Ανησυχώντας για τις «αξίες»

Ανησυχώντας για τις «αξίες» Facebook Twitter
Από τις ρίζες της στον πρώιμο δέκατο ένατο αιώνα, η συντηρητική δεξιά έχει αγκαλιάσει μια ρητορική αξιών. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΣΕ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ πρόκειται να διεξαχθεί ένα πανευρωπαϊκό συνέδριο για την «υπεράσπιση της οικογένειας». Έβλεπα προχθές σε ένα ρεπορτάζ στο Εuronews τον Αντόνιο Τζορντάνο, γενικό γραμματέα των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών (ECR), που μιλούσε για τις αξίες και για τη σημασία που έχει η οικογένεια για τους συντηρητικούς. Το κόμμα της Τζόρτζια Μελόνι και άλλα δεξιά και ακροδεξιά σχήματα και πρόσωπα ανησυχούν για την οικογένεια και το δημογραφικό, αν και, όπως είπε ο Τζορντάνο, αποδέχονται και τα «δικαιώματα». 

Από τις ρίζες της στον πρώιμο δέκατο ένατο αιώνα, η συντηρητική δεξιά έχει αγκαλιάσει μια ρητορική αξιών. Μιλάει την ιδεοκρατική γλώσσα, σε αντίθεση με τις γλώσσες μιας φιλο-επιχειρηματικής, «υλιστικής» και κοσμικής δεξιάς. Ανατρέχει συχνά στην εντιμότητα, στο θάρρος, στους ήρωες και στην αφοσίωση. Όλες αυτές τις ωραίες λέξεις τις βρίσκουμε παντού σε κείμενα και λόγους, ιδίως εκεί που πρέπει να καταδικαστούν σύγχρονες μηδενιστικές τάσεις και φαινόμενα κοινωνικής παρακμής.

Η λογοδιάρροια περί αξιών στεγάζει στο τέλος ένα μείγμα μπανάλ εθνικισμού, δασκαλίστικου μοραλισμού και κοινωνικής σκληρότητας που φτάνει πια μέχρι την ενθουσιώδη αποδοχή της δράσης μυστικών υπηρεσιών, αρκεί να υπηρετούν «υγιείς σκοπούς».

Για τους ανήσυχους πατριώτες και ταγούς μιας Ευρώπης των εθνικών αξιών (έχουμε κάποιους και εδώ που γράφουν και λένε αντίστοιχα πράγματα), η κρίση της «μέσης οικογένειας» συνδέεται κυρίως, αν όχι αποκλειστικά, με τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, τις πολιτικές δικαιωμάτων ή την κουλτούρα του «γουοκισμού». Ακόμα και σε περιοχές ή χώρες όπου δεν υπάρχει κανένας «γουοκισμός» (σε νομούς αγροτικούς, για παράδειγμα), οι τοπικοί ανησυχούντες μιλούν σαν να απειλεί την οικογένεια το πνεύμα της Νέας Υόρκης ή τα πανεπιστήμια της πολιτικής ορθότητας.

Κάπως έτσι βγαίνουν από το κάδρο των ευθυνών οι περιπέτειες της εργασίας, οι καινούργιες όψεις της οικονομικής, κοινωνικής και υπαρξιακής ανασφάλειας. Αυτά όλα περνούν ως δεύτερης και τρίτης σημασίας παράγοντες, για να προβληθεί ο πανικός σε σχέση με μια επίθεση στην οικογένεια από φανταστικούς, παραφουσκωμένους και πάντως μειοψηφικούς «εχθρούς».

Το μοτίβο είναι αρκετά γνωστό: υψώνονται εύκολα οι φωνές κατά ορισμένων συνεπειών μιας κατάστασης, αλλά δεν αμφισβητείται η ίδια η κατάσταση. Ο νεότερος συντηρητισμός από καταβολής του έχει διαρκείς συναγερμούς για επιμέρους ηθικές συνέπειες του καπιταλισμού και την ίδια στιγμή υπερασπίζεται με φανατικό ζήλο το ιδιοκτησιακό πνεύμα και τον ανταγωνιστικό ατομικισμό. Άπειροι αφορισμοί ακούγονται καθημερινά κατά του «ατομικισμού» από χείλη ανθρώπων που την ίδια στιγμή στηρίζουν την πιο ωμή εκδοχή αυτοσυντηρητικού «ρεαλισμού», θέλοντας μια Ευρώπη κλειστή για τους ευάλωτους.

Άπειρα αναθέματα και άρθρα ανησυχίας κυκλοφορούν για κάποια παραπροϊόντα του τυχοδιωκτικού καπιταλισμού (τζόγος με κρυπτονομίσματα, στοιχηματικές εταιρείες με στόχο ανήλικους κ.λπ.), τα οποία συνυπάρχουν με την υπεράσπιση του πνεύματος που δημιουργεί αυτή την κατάσταση και νομιμοποιεί τη λογική της. Χαρακτηριστικό αυτής της δεξιάς ανησυχίας είναι πάντα ένας ηθικολογικός θόρυβος που δεν βρίσκει άλλη διέξοδο από τη συνεχή αυστηροποίηση των ποινών. Ανάμεσα δηλαδή στο κήρυγμα και στην αστυνομική του διεκπεραίωση, δεν προβλέπεται καμιά άλλη κοινωνική και οικονομική ρύθμιση για τον πολιτικό έλεγχο στην ανομία των αγορών.

Ένας από τους ενδιαφέροντες πολιτικούς στοχαστές των ημερών μας, ο Γάλλος Ζαν-Φαμπιάν Σπιτς, έχει γράψει ότι είναι προβληματική μια αναφορά στις «αξίες της δημοκρατίας» που προδίδει τις αρχές της, τα θεμέλια δηλαδή μιας πολιτικής ισότητας και χειραφέτησης. Η λογοδιάρροια περί αξιών στεγάζει στο τέλος ένα μείγμα μπανάλ εθνικισμού, δασκαλίστικου μοραλισμού και κοινωνικής σκληρότητας που φτάνει πια μέχρι την ενθουσιώδη αποδοχή της δράσης μυστικών υπηρεσιών, αρκεί να υπηρετούν «υγιείς σκοπούς».  

Επιστρέφοντας στο παράδειγμα του συνεδρίου περί οικογένειας, βρίσκω πολλά παράλληλα με τις δηλώσεις ανησυχίας στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για έναν νέο κύκλο μεταναστευτικών ροών από τη Μέση Ανατολή. Για τους δικούς του λόγους –και της ειδικής σχέσης της Γαλλίας με τον Λίβανο– ο Μακρόν κάτι είπε για ένα εμπάργκο όπλων και για την ανάγκη τερματισμού της ισραηλινής επέμβασης στον Λίβανο. Η Ευρώπη δεν παίρνει καμιά ουσιαστική πρωτοβουλία για τον πόλεμο και την καθημερινή καταστροφή στη Γάζα, στον Λίβανο και κανείς δεν ξέρει πού αλλού.

Έχουμε έτσι έκφραση ανησυχιών και φόβων για τις συνέπειες και παράλληλα την αποδοχή, αν όχι την «πραγματιστική» υποταγή σε εκείνες τις δυνάμεις που δημιουργούν ερείπια και πρόσφυγες. Δεν πράττεις κάτι για τον τερματισμό της βίας, παρά σπεύδεις απλώς να εξασφαλιστείς (ο καθένας για τον εαυτό του) για κάποια επώδυνα αποτελέσματα και το εκλογικό τους κόστος. Είναι η ίδια η λογική διασκέψεων και συνεδρίων που μαρτυρούν είτε μια δίγλωσση υποκρισία, είτε την αδυναμία και αποδοχή των τετελεσμένων της Ιστορίας. Έτσι πολιτεύεται η ήσυχη συνείδηση των ημερών, φροντίζοντας να μην αλλάζει το βλέμμα της στα πράγματα, αν και καθημερινά μάς προειδοποιεί πως οι αξίες κινδυνεύουν.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Οπτική Γωνία / «Κανένας στην Τουρκία δεν ονειρεύεται ελληνικό έδαφος»

Ο έγκριτος διευθυντής της «Milliyet», Οζάι Σεντίρ, αποδομεί τα στερεότυπα που συντηρούν την ένταση μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας, μιλά για την ευθύνη των ΜΜΕ και των πολιτικών και εξηγεί γιατί πιστεύει ότι οι δύο λαοί είναι έτοιμοι για ένα νέο μοντέλο κοινών συμφερόντων στο Αιγαίο και στην Ανατολική Μεσόγειο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Ρεπορτάζ / Δήμος Αθηναίων: Παραδίδει το Αναπαυτήριο Πικιώνη σε ιδιώτες

Σε πλειοδοτική δημοπρασία αποφάσισε να βγάλει ο δήμος Αθηναίων το Αναπαυτήριο Πικιώνη, εγκρίνοντας μέσω του δημοτικού συμβουλίου την εκμίσθωσή του σε ιδιώτη. Μάλιστα, στο έγγραφο της ημερήσιας διάταξης με το οποίο εισήχθη το θέμα προς συζήτηση το Αναπαυτήριο εμφανίζεται με τον χαρακτηρισμό «τουριστικό περίπτερο».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή. Η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οπτική Γωνία / Στέφανος Τσιτσιπάς: H ταχύτητα ήταν η αφορμή, η πτώση είχε αρχίσει καιρό

Οι ατυχείς δηλώσεις, οι δημόσιες εκρήξεις και οι άστοχες τοποθετήσεις. Την ώρα που Αντετοκούνμπο, Μανόλο και Τεντόγλου δείχνουν το πρότυπο, ο κορυφαίος Έλληνας τενίστας μοιάζει να παλεύει όχι με τους αντιπάλους του αλλά με το βάρος της ίδιας του της λάμψης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Οπτική Γωνία / Τι ξημερώνει για την Ουκρανία; Η μάχη για ειρήνη χωρίς παραχωρήσεις

Η εύθραυστη ισορροπία ανάμεσα στις αμερικανικές προτάσεις, την ασφάλεια της Ευρώπης και το μέλλον της Ουκρανίας. Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης και πρόεδρος του Τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου, Σωτήρης Ντάλης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Οπτική Γωνία / Ο Αχιλλέας Μπέος «ανάγκη της κοινωνίας»;

Ο Μπέος έχει τον λαό του. Όχι μόνο στον Βόλο. Είναι ο ίδιος κόσμος που γελάει με emoticon κάτω από τις «λουλούδες» και τα «πουστρόνια». Ο ίδιος λαός που βλέπει τον Μπέο ως μια λιγάκι άξεστη πλην ίσως αναγκαία απάντηση στον woke κίνδυνο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Οπτική Γωνία / Οι λομπίστες του Κατάρ: Πώς το εμιράτο επεκτείνει διαρκώς την επιρροή του στη Δύση

Από το Qatargate και τους δεσμούς με το περιβάλλον Τραμπ μέχρι τις δωρεές σε αμερικανικά πανεπιστήμια, το sporstwashing και τις υποθέσεις στην Ελλάδα, το Κατάρ χτίζει ένα αόρατο δίκτυο επιρροής που εκτείνεται από την Ουάσιγκτον έως τις Βρυξέλλες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Οδήγηση / Τεστ για ναρκωτικά στους οδηγούς: Πώς θα γίνονται; Ποιες ποινές προβλέπονται;

Η αντιμετώπιση της επικίνδυνης οδήγησης στους ελληνικούς δρόμους θα ενισχυθεί με ελέγχους μέσω drugwipe test. Ποιες ναρκωτικές ουσίες θα ανιχνεύουν και πότε θα αρχίσουν να εφαρμόζονται οι έλεγχοι.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
ΕΠΕΞ Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Βασιλική Σιούτη / Κρίση αξιοπιστίας στις Βρυξέλλες, μάχη συμφερόντων στην Αθήνα

Σύννεφα πάνω από τις Βρυξέλλες: H σύλληψη της Φεντερίκα Μογκερίνι, το σκάνδαλο του Qatargate, οι γεωπολιτικές αναταράξεις σε Ε.Ε. και Ελλάδα αλλά και πώς ο Κάθετος Διάδρομος μπορεί να επηρεάσει το πολιτικό παιχνίδι.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Ακροβατώντας / Μήπως γέρνουμε πολύ ακροδεξιά;

Μια μεγάλη έρευνα αποτυπώνει αυτή την αρνητική πραγματικότητα. Tο 17,5% των ερωτηθέντων δείχνει προτίμηση «σε ορισμένες περιπτώσεις» στη δικτατορία, ενώ το 28,4% του γενικού πληθυσμού αναγνωρίζει «καλές πλευρές στη δικτατορία της 21ης Απριλίου του 1967»!
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ