Το ChatGPT μπερδεύει τον Ρίτσο με τον Εμπειρίκο

ChatGPT Facebook Twitter
Στα ελληνικά το ChatGPT φαίνεται να λειτουργεί σε πιο ανοίκειο περιβάλλον.
0

ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΠΑΡΟΤΡΥΝΣΗ μιας εντυπωσιασμένης φίλης και ακούγοντας διαρκώς για το ChatGPT, αποφάσισα κι εγώ να το δοκιμάσω. Ομολογώ ότι με εξέπληξε ευχάριστα σε αρκετές από τις απαντήσεις του, αλλά δεν νομίζω ότι στάθηκε ακριβώς αντάξιο του hype που έχει δημιουργηθεί γύρω από αυτό.

Το χρησιμοποίησα κυρίως στα αγγλικά, που είναι και η μητρική του γλώσσα. «Είμαι», διευκρίνιζε διαρκώς, «ένα γλωσσικό μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης». «Ως γλωσσικό μοντέλο τεχνητής νοημοσύνης, δεν έχω προσωπικές εμπειρίες ή συναισθήματα και δεν εξελίσσομαι στην αντίληψή μου για τον κόσμο με τον ίδιο τρόπο που μπορεί να το κάνει ένας άνθρωπος».

Έτσι ξεκινά συχνά τις απαντήσεις του, συμπληρώνοντας, όμως, στη συνέχεια, με τη χρήση κατάλληλων εκφράσεων, πληροφορίες που αντλεί από σώματα κειμένων με τα οποία έχει αλληλεπιδράσει.

Όταν του ζήτησα κάποιες πληροφορίες σχετικά με Έλληνες ποιητές, το ChatGPT μάλλον τα ‘παιξε λίγο. Ήξερε να μου πει ότι ο Σεφέρης ήταν νομπελίστας, αλλά αδυνατούσε να γράψει ένα ποίημα στο στυλ του στα ελληνικά, ενώ στα αγγλικά το αποτέλεσμα δεν ήταν και τόσο Σεφέρης. Νομίζω ότι όταν ο αλγόριθμος διαβάζει ένα ποίημα θεωρεί ότι πρέπει πάντα να αναζητά φράσεις με ρίμα.

Έχει σημασία το ότι διαρκώς υπενθυμίζει το τι είναι. Ένας από τους κινδύνους που έχει η χρήση του είναι η δημιουργία της ψευδαίσθησης ότι συνομιλείς με πραγματικό πρόσωπο. Συχνά επαναλαμβάνει πράγματα με τέτοιο τρόπο που είναι λες και σου υπενθυμίζει αυτό που γνώριζες εκ των προτέρων, ότι πρόκειται τελικά για έναν αλγόριθμο. Παρ’ όλα αυτά, η αμεσότητα με την οποία σου απαντά σε ωθεί να το ξεχάσεις αυτό προσωρινά ή έστω να δοκιμάσεις να το ξεχάσεις.

Ο κίνδυνος είναι να γίνει «φίλος» σου. Ειδικά σε μια περίοδο ανάγκης, τι πιο ιδανικό από έναν δυνητικά παντογνώστη φίλο. «Δεν έχω συναισθήματα», διευκρινίζει όμως το ChatGPT. Είναι απλώς κυνικό.

Πόσο εύκολο λοιπόν είναι να υπάρξει ψυχική προσκόλληση σε ένα ομιλούν αντικείμενο; Ένα αντικείμενο που είναι ικανό να γράφει λογοτεχνικά αποσπάσματα στο στυλ του Χέρμαν Μέλβιλ ή ποιήματα στο στυλ του Ουόλτ Ουίτμαν, που μπορεί να σου προτείνει τρόπους για να προσεγγίσεις ανθρώπους που θες να γίνουν φίλοι σου, να σου γράψει μια εργασία σε μια ώρα ανάγκης ή ακόμα να πετύχει στις εξετάσεις και να σου δώσει ένα πτυχίο. Η προσκόλληση μοιάζει, μετά από όλα αυτά, σχεδόν σαν υποχρέωση.

Πάντως, παρά την ικανότητα που έχει στο να αφομοιώνει πληροφορίες, το ChatGPT δεν έχει μακροπρόθεσμη μνήμη για να μπορεί να επανέλθει σε μια προηγούμενη συζήτηση – τουλάχιστον σύμφωνα με τις δηλώσεις του. Αυτό θα απαιτούσε μεγαλύτερη υπολογιστική ισχύ και ταυτόχρονα μια θυσία της ταχύτητας απόκρισής του. Μπορείς, όμως, να αποθηκεύσεις μια συνομιλία σου ή να τραβήξεις φωτογραφίες της.

ChatGPT: Κινδυνεύουμε από την Τεχνητή Νοημοσύνη; Facebook Twitter
Πόσο εύκολο λοιπόν είναι να υπάρξει ψυχική προσκόλληση σε ένα ομιλούν αντικείμενο;

Η έλλειψη μακροπρόθεσμης μνήμης το αποτρέπει επίσης από το να γίνει όντως παντογνώστης. Να μην έχει, δηλαδή, πια απλώς πρόσβαση σε ένα πλήθος σωμάτων κειμένου, αλλά να μπορεί να συγκρατεί και όλες τις πληροφορίες που καταχωρούν οι χρήστες του. Ποιος μας λέει ότι δεν το κάνει ήδη; Μόνο η ταχύτητα των απαντήσεων που δίνει.

Όταν του ζήτησα κάποιες πληροφορίες σχετικά με Έλληνες ποιητές, το ChatGPT μάλλον τα ‘παιξε λίγο. Ήξερε να μου πει ότι ο Σεφέρης ήταν νομπελίστας, αλλά αδυνατούσε να γράψει ένα ποίημα στο στυλ του στα ελληνικά, ενώ στα αγγλικά το αποτέλεσμα δεν ήταν και τόσο Σεφέρης. Νομίζω ότι όταν ο αλγόριθμος διαβάζει ένα ποίημα θεωρεί ότι πρέπει πάντα να αναζητά φράσεις με ρίμα. Τόσο νέος, κι όμως τόσο παλιός.

Ύστερα, μπέρδευε τον Ρίτσο με τον Εμπειρίκο. Όταν του ζήτησα έναν στίχο του δεύτερου, μου απάντησε με έναν στίχο από τη «Σονάτα του σεληνόφωτος» του πρώτου. Πράγμα που μπορούσες να διαπιστώσεις με μια απλή αναζήτηση. Τόσο δύσκολο ήταν γι’ αυτό να το καταλάβει; Πάντως με είχε προειδοποιήσει ότι μπορεί να μην τα καταφέρει. Μιλάμε για ένα chatbot, παραλίγο να το ξεχάσω.

Στα ελληνικά φαίνεται να λειτουργεί σε πιο ανοίκειο περιβάλλον. Μοιάζει σαν να κάνει αυτόματη μετάφραση αγγλικών φράσεων. Επανήλθα στα αγγλικά και το ρώτησα σχετικά με τους περιορισμούς στον προγραμματισμό του. «Εξυπηρετούν την ταχύτητα της απόκρισης», μου επανέλαβε.

Από το 2016 που το AlphaGo κατάφερε να νικήσει τον Lee Sedol, έναν κορυφαίο παίκτη του επιτραπέζιου παιχνιδιού Go, έχουν ξεκινήσει να εκφράζονται δημόσια σοβαρές ανησυχίες για το πού πάει η τεχνητή νοημοσύνη. Για να μπορέσει, βέβαια, ένας αλγόριθμος τεχνητής νοημοσύνης να «ξεφύγει» από την ενασχόλησή του με συγκεκριμένους τομείς στους οποίους έχει εκπαιδευτεί και να μεταφέρει αυτήν του τη γνώση σε ένα άλλο πλαίσιο, απαιτούνται ακόμα μεγάλα βήματα.

Αλλά ποιος είναι ο σκοπός; Μοιάζει σαν να παίζουμε ένα παιχνίδι όπου αναζητούμε εκ των υστέρων έναν λόγο ύπαρξης για τα αποτελέσματά του. Δεν εμπιστευόμαστε, άραγε, αρκετά τον εαυτό μας για να κάνει τις δουλειές που μπορεί να αντικαταστήσουν οι «έξυπνοι» αλγόριθμοι; Θέλουμε να ασχοληθούμε με άλλες δουλειές και να βγάζουν οι αλγόριθμοι τη «λάντζα»;

Έτσι σκεφτόντουσαν κάποιοι παλιοί οραματιστές του 19ου αιώνα και υμνούσαν την τεχνολογική εξέλιξη. Οι τεράστιες αλλαγές που συντελέστηκαν στις δυτικές κοινωνίες στα επόμενα χρόνια επικύρωσαν αλλά και διέψευσαν τις ελπίδες τους. Οι υποδομές, για παράδειγμα, βελτιώθηκαν. Ταυτόχρονα οι τεχνολογικές μεταβολές αλλοίωσαν σε επικίνδυνο βαθμό το περιβάλλον. Η βιομηχανική εξόντωση πληθυσμών ήταν το όριο στο οποίο έφτασε η δογματική κατάφαση στην τεχνική πρόοδο.

Η έρευνα και τα αποτελέσματα της τεχνητής νοημοσύνης είναι εντυπωσιακά. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό να συνομιλείς με ένα πρόγραμμα όπως το ChatGPT και να νιώθεις λες και μιλάς σε άνθρωπο. Αλλά πού πάει αλήθεια όλο αυτό; Είναι άραγε αντίθεση στην πρόοδο να αναρωτιέσαι μήπως τελικά όλο αυτό το μόνο που θα προκαλέσει είναι να επιτείνει την απομύζηση της φύσης και του ανθρώπου;

Θέματα
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Inquire #1 - Γιατί θεωρείται τόσο σημαντική η νίκη της τεχνητής νοημοσύνης στο Go;

Τech & Science / Inquire #1 - Γιατί θεωρείται τόσο σημαντική η νίκη της τεχνητής νοημοσύνης στο Go;

NEA ΣΤΗΛΗ | Ερωτήσεις και απαντήσεις επιστημονικής και τεχνολογικής φύσης. Μπορείτε να υποβάλλετε κι εσείς ερωτήματα ή να λάβετε μέρος στη συζήτηση, συμπληρώνοντας τη φόρμα στο τέλος του ποστ.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΜΠΟΖΕΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Αν δεν υπήρχε η βοήθεια του κόσμου, θα είχα πεθάνει στο σπίτι»

Lifo Videos / «Αν δεν υπήρχε η βοήθεια του κόσμου, θα είχα πεθάνει στο σπίτι»

Αμέτρητα χειρουργεία, μερική μαστεκτομή και μια ζωή αναμονή στους διαδρόμους των νοσοκομείων. Η Ελισάβετ Βακόλα, που πάσχει από Kearns-Sayre Syndrome, παραδίδει μαθήματα δύναμης και επιμονής.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Έλλη Λαμπέτη: Πλασμένη από υλικά ονείρων

Σεμίνα Διγενή / Έλλη Λαμπέτη: Πλασμένη από υλικά ονείρων

Τη συνέκριναν με την Μπερνάρ και την Γκάρμπο, ήταν όμως μόνο η Λαμπέτη. Ένα μοναχικό ιερό τέρας, ένας μάταιος αντάρτης, ένα λεηλατημένο, μα νικηφόρο πρόσωπο. H Σεμίνα Διγενή ψάχνει τις συντεταγμένες του μύθου της σπουδαίας ηθοποιού που πέθανε σαν σήμερα.
ΣΕΜΙΝΑ ΔΙΓΕΝΗ
Πατέρας – «χάρος»: Η τραγωδία της Χαλάστρας

Αληθινά εγκλήματα / Ο πατέρας που σκότωσε τα τρία του παιδιά

Αυτό που συνέβη στη Θεσσαλονίκη τον Μάρτιο του 1988 ήταν ό,τι πιο αποτρόπαιο, φρικιαστικό και ακατανόητο θα μπορούσε να χωρέσει στο μυαλό και την καρδιά ενός ανθρώπου· μια πράξη σχεδόν αδύνατο να περιγραφεί με λόγια. Τρία αγοράκια, ηλικίας 9, 7 και 5 ετών, που μόλις είχαν προλάβει να γνωρίσουν τη ζωή, βρέθηκαν αντιμέτωπα με τον θάνατο από το ίδιο το χέρι του πατέρα τους.
ΝΙΚΟΣ ΤΣΕΦΛΙΟΣ
«Το πρότυπο του συνταξιούχου που παίζει πρέφα επί 40 χρόνια τελείωσε»

Πλάτων Τήνιος / «Το πρότυπο του συνταξιούχου που παίζει πρέφα επί 40 χρόνια τελείωσε»

Τι διδαχτήκαμε –και τι ξεχάσαμε– από την κρίση του 2008; Είναι εφικτή η 4ήμερη εργασία ή ένα βασικό εισόδημα στην Ελλάδα; Πώς αλλάζουν το ασφαλιστικό και την αγορά εργασίας η μετανάστευση, η γήρανση του πληθυσμού και η τεχνητή νοημοσύνη; Ο ομότιμος καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς, Πλάτων Τήνιος, απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Στην Ελλάδα πιστεύουν ότι μια γυναίκα που είναι στο OnlyFans δεν έχει ήθος»

Lifo Videos / «Στην Ελλάδα πιστεύουν ότι μια γυναίκα που είναι στο OnlyFans δεν έχει ήθος»

Η Όλγα Κοτλιδά έγινε γνωστή από τη συμμετοχή της στο My Style Rocks και πλέον δραστηριοποιείται ως content creator στο OnlyFans, διαμορφώνοντας ένα σταθερά αυξανόμενο γυναικείο κοινό και υπερασπιζόμενη την αυτοδιάθεση και την αυθεντική γυναικεία έκφραση.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Για πάντα νέοι: Μπορούμε όντως να σταματήσουμε το χρόνο;

Άκου την επιστήμη / Για πάντα νέοι: Μπορούμε όντως να σταματήσουμε το χρόνο;

Τι είναι η γήρανση; Μια αναπόφευκτη φθορά του σώματος ή μια βιολογική διαδικασία που μπορούμε πλέον να κατανοήσουμε και να επιβραδύνουμε; Μπορούμε τελικά να επηρεάσουμε τη διάρκεια και την ποιότητα της ζωής μας; Ο διευθυντής του Ινστιτούτου Χημικής Βιολογίας του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών, Στάθης Γκόνος απαντά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ζώντας με τυφλοκώφωση: Η καθημερινότητα, η επικοινωνία και τα εμπόδια στην Ελλάδα σήμερα

Ζούμε, ρε! / Ζώντας με τυφλοκώφωση: Η καθημερινότητα, η επικοινωνία και τα εμπόδια στην Ελλάδα

Πώς επικοινωνούν τα τυφλοκωφά άτομα; Τι δυσκολίες αντιμετωπίζουν στην εκπαίδευση και την εργασία; Και πόσο έτοιμη είναι η ελληνική κοινωνία να τα αντιμετωπίσει ως ισότιμα μέλη της; Η Χρυσέλλα Λαγαρία και ο Θοδωρής Τσάτσος συνομιλούν με τον αρχιτέκτονα Γιάννη Παναϊρλή, ο οποίος μοιράζεται την προσωπική του εμπειρία ως τυφλοκωφός επαγγελματίας στην Ελλάδα.
THE LIFO TEAM
Μάρκο, πώς είναι να τα βάζεις με τα 9 μποφόρ;

Ψυχή & Σώμα / Μάρκο, πώς είναι να τα βάζεις με τα 9 μποφόρ;

Ο Μάρκος Ψαλτάκης, ένας από τους κορυφαίους kite surfers στην Ελλάδα, μιλάει για τις πιο δυνατές στιγμές του στη θάλασσα, για την αδρεναλίνη, τη δύναμη της φύσης και τη ζωή ανάμεσα σε κύματα, ταξίδια και προκλήσεις.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Η φαντασίωση της «Ωραίας Κοιμωμένης»

Lifo Videos / Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη διαβάζει ένα διήγημα του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες

Η Γαλήνη Χατζηπασχάλη διαβάζει στη LiFO «Το αεροπλάνο της Ωραίας Κοιμωμένης» του Γκαμπριέλ Γκαρσία Μάρκες από τη συλλογή «Δώδεκα διηγήματα περιπλανώμενα» σε μετάφραση Κλαίτης Σωτηριάδου-Μπαράχας (εκδ. Λιβάνης, 1993). Ο πρωτότυπος τίτλος της είναι «Doce cuentos peregrinos» και εκδόθηκε αρχικά το 1992, δέκα χρόνια αφότου ο συγγραφέας είχε τιμηθεί με το βραβείο Νόμπελ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Κολλημένοι στις οθόνες: Τι παθαίνει ο εγκέφαλος από το συνεχές σκρολάρισμα;

Ψυχή & Σώμα / Κολλημένοι στις οθόνες: Τι παθαίνει ο εγκέφαλος από το συνεχές σκρολάρισμα;

Πόσες ώρες περνάμε μπροστά σε μια οθόνη κάθε μέρα, και τι σημαίνει αυτό για τη σκέψη, τη μνήμη και τη συγκέντρωσή μας; H Μερόπη Κοκκίνη συζητά με τον νευρολόγο Οδυσσέα Παζιώνη για το πώς επηρεάζουν την εγκεφαλική μας λειτουργία πρακτικές όπως το απλό multitasking, το binge watching και το endless scrolling.
ΜΕΡΟΠΗ ΚΟΚΚΙΝΗ
Gen Z : Τι έχουν στο μυαλό τους όταν είναι διαρκώς με ένα κινητό στο χέρι;

Άκου την επιστήμη / Gen Z : Τι έχουν στο μυαλό τους όταν είναι διαρκώς με ένα κινητό στο χέρι;

Πώς επηρεάζουν τα social media την αυτοεικόνα των νέων σήμερα; Ποιον ρόλο παίζει η ανάγκη για αποδοχή και η εργασιακή αβεβαιότητα στη διαμόρφωση της ψυχικής τους ανθεκτικότητας; Ο ψυχολόγος-ψυχοθεραπευτής Βασίλης Κιοσσές μιλά στον Γιάννη Πανταζόπουλο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ