Το Dune, η Μέση Ανατολή και οι Εξεγερμένοι

Το Dune, η Μέση Ανατολή και οι Εξεγερμένοι Facebook Twitter
Η αδυναμία πολλών Δυτικών ν’ αναγνωρίσουν μια αντίφαση μεταξύ του «θεαματικού» αντι-ιμπεριαλισμού τους και της πραγματικής τους συμμόρφωσης με αποικιακά καθεστώτα φανερώνει την κατευναστική λειτουργία τής βιομηχανικά «προοδευτικής» τέχνης. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ του Dune, το οποίο κυκλοφόρησε την περασμένη Πέμπτη, επιστρέφουμε στον Αράκις, τον μόνο πλανήτη στο σύμπαν με αποθέματα του πολυπόθητου ψυχοτρόπου και καυσίμου «spice». Η Αυτοκρατορία κυβερνά αποικιακά τον Αράκις, καταπιέζοντας τους αυτόχθονες Φρέμεν (free men, «Ελεύθεροι Άνθρωποι»). Πλέον, όμως, ο αριστοκράτης Πολ Ατρείδης (Τιμοτέ Σαλαμέ) –ο οποίος βρέθηκε στον Αράκις ως γιος του νέου Έπαρχου του πλανήτη– συμμαχεί με τους Φρέμεν κι ενορχηστρώνει την εξέγερση που εξαπολύουν ενάντια στην Αυτοκρατορία.

Σας θυμίζει κάτι; Το Dune του Φρανκ Χέρμπερτ κυκλοφόρησε το 1965, όταν η παραγωγή πετρελαίου στη Μέση Ανατολή ανέβαινε δραματικά και προσέλκυε το ενδιαφέρον της Αμερικής. Η σύνδεση με το «spice» του Αράκις και τις προσπάθειες της Αυτοκρατορίας να το αποκτήσει είναι προφανής. Παράλληλα, αυτή ήταν η εποχή των αντιαποικιοκρατικών εξεγέρσεων, ένα στοιχείο που εντάσσεται ξεκάθαρα στο βιβλίο του Χέρμπερτ, με τους Φρέμεν να φωνάζουν «Ζήτω οι μάρτυρες!» («Ya hya shuhada!»), επαναλαμβάνοντας την πολεμική ιαχή των ανταρτών της Αλγερίας. Οι αναφορές του Dune στους αντιαποικιοκρατικούς αγώνες μουσουλμανικών πληθυσμών είναι τόσο έντονες που οι Άραβες φίλοι του Χέρμπερτ πίστευαν πως δεν επρόκειτο καθόλου «για έργο επιστημονικής φαντασίας».

Η βαθύτερη, συνεπώς, αιτία της δυνατότητας πολλών Δυτικών ν’ αποδεχτούν την εξέγερση των Φρέμεν, αλλά όχι τους πραγματικούς αντιαποικιοκρατικούς αγώνες τού σήμερα είναι ο ρατσισμός.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, μοιάζει τουλάχιστον γελοία η δυνατότητα εκατομμυρίων Δυτικών να χαίρονται με την επιτυχία της εξέγερσης των Φρέμεν, ενώ στέκονται αμέτοχοι ή εχθρικοί απέναντι στους πραγματικούς αντιαποικιοκρατικούς αγώνες τής σύγχρονης εποχής. Απ’ τις Κούρδες που παλεύουνε για ανεξαρτησία έως τους αγωνιστές των Ζαπατίστας στην Τσιάπας και τις φωνές που αναζητούν μια ελεύθερη Παλαιστίνη, υπάρχει ένας ευρύς ορίζοντας αντι-ιμπεριαλισμού τον οποίο ο μέσος Δυτικός αγνοεί ή καταδικάζει, ενώ την ίδια στιγμή ζητωκραυγάζει βλέποντας τους Φρέμεν στην οθόνη.

Αυτή η απάθεια φανερώνει μια αλλαγή: η σημερινή κατάσταση δεν θυμίζει απλώς ένα Zone of Interest όπου ανέμελοι Γερμανοί μαζεύουν «φράουλες / γύρω απ’ τα κρεματόρια»¹ με τον ίδιο τρόπο που πολλοί σύγχρονοι Δυτικοί αποστρέφουν το βλέμμα όσο η σφαγή των Παλαιστινίων εκτυλίσσεται ομαλά. Πια, οι ίδιοι άνθρωποι πηγαίνουν σινεμά για να μεθύσουν με την αντιαποικιοκρατική εξέγερση των «βεδουίνων» Φρέμεν. Πώς γίνεται να μη βλέπουμε κάποια αντίφαση εδώ;

Σ’ ένα πρώτο επίπεδο, πρόκειται για ένα ζήτημα χρόνιας προπαγάνδας. Ο «δίκαιος» χαρακτήρας του αγώνα των Φρέμεν αποδίδεται λεπτομερώς απ’ τον φακό του Βιλνέβ και την πένα του Χέρμπερτ, όμως το δίκιο των Κούρδων, των Ζαπατίστας και των Παλαιστινίων αποκρύπτεται συστηματικά από τα δυτικά ΜΜΕ. Συνήθως, τα θύματα της αποικιοκρατίας παρουσιάζονται ως ένοχα, οπισθοδρομικά και ανίκανα για ανεξαρτησία.

Σ’ ένα δεύτερο επίπεδο, η αδυναμία πολλών Δυτικών ν’ αναγνωρίσουν μια αντίφαση μεταξύ του «θεαματικού» αντι-ιμπεριαλισμού τους και της πραγματικής τους συμμόρφωσης με αποικιακά καθεστώτα φανερώνει την κατευναστική λειτουργία τής βιομηχανικά «προοδευτικής» τέχνης. Έχοντας νικήσει τους ιστορικούς κύκλους των αντιαποικιοκρατικών αγώνων, ο δυτικός κόσμος χρησιμοποιεί τα σύμβολά τους για να παραγάγει (πιο) ανταγωνιστικά καλλιτεχνικά προϊόντα, σκηνοθετώντας την ίδια του την καταστροφή ως μια «αισθητική απόλαυση πρώτου μεγέθους»².

Για εμάς που είμαστε στο κοινό, αυτό το προσχηματικά «αντι-καταπιεστικό» content χαρίζει μια ευχάριστη προσομοίωση προοδευτισμού ώστε να μη χρειαστεί να γίνουμε οι ίδιοι προοδευτικοί: υποστηρίζοντας τον δίκαιο (αλλά ανύπαρκτο) αγώνα των Φρέμεν, μπορούμε να ξορκίσουμε κάθε αμφιβολία περί της δικής μας στάσης, απωθώντας τη συνειδητοποίηση της συνενοχής μας στην αποικιοκρατία και πείθοντας τον εαυτό μας πως βρισκόμαστε στη «σωστή πλευρά της Ιστορίας».

Φυσικά, υπάρχει ένας ακόμα λόγος που οι Δυτικοί υποστηρίζουν με τόση ευκολία τις εξεγέρσεις του Dune, ενώ απαξιώνουν τις πραγματικές προσπάθειες των αποικιοκρατούμενων λαών: η λευκότητα, η δυτική ταυτότητα που επιβάλλει το σινεμά στους απελευθερωτικούς αγώνες. Στο Dune, η εξέγερση των Φρέμεν μπορεί να πετύχει (και να γίνει «σημαντική» για το κοινό) μόνο υπό την ηγεσία ενός λευκού αριστοκράτη. Έτσι, ο Ατρείδης Σαλαμέ έρχεται ως άλλος Λόρενς της Αραβίας για να χαρίσει στους βεδουίνους την ελευθερία που (υποτίθεται ότι) δεν μπορούν να κερδίσουν μόνοι.

Πρόκειται για τη χολιγουντιανή σύμβαση του Λευκού Σωτήρα, όπου ένας λευκός πρωταγωνιστής σώζει τους μη λευκούς χαρακτήρες όσο αυτοί θυσιάζουν την αυτονομία τους ώστε να βοηθηθούνε.³ Ο λευκός πρωταγωνιστής βγαίνει διπλά κερδισμένος: εμπλεκόμενος σ’ έναν ξένο αγώνα, αποδεικνύει τον αλτρουισμό του και ανταμείβεται με μια ηγετική θέση. Αυτή είναι και η πονηρή διττότητα του «φορτίου του λευκού ανθρώπου», το οποίο από τη μία βαραίνει το λευκό υποκείμενο μ’ ευθύνη για τη μοίρα των μη λευκών καταπιεσμένων και από την άλλη τού επιτρέπει ν’ αντλήσει εξουσία απ’ την «ποιμενική» φροντίδα που τους προσφέρει.

Η βαθύτερη, συνεπώς, αιτία της δυνατότητας πολλών Δυτικών ν’ αποδεχτούν την εξέγερση των Φρέμεν, αλλά όχι τους πραγματικούς αντιαποικιοκρατικούς αγώνες τού σήμερα είναι ο ρατσισμός. Λόγω αυτού θα υποστηρίξουμε θερμά τον (ίσο μ’ εμάς και γαλανό) Σαλαμέ και τους (ίσους μ’ εμάς και ξανθούς) Ουκρανούς, αλλά όχι τους σκούρους Κούρδους και Παλαιστίνιους και τους ιθαγενείς της Τσιάπας. Έχουμε μάθει να βλέπουμε τους δεύτερους ως κατώτερους, άρα να πιστεύουμε (υποσυνείδητα συχνά) ότι η καταπίεση που βιώνουν είναι λιγότερο ουσιαστική, οι αγώνες που αναπτύσσουν ανάξιοι προσοχής.


[1] Γιάννης Στίγκας (2023), Sonderkommando, Άγρα.

[2] Βάλτερ Μπένγιαμιν (1978)[1936], Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνικής αναπαραγωγιμότητάς του, εκδ. Κάλβος.

[3] Αν θέλουμε, βέβαια, να είμαστε δίκαιοι ως προς το έργο, θα πρέπει να πούμε ότι το Dune δεν είναι τόσο μια ιστορία ενός «Λευκού Σωτήρα» όσο μια κριτική σ’ αυτήν τη σύμβαση και μια ανατροπή της εικόνας του Μεσσία, καθώς ο Ατρείδης καταλήγει να προδίδει τους Φρέμεν για ν’ αναλάβει τα ηνία της Αυτοκρατορίας. Αυτή η προδοσία αποδίδεται με δεξιοτεχνία. Η ερώτηση, όμως, παραμένει: γιατί ήταν οι Φρέμεν ανίκανοι να εξεγερθούν οι ίδιοι; Γιατί χρειάζονταν οι «Ελεύθεροι Άνθρωποι» την έλευση του αριστοκράτη Ατρείδη;

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

To νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

39’ με τον Γιώργο Ζώη

Οθόνες / Γιώργος Ζώης: «Αρνούμαι να είμαι καλεσμένος σε ένα φεστιβάλ, ενώ ο στρατός δολοφονεί παραδίπλα»

Ο δημιουργός του «Αρκάντια», της ελληνικής ταινίας που έλαβε εξαιρετικές κριτικές στην πρόσφατη Μπερλινάλε, εξηγεί τη μετάβασή του σε ένα σινεμά πιο αφηγηματικό, την απόφασή του να μη συμμετέχει στο Φεστιβάλ της Ιερουσαλήμ και συμπεραίνει πως οι μεγάλες κινηματογραφικές διοργανώσεις έχουν υποστεί το δικό τους gentrification.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Γιάννης Στίγκας: Η ατιθάσευτη δύναμη του ποιητή

Portraits 2024 / Γιάννης Στίγκας: Η ατιθάσευτη δύναμη του ποιητή

Είκοσι χρόνια σχεδόν στην ελληνική ποίηση το όνομα του Γιάννη Στίγκα έχει διαγράψει ανοδική πορεία, τολμώντας την κάθοδο προς την κόλαση η οποία είχε ως κατάληξη την επίγεια μορφή που πήρε στα ναζιστικά στρατόπεδα εξόντωσης. Η τρομακτικά υπαρξιακή ποιητική συλλογή του, «Sonderkommando», από τις εκδόσεις Άγρα, όπου μιλάει πρωτοπρόσωπα για το απόλυτο κακό της Σοά, δεν τον καθιστά μόνο πρόσωπο της χρονιάς αλλά δείχνει ότι η ποίηση έχει πάντα τον δικό της τρόπο να επιβάλλεται.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ