Explainer: Γιατί δεν εστιάσαμε στα εξωφρενικά σημεία της απολογίας του Πέτρου Φιλιππίδη;

Explainer: Γιατί δεν εστιάσαμε στα εξωφρενικά σημεία της απολογίας του Πέτρου Φιλιππίδη; Facebook Twitter
Στην ερώτηση «γιατί επέλεξαν εσάς;», η απάντηση Φιλιππίδη ήταν: «Γιατί έκανα μία ζωή που παρέπεμπε σε αυτό που ήθελαν. Δεν κρυβόμουν...».
0

— Πότε περιμένουμε την πρόταση της εισαγγελέως για την υπόθεση τη Φιλιππίδη.
Αύριο.

— Υπάρχει παρατηρητήριο για τη συγκεκριμένη δίκη;
Όχι.

— Γιατί;
Πιθανώς λόγω του ότι θεωρείται μία από τις πλέον πολύκροτες και ως συνέπεια των καταγγελιών που προέκυψαν στο πλαίσιο του ελληνικού #MeToo από το 2016 και μετά, πάντα στον χώρο της Τέχνης. Ως εκ τούτου, θεωρείται ότι έχει όλη την απαραίτητη προσοχή των ΜΜΕ, ειδικά από τη στιγμή που τόσο οι καταγγέλλουσες όσο και ο κατηγορούμενος είναι πρόσωπα ευρέως γνωστά στην ελληνική δημόσια σφαίρα.

— Μάλιστα. Ωστόσο, υπάρχει μια αίσθηση ότι στοιχεία και γεγονότα της ακροαματικής διαδικασίας μας ξεφεύγουν ή δεν τυγχάνουν της κάλυψης από την πλευρά των media;
Ναι. Υπάρχει μία εστίαση στη γυναικεία αλληλεγγύη –όπως για παράδειγμα στη viral φωτογραφία των τριών ηθοποιών (Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, Λένα Δροσάκη, Πηνελόπη Αναστασοπούλου) να κρατιούνται σφιχτά από το χέρι–, ωστόσο η κοινή γνώμη αγνοεί τις πραγματικές συνθήκες που βιώνουν οι καταγγέλλουσες κατά τη διάρκεια της ακροαματικής διαδικασίας.

Explainer: Γιατί δεν εστιάσαμε στα εξωφρενικά σημεία της απολογίας του Πέτρου Φιλιππίδη; Facebook Twitter
Η viral φωτογραφία των τριών ηθοποιών (Άννα-Μαρία Παπαχαραλάμπους, Λένα Δροσάκη, Πηνελόπη Αναστασοπούλου) να κρατιούνται σφιχτά από το χέρι.

— Όπως;
Μία πτυχή αφορά τους εξαιρετικά αργούς ρυθμούς διεξαγωγής της συγκεκριμένης δικαστικής διαδικασίας. Μία άλλη τις συνθήκες επανατραυματισμού των θυμάτων, μέσα από τη στρατηγική της υπεράσπισης και ενώ από την πρώτη στιγμή υπήρξαν φωνές για τις προσπάθειες ταπείνωσης των γυναικών, χωρίς να υπάρχει η διάθεση ή η σχετική εγρήγορση επί του θέματος από την έδρα.

Το αποτέλεσμα που φτάνει ως μακρινός αντίλαλος στα δημοσιογραφικά γραφεία είναι οι καταγγέλλουσες να εξέρχονται εξουθενωμένες της δικαστικής αίθουσας, άλαλες, σε εξαιρετικά κακή ψυχολογική και συναισθηματική κατάσταση. Για παράδειγμα, τη Δευτέρα, με το τέλος της διαδικασίας, η ηθοποιός Λένα Δροσάκη βρέθηκε αργά το βράδυ από το δικαστήριο στο θέατρο όπου εργάζεται, σε κακή ψυχολογική κατάσταση, κλαμένη, σε έντονο συναισθηματικό σοκ, αλλά και πάλι έχοντας την αξιοπρέπεια να μην κάνει δηλώσεις στις κάμερες που την περίμεναν στο πλαίσιο εκδήλωσης για την παράσταση που πρωταγωνιστεί. Αυτό το αποτύπωμα, ωστόσο, στις γυναικείες ψυχές που υφίστανται αυτή την πολεμική μέσα στις δικαστικές αίθουσες συνήθως δεν καταγράφεται ποτέ, πόσω μάλλον όταν τα θύματα δεν έχουν σχέση με επαγγέλματα και ιδιότητες που «σηκώνουν» δημοσιότητα.

— Στα επιμέρους τώρα: είναι τόσο σημαντικό ότι ο ηθοποιός δεν ορκίστηκε πριν από την έναρξη της απολογίας του;
Επ’ αυτού έχει απαντήσει ήδη ο δικηγόρος της καταγγέλλουσας που κατηγορεί τον Φιλιππίδη για απόπειρα βιασμού, Ανδρέας Βαγγόπουλος, ο οποίος εξήγησε ότι με βάση το δικονομικό σύστημά μας, ο κατηγορούμενος δεν ορκίζεται, κάτι που του δίνει το δικαίωμα να πει ό,τι θέλει, να δηλώσει ό,τι θεωρεί καλύτερο για την υπεράσπιση του εαυτού του, ακόμα και να πει ψέματα.

— Υπάρχουν σημεία στην απολογία του ηθοποιού που προκαλούν εντύπωση για τον ειρμό του και σχετικά με τις υποθέσεις που κατηγορείται;
Ναι. Από την αρχή της απολογίας του ουδείς κατάλαβε, αλλά και ουδείς ανέλυσε την αναφορά του στους οίκους ανοχής της οδού Σοφοκλέους, όπου και μεγάλωσε. «Εκείνη την εποχή ήταν η περιοχή με τα μπουρδέλα. Εγώ μεγάλωσα μέσα σε αυτές τις γυναίκες. Έπαιζα εκεί με τους φίλους μου. Τους μιλούσαμε. Είχα πάντα μια βαθιά εκτίμηση, αγάπη και θαυμασμό γι αυτές. Όχι μόνο γι’ αυτές. Για όλες τις γυναίκες». Είναι προφανές το τι επιχειρούσε να εξηγήσει –ότι σεβόμενος ακόμα και τις σεξεργάτριες, σέβεται όλες τις γυναίκες– αλλά αυτό είναι, καταφανώς, ένας πολύ προβληματικός συνειρμός, πόσω μάλλον ως αφετηρία απολογίας για υποθέσεις βιασμού και απόπειρας βιασμού.

Οι αναφορές στο «αμοιβαίο φλερτ» με μία από τις καταγγέλλουσες, στις συμμαχίες εξόντωσής του από τον χώρο του θεάματος και στην έλλειψη στήριξής του από παλαιότερους φίλους ήταν προβλέψιμες και αναμενόμενες, οι περισσότερες εκπορευόμενες από την κουλτούρα του βιασμού.

Δεν ήταν προβλέψιμη η αναφορά του στο γεγονός ότι κάποτε ούρησε σε νιπτήρα θεατρικού καμαρινιού και επίσης δεν ήταν προβλέψιμη η απόφαση της έδρας να μη ρωτήσει το «πώς» και το «γιατί» μίας τέτοιας πράξης, εκτός κι αν και η έδρα έχει υιοθετήσει a priori τα περί άκρατης καλλιτεχνικής μποεμίας, ηθοποιών που τριγυρίζουν με το πέος έξω από το παντελόνι και άλλα απολύτως εξωφρενικά, αν όχι ανάρμοστα και προσβλητικά για κάθε άνθρωπο, για τα οποία, ωστόσο, φαίνεται να μην ενοχλείται κανείς.

— Μιλώντας για κουλτούρα βιασμού, ούτε για το «δεν έχω λόγο να είμαι βιαστής» υπήρξε κάποια αντίδραση;
Ψιλά γράμματα. Στερεοτυπικά και μέχρι σήμερα, ο βιαστής είναι κάποιος μοναχικός, αντικοινωνικός, ενδεχομένως φτωχός και αποτυχημένος, χαμηλά στην κοινωνική ιεραρχία, στερημένος σεξουαλικά που επιτίθεται για να τέρψει τις σεξουαλικές του ορέξεις. Κάποιος που αδιαφορεί για τη συναίνεση, εξαιτίας των στερήσεων του σε όλα τα επίπεδα. Δυστυχώς, για όσους πιστεύουν τα παραπάνω, ο βιασμός δεν είναι  σεξουαλικό έγκλημα, αλλά έγκλημα εξουσίας. Το ζητούμενο εδώ είναι η επιβολή της θέλησης του βιαστή επί των θυμάτων του και γι’ αυτό θα είχε αξία η όποια παρέμβαση από την έδρα, η όποια αντίδραση εντός του δικαστηρίου, η όποια αντίδραση γενικώς, πέρα από εκείνες των θυμάτων.

— Σε ό,τι αφορά τις επανειλημμένες αναφορές του ηθοποιού σε ενορχηστρωμένο γυναικείο σχέδιο εξόντωσής του υπήρξαν απαντήσεις σε ό,τι έχει να κάνει με το «γιατί αυτόν» και όχι κάποιο άλλο πρόσωπο της θεατρικής ζωής της χώρας;
Η αλήθεια είναι ότι η εισαγγελέας επ’ αυτού πίεσε για απαντήσεις και τόνισε ότι δεν τις έλαβε ποτέ. Στην ερώτηση «γιατί επέλεξαν εσάς;», η απάντηση Φιλιππίδη ήταν: «Γιατί έκανα μία ζωή που παρέπεμπε σε αυτό που ήθελαν. Δεν κρυβόμουν...». Και επίσης: «Πρέπει να ψάξετε το παρελθόν της δεύτερης καταγγέλλουσας. Ψάξτε τις σχέσεις μεταξύ των ανθρώπων, αν θέλετε μια δίκαιη δίκη. Ψάξτε τις σχέσεις τους. Δεν θα σας πω εγώ περισσότερα πράγματα. Έχουν έρθει δυο άνθρωποι και μου έχουν πει για δυο από τις καταγγέλλουσες που έχουν δουλέψει μαζί τους…». Τόσο η προκλητική αναφορά περί «δίκαιης δίκης», όσο και η παράλογη άρνηση να δώσει περισσότερα στοιχεία για να υπερασπιστεί τη θέση του εκπλήσσουν δυσάρεστα, πλην αναμενόμενα. Αφού όλο το θέατρο συνωμότησε για να τον εξοντώσει, ας παρείχε όσα γνώριζε ενώπιον της δικαιοσύνης. 

— Προφανώς και ισχύουν τα περί οικονομικής καταστροφής του κατηγορουμένου, ο οποίος ισχυρίστηκε ότι έχει ανάγκη ακόμα και τα 10 ευρώ του παιδιού του;
Σύμφωνα με τα όσα έχουν γίνει γνωστά, πριν από λίγους μήνες κατασχέθηκε το ακίνητο του ηθοποιού στο Ψυχικό για το ποσό των 450.000 ευρώ, με το ποσό αυτό να αποτελεί «μέρος της επιταχθείσης έντοκης απαίτησης της επισπεύδουσας σύμφωνα με την από 31-05-2021 προς πληρωμή».

Επίσης, σε πλειστηριασμό είχε βγει και το εξοχικό του ηθοποιού μαζί με ένα οικόπεδο, ωστόσο, δεν βρέθηκε πλειοδότης και σύμφωνα με τα όσα είχαν γίνει γνωστά, ο πλειστηριασμός θα επαναλαμβανόταν μέσα στο καλοκαίρι. Ωστόσο, αν η ερώτηση αφορά την οικονομική καταστροφή του ιδίου και της οικογένειάς του, μετά την απαγγελία κατηγοριών προς το πρόσωπό του, ναι, ως προς αυτό απαντούν τα γεγονότα.

Αντίστοιχα, σε δεινή οικονομική κατάσταση –και μακροχρόνια ανεργία– και χωρίς προηγουμένως ποτέ να περάσουν από το στάδιο της ευμάρειας, βρίσκονται κάποιες από τις γυναίκες που κατήγγειλαν τον Φιλιππίδη, ο οποίος τον καιρό της ακμής του, απειλούσε ακόμα και με αφανισμό τους από τον χώρο.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ