Γιατί τέτοια διγλωσσία στους τίτλους των ΜΜΕ για την υπόθεση Φιλιππίδη;

Explainer: Γιατί τέτοια διγλωσσία στους τίτλους των ΜΜΕ για την υπόθεση Φιλιππίδη; Facebook Twitter
Η δίκη Φιλιππίδη ήταν μία από τις πιο αργόσυρτες και κακοποιητικές –για τις καταγγέλλουσες– ακροαματικές διαδικασίες που έχουν υπάρξει στα ελληνικά χρονικά.
0

— Τελικά, πού ακριβώς καταλήξαμε με τη δίκη Φιλιππίδη;
Ότι καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια κάθειρξη, αλλά αφέθηκε ελεύθερος με αναστολή.

— Πώς γίνεται αυτό;
Να τα πάρουμε με τη σειρά: ο ηθοποιός κρίθηκε ομόφωνα ένοχος για δύο απόπειρες βιασμού σε βάρος δύο γυναικών συναδέλφων του. Επίσης ομόφωνα κρίθηκε αθώος –λόγω αμφιβολιών– για το αδίκημα του βιασμού κατ’ εξακολούθηση εις βάρος μίας τρίτης γυναίκας, επίσης συναδέλφου του.  

Το δικαστήριο με ομόφωνη απόφασή του επέβαλε στον Φιλιππίδη έξι έτη κάθειρξης για την πρώτη απόπειρα βιασμού, πέντε έτη για τη δεύτερη και η εισαγγελέας εν συνεχεία πρότεινε ποινή –κατά συγχώνευση– οκτώ ετών, κάτι που έγινε ομόφωνα δεκτό. Ομόφωνη ήταν και η απόφαση να χορηγηθεί αναστολή στον ηθοποιό, μέχρι το Εφετείο, οπότε επιστρέφει στην ελευθερία, αφού του επιβλήθηκαν περιοριστικοί όροι.

— Αφέθηκε ελεύθερος, ωστόσο απορρίφθηκαν τα ελαφρυντικά – σωστά;
Σωστά. Σύμφωνα με την εισαγγελέα της έδρας Στέλλα Στόγια: «Απαιτείται θετική συμπεριφορά του δράστη για μεγάλο διάστημα. Πρέπει να έχει τέτοια συμπεριφορά, ώστε να δημιουργείται στους τρίτους απορία σχετικά πώς αυτός ο άνθρωπος τέλεσε αδίκημα. Δεν αρκεί η μη τέλεση από τον κατηγορούμενο αξιόποινων πράξεων, αλλά απαιτείται η τέλεση θετικών περιστατικών. Αναφέρθηκε όλως αορίστως ότι από το 2014 και έπειτα δεν ακούστηκε τίποτα σε βάρος του κατηγορουμένου. Ο κατηγορούμενος επικαλείται περιστατικά της συνήθους συμπεριφοράς και ότι δεν ακούστηκε κάτι σε βάρος του.

Αυτό δεν είναι ακριβές κατά την κρίση μου και επικαλούμαι την κατάθεση του στελέχους του ANT1 για παρενόχληση το 2016 και την κατάθεση της κ. Δροσάκη για περιστατικά με το 2014».

Η ίδια ζήτησε να απορριφθεί και το ελαφρυντικό της μετέπειτα καλής συμπεριφοράς λέγοντας χαρακτηριστικά: «Το γεγονός ότι ο κατηγορούμενος διαθέτει λευκό ποινικό μητρώο δεν αρκεί από μόνο του. Οι πράξεις για τις οποίες καταδικάστηκε ο κατηγορούμενος δεν ήταν παραφωνίες στην υπόλοιπη ζωή του. Ο κατηγορούμενος έχει λευκό ποινικό μητρώο και μας είπε η υπεράσπισή του ότι ήταν ελεήμων. Ισχυρισμός που προβάλλεται αορίστως κατά τη γνώμη μου. Η συμπεριφορά του κατηγορουμένου δεν ήταν παραφωνία ή έκπληξη σε σχέση με την προηγούμενη ζωή του. Είχε προηγηθεί αντικοινωνική συμπεριφορά από μέρους και ενδεικτικά αναφέρω όσα κατέθεσε η Εβελίνα Παπούλια για περιστατικά το 1996».

Από το «Χαμόγελα για τον Πέτρο Φιλιππίδη – Αθώος και ελεύθερος», μέχρι το «Ένοχος για τις απόπειρες, αθώος για τον βιασμό» και άλλα συναφή υπάρχει απόσταση τόσο σε ό,τι αφορά το «σερβίρισμα» της είδησης όσο και την αφομοίωσή της. Οι λέξεις έχουν σημασία, ειδικά σε τόσο κομβικές για το ελληνικό #MeToo υποθέσεις.

— Είναι ικανοποιητική αυτή η εξέλιξη για τις γυναίκες που βρήκαν το θάρρος να τον καταγγείλουν;
Σαφώς και όχι. Και είναι απολύτως λογική η απόγνωση των γυναικών ηθοποιών που κυριολεκτικά υπέμειναν αυτή τη δίκη, όπως λογικός είναι και ο προβληματισμός όλων των θυμάτων βιασμών και παραβιαστικών πράξεων ότι στο μέλλον θα γίνει ακόμα πιο δύσκολη και οδυνηρή η διαδικασία καταγγελίας ειδικά για ένα έγκλημα εξουσίας που επίσης δύσκολα αποδεικνύεται. Πόσω μάλλον όταν οι καταγγελίες αφορούν παρελθοντικές επιθέσεις.

— Δήλωσε κάτι ο ηθοποιός που επιστρέφει στην ελευθερία;
Όχι. Ωστόσο σε δηλώσεις προχώρησε ο δικηγόρος του, Μιχάλης Δημητρακόπουλος, ο οποίος εξέφρασε... ελπίδες για πλήρη δικαίωσή του πελάτη του στο Δευτεροβάθμιο δικαστήριο.

— Τι ακριβώς είπε ο κ. Δημητρακόπουλος;
«Ο κ. Φιλιππίδης κρατήθηκε για 11 μήνες επειδή τον κατήγγειλε μία κυρία ότι διέπραξε σε βάρος της δύο τετελεσμένους βιασμούς. Γι’ αυτήν την κατηγορία που του στέρησε την ελευθερία ομόφωνα το δικαστήριο με σύμφωνη γνώμη της κυρίας εισαγγελέως, αθωώθηκε». Και επίσης: «Καταδικάστηκε σε οκτώ χρόνια κάθειρξη για δύο απόπειρές βιασμού ο κ. Φιλιππίδης, που άνοιξε την πόρτα και στις δύο καταγγέλλουσες και τους είπε "περάστε έξω". Σε σχέση με τα νομολογιακά δεδομένα αυτής της χώρας ποτέ δεν έχει υπάρξει ξανά απόπειρα βιασμού όπου ο βιαστής έχει πει στο θύμα του "περάστε έξω". Πιστεύω ότι στο δευτεροβάθμιο δικαστήριο θα υπάρξει η πλήρης δικαίωση του κ. Φιλιππίδη και για τις απόπειρες βιασμού».

— Δεν είναι εκ νέου χτύπημα για τα θύματα αυτές οι τοποθετήσεις;
Απολύτως. Γενικώς, η δίκη Φιλιππίδη ήταν μία από τις πιο αργόσυρτες και κακοποιητικές –για τις καταγγέλλουσες– ακροαματικές διαδικασίες που έχουν υπάρξει στα ελληνικά χρονικά. Τα όσα συνέβησαν κατά τη διάρκεια όλων αυτών των μηνών έχουν αποτελέσει σοβαρό προβληματισμό συλλογικοτήτων και φεμινιστικών ομάδων, καθώς σηματοδοτούν ένα μοτίβο εξοντωτικών πρακτικών εναντίον των επιζησασών, αποτρέποντας ταυτόχρονα άλλες επιζήσασες να αρθρώσουν λόγο εναντίον των θυτών τους.  

— Γιατί εδώ και χρόνια επικρατεί τέτοιο μπέρδεμα με την ανακοίνωση ποινών και τη «μετάφρασή» τους από ΜΜΕ σε ΜΜΕ;
Για διάφορους λόγους, αναλόγως το Μέσο. Κάποιοι τίτλοι είναι τεθλασμένοι ή... μισοί για λόγους clickbait. Κάποιοι άλλοι για λόγους δημοσίων σχέσεων. Σε κάθε περίπτωση η απόκλιση είναι εντυπωσιακή: από το «Χαμόγελα για τον Πέτρο Φιλιππίδη – Αθώος και ελεύθερος», μέχρι το «Ένοχος για τις απόπειρες, αθώος για τον βιασμό» και άλλα συναφή υπάρχει απόσταση τόσο σε ό,τι αφορά το «σερβίρισμα» της είδησης όσο και την αφομοίωσή της. Οι λέξεις έχουν σημασία, ειδικά σε τόσο κομβικές για το ελληνικό #MeToo υποθέσεις.

— Ο κόσμος τι λέει;
Στα social media η συζήτηση μοιραία επιστρέφει στην υπόθεση Λιγνάδη, ο οποίος επίσης καταδικάστηκε σε κάθειρξη 12 ετών, ωστόσο αφέθηκε επίσης ελεύθερος μέχρι τη δίκη του σε 2ο βαθμό. Γενικώς, σταδιακά, και ειδικά για εγκλήματα σεξουαλικής βίας, επιθέσεων και βιασμών, διαμορφώνεται από την κοινή γνώμη ένα έλλειμμά εμπιστοσύνης στις αποφάσεις της ελληνικής δικαιοσύνης που στο μέλλον θα πρέπει να απασχολήσει σοβαρά τους λειτουργούς της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Οπτική Γωνία / Τζέφρι Σακς: «Ο Τραμπ είναι διχαστικός και επικίνδυνος»

Γιατί οι Ηνωμένες Πολιτείες μοιάζουν πιο διχασμένες από ποτέ; Και πού οφείλεται η άνοδος της πολιτικής βίας; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Οικονομικών και διευθυντής του Κέντρου για τη Βιώσιμη Ανάπτυξη στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αντιδράσεις στην Πάρο για την τουριστική επένδυση στις Κολυμπήθρες ή Συλλογή υπογραφών κατά της στρατηγικής επένδυσης στην Πάρο

Ρεπορτάζ / Οι Κολυμπήθρες της Πάρου, ένα νέο πεντάστερο και οι αντιδράσεις

Γιατί η τοπική κοινωνία αντιδρά στην κατασκευή μεγάλου τουριστικού συγκροτήματος, προειδοποιώντας για αλλοίωση του τοπίου και επιβάρυνση των ήδη πιεσμένων υποδομών του νησιού.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Βασιλική Σιούτη / Βαθαίνει η κρίση εμπιστοσύνης, αλλά κανένας δεν πτοείται 

Στην Ελλάδα η κοινή γνώμη έχει τη χειρότερη άποψη για τα πολιτικά κόμματα της χώρας, αλλά αυτό δεν μοιάζει να πτοεί κανέναν, παρά τον υπαρκτό κίνδυνο απονομιμοποίησης του πολιτικού συστήματος. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο…

Ακροβατώντας / Ο Γιάννης Σίνα Ούγκο Αντετοκούνμπο και ο κάθε Γιάννης

Σαν αυτόν υπάρχουν χιλιάδες ακόμα άνθρωποι που ζουν στη χώρα μας, πολλές χιλιάδες «καταραμένοι» που για διάφορους λόγους έφτασαν και φτάνουν ως εδώ με κάτι καρυδότσουφλα, σε μια προσπάθεια να επιβιώσουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ρεπορτάζ / Η φωτιά στο Γηροκομείο Πατρών και τα πορίσματα που αλλάζουν τα δεδομένα

Ενώ τα πορίσματα της Πυροσβεστικής δεν εντοπίζουν στοιχεία εμπρησμού, δύο φοιτητές εξακολουθούν να κρατούνται προσωρινά για τη φωτιά στην περιοχή του Γηροκομείου Πατρών, με την υπόθεση να ξυπνά μνήμες από παλαιότερες δικαστικές πλάνες.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η σάγκα της Μονής Σινά

Ρεπορτάζ / Μυστήριο, βία, σκάνδαλα και διαπλοκή: Η σάγκα της Μονής Σινά

Από την έρημο Σινά και την Ιερουσαλήμ μέχρι το Φανάρι, από το Κάιρο και την Αθήνα μέχρι τις Βρυξέλλες, εκτυλίσσεται μια εκκλησιαστική-διπλωματική υπόθεση που θα μπορούσε να γίνει ταινία.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Ρεπορτάζ / Γιατί ο δήμος Αθηναίων αδιαφορεί για την αρχαία κοίτη του Ιλισού; 

Αντί να απομακρύνει το Ολυμπιακό Κολυμβητήριο που έχει χτιστεί επάνω της, ο δήμαρχος το ανακαινίζει, παραβλέποντας αυτήν τη ζώνη τεράστιας ιστορικής, αρχαιολογικής και περιβαλλοντικής σημασίας. 
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Οπτική Γωνία / Με αντιπολίτευση την ακρίβεια 

Ο πρωθυπουργός, με τα μέτρα που εξήγγειλε, έδωσε το καθαρό στίγμα της φιλελεύθερης οικονομικής πολιτικής του, αφήνοντας το πεδίο ανοιχτό για μια πιο αριστερή αντιπολίτευση, της οποίας οι προτάσεις αναμένονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Τι κομίζει ο Αλέξης Τσίπρας;

Προβάλλοντας πλέον έναν ήπιο «κριτικο-μνημονιακό» τόνο, ο Αλέξης Τσίπρας καταλήγει σε ένα πενιχρό σχήμα: τη διαμάχη μεταξύ της αναπτυξιακής Ελλάδας και της κλεπτοκρατίας, την αντίθεση έντιμης-παραγωγικής χώρας με μια μικρή μερίδα διεφθαρμένων και τις προσβάσεις τους στο κράτος.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ