Αποχαλινωμένοι Τεχνο-μεσσίες

Αποχαλινωμένοι Τεχνο-μεσσίες Facebook Twitter
Η αλήθεια είναι ότι έχουμε παραχωρήσει τεράστια δύναμη στους διαφόρους Σαμ Άλτμαν να παρεμβαίνουν στις δομές της πολιτισμικής ζωής και της πνευματικής δημιουργίας. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


H ΑΠΟΜΑΚΡΥΝΣΗ ΚΑΙ, μέσα σε λίγες μέρες, θριαμβευτική επιστροφή του Σαμ Άλτμαν στην OpenAI –μετά και τη θερμή στήριξη που έλαβε από εκατοντάδες ερευνητές και στελέχη– γέννησε πάλι το αναμενόμενο δημοσιογραφικό σούσουρο. Το συγκεκριμένο επεισόδιο ερμηνεύτηκε ως τέχνασμα/κίνηση ενός από τους γκουρού της Τεχνητής Νοημοσύνης που γνωρίζει την αξία του και επαναδιαπραγματεύται διαρκώς τη θέση του.

Σε αντιστοιχία με το διαζύγιο ενός σταρ, τη μυθική αποζημίωση κάποιου αθλητή ή τις ιδιοτροπίες του ενός ή του άλλου διάσημου, έτσι και οι κινήσεις του Σαμ Άλτμαν καταχωρίζονται αυτόματα στα χρονικά της ποπ μυθολογίας. Ακόμα όταν κάπου δίπλα διαβάζουμε για προειδοποιήσεις (warnings) κάποιων θορυβημένων στελεχών για τις «επικίνδυνες για την ανθρωπότητα» εξελίξεις της υπερ-επιταχυνόμενης έρευνας γύρω από κάποιες εφαρμογές της ΤΝ, πάλι το πλαίσιο όπου εντάσσουμε όσα λέγονται είναι κάτι ανώδυνα τρομαχτικό: σαν να βλέπουμε έναν νέο κύκλο του «Black Mirror» ή να ακούμε μια διάλεξη του Γιουβάλ Νόα Χαράρι.

Με αυτό θέλω να πω ότι η εκάστοτε «προειδοποίηση» δεν κλονίζει κανέναν, τα αστειάκια πως «το πράγμα ξεφεύγει» αντιμετωπίζονται στην καλύτερη περίπτωση σαν μπλακ χιούμορ παρεών.

Ένα συγκεκριμένο πλέγμα προγραμμάτων και εφαρμογών της Τεχνητής Νοημοσύνης που το «τρέχουν» ακόμα άνθρωποι παρουσιάζεται ως μια απρόσβλητη δομή που υπερβαίνει ήδη κάθε δυνατότητα να πει κανείς «όχι», να απορρίψει κάτι, να επιλέξει το ένα και να μην επιτρέψει το άλλο.

Τα ανώδυνα τρομαχτικά πράγματα που ακούμε ή διαβάζουμε φαίνεται πως είναι το αντίθετο μιας πραγματικής κινητοποίησης και αφύπνισης. Είναι εντυπωσιακό και εξοργιστικό αυτό που συμβαίνει με τα δημοσιεύματα από τον θαυμαστό κόσμο των καινοτόμων της Τεχνητής Νοημοσύνης. Την ίδια στιγμή που αναγγέλλεται (από πρόθυμους) το ένα θαύμα μετά το άλλο ή λανσάρονται συνεχώς νέες εφαρμογές (όπως ας πούμε το Dream Track της Google που «συνθέτει» μουσικά θέματα με τη φωνή επιλεγμένων καλλιτεχνών), ξεφυτρώνουν και κάποιες επιστολές που μιλούν για τον «θανάσιμο κίνδυνο για την ανθρωπότητα».

Η εξωτική νοστιμιά φρίκης συνοδεύει τα πληρωμένα δημοσιεύματα και τα διαφημιστικά στη ροή του Facebook. Έτσι, αυτή η νανουριστική μελωδία –εξαγγελία θαυμάτων και καταστροφολογικές προφητείες– πλαισιώνεται από μια ιδεολογία του αναπόφευκτου και του μη αντιστρέψιμου της συνολικής «εξέλιξης». Ένα συγκεκριμένο πλέγμα προγραμμάτων και εφαρμογών της Τεχνητής Νοημοσύνης που το «τρέχουν» ακόμα άνθρωποι παρουσιάζεται ως μια απρόσβλητη δομή που υπερβαίνει ήδη κάθε δυνατότητα να πει κανείς «όχι», να απορρίψει κάτι, να επιλέξει το ένα και να μην επιτρέψει το άλλο. Ιδίως, τα κράτη φαίνεται απλώς να προμηθεύονται υποδομές Τεχνητής Νοημοσύνης χωρίς να ενδιαφέρονται σοβαρά για το ότι έχουν γίνει εξαιρετικά ευάλωτα τα ίδια.

Παγιώνεται μια κεντρική λογική μοιραίας υπαγωγής των πάντων σε κάτι που δεν μπορείς να αποφύγεις παρά με τίμημα τον λουδιτισμό, δηλαδή την αντιτεχνολογική φυγή προς τα πίσω. Η αναγόρευση μιας συγκεκριμένης κοινωνικής τεχνολογίας σε μοιραίο προορισμό είναι όμως κάτι απείρως σημαντικότερο από τον Σαμ Άλτμαν, τον Έλον Μασκ και τα άλλα τρομερά παιδιά του μεσσιανικού καπιταλισμού.

Είναι πιο σημαντική και από την απορία εάν το Chatgpt και τα άλλα generative bots έχουν «προοδευτική/ συμπεριληπτική» ή «συντηρητική» ιδεολογία, αν είναι woke ή όχι. Αντί να γίνεται θέμα η τεράστια ισχύς των πειραματιστών του Big Tech, βλέπουμε τις περισσότερες συζητήσεις να περιστρέφονται γύρω από το αν ένα ποίημα που γράφεται από την Τεχνητή Νοημοσύνη είναι «καλό» ή αν η απάντηση ενός bot έχει λάθη και μαρτυρά κάποια «προκατάληψη». Ως εάν το θέμα να είναι απλώς η επιθυμητή βελτίωση των επιδόσεων και όχι αυτό που συντελείται ως ριζική αναδιάταξη του «φιλελεύθερου πολιτισμού» μέσα από τις υπερεξουσίες της τεχνο-ελίτ.

Η αλήθεια είναι ότι έχουμε παραχωρήσει τεράστια δύναμη στους διαφόρους Σαμ Άλτμαν να παρεμβαίνουν στις δομές της πολιτισμικής ζωής και της πνευματικής δημιουργίας. Η ουσία του κινδύνου είναι η υπέρμετρη ισχύς ιδιωτικών φορέων – από CEOs μέχρι team τεχνικών και ερευνητών που έχουν τεράστιες ηθικές ευθύνες. Ομάδες και άτομα που επιλέγουν να περάσουν άμεσα στην πράξη όλο και πιο «φιλόδοξα» προγράμματα σαν να είναι κοινά εμπορικά προϊόντα. Και αυτός ο τεχνο-μεσσιανισμός είναι δυνητικά πολύ πιο επικίνδυνος από τις συνήθεις δημαγωγίες της πολιτικής και τα άλλα μικροδράματα δωματίου που μας απασχολούν.

Η επιστροφή μιας ιδεολογίας προκαθορισμού –με αναφορά στο περίφημο «αυτό πια το κάνουν όλοι στον κόσμο, θέλετε να μείνουμε πίσω;»– πριν γίνει θανάσιμος κίνδυνος για την ανθρωπότητα είναι επίθεση στη δημοκρατία. Δείχνει ότι η συμβατική φιλελεύθερη δημοκρατία δεν μπορεί να χειριστεί τους δικούς της ακραίους και τη μηδενιστική βούληση κυριαρχίας που αποπνέουν. Η αίσθηση θεσμικής και ιδεολογικής αδυναμίας των δημοκρατικών πολιτειών απέναντι σε διάφορους «οραματιστές» του ξέφρενου πειραματισμού φέρνει πιο κοντά τους κάθε λογής τραμπισμούς.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Βασιλική Σιούτη / Ο «Φραπές» και το πολιτικό πρόβλημα

Η εμφάνιση του «Φραπέ» στη Βουλή, η αλαζονεία και η έλλειψη φόβου απέναντι σε θεσμούς που θα έπρεπε να τον ελέγχουν αναδεικνύουν την ύπαρξη ενός άτυπου συστήματος ισχύος που θεωρεί ότι μπορεί να μη λογοδοτεί πουθενά.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ