«The Power of the Dog»: Μεγάλος καμβάς, μεγάλο σινεμά

«The Power of the Dog»: Μεγάλος καμβάς, μεγάλο σινεμά Facebook Twitter
Εκεί, στη μέση του πουθενά, σ’ ένα αριστοκρατικό παλάτι που όζει παλαιό χρήμα και στοιχειωμένη αίγλη, τρώει τις σάρκες του παριστάνοντας τον άγριο καουμπόι ο πλούσιος γαιοκτήμονας Φιλ Μπέρμπανκ.
0

ΤΟ ΚΑΘΗΚΟΝ ΥΠΑΓΟΡΕΥΕΙ να συστήσουμε θερμά στον υποψήφιο θεατή να παρακολουθήσει την κινηματογραφική (με όλη την μεγαλοπρέπεια του όρου) επιστροφή της Τζέιν Κάμπιον στη μεγάλη οθόνη κάποιας από τις αίθουσες που εξακολουθούν να την προβάλλουν, ακόμα και μετά την προχθεσινή της πρεμιέρα στο Netflix, το οποίο χρηματοδότησε την παραγωγή της και ελπίζει να ανταμειφθεί σε κύρος και σε Όσκαρ.

Δεν είναι μόνο τα εντυπωσιακά πανοραμικά πλάνα και οι απέραντοι ορίζοντες μιας μυθικής Δύσης που θυμίζουν κάτι από τον καμβά του Τζον Φορντ και κάτι από τις «Μέρες Ευτυχίας» (Days of Heaven) του Τέρενς Μάλικ, είναι η συνολική αντίληψη και σύνθεση της ταινίας –της πρώτης της κορυφαίας Νεοζηλανδής σκηνοθέτριας μετά το εξαίσιο «Bright Eyes» του 2009 γύρω από τον μεγάλο έρωτα του Τζον Κιτς, μέγιστου εκπρόσωπου των Άγγλων Ρομαντικών– που μοιάζει να κραυγάζει «μεγάλο σινεμά, επιτέλους!». 

Το βέβαιο είναι ότι τίποτα σχεδόν στην πλοκή δεν εξελίσσεται ακριβώς όπως θα το περίμενε ο θεατής.  

Ποιον κοροϊδεύουμε όμως, από τη στιγμή που υπάρχει πλέον διαθέσιμη στην πλατφόρμα, εκεί είναι που θα δουν τελικά οι περισσότεροι αυτή την ταινία, που παρότι εκ πρώτης όψεως μοιάζει με γουέστερν (ή «αντι-γουέστερν» έστω), πρόκειται για έργο που αρνείται να κατηγοριοποιηθεί διαπερνώντας δεξιοτεχνικά και με έναν υπόγειο σχεδόν τρόπο διάφορα είδη, από το ξεκίνημα μέχρι την απρόσμενη (;) κατάληξή της (δεν κάνουμε spoiler εδώ, απλά καλό θα είναι να έχετε τον νου σας στα... γάντια και στα σχοινιά): μελόδραμα εποχής υψηλής ευαισθησίας και λεπτών αποχρώσεων, με μοντέρνες αναφορές και σύγχρονες προεκτάσεις, ψυχολογικό θρίλερ βραδυφλεγών εντάσεων, εμποτισμένο με gothic ατμόσφαιρες και queer αναζητήσεις... 

Το βέβαιο είναι ότι τίποτα σχεδόν στην πλοκή δεν εξελίσσεται ακριβώς όπως θα το περίμενε ο θεατής.  

power of the dog Facebook Twitter
Κίρστεν Ντανστ και Τζέσι Πλίμονς.

Η δράση τοποθετείται στη Μοντάνα του 1925 (στην εποχή του μεσοπολέμου δηλαδή και ενώ η Δύση είχε ήδη κατακτηθεί και οριοθετηθεί), την οποία στην ταινία αντικαθιστά μεγαλοπρεπώς η απεραντοσύνη της νεοζηλανδικής υπαίθρου. Εκεί, στη μέση του πουθενά, σ’ ένα αριστοκρατικό (εσωτερικά) παλάτι που όζει παλαιό χρήμα και στοιχειωμένη αίγλη, τρώει τις σάρκες του παριστάνοντας τον άγριο καουμπόι ο πλούσιος γαιοκτήμονας Φιλ Μπέρμπανκ (ο Μπένεντικτ Κάμπερμπατς σε ρόλο που εμφανώς τον «εξιτάρει»), ο οποίος εμφανίζεται διαρκώς κακότροπος, άπλυτος, αγενής και αγροίκος, παρότι όπως μαθαίνουμε στη συνέχεια έχει σπουδάσει τους Κλασικούς στο Yale. 

Ξεφεύγει όμως τελείως όταν ξαφνικά ο αδελφός του, ο Τζορτζ (ήρεμη δύναμη πάντα ο Τζέσι Πλέμονς) του φέρνει στο σπίτι όπου μένουν μαζί (και εξακολουθούν να κοιμούνται τη νύχτα πλάι- πλάι σαν υπερφυσικά αγοράκια) μια «κατώτερη» κοινωνικά σύζυγο, την εύθραυστη χήρα Ρόουζ (η Κίρστεν Ντανστ σε άλλη μια σπουδή κλονισμού) και τον αέρινο, απόκοσμο και «θηλυπρεπή» έφηβο γιο της, τον Πίτερ, ο οποίος ξεκινά την ταινία θυμίζοντας ιδιοσυγκρασιακό και οδυνηρά συνεσταλμένο τραγουδιστή post-punk μπάντας και καταλήγει σαν παράδοξος απόηχος του Άντονι Πέρκινς στο «Ψυχώ» (αποκάλυψη στον ρόλο ο νεαρός Κόντι Σμιτ Μακφί).    

   

Είχε γραφτεί για την ομώνυμη νουβέλα του 1967, στην οποία βασίστηκε η ταινία (το σενάριο ανήκει επίσης στην Κάμπιον), ότι «συλλαμβάνει για πάντα κάτι μοναχικό και πονεμένο και τρομακτικό σε σχέση με τη δύση» (το «γουέστ»), ενώ ο ίδιος ο συγγραφέας, ο Τόμας Σάβατζ (κρυφά γκέι κι εκείνος, όπως κι ο ένας από τους κεντρικούς χαρακτήρες του βιβλίου του) περιγράφει τον Φιλ ως εξής: «Μισούσε προληπτικά τον κόσμο για να μη μισήσει πρώτος ο κόσμος εκείνον»...

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ