Πίστη, ελπίδα, μακελειό: Το Κατά Nick Cave Ευαγγέλιο και οι μηχανισμοί του πένθους

Πίστη, ελπίδα, μακελειό: Το Κατά Nick Cave Ευαγγέλιο και οι μηχανισμοί του πένθους Facebook Twitter
«Μετά τον θάνατο του Άρθουρ, ο κόσμος έμοιαζε να δονείται από μια αλλόκοτη πνευματική ενέργεια».
0

«ΠΙΣΤΗ, ΕΛΠΙΔΑ, ΜΑΚΕΛΕΙΟ» (Faith, Hope, Carnage) λέγεται το βιβλίο που θα κυκλοφορήσει στα τέλη αυτού του μήνα και αποτελεί το απαύγασμα των σαράντα ηχογραφημένων ωρών που κράτησαν οι τηλεφωνικές συνομιλίες ανάμεσα στον Nick Cave και τον Βρετανό αρθρογράφο και συγγραφέα Sean O’ Hagan στο διάστημα ανάμεσα στα καλοκαίρια του 2020 και του 2021.

Όπως είναι γνωστό, ο αγαπητός μας Αυστραλός έχασε το 2015 τον Άρθουρ, τον έναν από τους δίδυμους μικρότερους γιους του σ’ ένα τραγικό ατύχημα κοντά στο σπίτι τους στο Μπράιτον.

Το υλικό του βιβλίου ήταν ήδη έτοιμο προς έκδοση όταν τον περασμένο Μάιο ο 63χρονος Cave δέχτηκε και δεύτερο ανείπωτο πλήγμα μαθαίνοντας ότι έχασε ξαφνικά τη ζωή του υπό αδιευκρίνιστες συνθήκες και ο (αποξενωμένος από τον ίδιο) Τζέθρο, ο μεγαλύτερος από τους τέσσερις γιους του, τα αποσπάσματα όμως που προδημοσιεύτηκαν πριν από μερικές μέρες στον Guardian είναι αποκαλυπτικά για τους τρόπους με τους οποίους προσπαθεί κάποιος να διαχειριστεί το πιο βαρύ πένθος:   

«Μετά τον θάνατο του Άρθουρ, ο κόσμος έμοιαζε να δονείται από μια αλλόκοτη πνευματική ενέργεια. Εξέπληξε και μένα τον ίδιο το πόσο επιδεκτικός έγινα σε ένα είδος μαγικής σκέψης. Πόσο πρόθυμα εγκατέλειψα το ορθολογικό κομμάτι της αντίληψής μου και πόσο αυτό με ανακούφιζε. Μπορεί να πει κανείς ότι πρόκειται για μια τυπική στρατηγική επιβίωσης, μέρος του μηχανισμού του πένθους, είναι όμως κάτι που επιμένει μέσα μου μέχρι σήμερα. Αν πρόκειται για κάποιο είδος ψευδαίσθησης, τότε είναι μια σωτήρια ψευδαίσθηση...»  

Ο Θεός να μας λυπηθεί αν η τέχνη δημιουργείται μόνο από ανθρώπους ενάρετους και γεμάτους ενσυναίσθηση. Όταν κάνουμε λόγο για ενσυναίσθηση στην τέχνη, δεν μιλάμε γι’  αυτό. Μιλάμε για την προσπάθεια να κατανοήσουμε τη φύση του εαυτού μας ως ανθρώπινα όντα.

«Είναι φορές που η ύπαρξη ή όχι του Θεού μού φαίνεται ως μια ασήμαντη, τεχνική λεπτομέρεια. Τα ελέη μιας ζωής που περιλαμβάνει την πίστη είναι τόσο πλούσια, έτσι κι αλλιώς. Το να μπαίνεις σε μια εκκλησία, να ακούς θρησκευτικούς στοχασμούς, να διαβάζεις τις γραφές, ο διαλογισμός, η προσευχή – όλες αυτές οι θρησκευτικές δραστηριότητες με βοήθησαν να ξαναβγώ πίσω στον κόσμο. Και όσοι τα θεωρούν αυτά ανόητες δεισιδαιμονίες ή, ακόμα χειρότερα, ένα είδος συλλογικής νοητικής υστέρησης, διαθέτουν πιο αυστηρή στόφα από μένα... Το να πας σε μια εκκλησία και να ανάψεις ένα κερί είναι μια έμπρακτη δήλωση προσμονής και λαχτάρας. Είναι μια ιδιωτική χειρονομία που σηματοδοτεί μια προθυμία να παραχωρήσεις ένα κομμάτι του εαυτού στο μυστήριο. Το ίδιο ισχύει και για την προσευχή, αλλά και για τη μουσική δημιουργία εν τέλει. Η προσευχή για μένα έχει να κάνει με τη δημιουργία ενός χώρου εντός μας όπου αφουγκραζόμαστε τα πιο βαθιά και τα πιο μυστηριώδη στοιχεία της φύσης μας».  

«Αυτό που λαχταράς στο πένθος είναι η ακινησία. Όταν πέθανε ο Άρθουρ ήμουν πλημμυρισμένος μ' ένα εσωτερικό χάος, έναν σωματικό πόνο βαθιά μέσα μου που έμοιαζε με βρυχηθμό, μια τρομακτική αίσθηση ζόφου και τέλους. Το ένιωθα να διατρέχει το σώμα μου και να σκάει στις άκρες των δαχτύλων μου. Ήταν βαθιά σωματικό βασανιστήριο, ένα είδος αφανισμού του εαυτού – ένα εσωτερικό ουρλιαχτό».

Με αφορμή την κυκλοφορία του βιβλίου, ο Nick Cave παραχώρησε και μια συνέντευξη που δημοσιεύτηκε χθες στο Περιοδικό των New York Times, όπου, μεταξύ άλλων, καλείται να πάρει θέση για τις σχέσεις που μπορεί να υπάρχουν ανάμεσα στη δημιουργία και στη χρήση (σκληρών) ναρκωτικών ουσιών, με τις οποίες όπως είναι γνωστό ο ίδιος έχει κόψει τις σχέσεις εδώ και καμιά 25αριά χρόνια σχεδόν:   

«Αν το ζητούμενο είναι μια παθολογική αφοσίωση στη δουλειά, οι αμφεταμίνες είναι εκπληκτικές. Συχνά όμως σε κάνουν να υπερεκτιμάς το προϊόν της δημιουργικότητάς σου. Δεν νομίζω ότι η ηρωίνη έχει κάποια δημιουργική αξία. Αντιθέτως, σε εμποδίζει, μετά από λίγο, από το να είσαι δημιουργικά υπεύθυνος, καθώς η ζωή σου ορίζεται από τα καπρίτσια της πρέζας. Αυτό που θα έλεγα ότι μου άρεσε στην ηρωίνη ήταν η δομή που, σε κάποιο βαθμό, επέβαλλε στη ζωή σου. Οι επιλογές είναι πολύ περιορισμένες. Ξυπνάς, πρέπει να γίνεις, αλλιώς θα αρρωστήσεις, γίνεσαι, και το βράδυ πάλι απ’ την αρχή. Είναι μια δομημένη ύπαρξη, υπό την προϋπόθεση ότι έχεις λεφτά και άκρη. Αν δεν έχεις, είναι σκέτο χάος και δεν το συστήνω καθόλου».  

«Είμαι πολιτισμικά συντηρητικός», δηλώνει σε κάποιο άλλο σημείο της συνέντευξης, «υπό την έννοια ότι εκτιμώ αφάνταστα τη σοφία των αιώνων που πρέπει να κρίνεται αλλά και να συντηρείται… Ο Θεός να μας λυπηθεί αν η τέχνη δημιουργείται μόνο από ανθρώπους ενάρετους και γεμάτους ενσυναίσθηση. Όταν κάνουμε λόγο για ενσυναίσθηση στην τέχνη, δεν μιλάμε γι’  αυτό. Μιλάμε για την προσπάθεια να κατανοήσουμε τη φύση του εαυτού μας ως ανθρώπινα όντα. Αυτή η κατανόηση –ακόμα και η κατανόηση των χειρότερων στοιχείων της φύσης μας– είναι αρετή. Υπάρχει ομορφιά σ’ αυτή τη διαδικασία, και η ομορφιά έχει ηθική αξία από μόνη της».  


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

«Αυτή η τραγωδία με ωρίμασε απότομα»: Ο γιος του Nick Cave μιλάει για την καριέρα του στην οθόνη και για το νεκρό αδελφό του

Οθόνες / «Αυτή η τραγωδία με ωρίμασε απότομα»: Ο γιος του Nick Cave μιλάει για την καριέρα του στην οθόνη και για το νεκρό αδελφό του

Ο 19χρονος Earl Cave μίλησε στον Guardian με αφορμή την ανερχόμενη καριέρα του ως ηθοποιός, που ξεκίνησε με τον χαρακτηριστικό ρόλο του στη σειρά “The End of the F***ing World”

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Daily / Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Η μαζική αποχώρηση δεκάδων συγκροτημάτων από το μεγάλο αμερικανικό φεστιβάλ μουσικής και media South by Southwest λόγω της ύπαρξης χορηγών που ενισχύουν στρατιωτικά το Ισραήλ, επανέφερε το φλέγον ζήτημα του πολιτιστικού μποϊκοτάζ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ