ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Τηλεόραση «εποχής» 

Τηλεόραση «εποχής»  Facebook Twitter
Χθες έκαναν πρεμιέρα οι «Πανθέοι» (ΣΚΑΪ), μισό αιώνα σχεδόν μετά την πρώτη μεταφορά στην τηλεόραση του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τάσου Αθανασιάδη.
0

ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΛΟΓΙΚΑ να διανύει κάποιου είδους ακμή ή αναγέννηση η εγχώρια παραγωγή τηλεοπτικής μυθοπλασίας αν κρίνει κανείς από τον αριθμό των σειρών (καμιά τριανταριά) που έχουν προγραμματιστεί για τη φετινή σεζόν, κάποιες από τις οποίες ήδη έχουν ξεκινήσει να προβάλλονται. Και όπως παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, αυτές που κουβαλάνε το μεγαλύτερο ειδικό βάρος και το περισσότερο πρεστίζ από τις νέες και «πολυαναμενόμενες» παραγωγές είναι οι σειρές «εποχής» – πρόσφατης και στερεοτυπικά αναγνωρίσιμης εποχής, κατά κανόνα.   

Όπως η «Παραλία» (ΕΡΤ) που έχει ξεκινήσει ήδη με επιτυχία και διαδραματίζεται στα Μάταλα το 1969 όταν η παραλία με τις εντυπωσιακές σπηλιές, υπήρξε σύμφωνα με τον θρύλο, μια «Μέκκα της διεθνούς των χίπηδων» και επικεντρώνεται στο απαγορευμένο (και πότε δεν είναι σε ελληνική σειρά;) ειδύλλιο της Ελληνίδας Υπατίας (ένα τυχαίο ελληνικό όνομα) και του Ξένου χίπη Χάρι.

Όπως η «Ηλέκτρα» (ΕΡΤ επίσης) που «μας μεταφέρει στη δεκαετία του ’70 για να μας περιγράψει την ιστορία μιας γυναίκας καταπιεσμένης από τις συμβάσεις της εποχής και τον καθωσπρεπισμό μιας μικρής κοινωνίας ενός νησιού».

Όπως οι «Ψυχοκόρες» (ANT1+) «που είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και αληθινές μαρτυρίες της δεκαετίας του 1950» ή όπως το «Προξενιό της Ιουλίας» (ALPHA) που εκτυλίσσεται στα τέλη της ίδιας δεκαετίας. 

Και μόνο από τη σύνοψη αλλά και από τον τίτλο ακόμα, είναι σα να μπορείς να τις «δεις» κάποιες από αυτές τις σειρές, που μοιάζουν να λειτουργούν σα νοσταλγικές καρτ ποστάλ από ένα φαντασιακό παρελθόν, σαν ένα συλλογικό όνειρο γεμάτο από καμπάνες (και γαμήλιες αλλά κυρίως παντελόνια «καμπάνες»), αφάνες, κοστούμια που κραυγάζουν την «εποχή» τους και φιλτραρισμένα, ειδυλλιακά σκηνικά.

Χθες επίσης έκαναν πρεμιέρα οι «Πανθέοι» (ΣΚΑΪ), μισό αιώνα σχεδόν μετά την πρώτη μεταφορά στην τηλεόραση του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τάσου Αθανασιάδη που διαδραματίζεται λίγο πριν και κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Ήμουνα πολύ μικρός, αλλά ακόμα αντηχούν στ’ αυτιά μου τα ονόματα των δύο «παράνομων» εραστών: Μάρμω και Κίτσος. 

Και μόνο από τη σύνοψη αλλά και από τον τίτλο ακόμα, είναι σα να μπορείς να τις «δεις» κάποιες από αυτές τις σειρές, που μοιάζουν να λειτουργούν σα νοσταλγικές καρτ ποστάλ από ένα φαντασιακό παρελθόν, σαν ένα συλλογικό όνειρο γεμάτο από καμπάνες (και γαμήλιες αλλά κυρίως παντελόνια «καμπάνες»), αφάνες, κοστούμια που κραυγάζουν την «εποχή» τους και φιλτραρισμένα, ειδυλλιακά σκηνικά. Η Ελλάδα του χθες και του προχθές ως αυτοκρατορία των κλισέ και ως υποβλητικό ντεκόρ λουστραρισμένου δράματος.  

Τουλάχιστον η «Μάγισσα» (ΑΝΤ1), η πιο ακριβή και η πιο πολυαναμενόμενη από τις νέες σειρές, είναι τοποθετημένη τόσο παλιά (Μάνη, 1817), στην προϊστορία του νέου ελληνικού κράτους, ώστε έχει κανείς πραγματική περιέργεια να δει τους τρόπους αναπαράστασης μιας εποχής που είναι τυλιγμένη στον μύθο και στην αχλή ενός αλλόκοτου και ως εκ τούτου σαγηνευτικού φολκλόρ.

Daily
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μελία Κράιλινγκ: «Δεν έχω δει ανθρώπους να δουλεύουν πιο σκληρά από τους Έλληνες ηθοποιούς»

Οθόνες / Μελία Κράιλινγκ: «Δεν έχω δει ανθρώπους να δουλεύουν πιο σκληρά από τους Έλληνες ηθοποιούς»

Για τους «Πανθέους», την απεργία των ηθοποιών, το Λος Άντζελες, το «Emily in Paris» και για πολλά ακόμη μίλησε στη LIFO η Μελία Κράιλινγκ, μια μέρα του καύσωνα σε έναν δροσερό κήπο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ