Φαντάσματα της δεκαετίας του ’80

Φαντάσματα της δεκαετίας του ’80 Facebook Twitter
Η ταινία «Σχετικά με τον Βασίλη» υπάρχει διαθέσιμη και στο ERTFLIX.
0


ΜΙΑ ΑΠΟ ΤΙΣ ταινίες που προβλήθηκαν την προηγούμενη εβδομάδα στο κινηματογράφο Άστορ στο πλαίσιο του αφιερώματος με τίτλο «ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΑ: Ο Αόρατος Κόσμος του Ελληνικού Κινηματογράφου» (το πρόγραμμα θα μεταφερθεί στη Θεσσαλονίκη από 8-14 Μαΐου) αποτελεί μια από τις πιο «αόρατες» ταινίες του Σταύρου Τσιώλη, αλλά και της δεκαετίας του ’80 – της πιο περίεργης ίσως στην ανώμαλη διαδρομή του ελληνικού σινεμά.

Πρόκειται για την ταινία «Σχετικά με τον Βασίλη» του 1986, την οποία είχα δει παλιά αλλά ουδόλως σχεδόν δεν με είχε αγγίξει (μόνο σαν φευγαλέο όραμα ίσως ή σαν μια χειρονομία χωρίς ανταπόκριση), την είδα ξανά όμως με εντελώς διαφορετικό βλέμμα – το βλέμμα του μεσήλικα δηλαδή, που σημαίνει χωρίς φόβο και χωρίς πάθος και χωρίς τις καχύποπτες προκαταλήψεις της νεότητας.  

«Ο πρωταγωνιστής είναι ένας καθηγητής κοινωνιολογίας που φέρει τη μορφή και σίγουρα κάτι από την ιδιοσυγκρασία του αείμνηστου ποιητή και μεταφραστή Τάσου Δενέγρη που τον υποδύεται, και βρίσκεται αντιμέτωπος με τριπλή κρίση: κρίση υπαρξιακή, κρίση συνειδήσεως και (ανδρική) κρίση μέσης ηλικίας, παρότι τότε δεν ήταν του συρμού ο όρος».

Η ταινία, η οποία υπάρχει διαθέσιμη και στο ERTFLIX, προβλήθηκε την ίδια μέρα με άλλες δύο «στοιχειωμένες» και «ιδιότροπες» ελληνικές ταινίες εκείνης της χρονιάς, που σπανίως εμφανίζονται στην τηλεόραση υπό τον μάλλον παραπλανητικό κοινό τίτλο «Εκτοπλάσματα» που παραπέμπει ίσως σε θρίλερ σωματικού τρόμου του Κρόνεμπεργκ: το «Ντανίλο Τρέλες» του Σταύρου Τορνέ και η «Φωτογραφία» του Νίκου Παπατάκη. «Κάθε άνθρωπος είναι ένα εκτόπλασμα που περιφέρεται αναζητώντας τον εαυτό του σε φωτογραφίες, δρόμους και αναμνήσεις», έγραφε το δελτίο τύπου για τις συγκεκριμένες προβολές.

«Κάποιοι το λένε μοναξιά, άλλοι νοσταλγία. Μα ίσως είναι κάτι άλλο – ίσως είναι η αμήχανη μαγεία του να είσαι πάντα λίγο εδώ και λίγο αλλού». Εξίσου αφηρημένος κι «αλλούτερος», αλλά πιο εύστοχος μάλλον είναι ο γενικός τίτλος υπό τον οποίον είχε προβληθεί η ταινία στο πλαίσιο της «Χαμένης Λεωφόρου του Ελληνικού Σινεμά», μαζί με τους (φοβερούς) «Βοσκούς» του Παπατάκη: «Παράξενο Τότε».

«Παράξενο τότε» μοιάζει σήμερα ολόκληρη η εποχή που γυρίστηκε η ταινία, όπως αποτυπώνεται στην περιδίνηση του κεντρικού χαρακτήρα, στην Αθήνα αλλά κυρίως σε μια παραθαλάσσια εξοχική κατοικία (στο Αυλάκι αν δεν κάνω λάθος) όπου απομονώνεται, στα γκρίζα βάθη του χειμώνα. Ο πρωταγωνιστής είναι ένας καθηγητής κοινωνιολογίας που φέρει τη μορφή και σίγουρα κάτι από την ιδιοσυγκρασία του αείμνηστου ποιητή και μεταφραστή Τάσου Δενέγρη που τον υποδύεται, και βρίσκεται αντιμέτωπος με τριπλή κρίση: κρίση υπαρξιακή, κρίση συνειδήσεως και (ανδρική) κρίση μέσης ηλικίας, παρότι τότε δεν ήταν του συρμού ο όρος. «Όταν απομονώνεσαι και παραιτείσαι αυτό θα σου συμβαίνει», τον προειδοποιεί ένας φίλος του. «Με φαντάσματα θα ζεις».

Στους τίτλους αρχής η ονομασία της ταινίας σβήνει με αποσιωπητικά («Σχετικά με τον Βασίλη…»), λεπτομέρεια που ίσως έχει την σημασία της, την ώρα που ακούγεται το «Είδα την Άννα κάποτε» του Σαββόπουλου. Πολύ αργότερα στην ταινία –που χωρίζεται σε κεφάλαια με τίτλους όπως «Η δεύτερη ευκαιρία», «Κυριακή», «Ένα συμβάν», «Το ταξίδι»–   θα ακουστεί και το λυτρωτικό «Ας παν στην ευχή τα παλιά» του Καζαντζίδη. Λήξη συναγερμού για τον ήρωα, προς το παρόν τουλάχιστον. Μπορεί να επιστρέψει στην οικογένειά του και στη ζωή του. Κι εμείς μπορούμε να επιστρέφουμε ή να ανακαλύπτουμε κάποιες ιδιαίτερες, «εσωτερικές» πτυχές της κινηματογραφικής μας μυθοπλασίας μέσα από επιμελημένα αφιερώματα όπως τα «Φαντάσματα» και η «Χαμένη Λεωφόρος του Ελληνικού σινεμά».  

Σχετικά με τον Βασίλη… (1986)

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Daily / Άξιζαν κάτι καλύτερο τα «100 Χρόνια Ελληνικής Δισκογραφίας»

Τα δώδεκα επεισόδια της ομώνυμης σειράς βρίσκονται στο Ertflix, η παρακολούθηση της σειράς όμως υπονομεύεται συχνά από την συμβατική και στεγνή προσέγγιση, και η στημένη παρουσία της Χάρις Αλεξίου στο ρόλο της παρουσιάστριας-αφηγήτριας δεν βοηθάει.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Εμείς και οι «μουλάδες»

Daily / Εμείς και οι «μουλάδες»

Για μια χώρα που η Εκκλησία έχει τόση μεγάλη εξουσία (και τόσο αμύθητη περιουσία), που ισχύει σε μια ολόκληρη περιοχή της το άβατο για τις γυναίκες και που αρνείται σθεναρά τον διαχωρισμό κράτους-εκκλησίας, σαν πολύ έντονη άποψη δεν έχουμε για το Ιράν;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Daily / Ύβρις πιο βαθιά κι από τον ωκεανό

Το νέο ντοκιμαντέρ του Netflix «Titan: The OceanGate Disaster» για τις συνθήκες που οδήγησαν στο μοιραίο, τελευταίο ταξίδι του υποβρύχιου σκάφους Titan με προορισμό το ναυάγιο του «Τιτανικού», λειτουργεί ως παραβολή για τις συνέπειες της ύβρεως και της απληστίας.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Daily / Ήταν «αλλιώς να είσαι ΑΕΚ» επειδή ήταν αλλιώς ο Δημήτρης Χατζηχρήστος 

Ως προσωπικότητα, ως χαρακτήρας και ως φυσιογνωμία, ο «μεσσίας της Σκεπαστής» - κάπως έτσι τον θυμάμαι – ήταν κατά κοινή ομολογία μια ξεχωριστή και ρομαντική περίπτωση μέσα στον άγριο κόσμο του «οπαδικού κινήματος».  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ