Ιστορία μου, αμαρτία μου

Ιστορία μου, αμαρτία μου Facebook Twitter
Αντί να μελετάμε το παρελθόν, είναι σα να το φοράμε ως αποκριάτικο κουστούμι. Η μαρτυρία του έχει νόημα μόνο ως δική μας αυτοεπιβεβαίωση. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΤΟ ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΟ ΔΕΙΧΝΕΙ 2025 αλλά κάθε τόσο κάποιο άρθρο, σχόλιο ή meme μας υπενθυμίζει με αφορμή την ιστορική, πολιτισμική ή (γεω)πολιτική συγκυρία ότι στην πραγματικότητα βρισκόμαστε (ξανά) στο 1929, το 1936, το 1939 κ.ο.κ. Και δεν είναι μόνο η περίοδος του μεσοπολέμου που εμφανίζεται (με το ζόρι συχνά) ως καθρέπτης της εποχής μας.

Η τάση να ανακαλύπτουμε και να διατυμπανίζουμε τις συνάφειες και τις συνδέσεις της παρούσας στιγμής με κάποια κοσμοϊστορική περίοδο του πρόσφατου ή μακρινού παρελθόντος, μοιάζει ανεξέλεγκτη και ισοπεδωτική, αλλά είναι επίσης δύσκολο να της αντισταθεί κανείς. Κάθε τόσο και μια νέα «Βαϊμάρη» (ή μια νέα «Βάρκιζα» στα καθ’ ημάς). Η ιστορία επαναλαμβάνεται, όχι ως φάρσα, ούτε ως τραγωδία, αλλά ως «σημαδιακό» φόντο σε μια συλλογική σέλφι.  

Δεν έχει σημασία πότε γράφτηκε, γυρίστηκε, συντελέστηκε κάτι. Σημασία έχει να μας πλασαριστεί ως απολύτως καίριο ή προφητικό προκειμένου να το οικειοποιηθούμε και να το καταναλώσουμε ως κάτι που απευθύνεται σε εμάς και μας μιλά για το Τώρα.  

Χάνει κανείς το μέτρημα επιχειρώντας να καταγράψει τα βιβλία, τις ταινίες, τις θεατρικές παραστάσεις, τις τηλεοπτικές σειρές που είτε προέρχονται από το παρελθόν είτε εκτυλίσσονται σ’ αυτό, και παρουσιάζονται – συχνά ερήμην των δημιουργών τους, πολλοί εκ των οποίων έχουν προ πολλού εγκαταλείψει τον μάταιο τούτο κόσμο – ως προμηνύματα, προφητείες ή αλληγορίες για την εποχή του Τραμπ, της ανόδου της ακροδεξιάς, την φασιστική απειλή, την οικονομική ή την περιβαλλοντική κρίση.

Δεν έχει σημασία πότε γράφτηκε, γυρίστηκε, συντελέστηκε κάτι. Σημασία έχει να μας πλασαριστεί ως απολύτως καίριο ή προφητικό προκειμένου να το οικειοποιηθούμε και να το καταναλώσουμε ως κάτι που απευθύνεται σε εμάς και μας μιλά για το Τώρα.    

Είναι βέβαιο ότι δεν μπορούμε να κατανοήσουμε επαρκώς τη δική μας εποχή χωρίς μια κάποια κατανόηση ή αντίληψη του ιστορικού παρελθόντος. Αυτό που συμβαίνει όμως με τη διαρκή και πάση θυσία αναζήτηση συνδέσεων του μακρινού συχνά και πολύπλοκου χθες με το εξίσου πολύπλοκο σήμερα, όχι μόνο δεν ενισχύει αλλά αποδυναμώνει μια τέτοια κατανόηση.

Αντί να μελετάμε το παρελθόν, είναι σα να το φοράμε ως αποκριάτικο κουστούμι. Σα να ζητάμε από κάποιον ηλικιωμένο άνθρωπο να μας αφηγηθεί τις εμπειρίες του από μια άλλη εποχή, αλλά πριν προλάβει να αρθρώσει πέντε κουβέντες, παίρνουμε αφορμή από κάτι που λέει και αρχίζουμε να μιλάμε ακατάπαυστα για τον εαυτό μας. Η μαρτυρία του έχει νόημα μόνο ως δική μας αυτοεπιβεβαίωση.

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Daily / Περιμένοντας τον «τυφώνα» Κίμπερλι

Μέχρι να επικυρωθεί και τυπικά ο διορισμός της και σε αναμονή του ερχομού της τον επόμενο μήνα, κυκλοφόρησε στα ελληνικά το βιβλίο της Κίμπερλι Γκίλφοϊλ «Κέρδισε κάθε μάχη» του 2015, ένα υβρίδιο απομνημονευμάτων και εγχειριδίου αυτοβοήθειας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Daily / Murderbot: Η δυστοπία μπορεί να είναι εξαιρετικά ψυχαγωγική

Η σειρά του Apple TV+ με πρωταγωνιστή έναν απολαυστικό Αλεξάντερ Σκάρσγκαρντ λειτουργεί συγχρόνως ως περιπέτεια επιστημονικής φαντασίας, ως κωμωδία καταστάσεων και ως μια σαρκαστική εξερεύνηση του τι ακριβώς σημαίνει ελεύθερη βούληση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Είδα τον Διονύση κάποτε

Daily / Είδα τον Διονύση κάποτε

Το εξαιρετικά εμπνευσμένο φιλμ που είχε γυρίσει πριν από μισό αιώνα ο Λάκης Παπαστάθης για να συστήσει ή να υπενθυμίσει στο τηλεοπτικό κοινό τον Διονύση Σαββόπουλο, βρίσκεται πλέον διαθέσιμο στο Ertflix ως πολύτιμο κειμήλιο μιας μοναδικής και ανεπανάληπτης στιγμής.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τρολάροντας προς τον Ναζισμό 

Daily / Τρολάροντας προς τον ναζισμό 

Πριν από λίγες μέρες ο Kanye West κυκλοφόρησε ένα αγρίως προβοκατόρικο, ακόμα και για τα δικά του στάνταρ, τραγούδι που λέγεται «Heil Hitler» και καταλήγει με έναν προεκλογικό λόγο του Φίρερ από το –προφανώς όχι και τόσο μακρινό– 1936. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Daily / You: Ό,τι αρχίζει ωραία τελειώνει με πόνο

Μάλλον άδοξα έληξε μετά από πέντε κύκλους και πενήντα επεισόδια μια από τις πιο ψυχαγωγικές σειρές των τελευταίων χρόνων, παρότι είχε να κάνει με τις αιμοσταγείς περιπλανήσεις ενός νοσηρά ρομαντικού κατά συρροή δολοφόνου — SPOILER ALERT.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ