Το φάντασμα του λαού

Το φάντασμα του λαού Facebook Twitter
Το μόνο βέβαιο είναι πως η λαϊκότητα δεν ανήκει σε κανέναν και κυρίως δεν είναι ιδιοκτησία εκείνων που την επιδεικνύουν αυτόν τον καιρό ως τρόπαιο και προνόμιο.
0


ΣΤΟ ΑΝΑΤΟΛΙΚΟ ΚΡΑΤΙΔΙΟ
Θουριγγία της Γερμανίας οι κάλπες έφεραν την ακροδεξιά Εναλλακτική για τη Γερμανία στην πρώτη θέση. Από τον χώρο της αριστεράς, η μοναδική εκδοχή που παρουσιάζει δυναμική είναι το νέο κόμμα της εθνικο-κομμουνίστριας Σάρα Βάγκενεχτ με ένα μείγμα ιδεών που συνδυάζει αυστηρό έλεγχο της μετανάστευσης, απόρριψη της φιλο-ουκρανικής εξωτερικής πολιτικής και αντινεοφιλελεύθερα μέτρα.

Οι «μοντέρνοι» φαίνεται να χάνουν, εκείνοι ιδίως οι πολιτικοί που συνδέονται με τα σχέδια της πράσινης μετάβασης και έχουν περισσότερα ερείσματα στα μορφωμένα μεσοαστικά στρώματα. Ένα μπανάλ σχόλιο ήδη λέει ότι ξεθυμαίνει o woke προοδευτισμός που δεν ελκύει και τρομάζει τα λαϊκά στρώματα. Ο λαός φαίνεται να μοιράζεται ανάμεσα σε συνθήματα μιας πιο σκληροτράχηλης δεξιάς ή σε πρόσωπα μιας αριστεράς που επιστρέφει σε εθνικά συναισθήματα και πιο παραδοσιακές αξίες. Η αποδοκιμασία των φιλομεταναστευτικών και περιβαλλοντικών ευαισθησιών εκφράζεται με διαφορετικούς τρόπους, φανερώνει, ωστόσο, μια ψυχοπολιτική μετατόπιση αισθητή και σε άλλες χώρες. Η μεγάλη πτώση των Πράσινων σε μια χρονική συγκυρία όπου όλοι μιλάμε για την οικο-κλιματική κρίση δείχνει ότι για μεγάλα τμήματα του πληθυσμού οι προτεραιότητες είναι διαφορετικές: πάνω απ’ όλα η προστασία από πραγματικές ή φαντασιακές πηγές ανασφάλειας και η συσπείρωση στα εδάφη του οικείου ή του παλαιότερου βιώματος. Αρρενωπός εργατισμός, ανησυχίες για τις εθνικές αξίες, αναζήτηση μιας πιο σταθερής ταυτότητας, είναι σημασίες που ανακατεύονται και επιστρέφουν σε απρόβλεπτους συνδυασμούς.

Φυσικά, κανένας δεν πρέπει να γενικεύει τα πολιτικά παραδείγματα γιατί κάθε χώρα και κάθε περίσταση έχει άλλη συμπτωματολογία. Τονίζεται, για παράδειγμα, η «ανατολικογερμανική» ιδιαιτερότητα που έχει περισσότερες ομοιότητες με στάσεις των λαών της ανατολικής Ευρώπης παρά με την κουλτούρα των δυτικογερμανών. Παρ’ όλα αυτά, ένα αίνιγμα λαϊκότητας προβάλλει σε όλες σχεδόν τις φιλελεύθερες δημοκρατίες που βραχυκυκλώνονται ανάμεσα σε εύθραυστες ρουτίνες και επίφοβες αναστατώσεις.  

Είναι άραγε ο πολακισμός ή η βελοπούλεια φαιδρότητα οι μόνες εφικτές εκδοχές για λαϊκή πολιτική έκφραση; Πέρα από τον χώρο της αστικής κεντροδεξιάς και των συμμάχων της, μοναδική δυνατότητα για μια λαϊκή συναισθηματική αφύπνιση είναι εν τέλει ένας τραμπισμός που μπορεί να έχει δεξιόστροφο ή αριστερόστροφο ηχόχρωμα;

Ο τεμπέλικος σχολιασμός επιμένει, πάντως, να περιγράφει τη νέα βασική αντίθεση ως πόλεμο του woke με το αντι-woke πνεύμα σαν να πρόκειται για μονομαχία αρχαϊσμού και εξωτισμού ή, για άλλους, για διαμάχη της «κανονικότητας» και των νέων «εξτρεμισμών». Από τη μία μια μπούμερ ή λούμπεν λαϊκότητα και από την άλλη τα παράξενα άνθη μιας νέας μητροπολιτικής τάξης. Στην πιο απλοϊκή του μορφή, το σχήμα φέρνει κάπως στη μνήμη τη μαρξιστική διάκριση μεταξύ της «βάσης» και του «εποικοδομήματος». Λέγεται πια ότι ο αληθινός «λαός» νοιάζεται για τον μισθό και την ασφάλεια, όχι για δικαιώματα, ανθεκτικότητες οικοσυστημάτων ή για την ευαλωτότητα των τρανς. Συχνά διαβάζει κανείς σκέψεις όπου ένα απατηλά απλό υλικό αισθημάτων κονταροχτυπιέται με διάφορες λοξές επιθυμίες που προέρχονται, τάχα, μόνο από τους «χορτάτους» της ζωής. 

Είναι μονόδρομος αυτή η εξέλιξη με τα παραπροϊόντα της; Δεν υπάρχει, πια, άλλη λαϊκότητα από αυτήν μιας σοβινιστικής/ρατσιστικής δεξιάς ή, έστω, μιας «μάτσο», αντι-οικολογικής και ψευδο-προλεταριακής αριστεράς; Δεν έχουμε περιθώρια για μια πιο γενναιόδωρη συναισθηματική και ορθολογική συμπόρευση χωρίς εγωισμούς, αποκλειστικότητες και χειρονομίες αμοιβαίας περιφρόνησης; Υπάρχουν κάποια παραδείγματα που στηρίζουν ελπίδες (και στη δική μας χώρα), αλλά, κατά κανόνα, αδύναμα και δίχως διάρκεια.

Για να το φέρουμε στα δικά μας: είναι άραγε ο πολακισμός ή η βελοπούλεια φαιδρότητα οι μόνες εφικτές εκδοχές για λαϊκή πολιτική έκφραση; Πέρα από τον χώρο της αστικής κεντροδεξιάς και των συμμάχων της, μοναδική δυνατότητα για μια λαϊκή συναισθηματική αφύπνιση είναι εν τέλει ένας τραμπισμός που μπορεί να έχει δεξιόστροφο ή αριστερόστροφο ηχόχρωμα;

Εδώ αντιμετωπίζουμε ένα μεγάλο πνευματικό και πολιτικό στοίχημα· να διαψεύσουμε αυτήν τη χαιρέκακη βεβαιότητα που βλέπει ως λαϊκότητα την ωμότητα, την περιφρόνηση για την απόχρωση και την αλήτικη ξιπασιά. Ποιο είναι ακριβώς το στοίχημα; Να μην παραχωρήσουμε τη λαϊκότητα στην κραυγαλέα ευκολία και στα καφενειακά αυτονόητα που κατασκευάζουν πάντα μια σκηνή υπηκόων και ακολούθων, μια «πλατεία» μνησίκακων θεατών της ίδιας τους της κατάντιας.

Ενδεχομένως, το μέσο για να φτάσουμε σε μια πιο χειραφετημένη λαϊκότητα είναι η τρυφερότητα και η πειθώ. Για να γίνει επιτέλους ορατό στους πολλούς το πόσο ορισμένα «εξωτικά» για μας δικαιώματα είναι απαραίτητα για όλους (και γι’ αυτούς που δεν τους αφορούν στενά και προσωπικά). Το πόσο, επίσης, ένα ρημαγμένο οικοσύστημα φέρνει μια συνολική απώλεια ζωής και νοητού μέλλοντος. Και το γιατί επίσης είναι αδύνατη απ’ όλες τις απόψεις μια Ευρώπη δίχως μετανάστες και μια εθνική ταυτότητα δίχως αναθεωρήσεις και γόνιμες ρήξεις.

Όμως, όλα αυτά είναι, όπως είπαμε, δίπτυχα στοιχήματα, πολιτικά και πνευματικά. Σε μια γλώσσα που έχει πια μισοξεχαστεί μιλάμε στην ουσία για μεταρρύθμιση του κοινού νου και αλλαγή των όρων της δημόσιας συζήτησης.

Το μόνο βέβαιο είναι πως η λαϊκότητα δεν ανήκει σε κανέναν και κυρίως δεν είναι ιδιοκτησία εκείνων που την επιδεικνύουν αυτόν τον καιρό ως τρόπαιο και προνόμιο.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Καμένα τζαμιά, καμένες βιβλιοθήκες: Οι ταραχές στην Αγγλία

Οπτική Γωνία / Καμένα τζαμιά, καμένες βιβλιοθήκες: Οι ταραχές στην Αγγλία

Απ’ όλες τις εξελίξεις του φετινού Αυγούστου, αυτή που συζητήθηκε λιγότερο στα εγχώρια ΜΜΕ και που παρουσιάζει το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι οι αντιμεταναστευτικές ταραχές στην Αγγλία.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Βασιλική Σιούτη / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρ. Κένεντι Τζούνιορ κάνει μια οργανωμένη επίθεση κατά της επιστήμης και τη δημόσιας υγείας»

Υγεία / «Ο Ρ. Κένεντι Τζούνιορ κάνει μια οργανωμένη επίθεση κατά της επιστήμης και της δημόσιας υγείας»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ