Τηλεόραση «εποχής» 

Τηλεόραση «εποχής»  Facebook Twitter
Χθες έκαναν πρεμιέρα οι «Πανθέοι» (ΣΚΑΪ), μισό αιώνα σχεδόν μετά την πρώτη μεταφορά στην τηλεόραση του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τάσου Αθανασιάδη.
0

ΘΑ ΠΡΕΠΕΙ ΛΟΓΙΚΑ να διανύει κάποιου είδους ακμή ή αναγέννηση η εγχώρια παραγωγή τηλεοπτικής μυθοπλασίας αν κρίνει κανείς από τον αριθμό των σειρών (καμιά τριανταριά) που έχουν προγραμματιστεί για τη φετινή σεζόν, κάποιες από τις οποίες ήδη έχουν ξεκινήσει να προβάλλονται. Και όπως παρατηρείται τα τελευταία χρόνια, αυτές που κουβαλάνε το μεγαλύτερο ειδικό βάρος και το περισσότερο πρεστίζ από τις νέες και «πολυαναμενόμενες» παραγωγές είναι οι σειρές «εποχής» – πρόσφατης και στερεοτυπικά αναγνωρίσιμης εποχής, κατά κανόνα.   

Όπως η «Παραλία» (ΕΡΤ) που έχει ξεκινήσει ήδη με επιτυχία και διαδραματίζεται στα Μάταλα το 1969 όταν η παραλία με τις εντυπωσιακές σπηλιές, υπήρξε σύμφωνα με τον θρύλο, μια «Μέκκα της διεθνούς των χίπηδων» και επικεντρώνεται στο απαγορευμένο (και πότε δεν είναι σε ελληνική σειρά;) ειδύλλιο της Ελληνίδας Υπατίας (ένα τυχαίο ελληνικό όνομα) και του Ξένου χίπη Χάρι.

Όπως η «Ηλέκτρα» (ΕΡΤ επίσης) που «μας μεταφέρει στη δεκαετία του ’70 για να μας περιγράψει την ιστορία μιας γυναίκας καταπιεσμένης από τις συμβάσεις της εποχής και τον καθωσπρεπισμό μιας μικρής κοινωνίας ενός νησιού».

Όπως οι «Ψυχοκόρες» (ANT1+) «που είναι βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα και αληθινές μαρτυρίες της δεκαετίας του 1950» ή όπως το «Προξενιό της Ιουλίας» (ALPHA) που εκτυλίσσεται στα τέλη της ίδιας δεκαετίας. 

Και μόνο από τη σύνοψη αλλά και από τον τίτλο ακόμα, είναι σα να μπορείς να τις «δεις» κάποιες από αυτές τις σειρές, που μοιάζουν να λειτουργούν σα νοσταλγικές καρτ ποστάλ από ένα φαντασιακό παρελθόν, σαν ένα συλλογικό όνειρο γεμάτο από καμπάνες (και γαμήλιες αλλά κυρίως παντελόνια «καμπάνες»), αφάνες, κοστούμια που κραυγάζουν την «εποχή» τους και φιλτραρισμένα, ειδυλλιακά σκηνικά.

Χθες επίσης έκαναν πρεμιέρα οι «Πανθέοι» (ΣΚΑΪ), μισό αιώνα σχεδόν μετά την πρώτη μεταφορά στην τηλεόραση του ομώνυμου μυθιστορήματος του Τάσου Αθανασιάδη που διαδραματίζεται λίγο πριν και κατά τη διάρκεια της Κατοχής. Ήμουνα πολύ μικρός, αλλά ακόμα αντηχούν στ’ αυτιά μου τα ονόματα των δύο «παράνομων» εραστών: Μάρμω και Κίτσος. 

Και μόνο από τη σύνοψη αλλά και από τον τίτλο ακόμα, είναι σα να μπορείς να τις «δεις» κάποιες από αυτές τις σειρές, που μοιάζουν να λειτουργούν σα νοσταλγικές καρτ ποστάλ από ένα φαντασιακό παρελθόν, σαν ένα συλλογικό όνειρο γεμάτο από καμπάνες (και γαμήλιες αλλά κυρίως παντελόνια «καμπάνες»), αφάνες, κοστούμια που κραυγάζουν την «εποχή» τους και φιλτραρισμένα, ειδυλλιακά σκηνικά. Η Ελλάδα του χθες και του προχθές ως αυτοκρατορία των κλισέ και ως υποβλητικό ντεκόρ λουστραρισμένου δράματος.  

Τουλάχιστον η «Μάγισσα» (ΑΝΤ1), η πιο ακριβή και η πιο πολυαναμενόμενη από τις νέες σειρές, είναι τοποθετημένη τόσο παλιά (Μάνη, 1817), στην προϊστορία του νέου ελληνικού κράτους, ώστε έχει κανείς πραγματική περιέργεια να δει τους τρόπους αναπαράστασης μιας εποχής που είναι τυλιγμένη στον μύθο και στην αχλή ενός αλλόκοτου και ως εκ τούτου σαγηνευτικού φολκλόρ.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Μελία Κράιλινγκ: «Δεν έχω δει ανθρώπους να δουλεύουν πιο σκληρά από τους Έλληνες ηθοποιούς»

Οθόνες / Μελία Κράιλινγκ: «Δεν έχω δει ανθρώπους να δουλεύουν πιο σκληρά από τους Έλληνες ηθοποιούς»

Για τους «Πανθέους», την απεργία των ηθοποιών, το Λος Άντζελες, το «Emily in Paris» και για πολλά ακόμη μίλησε στη LIFO η Μελία Κράιλινγκ, μια μέρα του καύσωνα σε έναν δροσερό κήπο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ