Τηλεόραση «εποχής» 

Τηλεόραση «εποχής»  Facebook Twitter
Χθες έκαναν πρεμιέρα οι «Πανθέοι» (ΣΚΑΪ), μισό αιώνα σχεδόν μετά την πρώτη μεταφορά στην τηλεόραση του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τάσου Αθανασιάδη.
0

ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΛΟΓΙΚΑ να διανύει κάποιου είδους ακμή ή αναγέννηση η εγχώρια παραγωγή τηλεοπτικής μυθοπλασίας αν κρίνει κανείς από τον αριθμό των σειρών (καμιά τριανταριά) που έχουν προγραμματιστεί για τη φετινή σεζόν, κάποιες από τις οποίες ήδη έχουν ξεκινήσει να προβάλλονται. Και όπως παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, αυτές που κουβαλάνε το μεγαλύτερο ειδικό βάρος και το περισσότερο πρεστίζ από τις νέες και «πολυαναμενόμενες» παραγωγές είναι οι σειρές «εποχής» – πρόσφατης και στερεοτυπικά αναγνωρίσιμης εποχής, κατά κανόνα.   

Όπως η «Παραλία» (ΕΡΤ) που έχει ξεκινήσει ήδη με επιτυχία και διαδραματίζεται στα Μάταλα το 1969 όταν η παραλία με τις εντυπωσιακές σπηλιές, υπήρξε σύμφωνα με τον θρύλο, μια «Μέκκα της διεθνούς των χίπηδων» και επικεντρώνεται στο απαγορευμένο (και πότε δεν είναι σε ελληνική σειρά;) ειδύλλιο της Ελληνίδας Υπατίας (ένα τυχαίο ελληνικό όνομα) και του Ξένου χίπη Χάρι.

Όπως η «Ηλέκτρα» (ΕΡΤ επίσης) που «μας μεταφέρει στη δεκαετία του ’70 για να μας περιγράψει την ιστορία μιας γυναίκας καταπιεσμένης από τις συμβάσεις της εποχής και τον καθωσπρεπισμό μιας μικρής κοινωνίας ενός νησιού».

Όπως οι «Ψυχοκόρες» (ANT1+) «που είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και αληθινές μαρτυρίες της δεκαετίας του 1950» ή όπως το «Προξενιό της Ιουλίας» (ALPHA) που εκτυλίσσεται στα τέλη της ίδιας δεκαετίας. 

Και μόνο από τη σύνοψη αλλά και από τον τίτλο ακόμα, είναι σα να μπορείς να τις «δεις» κάποιες από αυτές τις σειρές, που μοιάζουν να λειτουργούν σα νοσταλγικές καρτ ποστάλ από ένα φαντασιακό παρελθόν, σαν ένα συλλογικό όνειρο γεμάτο από καμπάνες (και γαμήλιες αλλά κυρίως παντελόνια «καμπάνες»), αφάνες, κοστούμια που κραυγάζουν την «εποχή» τους και φιλτραρισμένα, ειδυλλιακά σκηνικά.

Χθες επίσης έκαναν πρεμιέρα οι «Πανθέοι» (ΣΚΑΪ), μισό αιώνα σχεδόν μετά την πρώτη μεταφορά στην τηλεόραση του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τάσου Αθανασιάδη που διαδραματίζεται λίγο πριν και κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Ήμουνα πολύ μικρός, αλλά ακόμα αντηχούν στ’ αυτιά μου τα ονόματα των δύο «παράνομων» εραστών: Μάρμω και Κίτσος. 

Και μόνο από τη σύνοψη αλλά και από τον τίτλο ακόμα, είναι σα να μπορείς να τις «δεις» κάποιες από αυτές τις σειρές, που μοιάζουν να λειτουργούν σα νοσταλγικές καρτ ποστάλ από ένα φαντασιακό παρελθόν, σαν ένα συλλογικό όνειρο γεμάτο από καμπάνες (και γαμήλιες αλλά κυρίως παντελόνια «καμπάνες»), αφάνες, κοστούμια που κραυγάζουν την «εποχή» τους και φιλτραρισμένα, ειδυλλιακά σκηνικά. Η Ελλάδα του χθες και του προχθές ως αυτοκρατορία των κλισέ και ως υποβλητικό ντεκόρ λουστραρισμένου δράματος.  

Τουλάχιστον η «Μάγισσα» (ΑΝΤ1), η πιο ακριβή και η πιο πολυαναμενόμενη από τις νέες σειρές, είναι τοποθετημένη τόσο παλιά (Μάνη, 1817), στην προϊστορία του νέου ελληνικού κράτους, ώστε έχει κανείς πραγματική περιέργεια να δει τους τρόπους αναπαράστασης μιας εποχής που είναι τυλιγμένη στον μύθο και στην αχλή ενός αλλόκοτου και ως εκ τούτου σαγηνευτικού φολκλόρ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μελία Κράιλινγκ: «Δεν έχω δει ανθρώπους να δουλεύουν πιο σκληρά από τους Έλληνες ηθοποιούς»

Οθόνες / Μελία Κράιλινγκ: «Δεν έχω δει ανθρώπους να δουλεύουν πιο σκληρά από τους Έλληνες ηθοποιούς»

Για τους «Πανθέους», την απεργία των ηθοποιών, το Λος Άντζελες, το «Emily in Paris» και για πολλά ακόμη μίλησε στη LIFO η Μελία Κράιλινγκ, μια μέρα του καύσωνα σε έναν δροσερό κήπο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ