Ανησυχώντας για τις «αξίες»

Ανησυχώντας για τις «αξίες» Facebook Twitter
Από τις ρίζες της στον πρώιμο δέκατο ένατο αιώνα, η συντηρητική δεξιά έχει αγκαλιάσει μια ρητορική αξιών. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΣΕ ΛΙΓΕΣ ΜΕΡΕΣ πρόκειται να διεξαχθεί ένα πανευρωπαϊκό συνέδριο για την «υπεράσπιση της οικογένειας». Έβλεπα προχθές σε ένα ρεπορτάζ στο Εuronews τον Αντόνιο Τζορντάνο, γενικό γραμματέα των Ευρωπαίων Συντηρητικών και Μεταρρυθμιστών (ECR), που μιλούσε για τις αξίες και για τη σημασία που έχει η οικογένεια για τους συντηρητικούς. Το κόμμα της Τζόρτζια Μελόνι και άλλα δεξιά και ακροδεξιά σχήματα και πρόσωπα ανησυχούν για την οικογένεια και το δημογραφικό, αν και, όπως είπε ο Τζορντάνο, αποδέχονται και τα «δικαιώματα». 

Από τις ρίζες της στον πρώιμο δέκατο ένατο αιώνα, η συντηρητική δεξιά έχει αγκαλιάσει μια ρητορική αξιών. Μιλάει την ιδεοκρατική γλώσσα, σε αντίθεση με τις γλώσσες μιας φιλο-επιχειρηματικής, «υλιστικής» και κοσμικής δεξιάς. Ανατρέχει συχνά στην εντιμότητα, στο θάρρος, στους ήρωες και στην αφοσίωση. Όλες αυτές τις ωραίες λέξεις τις βρίσκουμε παντού σε κείμενα και λόγους, ιδίως εκεί που πρέπει να καταδικαστούν σύγχρονες μηδενιστικές τάσεις και φαινόμενα κοινωνικής παρακμής.

Η λογοδιάρροια περί αξιών στεγάζει στο τέλος ένα μείγμα μπανάλ εθνικισμού, δασκαλίστικου μοραλισμού και κοινωνικής σκληρότητας που φτάνει πια μέχρι την ενθουσιώδη αποδοχή της δράσης μυστικών υπηρεσιών, αρκεί να υπηρετούν «υγιείς σκοπούς».

Για τους ανήσυχους πατριώτες και ταγούς μιας Ευρώπης των εθνικών αξιών (έχουμε κάποιους και εδώ που γράφουν και λένε αντίστοιχα πράγματα), η κρίση της «μέσης οικογένειας» συνδέεται κυρίως, αν όχι αποκλειστικά, με τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, τις πολιτικές δικαιωμάτων ή την κουλτούρα του «γουοκισμού». Ακόμα και σε περιοχές ή χώρες όπου δεν υπάρχει κανένας «γουοκισμός» (σε νομούς αγροτικούς, για παράδειγμα), οι τοπικοί ανησυχούντες μιλούν σαν να απειλεί την οικογένεια το πνεύμα της Νέας Υόρκης ή τα πανεπιστήμια της πολιτικής ορθότητας.

Κάπως έτσι βγαίνουν από το κάδρο των ευθυνών οι περιπέτειες της εργασίας, οι καινούργιες όψεις της οικονομικής, κοινωνικής και υπαρξιακής ανασφάλειας. Αυτά όλα περνούν ως δεύτερης και τρίτης σημασίας παράγοντες, για να προβληθεί ο πανικός σε σχέση με μια επίθεση στην οικογένεια από φανταστικούς, παραφουσκωμένους και πάντως μειοψηφικούς «εχθρούς».

Το μοτίβο είναι αρκετά γνωστό: υψώνονται εύκολα οι φωνές κατά ορισμένων συνεπειών μιας κατάστασης, αλλά δεν αμφισβητείται η ίδια η κατάσταση. Ο νεότερος συντηρητισμός από καταβολής του έχει διαρκείς συναγερμούς για επιμέρους ηθικές συνέπειες του καπιταλισμού και την ίδια στιγμή υπερασπίζεται με φανατικό ζήλο το ιδιοκτησιακό πνεύμα και τον ανταγωνιστικό ατομικισμό. Άπειροι αφορισμοί ακούγονται καθημερινά κατά του «ατομικισμού» από χείλη ανθρώπων που την ίδια στιγμή στηρίζουν την πιο ωμή εκδοχή αυτοσυντηρητικού «ρεαλισμού», θέλοντας μια Ευρώπη κλειστή για τους ευάλωτους.

Άπειρα αναθέματα και άρθρα ανησυχίας κυκλοφορούν για κάποια παραπροϊόντα του τυχοδιωκτικού καπιταλισμού (τζόγος με κρυπτονομίσματα, στοιχηματικές εταιρείες με στόχο ανήλικους κ.λπ.), τα οποία συνυπάρχουν με την υπεράσπιση του πνεύματος που δημιουργεί αυτή την κατάσταση και νομιμοποιεί τη λογική της. Χαρακτηριστικό αυτής της δεξιάς ανησυχίας είναι πάντα ένας ηθικολογικός θόρυβος που δεν βρίσκει άλλη διέξοδο από τη συνεχή αυστηροποίηση των ποινών. Ανάμεσα δηλαδή στο κήρυγμα και στην αστυνομική του διεκπεραίωση, δεν προβλέπεται καμιά άλλη κοινωνική και οικονομική ρύθμιση για τον πολιτικό έλεγχο στην ανομία των αγορών.

Ένας από τους ενδιαφέροντες πολιτικούς στοχαστές των ημερών μας, ο Γάλλος Ζαν-Φαμπιάν Σπιτς, έχει γράψει ότι είναι προβληματική μια αναφορά στις «αξίες της δημοκρατίας» που προδίδει τις αρχές της, τα θεμέλια δηλαδή μιας πολιτικής ισότητας και χειραφέτησης. Η λογοδιάρροια περί αξιών στεγάζει στο τέλος ένα μείγμα μπανάλ εθνικισμού, δασκαλίστικου μοραλισμού και κοινωνικής σκληρότητας που φτάνει πια μέχρι την ενθουσιώδη αποδοχή της δράσης μυστικών υπηρεσιών, αρκεί να υπηρετούν «υγιείς σκοπούς».  

Επιστρέφοντας στο παράδειγμα του συνεδρίου περί οικογένειας, βρίσκω πολλά παράλληλα με τις δηλώσεις ανησυχίας στις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις για έναν νέο κύκλο μεταναστευτικών ροών από τη Μέση Ανατολή. Για τους δικούς του λόγους –και της ειδικής σχέσης της Γαλλίας με τον Λίβανο– ο Μακρόν κάτι είπε για ένα εμπάργκο όπλων και για την ανάγκη τερματισμού της ισραηλινής επέμβασης στον Λίβανο. Η Ευρώπη δεν παίρνει καμιά ουσιαστική πρωτοβουλία για τον πόλεμο και την καθημερινή καταστροφή στη Γάζα, στον Λίβανο και κανείς δεν ξέρει πού αλλού.

Έχουμε έτσι έκφραση ανησυχιών και φόβων για τις συνέπειες και παράλληλα την αποδοχή, αν όχι την «πραγματιστική» υποταγή σε εκείνες τις δυνάμεις που δημιουργούν ερείπια και πρόσφυγες. Δεν πράττεις κάτι για τον τερματισμό της βίας, παρά σπεύδεις απλώς να εξασφαλιστείς (ο καθένας για τον εαυτό του) για κάποια επώδυνα αποτελέσματα και το εκλογικό τους κόστος. Είναι η ίδια η λογική διασκέψεων και συνεδρίων που μαρτυρούν είτε μια δίγλωσση υποκρισία, είτε την αδυναμία και αποδοχή των τετελεσμένων της Ιστορίας. Έτσι πολιτεύεται η ήσυχη συνείδηση των ημερών, φροντίζοντας να μην αλλάζει το βλέμμα της στα πράγματα, αν και καθημερινά μάς προειδοποιεί πως οι αξίες κινδυνεύουν.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένα ελληνο-αλβανικό ανήκειν εν τη γενέσει;

Guest Editors / Μεταξύ ελληνικότητας και αλβανικότητας 

Μια έρευνα επιβεβαιώνει ότι η αλβανική μετανάστευση στην Ελλάδα αναδιαμορφώνει ριζικά τις έννοιες της ταυτότητας και του ανήκειν, αποκαλύπτοντας τις προκλήσεις και τις προοπτικές αυτής της νέας πραγματικότητας.
ΙΛΙΡΙΝΤΑ ΜΟΥΣΑΡΑΙ
ΕΠΕΞ Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Περιβάλλον / Ο μυστηριώδης κύριος Sweetman και η απίθανη ιστορία του σκοτεινού οξυγόνου

Άνοιξε ένα νέο κεφάλαιο για τη θαλάσσια ζωή και μπλόκαρε, έστω προσωρινά, τα σχέδια για εξορύξεις στον ανεξερεύνητο βυθό. Ο Andrew Sweetman μιλά στη LiFO για την έρευνα που έγινε απροσδόκητα viral και συγκρούστηκε με κολοσσούς, πολιτικές αποφάσεις και… το TikTok.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Ακροβατώντας / Ανακαλύφθηκε ο εχθρός

Τι σημασία έχουν τα μεγάλα σκάνδαλα, όταν η απειλή είναι μπροστά μας, όπως οι καραβιές Λίβυων και Σουδανών μεταναστών και πολιτικών προσφύγων που καταφθάνουν στη νότια Κρήτη και εισβάλλουν ανεξέλεγκτα στην πατρίδα;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Κανελλόπουλος: «Να μας αποκαλούν “εφημερίδα των συριζαίων”; Εντάξει... γελάμε»

Ο δημοσιογράφος της «Εφημερίδας των Συντακτών» και του e-tetRadio μιλά για την εφημερίδα, επιβεβαιώνοντας τις τελικές συζητήσεις με τον Δημήτρη Μελισσανίδη, για την κρίση της αριστεράς, την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα και το μέλλον του Τύπου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Οπτική Γωνία / «Είμαι Ισραηλινός, κι αυτό λειτουργεί πια ως ετυμηγορία» 

Ο θεατρικός σκηνοθέτης Guy Ben-Aharon, που βρέθηκε πρόσφατα στην Αθήνα, γράφει στη LiFO για την απόρριψη που βιώνει τόσο στην πατρίδα του όσο και στο εξωτερικό ως Ισραηλινός που υποστηρίζει την ελευθερία της Παλαιστίνης. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Οπτική Γωνία / «ΟΠΕΚΕΠΕ: Χρόνιες παθογένειες» vs ποινικών ευθυνών

Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία έστειλε πριν από λίγο καιρό στη Βουλή τη δικογραφία για Αυγενάκη και Βορίδη, αλλά η ΝΔ δεν βλέπει ποινικές ευθύνες υπουργών στο σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ και επιμένει ότι πρόκειται για «διαχρονικές παθογένειες». 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί κανείς δεν μας προστατεύει από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Οπτική Γωνία / Γιατί δεν μας προστατεύει κανείς από τον ανεξέλεγκτο θόρυβο;

Η Κομισιόν στέλνει τη χώρα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει υιοθετήσει τα απαραίτητα σχέδια δράσης για την ηχορρύπανση. Τι σημαίνει αυτό για την καθημερινότητά μας; Μιλά στη LiFO ο ομότιμος καθηγητής του ΑΠΘ, Γεώργιος Παπανικολάου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας κανονικός αφελληνισμός

Οπτική Γωνία / Ένας κανονικός αφελληνισμός

Στη θέση εκείνων των ξένων που καλλιεργούσαν μια αληθινή σχέση με την Ελλάδα, πολλαπλασιάζονται τα φιμέ τζάμια των υπερπολυτελών τζιπ, αόρατοι και αδιάφοροι μεσάζοντες, αγοραστές επαύλεων που υπενοικιάζονται ή έχουν γίνει φρούρια με μικρούς ιδιωτικούς στρατούς τραμπούκων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Οπτική Γωνία / Δημήτρης Νανόπουλος: «Ζούμε το τέλος του ανθρώπου και τη γέννηση ενός νέου τύπου ύπαρξης»

Ο διακεκριμένος ακαδημαϊκός και θεωρητικός φυσικός μιλά για την προέλευση της συνείδησης, τoν εγκέφαλο ως κβαντική μηχανή και το μέλλον του ανθρώπου ως υβριδίου τεχνολογίας και βιολογίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Οπτική Γωνία / «Η ομοφοβία δεν είναι ιδεολογική τοποθέτηση αλλά μια μορφή βίας»

Ένα 13χρονο παιδί δεν άντεξε την ομοφοβία και έδωσε τέλος στη ζωή του. Ο ψυχίατρος-ψυχαναλυτής Σάββας Σαββόπουλος εξηγεί πώς μπορούν οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί να εντοπίσουν έγκαιρα τα σημάδια της αυτοκτονικής διάθεσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Antinero: Καταγγελία-μαμούθ για το μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης

Ρεπορτάζ / Antinero: Πώς το «μεγαλύτερο πρόγραμμα δασικής πρόληψης» έγινε πεδίο καταγγελιών

Με εκατομμύρια ευρώ να έχουν ήδη διατεθεί, το πρόγραμμα Antinero μπαίνει στο στόχαστρο: 213 φορείς και πολίτες υπέβαλαν αναφορά στην Ε.Ε., αμφισβητώντας τη νομιμότητα και την αποτελεσματικότητά του.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ