«Τα πράγματα θα γλιστρήσουν προς κάθε κατεύθυνση»: Όλα τα είχε προφητεύσει ο Κοέν στο «The Future»

ΛΕΟΝΑΡΝΤ ΚΟΕΝ Facebook Twitter
Θα λέγαμε ότι ο Καναδός έχει μάλλον ατυχήσει (χωρίς να φταίει φυσικά) στις διασκευές των τραγουδιών του, με κάποιες επιφανείς εξαιρέσεις όπως το Hallelujah που έκανε δικό του ο Jeff Buckley.
0

EINAI ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ ΑΞΙΟ απορίας το γεγονός ότι δεν ακούγεται όλη την ώρα παντού –στα ασανσέρ, στα πολυκαταστήματα, στα ringtones των περαστικών– ως διαρκής υπενθύμιση των αποκαλυπτικών καιρών που ζούμε το The Future του Λέοναρντ Κοέν από το ομώνυμο άλμπουμ το οποίο κυκλοφόρησε πριν από τριάντα χρόνια ακριβώς.

Με είχε προσπεράσει τότε, ήταν αλλού το μυαλό. Ίσως και να είχαμε ακούσει κάποια από τα μακρόπνοα άσματα του δίσκου (το Anthem, το Democracy, το Waiting for the Miracle, το Closing Time, και φυσικά το The Future – τι να λέμε τώρα, μεγαλειώδη κομμάτια, χρησμοί με το βάρος καθεδρικών ναών) αλλά παραήταν ενήλικο και κυρίως παραήταν «προφητικό» το περιεχόμενο για τις νεανικές και «εναλλακτικές» μας ευαισθησίες.

Μην ξεχνάμε ότι ήμασταν πολύ νέοι και ήταν τα ‘90s. O Κερτ Κομπέιν μπορεί να αυτοκτόνησε, η ανεμελιά όμως και η ευδαιμονία (επίπλαστη και μη) εξακολουθούσαν ακάθεκτες.

«Δώσε μου τον απόλυτο έλεγχο πάνω σε κάθε ζωντανή ψυχή… Δώσ’ μου πίσω το Τείχος του Βερολίνου, δώσ’ μου Στάλιν και Άγιο Παύλο, δώσ’ μου Χριστό ή δώσ’  μου Χιροσίμα… Έχω δει το μέλλον μωρό μου, είναι φόνος».

«Έλα μωρέ, βαρέθηκε ο θείος Λένι τα αισθηματικά», τον είχαμε δικάσει επιπόλαια τότε (στην πραγματικότητα βρισκόταν στο αποκορύφωμα του δεσμού του με τη Ρεμπέκα Ντε Μορνέ, αλλά χωρίς ίντερνετ εκείνα τα χρόνια ήταν δύσκολη η έγκαιρη ενημέρωση για τέτοια ζητήματα), «και το γύρισε στη βαριά πολιτική αλληγορία».

Δυο-τρία χρόνια μετά όμως, που το The Future βρέθηκε να στοιχειώνει το σάουντρακ του Natural Born Killers («Γεννημένοι δολοφόνοι»), αναγκαστήκαμε να το προσέξουμε. Η αντίδραση ήταν εντελώς διαφορετική αυτή τη φορά: «Αμάν, τι λέει πάλι ο μπάρμπας!».

Και τι δεν έλεγε με την υποβλητική φωνή του ως ημιπαράφρων αφηγητής-προφήτης, και τι δεν ζητούσε: «Δώσε μου τον απόλυτο έλεγχο πάνω σε κάθε ζωντανή ψυχή… Δώσ’ μου πίσω το Τείχος του Βερολίνου, δώσ’ μου Στάλιν και Άγιο Παύλο, δώσ’ μου Χριστό ή δώσ’  μου Χιροσίμα… Έχω δει το μέλλον μωρό μου, είναι φόνος»

Leonard Cohen - The Future

Η πρόγνωση τότε έμοιαζε απόκοσμα εξωπραγματική και δυσοίωνη, τώρα όμως μοιάζει χειρουργικά ακριβής: «Θα σπάσει ο αρχαίος Δυτικός κώδικας… Η ιδιωτική σου ζωή θα ξεχυθεί… Τα πράγματα θα γλιστρήσουν προς κάθε κατεύθυνση, τίποτα δεν θα μπορεί πια να μετρηθεί, η χιονοθύελλα του κόσμου έχει περάσει το κατώφλι και έχει ανατρέψει την τάξη της ψυχής… Είδα την άνοδο και την πτώση των εθνών, άκουσα τις ιστορίες τους, τις άκουσα όλες, η αγάπη όμως είναι η μόνη μηχανή επιβίωσης…». Πάλι καλά. 

Θα λέγαμε ότι ο Καναδός έχει μάλλον ατυχήσει (χωρίς να φταίει φυσικά) στις διασκευές των τραγουδιών του, με κάποιες επιφανείς εξαιρέσεις όπως το Hallelujah που έκανε δικό του ο Jeff Buckley.

Χθες όμως, έκτη επέτειο του θανάτου του και τριάντα χρόνια μετά την πρώτη κυκλοφορία του τραγουδιού, η διαβόητη avant-garde / industrial κολεκτίβα των Σλοβένων Laibach «έσκασε» στο διαδίκτυο μια συγκλονιστικά μονολιθική διασκευή του The Future αναδεικνύοντας το αποκαλυπτικό του μεγαλείο. Για να μην πούμε για το βίντεο που το συνοδεύει.

Σύμφωνα με το σχετικό ανακοινωθέν του γκρουπ, οι Leibach είχαν αποφασίσει εδώ και χρόνια να ερμηνεύσουν το κομμάτι: «Αναζητούσαμε κάτι που μπορεί με το ειδικό βάρος του να περιγράψει ιδανικά το σύγχρονο zeitgeist και την κατάσταση στην οποία έχει περιέλθει η ανθρωπότητα και η σύνθεση του Cohen κάνει ακριβώς αυτό, συμβαδίζοντας φανταστικά με τους τωρινούς προ-αποκαλυπτικούς καιρούς».

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Λέοναρντ Κοέν στο καφενείο του παππού μου στον Μόλυβο

Σαν σήμερα / Ο Λέοναρντ Κοέν στο καφενείο του παππού μου στον Μόλυβο

Ο Λέοναρντ Κοέν δεν πήγαινε μόνο στην Ύδρα. Σύχναζε και στον Μόλυβο, και μάλιστα στο παραδοσιακό καφενείο του παππού της Μαρούσας Θωμά. Οι ντόπιοι τον φώναζαν Λιουνάρντο και θεωρούσαν ότι δεν τα κατάφερνε ιδιαίτερα στην κιθάρα.
ΜΑΡΟΥΣΑ ΘΩΜΑ
Αρχαιοελληνική τραγωδία: Ο Λέοναρντ Κοέν και η κατάρα της Ύδρας

Βιβλίο / Αρχαιοελληνική τραγωδία: Ο Λέοναρντ Κοέν και η κατάρα της Ύδρας

Όταν πριν από εξήντα χρόνια κατέφτασε στο νησί ο 25χρονος Κοέν, εντάχθηκε άμεσα στην μποέμικη αποικία που είχαν στήσει ήδη εκεί διάφοροι επιφανείς και μη εμιγκρέδες των γραμμάτων και των τεχνών. Πολλοί από αυτούς όμως έμελλε να έχουν τραγική κατάληξη.
Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Shortcut / Πριν από πενήντα χρόνια σαν σήμερα, ο Κοέν στα Ιεροσόλυμα

Καταβεβλημένος από την κόπωση, τις ουσίες και την πίεση της εμφάνισής του στην ιερή πόλη, ο Λέοναρντ Κοέν σταμάτησε τη συναυλία στη μέση. Επανήλθε όμως στη σκηνή και ενάμιση χρόνο μετά επέστρεψε στο Ισραήλ ως «εθελοντής» στον Πόλεμο του Γιομ Κιπούρ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Daily / «Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

Το ντοκιμαντέρ της Ρεμπέκα Μίλερ με τίτλο «Mr. Scorsese» είναι ένα πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Daily / Η αιώνια και οικουμενική θεία Μπεμπέκα

Η αναγγελία του θανάτου της Άννας Κυριακού προκάλεσε βαθιά συγκίνηση και θλίψη καθώς πολλοί έμοιαζαν να πενθούν όχι τόσο την απώλεια της ίδιας της ηθοποιού όσο του χαρακτήρα της στις «Tρεις Χάριτες», κι ας έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Daily / Steve: Η μοναξιά του δασκάλου μεγάλων αποστάσεων

Ένα κρίσιμο και «μανιοκαταθλιπτικό» 24ωρο στη ζωή ενός εκπαιδευτικού σε ένα σχολείο για προβληματικούς εφήβους αποτελεί τον καμβά για το υπερκινητικό δράμα του Netflix με πρωταγωνιστή τον Κίλιαν Μέρφι.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ