Τότε που έγινε της (Βόρειας) Κορέας: Οι Laibach, ο φασισμός, ο Κιμ και η «Μελωδία της Ευτυχίας»

Τότε που έγινε της (Βόρειας) Κορέας: Οι Laibach, ο φασισμός, ο Κιμ και η «Μελωδία της Ευτυχίας» Facebook Twitter
«Φυσικά και πρόκειται για ολοκληρωτική χώρα. Αλλά και ποια δεν είναι στις μέρες μας;»: Οι Laibach to 2015 στη Βόρεια Κορέα
0

Σαράντα χρόνια κοντεύει να συμπληρώσει στην μουσική / εικαστική πιάτσα η κολεκτίβα των Σλοβένων προβοκατόρων Laibach με λάβαρα πάντα την εικονογραφία του ολοκληρωτισμού και τον βαρύ industrial ήχο. Πριν μερικούς μήνες, ανήμερα της 25 Μαρτίου, μας επισκέφτηκαν κι εμάς με μια μοναδική συναυλία στην Αθήνα όπου εμφάνισαν και επιγραφές που δήλωναν «ζήτω η Ελλάδα, ζήτω η Μακεδονία».

Πριν λίγο καιρό κυκλοφόρησε και το νέο τους άλμπουμ με τίτλο "The Sound of Music", όπου διασκευάζουν τραγούδια από το σάουντρακ της ομώνυμης κλασικής ταινίας που εδώ γνωρίζουμε ως «Μελωδία της ευτυχίας». Σε κάποια από τα τραγούδια έχουν «πειραχτεί» οι στίχοι, όπως στο "Maria" όπου περιλαμβάνεται το ερώτημα «Πώς επιλύεις ένα πρόβλημα σαν την Κορέα;» ως αναφορά στη μνημειώδη συναυλία τους στη Βόρειο Κορέα το 2015 όπου έπαιξαν κυρίως τραγούδια από το διάσημο μιούζικαλ.

Με αφορμή αυτό το νέο άλμπουμ που λειτουργεί ως σουβενίρ εκείνου του σουρεαλιστικού ταξιδιού στην Πγιονγιάνγκ, ο Ίβαν Νόβακ μίλησε στους New York Times για τις μέρες που έζησαν υπό τη σκιά του Κιμ Γιονγκ Ουν.

Τότε που έγινε της (Βόρειας) Κορέας: Οι Laibach, ο φασισμός, ο Κιμ και η «Μελωδία της Ευτυχίας» Facebook Twitter
Το εξώφυλλο του νέου άλμπουμ The Sound of Music με διασκευές τραγουδιών από τη "Μελωδία της ευτυχίας"

«Στις πρόβες μας επισκεπτόταν συνέχεια η επιτροπή λογοκρισίας και απαιτούσε πλήρη αλλαγή ύφους. Μας έλεγαν να παίζουμε πιο γρήγορα τα τραγούδια και ζητούσαν: 'Χαρούμενους σκοπούς! Χαρούμενους σκοπούς!'».

Οι τεχνικές υποδομές της συναυλίας που έγινε σε ένα θέατρο που βρισκόταν δίπλα στο αρχηγείο της μυστικής αστυνομίας ήταν πρωτόγνωρες για το γκρουπ: «Υπήρχε μια πρίζα για τα πάντα και το καλώδιο ήταν κολλημένο με ταινία για να μην σκοντάφτουμε πάνω διαρκώς».

«Στις πρόβες μας επισκεπτόταν συνέχεια η επιτροπή λογοκρισίας και απαιτούσε πλήρη αλλαγή ύφους. Μας έλεγαν να παίζουμε πιο γρήγορα τα τραγούδια και ζητούσαν: 'Χαρούμενους σκοπούς! Χαρούμενους σκοπούς!'».

«Μας ζήτησαν επίσης αν γινόταν να βγάλουμε από την παράσταση τον βασικό τραγουδιστή του γκρουπ [τον Μίλαν Φρας] επειδή η φωνή του [που ακούγεται σαν βαθύ γρύλισμα] έμοιαζε με αυτή του Κιμ Ιλ Σουνγκ, του παππού του σημερινού ηγέτη. Εντάξει, ευγενικοί ήταν. Είναι πολύ ευαίσθητοι με τη μουσική. Την θέλουν να ακούγεται πάντα όμορφη και χαρωπή. Φυσικά και πρόκειται για ολοκληρωτική χώρα. Αλλά και ποια δεν είναι στις μέρες μας;»

Άγνωστο αν είναι ειλικρινής ή αν θέλει να προβοκάρει ο 60χρονος πια Νόβακ. Οι Laibach άλλωστε ποτέ δεν έκατσαν να εξηγήσουν τις αμφιλεγόμενες θέσεις τους. Στα τέλη των '80s όταν είχαν ερωτηθεί μήπως ο κανιβαλισμός ναζιστικών συμβόλων τους κάνει τελικά και τους ίδιους να φαίνονται Ναζί, η απάντηση ήταν: «Όσο ήταν καλλιτέχνης ο Χίτλερ, τόσο είμαστε κι εμείς Ναζί». Ή, όπως είχε πει ο συμπατριώτης και θαυμαστής τους, ο γνωστός φιλόσοφος Σλάβοϊ Ζίζεκ: «Οι Laibach δεν λειτουργούν ως απάντηση αλλά ως ερώτημα».

Ο Νόβακ λέει ότι το γκρουπ ήθελε να διασκευάσει τη «Μελωδία της ευτυχίας» πολύ προτού εμφανιστούν στη Βόρεια Κορέα, όταν έμαθαν όμως ότι οι Βορειοκορεάτες λατρεύουν την ταινία, αποφάσισαν να τα συνδυάσουν: «Είναι μια από τις λίγες Αμερικάνικες ταινίες που επιτρέπεται να δουν. Μαθαίνουν αγγλικά μάλιστα βλέποντάς την».

«Νόμιζα ότι πηγαίνοντας εκεί, θα μαθαίναμε κάτι για τη Βόρεια Κορέα», καταλήγει ο Νόβακ. «Όταν όμως βρεθείς πραγματικά εκεί, συνειδητοποιείς ότι δεν μπορείς να μάθεις τίποτα διότι δεν είσαι ποτέ βέβαιος για τίποτα. Είναι αληθινό αυτό που βλέπω; Είναι στημένο; Το μόνο που μπορείς να κάνεις είναι να αναρωτιέσαι».

Με στοιχεία από τους New York Times

Μουσική
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Φεστιβάλ Ελάτειας: Εκεί που η μουσική στήνει φωλιά κάτω απ’ τα πλατάνια εδώ και 12 χρόνια

Φεστιβαλ Ελάτειας / «Δεν ήταν φεστιβάλ, δεν υπήρχε σκηνή, ούτε πρόγραμμα»

Ξεκίνησε ως ένα πάρτι στο δάσος. Σήμερα, δώδεκα χρόνια μετά, το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας έχει γίνει σημείο αναφοράς για όσους πιστεύουν στη δύναμη της κοινότητας, της αυθεντικότητας και της μουσικής που ενώνει.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Φιλιώ Πυργάκη (1939-2021) : «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

Μουσική / Φιλιώ Πυργάκη: «Το δημοτικό, παιδί μου, δεν είναι τραγούδι για να πλένεις τα πιάτα…»

«Λέω κουράστηκα, αλλά μόλις ανέβω εκεί πάνω στο παλκοσένικο γίνομαι αλλιώτικος άνθρωπος». Η κορυφαία των Ελληνικών πανηγυριών, που πέθανε σαν σήμερα το 2021, είχε μιλήσει στη LIFO για μιαν Ελλάδα που υπνοβατεί στο DNA μας.
M. HULOT
Fotis Benardo: «Εξάγουμε πολιτισμό, αλλά στην Ελλάδα δεν μας το αναγνωρίζουν»

Μουσική / Fotis Benardo: «Κανένα ΑΙ δεν μπορεί να εκφράσει αυτά που νιώθω, ούτε αυτά που έχω περάσει»

Είναι ο ντράμερ των Nightfall. Έκανε τη μουσική όχημα για τα ταξιδέψει σε ολόκληρο τον κόσμο. Μοιράστηκε τη σκηνή με θρύλους της μουσικής όπως οι Black Sabbath, οι Iron Maiden οι Kiss και οι Motorhead. Πιστεύει πολύ στη νέα μουσική σκηνή της Ελλάδας και ότι ο άνθρωπος θέλει άνθρωπο και όχι ΑΙ. Είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Πόσο τελικά έχει ακυρωθεί ο Morrissey;

Μουσική / Morrissey: Η συναυλία ακυρώθηκε, το beef συνεχίζεται

Η πορεία ενός από τους πιο δημοφιλείς μουσικούς της εποχής μας έχει έχει στιγματιστεί από τις πολιτικές του τοποθετήσεις υπέρ ενός ακροδεξιού κόμματος, καθώς και από τις προκλητικές δηλώσεις του για ζητήματα όπως η μετανάστευση, η ισλαμοφοβία και η πολιτική ορθότητα. Το κοινό χωρίζεται στα δύο. Τι πιστεύει η κάθε πλευρά;
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Νταϊάνα Ρος, η βασίλισσα της μουσικής 

Μουσική / Νταϊάνα Ρος: «Θέλει χρόνο και δουλειά για να γίνεις Diva, δεν είναι τόσο απλό»

Μια από τις πιο μεγάλες τραγουδίστριες του πλανήτη, η ακαταπόνητη ερμηνεύτρια που με τη μαγνητική της παρουσία μαγεύει το κοινό, είναι ένα φαινόμενο πιο ασυνήθιστο από όσο νομίζετε. Έρχεται σε λίγες μέρες στην Αθήνα για μια μοναδική συναυλία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
105’ με τον Rack

Μουσική / Rack: «Έχω φάει σφαλιάρες γιατί τις ζήταγα, αλλά η ζωή μου πλέον έχει αλλάξει»

Γιος του Λεκτικού Επεξεργαστή και με καριέρα που εκτοξεύτηκε νωρίς, ο δημοφιλής ράπερ έχει αλλάξει ρότα. Στα 25 του, πιο ήρεμος από ποτέ, απολαμβάνει μια φήμη που έφτασε μέχρι το Χόλιγουντ.
M. HULOT