώνονται τα προβλήματα, συνήθως στην εφηβεία. Η επικοινωνία στο πλαίσιο της οικογένειας είναι εξίσου σημαντική ώστε το παιδί να βοηθηθεί όχι μόνο στο θέμα της βίας αλλά και σε οτιδήποτε άλλο προκύψει. Τα παιδιά πρέπει να ενθαρρύνονται από τους γονείς ώστε να συζητάνε για τα φαινόμενα βίας και να γνωρίζουν τους τρόπους προστασίας.

cover
Αντιγόνη Γινοπούλου,
ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος 

— Και όσον αφορά την πολιτεία;
Θεωρώ ότι είναι επείγουσα ανάγκη η ένταξη στα σχολεία του μαθήματος της Ψυχολογίας σε συνδυασμό με εργαστήρια τα οποία, μέσα από παιχνίδια ρόλων, θα βοηθήσουν τα παιδιά να κατανοήσουν καλύτερα τι προκαλεί τη βία, ποια είναι η ψυχολογία του θύματος και του θύτη και πώς θα πρέπει να αντιδρούν σε αντίστοιχη περίπτωση. Η ενημέρωση των γονιών σχετικά με θέματα βίας είναι σημαντική ώστε να προλαμβάνουν ή να αναγνωρίζουν τη διαφορετική συμπεριφορά των παιδιών.

— Συμφωνείτε ότι πολλά παιδία βλέπουν τη βία ως ένα εργαλείο επιβολής και επιτυχίας στον κύκλο τους;
Σίγουρα για πολλά παιδιά η βία αποτελεί εργαλείο επιβολής και επιτυχίας. Στην εφηβεία οι φίλοι και γενικότερα ο φιλικός κύκλος παίζει εξαιρετικά σημαντικό ρόλο. Οι έφηβοι επιδιώκουν να ανήκουν σε έναν κύκλο, να είναι αποδεκτοί και φυσικά να έχουν την εύνοια του «αρχηγού» ή να είναι οι ίδιοι «αρχηγοί». Συχνά οι «δυνατοί» και οι «αρχηγοί» ασκούν βία είτε στον κύκλο τους είτε σε άλλους, εκτός κύκλου, ώστε να δείξουν τη δύναμή τους. Ο φόβος που προκαλούν επιβεβαιώνει τη «σημαντικότητά» τους.

— Ποιος ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης;
Είναι σημαντικός. Βλέπουμε ότι η αλόγιστη χρήση, ήδη από μικρές ηλικίες, δίνει στα παιδιά μεγάλο όγκο πληροφοριών που δεν έχουν τη δυνατότητα να ερμηνεύσουν σωστά λόγω ηλικίας και της έλλειψης εμπειριών. Επιπλέον, τα διαδικτυακά παιχνίδια με θέμα τη βία αποτελούν ισχυρό πρότυπο, το οποίο συχνά τα παιδιά ακολουθούν.

— Το bullying εντός και εκτός σχολείου έχει εξελιχθεί σε μάστιγα. Πώς μπορεί ο γονιός να διακρίνει τα σημάδια και γιατί συνήθως τα παιδιά δεν μιλούν;
Θα ξεκινήσω από το δεύτερο. Ο λόγος που τα παιδιά δεν μιλούν είναι ο φόβος και οι ενοχές ότι με κάποιον τρόπο έχουν προκαλέσει όλο αυτό που συμβαίνει. Το παιδί δίνει την παραπάνω ερμηνεία λόγω απειρίας και ελλιπούς ενημέρωσης από την οικογένεια για θέματα bullying. Είναι προτιμότερο οι γονείς να συζητούν αυτό το θέμα προτού συμβεί –και ας μη συμβεί– παρά μετά.

Όσον αφορά τα σημάδια του bullying που μπορούν να προσέξουν οι γονείς, είναι διάφορα. Μπορεί το παιδί να βρίσκει διάφορες προφάσεις για να μην πάει στο σχολείο ή στις δραστηριότητές του, να λέει ότι έχασε τα χρήματα και το κινητό του, να έχει ψυχοσωματικά προβλήματα, κακή διάθεση και να είναι προβληματισμένο, να ζητάει από τους γονείς περισσότερα χρήματα απ’ ό,τι συνήθως, να έχει χτυπήσει και να ισχυρίζεται ότι συνέβη κάποιο ατύχημα, να είναι τα ρούχα του και η σχολικά τσάντα σκισμένα.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Οπτική Γωνία / Οι ψαράδες της Αμοργού πέτυχαν κάτι που δεν έχει ξαναγίνει στην Ελλάδα

Πήραν τη θάλασσα στα χέρια τους, πριν να είναι πολύ αργά και την χάσουν. Το «Αμοργόραμα» δεν είναι απλώς μια ιδέα, αλλά στοίχημα ζωής – και πρότυπο για την αλιεία όλης της χώρας.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ