Τότε που έγινε της (Βόρειας) Κορέας: Οι Laibach, ο φασισμός, ο Κιμ και η «Μελωδία της Ευτυχίας»

Τότε που έγινε της (Βόρειας) Κορέας: Οι Laibach, ο φασισμός, ο Κιμ και η «Μελωδία της Ευτυχίας» Facebook Twitter
«Φυσικά και πρόκειται για ολοκληρωτική χώρα. Αλλά και ποια δεν είναι στις μέρες μας;»: Οι Laibach to 2015 στη Βόρεια Κορέα
0

Σαράντα χρόνια κοντεύει να συμπληρώσει στην μουσική / εικαστική πιάτσα η κολεκτίβα των Σλοβένων προβοκατόρων Laibach με λάβαρα πάντα την εικονογραφία του ολοκληρωτισμού και τον βαρύ industrial ήχο. Πριν μερικούς μήνες, ανήμερα της 25 Μαρτίου, μας επισκέφτηκαν κι εμάς με μια μοναδική συναυλία στην Αθήνα όπου εμφάνισαν και επιγραφές που δήλωναν «ζήτω η Ελλάδα, ζήτω η Μακεδονία».

Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε και το νέο τους άλμπουμ με τίτλο "The Sound of Music", όπου διασκευάζουν τραγούδια από το σάουντρακ της ομώνυμης κλασικής ταινίας που εδώ γνωρίζουμε ως «Μελωδία της ευτυχίας». Σε κάποια από τα τραγούδια έχουν «πειραχτεί» οι στίχοι, όπως στο "Maria" όπου περιλαμβάνεται το ερώτημα «Πώς επιλύεις ένα πρόβλημα σαν την Κορέα;» ως αναφορά στη μνημειώδη συναυλία τους στη Βόρειο Κορέα το 2015 όπου έπαιξαν κυρίως τραγούδια από το διάσημο μιούζικαλ.

Με αφορμή αυτό το νέο άλμπουμ που λειτουργεί ως σουβενίρ εκείνου του σουρεαλιστικού ταξιδιού στην Πγιονγιάνγκ, ο Ίβαν Νόβακ μίλησε στους New York Times για τις μέρες που έζησαν υπό τη σκιά του Κιμ Γιονγκ Ουν.

Τότε που έγινε της (Βόρειας) Κορέας: Οι Laibach, ο φασισμός, ο Κιμ και η «Μελωδία της Ευτυχίας» Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του νέου άλμπουμ The Sound of Music με διασκευές τραγουδιών από τη "Μελωδία της ευτυχίας"

«Στις πρόβες μας επισκεπτόταν συνέχεια η επιτροπή λογοκρισίας και απαιτούσε πλήρη αλλαγή ύφους. Μας έλεγαν να παίζουμε πιο γρήγορα τα τραγούδια και ζητούσαν: 'Χαρούμενους σκοπούς! Χαρούμενους σκοπούς!'».

Οι τεχνικές υποδομές της συναυλίας που έγινε σε ένα θέατρο που βρισκόταν δίπλα στο αρχηγείο της μυστικής αστυνομίας ήταν πρωτόγνωρες για το γκρουπ: «Υπήρχε μια πρίζα για τα πάντα και το καλώδιο ήταν κολλημένο με ταινία για να μην σκοντάφτουμε πάνω διαρκώς».

«Στις πρόβες μας επισκεπτόταν συνέχεια η επιτροπή λογοκρισίας και απαιτούσε πλήρη αλλαγή ύφους. Μας έλεγαν να παίζουμε πιο γρήγορα τα τραγούδια και ζητούσαν: 'Χαρούμενους σκοπούς! Χαρούμενους σκοπούς!'».

«Μας ζήτησαν επίσης αν γινόταν να βγάλουμε από την παράσταση τον βασικό τραγουδιστή του γκρουπ [τον Μίλαν Φρας] επειδή η φωνή του [που ακούγεται σαν βαθύ γρύλισμα] έμοιαζε με αυτή του Κιμ Ιλ Σουνγκ, του παππού του σημερινού ηγέτη. Εντάξει, ευγενικοί ήταν. Είναι πολύ ευαίσθητοι με τη μουσική. Την θέλουν να ακούγεται πάντα όμορφη και χαρωπή. Φυσικά και πρόκειται για ολοκληρωτική χώρα. Αλλά και ποια δεν είναι στις μέρες μας;»

Άγνωστο αν είναι ειλικρινής ή αν θέλει να προβοκάρει ο 60χρονος πια Νόβακ. Οι Laibach άλλωστε ποτέ δεν έκατσαν να εξηγήσουν τις αμφιλεγόμενες θέσεις τους. Στα τέλη των '80s όταν είχαν ερωτηθεί μήπως ο κανιβαλισμός ναζιστικών συμβόλων τους κάνει τελικά και τους ίδιους να φαίνονται Ναζί, η απάντηση ήταν: «Όσο ήταν καλλιτέχνης ο Χίτλερ, τόσο είμαστε κι εμείς Ναζί». Ή, όπως είχε πει ο συμπατριώτης και θαυμαστής τους, ο γνωστός φιλόσοφος Σλάβοϊ Ζίζεκ: «Οι Laibach δεν λειτουργούν ως απάντηση αλλά ως ερώτημα».

Ο Νόβακ λέει ότι το γκρουπ ήθελε να διασκευάσει τη «Μελωδία της ευτυχίας» πολύ προτού εμφανιστούν στη Βόρεια Κορέα, όταν έμαθαν όμως ότι οι Βορειοκορεάτες λατρεύουν την ταινία, αποφάσισαν να τα συνδυάσουν: «Είναι μια από τις λίγες Αμερικάνικες ταινίες που επιτρέπεται να δουν. Μαθαίνουν αγγλικά μάλιστα βλέποντάς την».

«Νόμιζα ότι πηγαίνοντας εκεί, θα μαθαίναμε κάτι για τη Βόρεια Κορέα», καταλήγει ο Νόβακ. «Όταν όμως βρεθείς πραγματικά εκεί, συνειδητοποιείς ότι δεν μπορείς να μάθεις τίποτα διότι δεν είσαι ποτέ βέβαιος για τίποτα. Είναι αληθινό αυτό που βλέπω; Είναι στημένο; Το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να αναρωτιέσαι».

Με στοιχεία από τους New York Times

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT
Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Μουσική / Στην Κόνιτσα, σε ένα τριήμερο γλέντι με ρουμανικό fusion, ποντιακά και ηπειρώτικα

Το ακριτικό διαβαλκανικό φεστιβάλ του Christopher King και της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση ξεσήκωσε για άλλη μια χρονιά άτομα κάθε ηλικίας και καταγωγής με παραδοσιακή μουσική απρόσμενη και συναρπαστική.
M. HULOT
Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η ποίηση του Οδυσσέα Ελύτη που έγινε λαϊκό ορατόριο από τον Μίκη Θεοδωράκη

Η Ματούλα Κουστένη διερευνά τη σχέση του ποιητή με τον συνθέτη, την αφετηρία της δημιουργίας του μεγάλου έργου «Άξιον Εστί» και την πορεία του μέχρι την πρώτη ηχογράφηση.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Βιβλίο / Κι όμως, πέρασε μισός αιώνας από την αυγή των Talking Heads

Τέτοιες μέρες πριν από πενήντα χρόνια, το γκρουπ έκανε το ντεμπούτο του στην σκηνή του θρυλικού κλαμπ CBGB στη Νέα Υόρκη, κι ένα νέο βιβλίο ακολουθεί την πορεία τους από τις πρώτες τους ημέρες μέχρι το είδος εκείνο της επιτυχίας που συνήθως έρχεται με τα δικά της προβλήματα
THE LIFO TEAM
Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Μουσική / Νανά Τράντου: «Οι συναυλίες δεν θα πεθάνουν ποτέ, είναι μια εμπειρία»

Η artistic και managing director της High Priority Promotions, η μόνη γυναίκα με αυτήν τη θέση στην Ελλάδα, μιλά για τις συναυλίες, τη μουσική σήμερα, τις αλλαγές σε καλλιτέχνες και κοινό και το Memory Corner με τα ιδιαίτερα vintage ρούχα, την άλλη μεγάλη της αγάπη.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses».

Μουσική / Q Lazzarus: Tο τραγικό στόρι του θρυλικού κομματιού «Goodbye Horses»

Για χρόνια η Q Lazzarus του «Goodbye Horses», μία από τις πιο αδικημένες ερμηνεύτριες στην ιστορία της ποπ μουσικής, παρέμενε μια μυστηριώδης φιγούρα, τώρα όμως ένα μουσικό ντοκιμαντέρ φωτίζει τη ζωή της.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Μουσική / Eddie Dark: «Γράφω μουσική επειδή έχω σιχαθεί τα πάντα»

Από μικρός ένιωθε αποσυνάγωγος. Πιστεύει ότι τα κόμικς είναι η μόνη μορφή τέχνης που είναι τελείως αφιλτράριστη και πιστεύει ότι η γενιά του θα μείνει στην ιστορία ως η γενιά που έχασε τα καλά πράγματα στο τσακ. Ο μουσικός Eddie Dark είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Ερμής

Μουσική / Ermis: «Το τρέμολο του μπουζουκιού ήταν ο αγαπημένος μου ήχος από νιάνιαρο»

O περιζήτητος νέος συνθέτης που έχει συνεργαστεί με τον Good Job Nicky, τη Μαρίνα Σάττι, τη Χάρις Αλεξίου και τον Sidarta επαναπροσδιορίζει τον ήχο του μπουζουκιού και της κλασικής μουσικής με σεβασμό και τόλμη.
M. HULOT
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ