Εις μνήμην του προσφιλούς μας «ποντικιού»

Εις μνήμην του προσφιλού μας «ποντικιού» Facebook Twitter
Οι άνθρωποι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το mouse, αλλά όχι ως αυτονόητη διαδικασία. Οι ένδοξες μέρες του ανήκουν στο παρελθόν.
0

ΜΙΑ ΦΟΡΑ ΚΙ ΕΝΑΝ ΚΑΙΡΟ, πολύ πριν τα smartphones ή ακόμη και οι φορητοί υπολογιστές κατακλύσουν το σύμπαν, το ποντίκι του υπολογιστή ήταν κάτι καινούργιο και συναρπαστικό.

Ο Macintosh του 1984 δεν ήταν το πρώτο μηχάνημα που διέθετε ποντίκι, αλλά ήταν το πρώτο που διέδωσε αυτό το εργαλείο στους απλούς ανθρώπους. Η σωστή χρήση του ποντικιού δεν ήταν αυτονόητη. Πολλοί άνθρωποι δυσκολεύονταν να κινούνται και να κάνουν κλικ ταυτόχρονα, και το «διπλό κλικ» ήταν μια δεξιότητα που έπρεπε να μάθει κανείς.

Παρόλα αυτά, ο καθένας μπορούσε να το μετακινήσει πάνω σε ένα τραπέζι και να δει τα αποτελέσματα στην οθόνη: Ένας μικρός δρομέας κινούνταν μαζί μας. «Το τοξάκι που δείχνει είναι μια μεταφορά που όλοι γνωρίζουμε», είχε δηλώσει ο Steve Jobs το 1985 στο Playboy. Το ποντίκι ήταν κεντρικό στοιχείο για το μέλλον του υπολογιστή, το οποίο δεν ήταν ακόμη εξασφαλισμένο εκείνη την εποχή.

Αλλά η «εποχή του ποντικιού» που ακολούθησε δεν κράτησε πολύ. Μέχρι τη δεκαετία του 2010, η συσκευή βρισκόταν σαφώς σε απότομη πτώση. Φυσικά, δεν εξαφανίστηκε ποτέ – ένας γίγαντας των αξεσουάρ υπολογιστών όπως η Logitech εξακολουθεί να κερδίζει περίπου 750 εκατομμύρια δολάρια σε ετήσιες πωλήσεις «συσκευών επισήμανσης».

Αλλά το ποντίκι έχει υποχωρήσει πλέον στη σκιά. Οι βασικές λειτουργίες που κάποτε εκτελούσε οδεύουν προς εξαφάνιση. Χειρίζεστε ένα smartphone με το δάχτυλό σας. Ο υπολογιστής σας είναι πιθανότατα ένας φορητός υπολογιστής με trackpad. Οι άνθρωποι εξακολουθούν να χρησιμοποιούν το mouse, αλλά όχι ως αυτονόητη διαδικασία. Οι ένδοξες μέρες του ανήκουν στο παρελθόν.

Το ποντίκι είχε πάντα περισσότερο νόημα όταν αντιμετωπίζαμε την «επιφάνεια εργασίας» του υπολογιστή ως ακριβώς αυτό: έναν διακριτό, ορθογώνιο χώρο. Το mouse pad ήταν ένα υποκατάστατο της οθόνης και μοιραζόταν τα όριά της.

Στη δεκαετία του 1980, τα Mac ήταν σπάνια και οι πιο δημοφιλείς υπολογιστές της Apple, η σειρά Apple II, δεν χρησιμοποιούσαν ποντίκι. Η Microsoft διέθετε το δικό της ποντίκι από το 1983, αλλά παρέμενε προαιρετικό αξεσουάρ ακόμη και στην εποχή των πρώτων Windows.

Λίγα χρόνια αργότερα, όμως, το ποντίκι θα περνούσε στο mainstream. Τα Windows είχαν υιοθετηθεί ευρέως. Ο Παγκόσμιος Ιστός εξαπλωνόταν και το ποντίκι θα αποτελούσε το εργαλείο για το σερφάρισμα στους συνδέσμους. Όλο και περισσότεροι άνθρωποι αγόραζαν και χρησιμοποιούσαν υπολογιστές για όλο και περισσότερα πράγματα – εργασία, ψυχαγωγία, παιχνίδια, ψώνια, κρατήσεις για ταξίδια, πληρωμή λογαριασμών. Ο μικροσκοπικός κινητήρας αυτής της επανάστασης ήταν το ποντίκι.

Αλλά το ποντίκι είχε πάντα περισσότερο νόημα όταν αντιμετωπίζαμε την «επιφάνεια εργασίας» του υπολογιστή ως ακριβώς αυτό: έναν διακριτό, ορθογώνιο χώρο. Το mouse pad ήταν ένα υποκατάστατο της οθόνης και μοιραζόταν τα όριά της. Οι desktop υπολογιστές θα επέμεναν, αλλά πλέον η οθόνη γινόταν αντιληπτή ως μια μικροσκοπική πύλη σε έναν ευρύτερο κόσμο. Ένα ποντίκι ήταν πολύ ευαίσθητο για να ευδοκιμήσει μέσα σε μια τέτοια απεραντοσύνη.

Οι υπολογιστές εξαπλώθηκαν πέρα από τα όρια του γραφείου. Στο καφέ, στο τρένο, στο κρεβάτι, στο σαλόνι, στο Uber: ξαφνικά η συνδεσιμότητα ήταν παντού. Εκεί που κάποτε το ποντίκι υποδήλωνε συγκεκριμένη εργασία και ανάγκη για πλήρη ενασχόληση με τους υπολογιστές, η σημασία του σύντομα αντιστράφηκε. Μια επιφάνεια εργασίας με ένα ποντίκι σηματοδοτούσε πλέον εργασία χαμηλότερου κύρους.

Ένα ποντίκι μπορούσε κάποτε να μας κάνει να νιώθουμε σαν να ταξιδεύουμε μέσα στα κυκλώματα. Αλλά αυτός ο τρόπος σύνδεσης με τους υπολογιστές έχει εκλείψει. Η οθόνη είναι απλώς ένα παράθυρο πλέον, κι εμείς είμαστε απ’ έξω και χτυπάμε το τζάμι.

Με στοιχεία από The Atlantic

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κι ύστερα γίναμε ωραία φωτογραφία…» που τη ζωντάνεψε το AI / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»; / AI, η αθανασία σού πάει πολύ / Ο θάνατος στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης 

Οπτική Γωνία / Ποιος θα ήθελε να δει τους νεκρούς του να «ζωντανεύουν»;

Οι φωτογραφίες νεκρών αγαπημένων μας αποκτούν «ζωή» μέσω εφαρμογών AI. Πώς αλλάζει η Τεχνητή Νοημοσύνη τον τρόπο που βλέπουμε τον θάνατο σήμερα και ποια διλήμματα και φιλοσοφικά ερωτήματα θέτει;
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Ρεπορτάζ / Οι διακοπές που δεν κάναμε φέτος

Με τους μισθούς καθηλωμένους και τα κόστη των διακοπών να έχουν ξεφύγει, οι μεγάλες καλοκαιρινές εξορμήσεις που συνηθίζαμε μέχρι πρόσφατα, κατέληξαν σε «long weekends» για πολλούς, ενώ για άλλους ούτε καν αυτό δεν είναι πια επιλογή.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Αθήνα / Βέτο τριών υπουργείων για τη Βασιλίσσης Όλγας – Αμετακίνητος ο Χάρης Δούκας

Σε τροχιά μετωπικής σύγκρουσης μεταξύ κεντρικής διοίκησης και Δήμου Αθηναίων βρίσκεται πλέον το θέμα της λεωφόρου Βασιλίσσης Όλγας, μετά την απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να προχωρήσει, κατά πλειοψηφία, στην επαναφορά της κυκλοφορίας οχημάτων και στη μετατροπή της σε δρόμο ήπιας κυκλοφορίας.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Ρεπορτάζ / Η Νέα Δημοκρατία και οι δύο επιστροφές που θέλει

Κάποιοι ελπίζουν στην επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και άλλοι ζητάνε την επιστροφή του Γρηγόρη Δημητριάδη. Οι πληροφορίες της LiFO επιβεβαιώνουν τις συζητήσεις για την επιστροφή του Δημητριάδη, αλλά στο κόμμα και όχι στο Μαξίμου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Οπτική Γωνία / Μετανάστες, ΜΚΟ και δικαιώματα στο στόχαστρο – η κυβέρνηση νομοθετεί τον αποκλεισμό

Η κυβέρνηση σκληραίνει ακόμα περισσότερο την αντιμεταναστευτική της πολιτική, στοχοποιώντας επιπλέον ξανά τις ΜΚΟ, ευτυχώς όμως όχι χωρίς «αντίλογο», παρά την απουσία ικανής αντιπολίτευσης και σε αυτό το πεδίο. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Με απειλούν από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Οπτική Γωνία / «Δέχομαι απειλές από τις ΗΠΑ επειδή λέω “Free Palestine”»

Η Ιωάννα Αλυγιζάκη μιλά για το γράμμα που έλαβε στο μαγαζί της στα Χανιά ενώ ο πρώην πρόεδρος της Ισραηλιτικής Κοινότητας Αθηνών Μίνος Μωυσής σχολιάζει τις συνέπειες του περιστατικού και περιγράφει την ανησυχία του για τη μισαλλοδοξία στην Ελλάδα. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ